Fotografiethread

Enigste dat ik nog mis is de weathersealing. Had het perfect gemaakt. In de regen is street photography toch iets magischer.

Qua kwaliteit heb je nog steeds de aps-c sensor vergeleken met die in een gsm camera. Dus hoge kwaliteit in een compact jasje.
Daarnaast lijkt mij het gevoel van een camera vast te hebben en de bediening toch nog altijd iets fijner dan een gsm.
Ik zeg niet dat er veel vooruitgang is bij gsm’s, maar het is ook veel softwarematig. De Ricoh kan je zelf nog tweaken en zelfs professioneel mee verder als je wilt.

Ja, naar die weathersealing heb ik ook zitten kijken, maar het is niet dat ik een half uur in de gietende regen sta. Tegen een spatje links en rechts kan hij heus wel. Dus daar zit/zat ik niet meer mee in.

Je kan het inderdaad niet vergelijken. Die GSM's doen écht zotte dingen, maar het blijft toch iets anders als je zo'n compactje meehebt...de vlugheid, de autofocus, de DOF, het beeld, ... geef me toch maar een compactje boven mijn iPhone :-)

Ik zag in verschillende reviews dat de accuduur wat aan de magere kant is. Hoe ervaar je dat @Spector ?

Dat kan ik beamen. Het is geen topper op dat vlak. Langs de andere kant gebruik ik hem ook niet in die mate intensief om er echt last van te hebben. Je kan hem rechtstreeks opladen met de kabel. Dus als ik hem frequenter gebruik, hang ik hem al gauw eens aan de kabel zoals ik met mn iPhone zou doen. Hij is ook vrij snel bijgeladen

De Leica M11 Monochrom lijkt me ook leuk compact speelgoed, maar ja ... dat kost wel wat centjes. Onlangs een fotograaf gespot die daarmee aan het rondhuppelen was in de Efteling.

Is zo een Ricoh beter of slechter qua beeldkwaliteit in vergelijking met een Sony Cybershot DSC-RX100 VII?

Ik zou verwachten beter van de Ricoh. Alleen al door de sensor. Maar dan verlies je wel de zoom natuurlijk

De Leica M11 Monochrom lijkt me ook leuk compact speelgoed, maar ja ... dat kost wel wat centjes. Onlangs een fotograaf gespot die daarmee aan het rondhuppelen was in de Efteling.
Maar toch nog te groot om in de broekzak te steken denk ik. Dus dan is het al een dedicated camera. Natuurlijk wel mooi materiaal, zou het zelf wel eens willen uittesten.

Maar toch nog te groot om in de broekzak te steken denk ik. Dus dan is het al een dedicated camera. Natuurlijk wel mooi materiaal, zou het zelf wel eens willen uittesten.
Phil Penman gebruikt die, dat is toch een fotograaf met een prachtige ZW stijl. Monochroomsensors hebben ook nog dat streepje voor op gewone kleursensors waarbij je de beelden nadien omzet naar zwart-wit, maar misschien is dat ook eerder iets voor pixelpeepers en is dat al het geld niet écht waard. Sowieso is een Leica wel een nichecamera.

Jesus, ik wist dat Leica niet goedkoop ging zijn maar € 9500. 🤨

Is die lens / sensor dat waard of gewoon merknaam prijs?

Phil Penman gebruikt die, dat is toch een fotograaf met een prachtige ZW stijl. Monochroomsensors hebben ook nog dat streepje voor op gewone kleursensors waarbij je de beelden nadien omzet naar zwart-wit, maar misschien is dat ook eerder iets voor pixelpeepers en is dat al het geld niet écht waard. Sowieso is een Leica wel een nichecamera.
Ik vind dat echt de meest pretentieuze camera die ge u maar kunt inbeelden :’)

Zo ne ricoh GRIII is wel een zalig ding. Zoals @Spector al zei kunt ge dat nu eens echt in uw broekzak steken en overal mee naartoe pakken. Heeft ook snap focus wat ook wel een toffe feature is.

Ge kunt bv instellen dat uw snap focus afstand 2m is en als ge dan helemaal de knop indrukt gaat hij gewoon instant naar die focus afstand en neemt hij razendsnel een foto. Als ge half doordrukt werkt hij zoals ge gewend zijt van een camera.

Het zijn dat soort zaken die het echt een tof ding maken om mee te shooten. Ik heb de 28mm versie maar ziet weinig gebruik omdat ik mijn meeste straat foto’s maak met de Fuji x100v. Die kunt ge wel niet in uwe zak steken maar ik heb zo'n banaan uit de uniqlo en dat is de beste investering ooit: https://www.uniqlo.com/be/nl/produc...OFbbUZlD_iGzx3AnIihoClh4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

daar past gigantisch veel in en daarin heb ik altijd wel ergens een camera steken.

De IG-pagina van Rita Punina vind ik wel de moeite, zij is Ricoh GR-ambassadrice.

@derp Leica is topkwaliteit en schijteduur en is inderdaad nogal pretentieus. Je moet die vooral niet kopen om betere foto's te maken, want een goeie fotograaf kan met een oude Nikon Coolpix betere foto's maken dan een amateur met een Leica-kit van meer dan 10K.

@derp Leica is topkwaliteit en schijteduur en is inderdaad nogal pretentieus. Je moet die vooral niet kopen om betere foto's te maken, want een goeie fotograaf kan met een oude Nikon Coolpix betere foto's maken dan een amateur met een Leica-kit van meer dan 10K.
Iedereen doet natuurlijk wat hem wilt he, zo'n z/w leica zal vast wel schone foto's opleveren maar als ge 10k aan gerief rond uwe nek hangt dan heb ik ook wel de verwachting dat er effectief skills tegenover staan die zo'n investering rechtvaardigen. Een 'gewone' Leica is al een hele verwachting om in te lossen, als ge dan ook nog zo gaat doen van 'ja maar ik wil de echte diepe zwartwaarden en de texturen die enkel een z/w Leica mij kunnen opleveren' dan denk ik al rap van 'jaja vriend tis goed' :D

Maar zo iemand als Alan Schaller maakt er natuurlijk heel mooie dingen mee hoewel daar volgens mij nog een heel pak post-processing bij komt kijken https://www.instagram.com/alan_schaller/?hl=en

Iedereen doet natuurlijk wat hem wilt he, zo'n z/w leica zal vast wel schone foto's opleveren maar als ge 10k aan gerief rond uwe nek hangt dan heb ik ook wel de verwachting dat er effectief skills tegenover staan die zo'n investering rechtvaardigen. Een 'gewone' Leica is al een hele verwachting om in te lossen, als ge dan ook nog zo gaat doen van 'ja maar ik wil de echte diepe zwartwaarden en de texturen die enkel een z/w Leica mij kunnen opleveren' dan denk ik al rap van 'jaja vriend tis goed' :D

Maar zo iemand als Alan Schaller maakt er natuurlijk heel mooie dingen mee hoewel daar volgens mij nog een heel pak post-processing bij komt kijken https://www.instagram.com/alan_schaller/?hl=en
Wat budget betreft is dat voor iedereen anders hé. Er zijn mensen die een body van 4K kopen als hun eerste camera en dan er meteen een hoop lenzen bijkopen die het bedrag nog eens verdubbelen. Anderen schuimen de tweedehandsmarkt en beginnen met een kit van max 1K. Of die zwartwitwaarden van een Leica het bedrag rechtvaardigen weet ik niet, dat zal een kwestie van smaak zijn en wellicht ook van pixelpeeping. Dat is zoals mensen die zot zijn op de Fujikleuren, terwijl dat iets is dat je in LR allicht perfect kan nabootsen.

Ik loop ook niet zo hoog op met Sonyboys, Canonboys of Nikonboys die hun eigen merk de hemel inprijzen terwijl ze de andere merken uitlachen. Die grote merken zijn intussen zo goed geworden in elkaar af te troeven dat je met eenderwelke camera goed zit. Die A9III heeft FF global shutter en kan aan 120 FPS foto's maken. Top als je sportfotograaf bent, complete overkill voor al de rest. Maar die technologische vooruitgang komt ons allemaal wel ten goede. It trickles down.

soit, gear discussies niks voor mij, liever nog eens wat foto'kes delen, wat zegt ge daar van! Benieuwd wat jullie er van vinden. Allemaal in brussel de mooiste stad van wallonië! bonuspunten voor wie locaties herkent.

i-9fx3DCc-X2.jpg

i-cSvWJVb-X2.jpg

i-hbSt9RF-X2.jpg

i-cjsC4Q3-X2.jpg

i-JtsKHK3-X2.jpg

Laatst bewerkt:
soit, gear discussies niks voor mij, liever nog eens wat foto'kes delen, wat zegt ge daar van! Benieuwd wat jullie er van vinden. Allemaal in brussel de mooiste stad van wallonië! bonuspunten voor wie locaties herkent.

i-9fx3DCc-X2.jpg

i-cSvWJVb-X2.jpg

i-hbSt9RF-X2.jpg

i-cjsC4Q3-X2.jpg

i-JtsKHK3-X2.jpg
Joepie foto's!

Ik herken Dudenpark lookout, aan de Botanique, museum voor schone kunsten. Andere twee weet ik niet direct

Zeggen mensen er dikwijls er iets van als ze u bezig zien? Bij die laatste foto bvb?

Joepie foto's!

Ik herken Dudenpark lookout, aan de Botanique, museum voor schone kunsten. Andere twee weet ik niet direct
winner winner chicken dinner!

Zeggen mensen er dikwijls er iets van als ze u bezig zien? Bij die laatste foto bvb?
Nope, eigenlijk vrijwel nooit.
Soms wel iemand die vraagt wat ik ben aan het doen en dan zeg ik iets genre ik vind het fijn om foto's te maken van wat er in de stad allemaal gebeurt en dat vinden ze dan wel prima. Heb net zoals iedereen denk ik soms wel eens last van een onbehaaglijk gevoel als ik straatscenes ben aan het fotograferen maar dat is iets waar ik aan heb gewerkt en waar ik blijf aan werken.

Awel ja. Ik vroeg mij dat nu ook net af. Leuke foto's, daar niet van. Ik voel me toch altijd wat ongemakkelijk als ik foto's van mensen ga nemen die daar niet voor geopteerd hebben.
Is ook wel een vraag die zich meer en meer opdringt he. Ik vind het werk van Martin Parr of Bruce Gilden gigantisch interessant maar dat zijn wel fotografen die het verwijt krijgen dat ze mensen iets afnemen door hun fotografie. Daardoor krijgt ge een tegenreactie van fotografen zoals bv. Bieke Depoorter (I love Bieke Depoorter met mijn hele hart) die fotografie meer zien als een collaboratie tussen onderwerp en fotograaf.

Moderne straatfotografie heeft een veel grotere gevoeligheid voor privacy, dus meestal zijn mensen aanwezig in het beeld maar niet per se herkenbaar door gebruik van schaduwen/silhouetten, door kadrering of door bijvoorbeeld gezichten net te laten verdwijnen achter een voorwerp tijdens het afdrukken van de sluiter.

Foto's hier zijn ook gemaakt binnen het kader van een opdracht van stad Brussel, en zij kunnen/mogen bijvoorbeeld ook niks publiceren waarbij mensen prominent in beeld komen omdat ze dan idd eerst schriftelijke toepassing moeten hebben van die persoon.

Maar in principe, als ge in België binnen de openbare ruimte beweegt heb ik het recht om u te fotograferen. Ik zou het ook jammer vinden moest dat niet meer mogen, omdat ik straatfotografie een heel interessante manier vind om te documenteren hoe een bepaalde plek er uit zag tijdens een bepaalde periode. Zo ben ik overlaatst naar de expo van Ara Guler geweest in Amsterdam, die fotografeerde dan vnl. Istanbul in de jaren 60 en dat is allemaal materiaal van imo onschatbare waarde.

Is ook wel een vraag die zich meer en meer opdringt he. Ik vind het werk van Martin Parr of Bruce Gilden gigantisch interessant maar dat zijn wel fotografen die het verwijt krijgen dat ze mensen iets afnemen door hun fotografie. Daardoor krijgt ge een tegenreactie van fotografen zoals bv. Bieke Depoorter (I love Bieke Depoorter met mijn hele hart) die fotografie meer zien als een collaboratie tussen onderwerp en fotograaf.

Moderne straatfotografie heeft een veel grotere gevoeligheid voor privacy, dus meestal zijn mensen aanwezig in het beeld maar niet per se herkenbaar door gebruik van schaduwen/silhouetten, door kadrering of door bijvoorbeeld gezichten net te laten verdwijnen achter een voorwerp tijdens het afdrukken van de sluiter.

Foto's hier zijn ook gemaakt binnen het kader van een opdracht van stad Brussel, en zij kunnen/mogen bijvoorbeeld ook niks publiceren waarbij mensen prominent in beeld komen omdat ze dan idd eerst schriftelijke toepassing moeten hebben van die persoon.

Maar in principe, als ge in België binnen de openbare ruimte beweegt heb ik het recht om u te fotograferen. Ik zou het ook jammer vinden moest dat niet meer mogen, omdat ik straatfotografie een heel interessante manier vind om te documenteren hoe een bepaalde plek er uit zag tijdens een bepaalde periode. Zo ben ik overlaatst naar de expo van Ara Guler geweest in Amsterdam, die fotografeerde dan vnl. Istanbul in de jaren 60 en dat is allemaal materiaal van imo onschatbare waarde.
Zijn ze daar in Duitsland niet veel gevoeliger aan? Met een 85mm kan ik wel meer op mijn gemak aan straatfotografie doen zonder echt "in your face" aan straatfotografie te doen. Ik woon helaas niet in een stad, anders zou ik dit veel vaker doen. Het is wel gemakkelijker om mensen van de rugzijde te fotograferen dan "full frontal". Met een 85 mm kan je dat wel wat geniepiger doen omdat de meeste mensen het verschil niet kennen tussen een breedhoek en een tele. Dan doe je "alsof" je een heel station fotografeert, maar stiekem vooral die ene fotogenieke persoon die je op het oog hebt.

Terug
Bovenaan