El professor
Active member
Paar foto's van de vissers in Audresselles. Normaal niet zo een fan van zwart wit, maar bij de tweede foto werd door het harde/ felle zonlicht en de heiige lucht de keuze voor mij gemaakt...
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Kan het me inbeelden, zo lang het een hobby is en blijft , kan dat een kick geven. M'n opa destijds, en nonkel, allebei professionele fotografen, hadden op 't einde van hun carrière een bloedhekel aan fotografie opgelopen, of toch voornamelijk de gigs met klanten, de kunst op zich en familiefoto's niet want er was wel altijd ergens een spiegelreflex in de buurt, hetzij in de koffer van de auto, of een rugzak.Nog eens een huwelijk gaan fotograferen en ditmaal all the way vanaf "bruidegom belt aan bij de bruid" tot "bruidegom danst met zijn stropdas rond zijn hoofd". Superfijne ervaring, alweer.
CFexpress is inderdaad overkill voor enkel foto's, en dan nog in bepaalde scenario's ook voor video.- Ik zou toch eens moeten investeren in héle goeie geheugenkaartjes. De Sandisk v60 - 128 gig - 100 mb/s write/280 mb/s read - is niet slecht en deed zijn ding wel, maar is CFexpress type A overkill als je weet dat ik enkel foto's neem? Die dingen kosten dan ook een hoop geld en dan moet je weer meerdere kaartjes kopen. Ik wil er geen 1000 euro in steken, maar zou toch nog eens moeten rondkijken. En ja, opslag in het algemeen ... dat is ook een onderwerp dat ik op termijn eens ga moeten doorlichten.
UHS-II media achieves its speed through an extra row of pins and while this card has been designed for cameras that are UHS-II / V90 compatible, it may be used in devices that do not support UHS-II / V90. However, bear in mind that this card will then default to your device's speed class and bus rating, such as UHS-II and V60, which supports minimum write speeds of 60 MB/s, UHS-II and V30, which supports minimum write speeds of 30 MB/s, or UHS-I and U3, which also supports minimum write speeds of 30 MB/s. If your device does not support U3, this card is compatible with the U1 and Class 10 standards, each of which guarantees minimum write speeds of 10 MB/s.
Built for extreme conditions, Kingston's 256GB Canvas React Plus UHS-II SDXC Memory Card is protected against temperatures ranging from -13 to 185°F. Protection is provided by a limited lifetime warranty.
Je kan post altijd de beste en meest relevante selecteren, zonder bepaalde gasten te vergeten, doe gewoon waar je u zelf goed bij voelt, uiteindelijk gaan de mensen zelf wel kiezen wat ze relevant vinden, en een gigabyte meer of minder van al mooie foto's gaan ze niet meteen opmerken tenzij het veel van hetzelfde is...- Er zijn momenten waar ik héél veel foto's neem maar er zijn ook wat dode momenten. Op een receptie kan je wel eens een paar rondjes doen, maar ik denk niet dat een koppel staat te wachten op 100 receptiefoto's. En tijdens het eten kan ik wel foto's nemen van de tafels, details hier en daar, "actiefoto's" waar tante Sybille patatjes opgeschept krijgt en de dessertkar die met veel show wordt binnengezwierd op de tonen van Michel Sardou. Het dansfeest is wel plezant om te fotograferen maar dat hangt écht af of de gasten er een feestje van willen maken. Vandaag was dat wel het geval: een hechte vriendengroep die uit de bol ging en op die manier dat ik de bruidegom benijdde dat hij zo'n vrienden had. Ik had spijt dat ik niet mee in de Duvels kon vliegen om mee te doen.![]()
Dat is toch bijzonder pijnlijk.World Press Photo verwijdert oorspronkelijke naam van fotograaf bij foto 'napalmmeisje' na eigen onderzoek
![]()
World Press Photo verwijdert oorspronkelijke naam van fotograaf bij foto 'napalmmeisje' na eigen onderzoek | VRT NWS Nieuws
World Press Photo heeft bij de iconische foto van het 'napalmmeisje' de naam van fotograaf Nick Ut officieel verwijderd. Jarenlang was aangenomen dat hij de foto nam, maar onlangs rezen daar twijfels over toen een lokale fotograaf uit Vietnam met een claim kwam. World Press Photo begon daarop...vrtnws.be
Waarom zou je je camera niet kunnen inbrengen als kost?Vraagje ivm eerste keer belastingen invullen als fotograaf in bijberoep.
Mss stom, maar mogen alle uitgaven ook worden ingegeven?
Aangezien ik onder de vrijstelling van btw-plichtige val, zal ik geen aankopen ingeven (bvb nieuwe camera ofzo). Maar kan ik wel gewoon mijn bijdrage aan het sociaal zekeringsfonds en provinciebelasting ingeven?
Zoals Strijkijzer zegt kan je je kosten gewoon ingeven, zowel aankopen als de kosten die je vermeldde. Ik ben geen boekhouder maar zoals ik het begreep was dat BTW vrijstelling gewoon wilt zeggen dat je geen btw-boekhouding hebt (je rekent geen btw aan, trekt ze niet af bij aankopen en doet geen regelmatige aangiftes) Dus administratief eenvoudiger op dat vlak maar de rest blijft in principe hetzelfde.Vraagje ivm eerste keer belastingen invullen als fotograaf in bijberoep.
Mss stom, maar mogen alle uitgaven ook worden ingegeven?
Aangezien ik onder de vrijstelling van btw-plichtige val, zal ik geen aankopen ingeven (bvb nieuwe camera ofzo). Maar kan ik wel gewoon mijn bijdrage aan het sociaal zekeringsfonds en provinciebelasting ingeven?
) had mijn toenmalig lief een Epson P2000, een log en duur ding maar wel handig. Een mass storage device met scherm waarbij je rechtstreeks een back-up kon maken van je SD/CF-kaarten en de beelden ook kon bekijken en een beetje organiseren. Ik heb eens vlug gekeken maar ik vind eigenlijk geen hedendaags alternatief. Het beste wat ik tot nu toe kon vinden is een mini setup met een draagbare harde schijf, powered door een powerbank en dan via een USB-hub met SD-cardreader aan je smartphone. Zo kan je dan via je Smartphone je materiaal overzetten op de harde schijf. Op zich wel doenbaar maar gewoon niet zo elegant. Hoe doen jullie dit? Ik heb jammer genoeg geen dubbele cardslot in de R8 dus automatisch backuppen op een ander kaartje kan niet. Suggesties? Ideetjes?Op mijn vorige reizen heb ik het via de methode usb-c hub (met kaartlezer en usb) aan mijn gsm en dan de externe harde schijf, de kaart en lader daar in.Vraagje voor de meer avontuurlijke fotografen onder ons. Deze zomer ga ik een paar weken op rondreis in Kirgizië, dat zal grotendeels "off the grid" zijn en met de rugzak dus ik wil ook zo licht mogelijk reizen. Qua fotogerief zal ik niet veel meer meehebben dan mijn R8, 35mm, misschien de 50mm en eventueel een analoog toestel met wat filmpjes. Ik ga geen laptop meenemen maar zou wel graag mijn SD-kaartjes kunnen back-uppen.
In den tijd (2007, ik word oud) had mijn toenmalig lief een Epson P2000, een log en duur ding maar wel handig. Een mass storage device met scherm waarbij je rechtstreeks een back-up kon maken van je SD/CF-kaarten en de beelden ook kon bekijken en een beetje organiseren. Ik heb eens vlug gekeken maar ik vind eigenlijk geen hedendaags alternatief. Het beste wat ik tot nu toe kon vinden is een mini setup met een draagbare harde schijf, powered door een powerbank en dan via een USB-hub met SD-cardreader aan je smartphone. Zo kan je dan via je Smartphone je materiaal overzetten op de harde schijf. Op zich wel doenbaar maar gewoon niet zo elegant. Hoe doen jullie dit? Ik heb jammer genoeg geen dubbele cardslot in de R8 dus automatisch backuppen op een ander kaartje kan niet. Suggesties? Ideetjes?
Bonus: een favorietje van dit jaar tot nu toe
Bekijk bijlage 41986
Testen doe ik zeker, ook om te zien of die filetransfer lukt met mijn Android. Maar lijkt dus wel te zijn dat dat nu de gangbare methode is. Ergens wel normaal en eigenlijk wel goed want de helft van die dingen heb je sowieso mee (powerbank, usb-c, smartphone) maar ergens verbaasd het mij ook dat er niet meer specifieke oplossingen zijn voor deze situatie.Op mijn vorige reizen heb ik het via de methode usb-c hub (met kaartlezer en usb) aan mijn gsm en dan de externe harde schijf, de kaart en lader daar in.
Dit werkte goed.
Als je gsm genoeg ruimte heeft kan je het daar ook opzetten, maar dat is natuurlijk beperkt.
Die setup heb ik trouwens nog niet getest met powerbank, enkel op netspanning. Dus zou zoizo aanraden het eens uit te testen bij je thuis of het naar behoren werkt. Ook al is de powerbank nog maar 20% vol bvb.
Een tablet heb ik niet maar lijkt idd de beste (/enige) oplossing. Al een hub gekocht ondertussen, straks eens testje doen@Tanuki_ Ik denk dat een hub en een tablet (om te stockeren / organiseren) de meest handige combo is?

zijn er specifieke aanraders voor batterijen voor een Sony a6400? En als ik toch bezig ben, een sensor cleaning kit
Want ik heb al een stofje, en om hem nu al binnen te doen, vind ik wel wat overdreven... ik heb zo'n blaasraket, maar daar zit geen borsteltje meer op. Daarvoor geldt zeker: pak maar iets, behalve het allergoedkoopste? Of iets om op te letten?Gewoon een extra originele batterij en een powerbank als backup.Bon, de vakantie komt dichterbij, en ik heb voor het eerst een platte batterij mogen meemaken. Liever niet op reis duszijn er specifieke aanraders voor batterijen voor een Sony a6400? En als ik toch bezig ben, een sensor cleaning kit
Want ik heb al een stofje, en om hem nu al binnen te doen, vind ik wel wat overdreven... ik heb zo'n blaasraket, maar daar zit geen borsteltje meer op. Daarvoor geldt zeker: pak maar iets, behalve het allergoedkoopste? Of iets om op te letten?

Ik heb met third party batterijen al een errorbericht gekregen, meestal zal dat wel oké zijn maar voor de zekerheid koop ik er voortaan toch enkel maar Sonybatterijen voor.Die a6400 & a6500 verbruiken wel stevig batterijen dus zou er 2 extra bijpakken
Heb wel zelf niet de orginele batterijen denk ik, zou eens moeten zien welk merk.
Zelf nog nooit voorgehad dusja. Moet ook wel zeggen dat die Sony niet mijn hoofdcamera is dus gebruik die niet zoveel.Ik heb met third party batterijen al een errorbericht gekregen, meestal zal dat wel oké zijn maar voor de zekerheid koop ik er voortaan toch enkel maar Sonybatterijen voor.
amai, de eerste keer. Mijn a6000 destijds zoog die batterijen toch wel snel leeg.Bon, de vakantie komt dichterbij, en ik heb voor het eerst een platte batterij mogen meemaken. Liever niet op reis duszijn er specifieke aanraders voor batterijen voor een Sony a6400? En als ik toch bezig ben, een sensor cleaning kit
Want ik heb al een stofje, en om hem nu al binnen te doen, vind ik wel wat overdreven... ik heb zo'n blaasraket, maar daar zit geen borsteltje meer op. Daarvoor geldt zeker: pak maar iets, behalve het allergoedkoopste? Of iets om op te letten?
Ik heb een dergelijke USB-C batterij (van een ander merk maar bon) en die trekken het echt merkelijk minder lang dan de originele. Ik hou ze als noodoplossing maar ik vertrouw er niet op.amai, de eerste keer. Mijn a6000 destijds zoog die batterijen toch wel snel leeg.
De extra 3rd party batterijen die ik had gekocht weet ik niet meer exact. De originelen gingen zoizo wel langer mee, maar daar wilde ik ook niet de volle pot voor betalen.
Zojuist wel deze batterij gezien, zo te zien kan je die ook rechtstreeks op de batterij zelf laden. Altijd handig als je geen externe lader hebt.