Fotografiethread

Nieuwe update in Lightroom Classic (14.0). Betere AI-removal, wat hiervoor al best indrukwekkend was. Ik probeer er spaarzaam mee om te gaan, maar het is wel een grote hulp om de focus van je foto te versterken. Hopelijk bij een volgende update ook AI-uitbreiden zoals in Photoshop.

De fotografie wereld is enorm uitgebreid en het is moeilijk om ergens een startpunt te vinden. Here goes nothing.

De laatste jaren is mijn interesse wel gewekt in fotografie. Dat kan gaan van portretten, landschappen/natuur tot actiefoto’s tijdens optredens.

Er is al een tijdje een Canon EOS 2000D in mijn bezit die ik even mocht gebruiken in combinatie met een 18-55mm lens zonder IS (als ik het juist heb).

Recent heb ik ergens wat binnenfoto’s genomen en op voorhand proberen te zoeken naar de juiste instellingen (en dus niet de auto-modus). Dat lukt naar kleur, warmte en diepte vrij goed. Enkel waren veel foto’s iet-wat bewogen.

Twee concrete vragen:
- Hoe los ik dat bewegen op? Sluitertijd aanpassen? Ligt dat aan de lens?
- Stel dat ik deze zou teruggeven, wat is een goed instapmodel? Een tweedehands EOS 2000D zoeken met een andere lens? Budget zou rond de 500-750 euro zijn. *

Merci!

* het zou voor all around fotografie zijn. Een keer tijdens een wandeling in de natuur, Een keer tijdens een familiefeest voor wat ongeposeerde foto’s, …

Twee concrete vragen:
- Hoe los ik dat bewegen op? Sluitertijd aanpassen? Ligt dat aan de lens?
- Stel dat ik deze zou teruggeven, wat is een goed instapmodel? Een tweedehands EOS 2000D zoeken met een andere lens? Budget zou rond de 500-750 euro zijn. *

Merci!

* het zou voor all around fotografie zijn. Een keer tijdens een wandeling in de natuur, Een keer tijdens een familiefeest voor wat ongeposeerde foto’s, …
1. Sluitertijd aanpassen ja. Minimum 1/X waarbij X de lengte van je lens is. Dus op 55mm, minstens 1/50. Dit geldt wel voor stilstaande onderwerpen. Als het mogelijk is zou ik zelf wel 1/200s pakken, gewoon om zeker te zijn. Bij sporten ga je bv al makkelijk snel naar de 1/1000s gaan.

2. Je kan tweedehands wel veel goedkope spiegelreflexen vinden (en lenzen) sinds de switch naar mirrorless meer en meer gemaakt wordt. Hangt allemaal een beetje af van je budget, maar zeker koopjes mogelijk daar. Heb nu zelf wel geen idee van wat een goeie instapcamera is tegenwoordig in dat segment. Maar wss weten andere mensen hier dat wel beter. Zou evt wel iets meer investeren in een goeie allround lens dan (genre 24-70 ofzo).

Zelf zou ik wel niet meer terug gaan naar spiegelreflex, maar om goedkoop mee te beginnen zeker geen slecht idee.

Nieuwe update in Lightroom Classic (14.0). Betere AI-removal, wat hiervoor al best indrukwekkend was. Ik probeer er spaarzaam mee om te gaan, maar het is wel een grote hulp om de focus van je foto te versterken. Hopelijk bij een volgende update ook AI-uitbreiden zoals in Photoshop.
Hier in ieder geval al een poosje onder de indruk van Luminar Neo en hun AI functies. Doet wat het moet doen.
Ook mensen toevoegen is met iedere update beter, niet dat ik dat echt gebruik maar kom... 🙃

Why on gruds green earth zou je mensen toevoegen in foto’s?
Ik moet direct denken aan van die vastgoed “mockups”.

IMG_9207.jpeg

Nog een paar plaatjes van vorig jaar. Al een redelijk jaar uitgesteld om er nog verder naar te kijken omdat ik zo niet meteen uitblinkers terugvond. De locatie is wat valsspelen natuurlijk :)

aOjyJQM.jpeg

oOK5K0Q.jpeg

tHjD9vG.jpeg

D9hJYeQ.jpeg

hzMdhAj.jpeg

Laatst bewerkt:
@Buon mss interessant om je eigen thread hierover te maken zodat je fotos niet in al de andere ruis verloren gaan. Als je wil splits ik het af van dit topic.

Dit geldt ook voor andere, het is mss toffer om je foto's in een eigen thread te plaatsen zodat ze niet verdrinken in alle andere ruis van dit topic :)

Knappe beelden trouwens!
Ik neem niet zo heel vaak foto's dus ik weet niet of het nuttig zou zijn voor mij :)

@Buon mss interessant om je eigen thread hierover te maken zodat je fotos niet in al de andere ruis verloren gaan. Als je wil splits ik het af van dit topic.

Dit geldt ook voor andere, het is mss toffer om je foto's in een eigen thread te plaatsen zodat ze niet verdrinken in alle andere ruis van dit topic :)

Knappe beelden trouwens!
Dan moeten wij ook al die andere threads volgen? Beetje zoals Instagram eigenlijk 😅
Persoonlijk ben ik fan van deze thread, beetje random zwans met centraal onderwerp ‘fotografie’ en hier en daar iemand zijn foto’s.

Iedereen zijn persoonlijke keuze natuurlijk 😉

Dan moeten wij ook al die andere threads volgen? Beetje zoals Instagram eigenlijk 😅
Persoonlijk ben ik fan van deze thread, beetje random zwans met centraal onderwerp ‘fotografie’ en hier en daar iemand zijn foto’s.

Iedereen zijn persoonlijke keuze natuurlijk 😉
Dit ook wel voor mij, 't is nu ook niet dat hier dagelijks tientallen posts verschijnen 😅

Bij mij is het kei druk geweest hier maar ik weet dat er nog een onbekeken kaartje in mn camera zit dus binnenkort eens in snuisteren, misschien vind ik ook nog eens iets om te posten :)

Feedback over moderatie hoort hier niet.
Why on gruds green earth zou je mensen toevoegen in foto’s?
Ik zou nu ook eerder denken aan mensen uit de foto verwijderen ipv toevoegen :unsure:
Idem, maar goed, die functie bestaat dus. Had zo eens gelezen en effectief een foto gezien van iemand die voor z'n kind z'n verjaardag meerdere AI generated kinderen had bijgevoegd op een foto met de verjaardagstaart om de illusie te creëren dat 'm meer vriendjes had dan in de realiteit.
Sick 🤮

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb nergens gezegd dat deze thread zou verdwijnen.

Maar een beetje meer volk aantrekken (via SEO en enkele nieuwe topics) zou tof zijn. Nu hebben we in dit subforum maar 1 echt actief topic.

Daarvoor moet voor elke nieuwe foto natuurlijk geen nieuw topic gemaakt worden. Maar voor de mensen die regelmatig een foto posten is het mss interessant om een eigen (portfolio) topic te hebben zodat je hun progressie mooi kan zien, terwijl het hier wat weg gedrumd wordt. Ik ga voor zoiets wel nooit opsplitsen, maar het is mss wel interessant om een apart topic te hebben waar je enkel foto's en feedback op de foto's post, beetje een show case topic?

Wat denken jullie?

Ik zoek nog een manier om het snelst die foto's upgeload te krijgen. Via imgbb of consoorten vind ik wat omslachtig. Ik kan wel een insta-post zetten, maar die afbeeldingen zijn minder groot.

@Buon Japan, neem ik aan? Toch een enorm fotogeniek land hé.

Ik zoek nog een manier om het snelst die foto's upgeload te krijgen. Via imgbb of consoorten vind ik wat omslachtig. Ik kan wel een insta-post zetten, maar die afbeeldingen zijn minder groot.

Via het forum zelf? Moet je wel de ads aanzetten dacht ik.

Of bedoel je voor op andere plekken?

Yep. En klopt, fantastisch land. Als je wat houdt van steden, architectuur etc. kan je je ogen er uitkijken :)

Ik gebruik voorlopig nog steeds Imgur trouwens.

Terug
Bovenaan