Fotografiethread

Ook heel interessant. Ik heb zelf ook een Sony alpha A7 iii, maar heb enkel de 55mm f1.8. Maar ik merk dat ik meer zou willen experimenteren in mijn portretfotografie. Maar ik twijfel om dus naar de twee kanten: ga ik voor een 35mm of eerder voor een 85.
imo is dat de fijnste sony lens om portretten mee te maken. Als ik er maar ene kon meenemen om portretten te maken zou het die zijn.

Ik heb ook een 85mm 1.4, dat is ook wel fijn gerief natuurlijk maar 55mm vind ik wat comfortabeler voor interactie met iemand. Als ge hoofd/schouders doet is 85mm 1.4 natuurlijk heel fijn, maar vind de meerwaarde tov 55mm/1,8 beperkt.

Dan vind ik dat een 35mm/1.4 prime meer mogelijkheden opent, dan kunt ge al rapper een environmental portrait maken waarbij ge toch nog bokeh hebt.

Mijn favoriete lens is de 85mm, maar het hangt idd wel wat van je stijl af.

Met de 35, 50, 85mm primes zit je altijd goed qua portretten.

Vroeger maakte ik mijn portretten met de 70-200mm (bij gebrek aan iets anders) en dat ging ook goed.

De 24-70 is ook wel een veelzijdige lens waarmee je allround veel mee kan doen.

Wat je kan doen, is de lenzen eens gaan huren (bij kamera express bv) om ze eens te testen. Ik doe dat ook soms.

Mijn favoriete lens is de 85mm, maar het hangt idd wel wat van je stijl af.

Met de 35, 50, 85mm primes zit je altijd goed qua portretten.

Vroeger maakte ik mijn portretten met de 70-200mm (bij gebrek aan iets anders) en dat ging ook goed.

De 24-70 is ook wel een veelzijdige lens waarmee je allround veel mee kan doen.

Wat je kan doen, is de lenzen eens gaan huren (bij kamera express bv) om ze eens te testen. Ik doe dat ook soms.
Is een prime praktisch voor concertfotografie of is een zoom toch handiger omdat je wellicht niet altijd kan "zoomen met de voeten"?

Ja, een Kamera Express is helaas al meer dan een uur rijden voor mij. Zouden er ook zo'n zaken zijn die verhuren rond Kortrijk?
Ostron? https://www.ostron.be/nl/locaties - Wel geen ervaring mee.
Is een prime praktisch voor concertfotografie of is een zoom toch handiger omdat je wellicht niet altijd kan "zoomen met de voeten"?
Nee, meestal kan je idd niet veel bewegen en veel artiesten blijven ook niet staan, dus snel kunnen zoomen is soms wel handig. Bij kleine cafe concertjes e.d. kan je mss wel met een lichtsterke prime werken genre 24mm of 35mm ofzo?

De meeste mensen die ik zie rondlopen is toch standaard de 24-70 + 70-200 (mezelf incl)

Als je in de pit of helemaal vooraan geraakt zou ik zeker met een 24 of 35 prime proberen. Lekker breed gaan met de 61MP, en dan eventueel wat croppen om de onnodige zaken eruit te halen?

Nee, meestal kan je idd niet veel bewegen en veel artiesten blijven ook niet staan, dus snel kunnen zoomen is soms wel handig. Bij kleine cafe concertjes e.d. kan je mss wel met een lichtsterke prime werken genre 24mm of 35mm ofzo?

De meeste mensen die ik zie rondlopen is toch standaard de 24-70 + 70-200 (mezelf incl)
Op Leffingeleuren 2 maand geleden toch wel letterlijk alle fotografen incl. hobbyfotografen (hadden zelfs allen 2 body's bij) in de pit zien staan, fin, er was niet echt een pit, maar dus helemaal vooraan tussen de stage & publiek. Geen enkele behalve ik dus, zat tussen het publiek. Want ja, publiek op je foto's, een kop hier een hand daar, tenzij je nog kan croppen is natuurlijk niet leuk...

Hier enkele onbewerkte shots (wel hier een daar een crop) met de 24-105 tussen het publiek, op +/- 5 à 8m van de stage.

Deze van +/- 10m:

Maar als je dan het resultaat van de mannen vanuit de pit ziet:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=884090266617777&set=pcb.884096573283813 (1 van Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs)

https://www.facebook.com/photo/?fbid=795857515875166&set=pcb.795858645875053 (meerdere)

@kinxton Ik had het dus weldegelijk over de pit ja, maar niet elke concertzaal en niet elke artiest is hetzelfde natuurlijk. Ik ga vaak naar de AB en daar staan de artiesten soms wat te ver voor 24mm, dus dan is die 70mm zoom wel handig, tele gebruik ik daar bv zelden. Voor mij geeft de 24-70 gewoon het meeste flexibiliteit, want je weet ook niet altijd wat je exact gaat tegenkomen. :) In Vorst Nationaal of Lotto Arena zit je dan bv nog verder van de artiesten.

@kinxton Ik had het dus weldegelijk over de pit ja, maar niet elke concertzaal en niet elke artiest is hetzelfde natuurlijk. Ik ga vaak naar de AB en daar staan de artiesten soms wat te ver voor 24mm, dus dan is die 70mm zoom wel handig, tele gebruik ik daar bv zelden. Voor mij geeft de 24-70 gewoon het meeste flexibiliteit, want je weet ook niet altijd wat je exact gaat tegenkomen. :) In Vorst Nationaal of Lotto Arena zit je dan bv nog verder van de artiesten.
Ja absoluut, alles hangt af van de situatie en de afstand natuurlijk, er zijn enorm veel variabelen.

In wat shooten jullie? Enkel RAW, raw + jpeg of doe eens gek en enkel JPEG?

Afgelopen 2 jaar enkel raw gefotografeerd.
- Destijds omdat het minder ruimte inneemt op de kaart vergeleken raw+jpeg.
- Ik zoizo nabewerk
- De standaard imagery profile van de camera toch in de fotobewerkingsprogrammas zit. Dus mocht ik de standaard foto willen ik maar enkel op exporteren moet klikken.

Echter laatste tijd zou ik soms liever recht uit de camera foto’s willen delen. Daarom soms jaloers op de fuji cameras.
Of hebben jullie ervaring met picture profiles aan te passen op niet Fuji camera’s? Bvb dat ik rechtstreeks uit mijn Sony camera al een resultaat krijg.

@Margu meestal enkel RAW, voor de nabewerking. Achteraf moet je toch ook een selectie maken dus maakt opzich niet zoveel uit of het jpg of raw is? Tijd moet je er sowieso insteken.

Ik smijt dan wel heel veel weg, anders is dat niet houdbaar qua opslagruimte. Enkel de beste foto’s hou ik bij.

In wat shooten jullie? Enkel RAW, raw + jpeg of doe eens gek en enkel JPEG?

Afgelopen 2 jaar enkel raw gefotografeerd.
- Destijds omdat het minder ruimte inneemt op de kaart vergeleken raw+jpeg.
- Ik zoizo nabewerk
- De standaard imagery profile van de camera toch in de fotobewerkingsprogrammas zit. Dus mocht ik de standaard foto willen ik maar enkel op exporteren moet klikken.

Echter laatste tijd zou ik soms liever recht uit de camera foto’s willen delen. Daarom soms jaloers op de fuji cameras.
Of hebben jullie ervaring met picture profiles aan te passen op niet Fuji camera’s? Bvb dat ik rechtstreeks uit mijn Sony camera al een resultaat krijg.

Alles wat (semi-)professioneel is sowieso RAW. Met JPEG ben ik niets als ik er nog "mijn saus" wil overgieten. Ik fotografeer ook te bewust om te weten wat ik er achteraf nog mee ga doen.
Sinds enkele weken heb ik me wel een compact camera'tje gekocht waar ik via ingebakken kleurprofielen in JPEG fotografeer.
Dat camera'tje wordt enkel gebruikt voor alles wat privé is en neem ik mee bijna overal waar ik nu ga.
Met een vintage profiel en zwart - wit profiel kom ik al een eind ver. Ik heb het zelfs zo ingesteld dat het lijkt als ik film fotografeer.
ISO standaard op 800 en diafragma op 2.8. Ik pas enkel mijn sluiter aan. Heb ik beweging in mijn beelden? Pech! Het ziet er authentiek uit.
Het is weer plezant om te experimenteren.

Alles wat (semi-)professioneel is sowieso RAW. Met JPEG ben ik niets als ik er nog "mijn saus" wil overgieten. Ik fotografeer ook te bewust om te weten wat ik er achteraf nog mee ga doen.
Sinds enkele weken heb ik me wel een compact camera'tje gekocht waar ik via ingebakken kleurprofielen in JPEG fotografeer.
Dat camera'tje wordt enkel gebruikt voor alles wat privé is en neem ik mee bijna overal waar ik nu ga.
Met een vintage profiel en zwart - wit profiel kom ik al een eind ver. Ik heb het zelfs zo ingesteld dat het lijkt als ik film fotografeer.
ISO standaard op 800 en diafragma op 2.8. Ik pas enkel mijn sluiter aan. Heb ik beweging in mijn beelden? Pech! Het ziet er authentiek uit.
Het is weer plezant om te experimenteren.
Welk compactje? (sorry als je't hier al hebt gezegd ik ben te moe en te lui om te zoeken)

Welk compactje? (sorry als je't hier al hebt gezegd ik ben te moe en te lui om te zoeken)

Had het hier nog niet vermeld.
Na lang zoeken ben ik uitgekomen op de Ricoh GR IIIx (het 40mm model). Het compactje heeft geen zoomfunctie whatsoever, het is echt point and shoot. De reden waarom ik voor de 40mm ipv de 28mm ben gegaan is om mezelf meer te dwingen dingen te zien vanuit 35mm (in dit geval 40mm) standpunt. Als ik huwelijken fotografeer gebruik ik ook 99% van de tijd 35mm & 85mm en ik wil mezelf "trainen" om dingen te zien vanuit 35mm standpunt. De recipes (cameraprofielen) die je online kan vinden, zijn echt leuk en handig. Daarbij komt dat het vlot gaat om foto's via ingebouwde Wifi over te zetten naar mijn iPhone om iets door te sturen of om iets online te zetten. Geen gedoe meer met RAW's en LR mobile. Gewoon zien, klik, doorsturen, kleir.

Had het hier nog niet vermeld.
Na lang zoeken ben ik uitgekomen op de Ricoh GR IIIx (het 40mm model). Het compactje heeft geen zoomfunctie whatsoever, het is echt point and shoot. De reden waarom ik voor de 40mm ipv de 28mm ben gegaan is om mezelf meer te dwingen dingen te zien vanuit 35mm (in dit geval 40mm) standpunt. Als ik huwelijken fotografeer gebruik ik ook 99% van de tijd 35mm & 85mm en ik wil mezelf "trainen" om dingen te zien vanuit 35mm standpunt. De recipes (cameraprofielen) die je online kan vinden, zijn echt leuk en handig. Daarbij komt dat het vlot gaat om foto's via ingebouwde Wifi over te zetten naar mijn iPhone om iets door te sturen of om iets online te zetten. Geen gedoe meer met RAW's en LR mobile. Gewoon zien, klik, doorsturen, kleir.
Ik ben zelf exact dezelfde overstap aan het overwegen. Wel aan het uitkijken naar een goede 2dehands deal, want zijn prijzig genoeg. Of mss met Black Friday iets op de kop tikken.

Met die 28mm dacht ik wel dat je nog altijd naar 40 kan croppen achteraf. Maar heb zelf ook meer feeling met iets meer gecropt en is ook iets makkelijker op straat.
Hoe bevallen de kleurprofielen daar op? Zo te horen dan al wel fijn? Ook de bediening?
Even in de winkel vastgehad en dat was wel een openbaring. Denk zelfs lichter dan mijn gsm 😂

Ze zijn prijzig, maar de herinneringen die ik er mee vastleg van ons zoontje, familie en vrienden zijn dat ook ;-)

40mm ligt goe in de hand en is een leuke afstand. Soms zit je wat krap maar dan doe ik een stapje achteruit. Ik wil zo weinig mogelijk nabewerken en zoveel mogelijk “point and shoot” doen, dus vind ik het ook niet erg als er een stuk af is, wazig is of wat scheef.
Het is echt een compactje. Het zit in de binnenzak van mn jas of zelfs in mn broekzak. Het inschakelen is razendsnel waardoor het echt leuk shooten is.
De kleurprofielen zijn leuk. Je het filmpjes of zelfs een app die je tonen hoe je er zelf kan tweaken. Variatie genoeg alleszins.

Die Ricoh GRIII lijkt me ook wel iets leuks om mee te spelen, want een A7III en 35/85 is toch wel meteen een stuk "lomper" om mee te nemen. Dat doe ik wel als ik doelbewust ergens heen ga om foto's te maken - de beeldkwaliteit zal wel een stuk beter zijn dan die Ricoh, maar als ik met vrouw en kind op stap ben of ik spreek af met vrienden is zo'n compacte camera wel handiger om even weg te steken in de jas. Maar dan vraag ik me af of ik dan niet beter investeer in een zeer degelijke GSM met camera zoals een Xperia? Dat is ook in zakformaat.

Ze zijn prijzig, maar de herinneringen die ik er mee vastleg van ons zoontje, familie en vrienden zijn dat ook ;-)

40mm ligt goe in de hand en is een leuke afstand. Soms zit je wat krap maar dan doe ik een stapje achteruit. Ik wil zo weinig mogelijk nabewerken en zoveel mogelijk “point and shoot” doen, dus vind ik het ook niet erg als er een stuk af is, wazig is of wat scheef.
Het is echt een compactje. Het zit in de binnenzak van mn jas of zelfs in mn broekzak. Het inschakelen is razendsnel waardoor het echt leuk shooten is.
De kleurprofielen zijn leuk. Je het filmpjes of zelfs een app die je tonen hoe je er zelf kan tweaken. Variatie genoeg alleszins.
Enigste dat ik nog mis is de weathersealing. Had het perfect gemaakt. In de regen is street photography toch iets magischer.

Die Ricoh GRIII lijkt me ook wel iets leuks om mee te spelen, want een A7III en 35/85 is toch wel meteen een stuk "lomper" om mee te nemen. Dat doe ik wel als ik doelbewust ergens heen ga om foto's te maken - de beeldkwaliteit zal wel een stuk beter zijn dan die Ricoh, maar als ik met vrouw en kind op stap ben of ik spreek af met vrienden is zo'n compacte camera wel handiger om even weg te steken in de jas. Maar dan vraag ik me af of ik dan niet beter investeer in een zeer degelijke GSM met camera zoals een Xperia? Dat is ook in zakformaat.
Qua kwaliteit heb je nog steeds de aps-c sensor vergeleken met die in een gsm camera. Dus hoge kwaliteit in een compact jasje.
Daarnaast lijkt mij het gevoel van een camera vast te hebben en de bediening toch nog altijd iets fijner dan een gsm.
Ik zeg niet dat er veel vooruitgang is bij gsm’s, maar het is ook veel softwarematig. De Ricoh kan je zelf nog tweaken en zelfs professioneel mee verder als je wilt.

Terug
Bovenaan