Fotografiethread

Ik kom er net achter en het staat al wel even online, maar ik deel het even omdat ik het hier nog niet meteen vond.

1718477886468.png

An sich komt het er dus op neer dat het quasi nog steeds gratis is, maar dat zou dus in de toekomst wel eens kunnen veranderen :unsure: Zat er vast aan te komen.

Kan ik iemand een plezier doen met een Yongnuoflashsysteem voor Nikon?
Het pakket bevat:
1x Flash trigger YN622N-TX
2x Flash reciever YN-622N (i-TTL)
1x Yongnuo YN565EX (ik denk dat deze enkel op full meer kan flitsen)
1x Yongnuo YN568EX

Dit pakket mag weg voor een vriendenprijs als er liefhebbers zijn.

Mijn oude flash Godox v685 I was al langer aan vervanging toe wegens een kapotte voet waarvoor een vervangstuk verkrijgen (én vervangen) een heel huzarenstuk zou worden met hoge kosten. Dus eindelijk eens kunnen passeren bij Kamera Express met een cadeaubon die ik nog had en de Godox V1 in huis gehaald met accessoireset. Weer een héél stap vooruit. Duidelijk sprong in kwaliteit en minder gefoeter om dat ding op mijn camera te krijgen. Vrijdag eens uittesten op een huwelijk - waarbij ik hoop dat de voorspelde regen slechts valt wanneer ik niet buiten hoef te zijn. Maar 'k zal voor de zekerheid maar een van mijn doorzichtige paraplu's meenemen.

Ik ben aan het kijken voor een externe monitor van 27". Budget 500 euro en via mijn werk krijg ik 15% op alles van HP. Is 4k een must?

Ik ben aan het kijken voor een externe monitor van 27". Budget 500 euro en via mijn werk krijg ik 15% op alles van HP. Is 4k een must?

Of 4K een must is, laat ik in de midden.
Je moet je de vraag stellen voor wat het allemaal gaat dienen, hoe groot je sensor van je camera is en in hoeverre je telkens gaat zitten pixelpeepen.

Wat belangrijker is dat het scherm een IPS-paneel is en dat de dekking in de Adobe sRGB kleurruimte voldoende gedekt is (>1 miljard kleuren).
Mocht je een macbook aansluiten en je extern scherm gebruiken als basisscherm, kijk je ook beter naar een scherm die het kleurenprofiel van Mac ondersteund. Bij de nieuwe MBP's is dat "Display P3".
Ik heb me in het begin van het jaar een BenQ 34" aangeschaft en ben er super tevreden over. Het handige is dat mijn MBP toegeklapt ligt en verbonden is met USB-C (meteen ook aan het laden). Je kan het scherm indelen in verschillende delen waar ik nu een 27" heb ingesteld met een resterend stukje ernaast waar er een browser openstaat. Maw je kan 2 schermen maken op 1 groot scherm. Weg met dual monitor!

Of 4K een must is, laat ik in de midden.
Je moet je de vraag stellen voor wat het allemaal gaat dienen, hoe groot je sensor van je camera is en in hoeverre je telkens gaat zitten pixelpeepen.

Wat belangrijker is dat het scherm een IPS-paneel is en dat de dekking in de Adobe sRGB kleurruimte voldoende gedekt is (>1 miljard kleuren).
Mocht je een macbook aansluiten en je extern scherm gebruiken als basisscherm, kijk je ook beter naar een scherm die het kleurenprofiel van Mac ondersteund. Bij de nieuwe MBP's is dat "Display P3".
Ik heb me in het begin van het jaar een BenQ 34" aangeschaft en ben er super tevreden over. Het handige is dat mijn MBP toegeklapt ligt en verbonden is met USB-C (meteen ook aan het laden). Je kan het scherm indelen in verschillende delen waar ik nu een 27" heb ingesteld met een resterend stukje ernaast waar er een browser openstaat. Maw je kan 2 schermen maken op 1 groot scherm. Weg met dual monitor!
Die is ook niet zoveel duurder. Ik wil hem ook gebruiken voor mijn werk en ik vrees dat 34" ook nogal gigantisch is op ons bureau dat niet zo breed is. Zal het straks nog eens opmeten.

Goed om te onthouden van die P3. Maar degene die ik tot hiertoe heb gezien zijn waar wel compatibel mee.

Mijn MBP (15", 16 GB RAM, i7 2.6 ghz) is van 2018, maar de batterij doet het niet zo goed meer. Via mijn werk kan ik een nieuwe leasen voor 2 jaar en dan overkopen, maar voorlopig wacht ik nog even.

Laatst bewerkt:
Niemand van de (semi-)pro's hier getriggered door het steeds toegankelijkere middenformaat platform? Die nieuwe GFX releases van FujiFilm zien er echt tof uit. Twijfel wat om mijn uitgebreide 2-camera setup van de X-reeks te vervangen door een compacte X-setup en een wat "grotere" GFX setup :)

Nikon Z6III ziet er ook wel leuk speelgoed uit. Niet dat ik ga overstappen naar een ander systeem, haha. Mocht de A7V uitkomen twijfel ik wel om de A7III naar de reservevloot te sturen maar hij doet nog altijd dienst. De AF op de A7RV is wel verslavend goed en het volledig kantelbare schermpje is een enorme meerwaarde omdat ik graag lage standpunten opzoek.

Op de trouwreportage van vrijdag heb ik de Godox V1 gebruikt en dat viel supergoed mee. TTL op, ISO op 500 en dan point and click. Het weer was wel kak, een urenlange stortbui tijdens het moment dat ik de koppelshoot moest doen. Gelukkig werden we 's avonds na de ceremonie nog getrakteerd op een prachtig streepje golden hour. Dan heb ik ze nog snel meegenomen naar een mooi dreefje dat ik dicht bij de zaal had gespot.

Nog een vraag wel: wat bepaalt de importsnelheid in Lightroom? Het SD-kaartje of de laptop waar het heen moet (usb-c poort of processor of ram?). 2644 foto's importeren duurde zéér lang.

Nog een vraag wel: wat bepaalt de importsnelheid in Lightroom? Het SD-kaartje of de laptop waar het heen moet (usb-c poort of processor of ram?). 2644 foto's importeren duurde zéér lang.
Volgens mij is dat puur lees/schrijfsnelheid van kaart en harde schijf, met mogelijks ook de gekozen poort die de snelheid zal beinvloeden.

Importeren gaat hier behoorlijk snel; ik gebruik een dedicated kaartlezer; het verwerken van de RAW's naar DNG's in Lightroom zelf is eerder de tijdsbepalende stap.

Volgens mij is dat puur lees/schrijfsnelheid van kaart en harde schijf, met mogelijks ook de gekozen poort die de snelheid zal beinvloeden.

Importeren gaat hier behoorlijk snel; ik gebruik een dedicated kaartlezer; het verwerken van de RAW's naar DNG's in Lightroom zelf is eerder de tijdsbepalende stap.
200 mb/s lees- en schrijfsnelheid, wat zo'n 4 foto's per seconde zou moeten zijn. 't Zal toch nog ergens anders aan liggen denk ik. Ik importeer ze rechtstreeks vanuit mijn camera via een USB-C kabeltje naar mijn MBP, maar misschien moet ik toch eens denken aan een dedicated kaartlezer. Of wachten tot ik een nieuwe MBP in huis haal, die hebben een poort voor SD-kaartjes.

De lees- & schrijfsnelheid om een SD-kaartje is de ultieme snelheid, maar is niet gegarandeerd dat deze gehaald wordt.

Het duur van het importeren kan liggen aan de bottle neck van uw kaartje.
Ga ervan uit dat uw RAW-files 40-45mb/stuk zijn. Dan kan hij in principe 4 files/seconde doorsturen. Maar het is sowieso een feit dat grotere files er langer over zullen doen dan 100 kleintjes. Daarbij komt dat de volgende schakel in de rij ook weer een bottleneck kan zijn.
Werk je met een USB-C reader -> hoeveel capaciteit kan die verzetten
Uw interne opslag -> hoeveel kan die verzetten
Rechtstreeks naar externe opslag -> ...

Je moet het eigenlijk zien als een stroom water die je verstuurd door een buis. De smalste buis zal het debiet van uw hele systeem bepalen.
Dat is met datatransfer niet anders.

De lees- & schrijfsnelheid om een SD-kaartje is de ultieme snelheid, maar is niet gegarandeerd dat deze gehaald wordt.

Het duur van het importeren kan liggen aan de bottle neck van uw kaartje.
Ga ervan uit dat uw RAW-files 40-45mb/stuk zijn. Dan kan hij in principe 4 files/seconde doorsturen. Maar het is sowieso een feit dat grotere files er langer over zullen doen dan 100 kleintjes. Daarbij komt dat de volgende schakel in de rij ook weer een bottleneck kan zijn.
Werk je met een USB-C reader -> hoeveel capaciteit kan die verzetten
Uw interne opslag -> hoeveel kan die verzetten
Rechtstreeks naar externe opslag -> ...

Je moet het eigenlijk zien als een stroom water die je verstuurd door een buis. De smalste buis zal het debiet van uw hele systeem bepalen.
Dat is met datatransfer niet anders.
Dat is al iets duidelijker, maar ik weet niet welke snelheid ik nu juist heb met mijn huidige methode of waar de bottleneck daar zou zitten. De data worden opgeslagen op een externe SSD en worden geïmporteerd rechtstreeks uit mijn camera die met een USB-c kabel is verbonden met mijn MBP. Ik kan wel investeren in een snelle SD-kaartlezer, want degene die ik nu heb (en niet meer gebruik) is wel het goedkoopste van het goedkoopste.

SD-kaartje in de laptop steken en rechtstreeks op een interne SSD-schijf zal misschien (?) het snelste zijn, maar mijn huidige laptop heeft zo'n poort niet.

@Avondland
Uw camera heeft ook een lees/schrijfsnelheid. Het zou me verbazen mochten die USB-C poorten geoptimaliseerd zijn om datatransfer via daar te doen. Als uw foto's dan nog eens rechtstreeks doorgaan naar uw externe SSD zit die ook weer met een lees/schrijf sneldheid. Als je die schakel aan elkaar ziet, zal er ergens wel een bottleneck zitten. Vermoedelijk zal dat uw camera zijn. Ik zou het in de eerste plaats al eens proberen met die kaartlezer, maar ga ervanuit dat cheapass dingen ook niet het snelste zullen werken.

Ik heb al ondervonden dat in fotografietech, duurder daadwerkelijk beter is. Als hobbyist met tijd ga je dat verschil niet voelen, maar als het erop aan begint te komen ga je naar de procenten (in dit geval de extra minuten) kijken waar je kan optimaliseren.

Uit mijn eigen ervaring kan ik ook al zeggen dat het importeren van mijn SD-kaartje rechtstreeks in mijn MBP ook niet de snelste is. Mijn XQD kaartjes (ook wel sneller natuurlijk...) laden veel sneller in via een externe USB-C dongle.

@Avondland
Uw camera heeft ook een lees/schrijfsnelheid. Het zou me verbazen mochten die USB-C poorten geoptimaliseerd zijn om datatransfer via daar te doen. Als uw foto's dan nog eens rechtstreeks doorgaan naar uw externe SSD zit die ook weer met een lees/schrijf sneldheid. Als je die schakel aan elkaar ziet, zal er ergens wel een bottleneck zitten. Vermoedelijk zal dat uw camera zijn. Ik zou het in de eerste plaats al eens proberen met die kaartlezer, maar ga ervanuit dat cheapass dingen ook niet het snelste zullen werken.

Ik heb al ondervonden dat in fotografietech, duurder daadwerkelijk beter is. Als hobbyist met tijd ga je dat verschil niet voelen, maar als het erop aan begint te komen ga je naar de procenten (in dit geval de extra minuten) kijken waar je kan optimaliseren.

Uit mijn eigen ervaring kan ik ook al zeggen dat het importeren van mijn SD-kaartje rechtstreeks in mijn MBP ook niet de snelste is. Mijn XQD kaartjes (ook wel sneller natuurlijk...) laden veel sneller in via een externe USB-C dongle.
Mijn cheapasskaartlezer verdenk ik ervan dat die mijn SD-kaartje destijds heeft gecorrumpeerd, dus goedkoop is zeker geen beterkoop. Zal dan wel op zoek gaan naar een kwalitatieve kaartlezer mét degelijke reviews.

Ik ben trouwens gegaan voor een 27" monitor met uw raadgevingen, zal wel een vooruitgang zijn. Hopelijk komt die morgen binnen, dat werkt toch een pak aangenamer om foto's te bewerken dan een 15" scherm.

Volgende week nog een familieshoot en mogelijk ook nog een koppelshoot, als het weer mee zit.

Mijn cheapasskaartlezer verdenk ik ervan dat die mijn SD-kaartje destijds heeft gecorrumpeerd, dus goedkoop is zeker geen beterkoop. Zal dan wel op zoek gaan naar een kwalitatieve kaartlezer mét degelijke reviews.
Ik zou eens de test doen om beelden van uw camera op uw interne te zetten en dan die interne beelden te verplaatsen naar uw externe.
Vermoedelijk zal het eerste langer duren dan het tweede. Dan heb je al meer zekerheid dat de bottleneck uw camera/kaartje zal zijn.

Ik ben trouwens gegaan voor een 27" monitor met uw raadgevingen, zal wel een vooruitgang zijn. Hopelijk komt die morgen binnen, dat werkt toch een pak aangenamer om foto's te bewerken dan een 15" scherm.
Cool!! Dat gaat ongetwijfeld een goeie upgrade zijn! Laat maar weten hoe de eerste bevindingen zijn!

Volgende week nog een familieshoot en mogelijk ook nog een koppelshoot, als het weer mee zit.
It's that time of the year again!! Yayy!

Het kan mss eens nuttig zijn, om een throughput test te doen. Deze tooltjes zijn bedoeld om USB sticks te testen, maar werken even goed op SD kaartjes in een (usb)kaartlezer:

https://www.heise.de/download/product/h2testw-50539
Stokoud, maar werkt nog steeds prima. Deze kan de volledige vrije ruimte op de usb key / sd kaart testen, de test kan dan wat lang lopen op grote kaartjes. Komt std in het duits, maar je kunt omschakelen naar het engels indien gewenst.

of

https://pendriveapps.com/downloads/SpeedOut_0.5.zip

Beide doen zowel een READ test als een WRITE test. Uiteraard zal WRITE lager liggen dan de READ. Heel vaak (zoniet bijna altijd) haal je de opgegeven snelheid van de USB key, of SD kaart niet. Dat kan, zoals reeds hierboven aangegeven, aan veel dingen liggen: de kaartlezer zelf, geen USB3 poort gebruiken (meestal blauw of rood), je interne disk (alhoewel met SSD dat normaal geen probleem zou mogen zijn). Fabrikanten van usb keys en sd kaartjes zijn "slim" geworden, en spreken tegenwoordig altijd "haalt TOT .... MB/S" op hun verpakking. Zo zijn ze altijd ingedekt, nietwaar.

Beetje late to the party maar ik heb een Gigabyte scherm. Bewust gekozen voor die omwille van de kleuren in functie van mijn fotografie. Ben er echt zeer contact van. Wel geen HP dus, sorry!
Te laat! Ik ben nu met de HP aan het werken en het is een prachtig ding! Nu nog investeren in een ruimere bureau (80 cm diep ipv de huidige 60 cm wat echt wel te smal is) en een apart klavier. De kosten blijven maar komen.

Terug
Bovenaan