Fotografiethread

Na meer dan een jaar zoeken eindelijk een Fuijifilm X100VI (zilver) kunnen scoren via Coolblue.

Zie dat ze ondertussen al terug uitverkocht zijn.

de fuji hype is real, pas mijn x-e1 nog kunnen verkopen voor €500, ik gebruikte hem toch niet meer omdat ik nog een x-e2 heb ook.
een jaar of twee geleden zelf "maar" €150 voor betaald.

ik blijf toch ook wel azen op een 100f of v, maar de prijzen zijn gewoon te gortig momenteel.

Gebruiken jullie een externe harde schijf om in Lightroom te werken? Ik zet mijn catalogus op een 2TB SSD schijf (Samsung T7 Shield) zodat ik de harde schijf van mijn laptop niet vroeg of laat vol heb, maar ik heb die niet altijd gekoppeld en dan moet ik Lightroom altijd herstarten als ik die opnieuw aansluit. En soms is die niet goed gekoppeld en valt Lightroom weer uit omdat die de catalogus niet kan vinden. Ik vind dat toch allemaal wat omslachtig, omdat die harde schijf niet altijd per direct beschikbaar is.

Dus ik ben aan het twijfelen om toch terug een catalogus op mijn harde schijf te zetten en die ieder jaar te archiveren op de SSD-schijf (later misschien een ander systeem als die snel vol geraakt). Ik werk met een laptop (MBP M3 max), met een desktop is dat probleem geen issue.

Maar ik zou alleszins alle foto's op een eenvoudige wijze willen bijhouden zonder teveel moeten herstarten en zoeken wat waar staat.

Hier stond/staat alles op een NAS. Ik werk wel altijd via bekabeld netwerk dus tussen C1 en de NAS zit 1Gbps. Geen idee of het werkbaar is om LR naar een NAS over wifi te doen.

Gebruiken jullie een externe harde schijf om in Lightroom te werken? Ik zet mijn catalogus op een 2TB SSD schijf (Samsung T7 Shield) zodat ik de harde schijf van mijn laptop niet vroeg of laat vol heb, maar ik heb die niet altijd gekoppeld en dan moet ik Lightroom altijd herstarten als ik die opnieuw aansluit. En soms is die niet goed gekoppeld en valt Lightroom weer uit omdat die de catalogus niet kan vinden. Ik vind dat toch allemaal wat omslachtig, omdat die harde schijf niet altijd per direct beschikbaar is.

Dus ik ben aan het twijfelen om toch terug een catalogus op mijn harde schijf te zetten en die ieder jaar te archiveren op de SSD-schijf (later misschien een ander systeem als die snel vol geraakt). Ik werk met een laptop (MBP M3 max), met een desktop is dat probleem geen issue.

Maar ik zou alleszins alle foto's op een eenvoudige wijze willen bijhouden zonder teveel moeten herstarten en zoeken wat waar staat.
catalogus lokaal, actieve albums lokaal, archief op NAS/externe HDD. Catalog neemt niet veel HDD space in beslag normaal.

Recente catalogus staat op externe SSD (T7 1TB), oudere catalogus op externe HDD.
Altijd in tweevoud.
Ik werk wel met C1, daar nog geen problemen ondervonden. Ofja, gewoon de catalogus openen die ik nodig heb en voila.

Nog eens een trouw gefotografeerd. Kleine, intieme setting. Geen groot feest. Maar de emoties waren rauw, oprecht, spontaan. Op sommige foto's zie je de liefde haast stralen. En dat allemaal zonder te moeten dirigeren.

catalogus lokaal, actieve albums lokaal, archief op NAS/externe HDD. Catalog neemt niet veel HDD space in beslag normaal.
Idem, in de PC 2TB voor OS + 1TB SSD voor catalog/editing. Intussen 5 x 20 TB in de Synology DS1520+ NAS, niet alleen voor foto's. 'k Wacht op de nieuwe Synology DS1825+ die binnenkort uitkomt om de 3 andere schijven toe te voegen.

Foto van de winnaar van vandaag. Wat scherpteverlies door het verkleinen van de foto.
PSX_20250330_165741.jpg

Ha deze is op Guustje Pluimdijk genomen

Fotogeniek onze Kruibeekse polder, jammer van de Umicore aan de overkant van 't water :unsure:
Klopt. Al vond ik het in deze foto nog wel passen. Staan nog wel een paar leuke shots, moet me er eens aanzetten. Dat is wat anders. Wel leuke omgeving daar.

Terug
Bovenaan