Fotografiethread

Welke systeemcamera zouden jullie aanraden? Ik heb in 2017 een canon 1300 D gekocht en die vooral op reis gebruikt. Altijd best tevreden van geweest zeker in combinatie met de zoom lens die erbij zat.
Nu woon ik in Zweden en wil ik in de natuur terug wat beginnen fotograferen. Daarom zou ik nu dus graag upgraden. Ook omdat de gewone lens bij mijn camera niet goed meer werkt.
Ik zou de camera vooral gebruik voor natuur en landschapsfotografie.
Zelf denk ik aan de sony A7 III of een canon EOS R8. Vooral een goede autofocus en een snelle shooting speed vind ik belangrijk. Ik zou er graag eens in slagen de elanden hier te fotograferen :)

Welke systeemcamera zouden jullie aanraden? Ik heb in 2017 een canon 1300 D gekocht en die vooral op reis gebruikt. Altijd best tevreden van geweest zeker in combinatie met de zoom lens die erbij zat.
Nu woon ik in Zweden en wil ik in de natuur terug wat beginnen fotograferen. Daarom zou ik nu dus graag upgraden. Ook omdat de gewone lens bij mijn camera niet goed meer werkt.
Zelf denk ik aan de sony A7 III of een canon EOS R8. Vooral een goede autofocus en een snelle shooting speed vind ik belangrijk. Ik zou er graag eens in slagen de elanden hier te fotograferen :)
Ik denk dat je met elk van de modernere camera’s zoizo niet slecht uit bent. Zelf ook een gebruiker van een a7III en zeer tevreden van. Maar ik zou aanraden eens naar een winkel te gaan en ze in je handen vast te nemen en wat te proberen. Veel gaat ook op het gevoel.
Daarnaast heb je dan ook een goede lens nodig natuurlijk, vaak is de kit lens niet navenant de body. Dus wil je bvb de elanden van ver op de lens krijgen heb je al een grotere zoomlens nodig. Wil je dan ook nog bij schemering/donker dit kunnen doen, dan begint de prijs ook ferm te stijgen.

Dusja, als er een winkel in de buurt is zeker eens langsgaan uittesten en vragen.

Die R8 is wel een pakske recenter (aka dit jaar vs 2018 voor de Sony) maar eigenlijk een klasse 'lager'. Die is echt gericht op instappers die met een FF willen werken en missen toch wel een paar belangrijke (vind ik) dingen zoals weather sealing, in-body stabilisatie en de batterij is niet van de sterkste en gaat dus relatief snel leeg.

Ik denk dat de Sony A7C mss nog een optie kan zijn, die is wat recenter dan de AIII met een snellere/meer accurate autofocus. De autofocus van A7C met de R8 is vergelijkbaar maar de Sony heeft dan wel dingen die de R8 niet heeft zoals een krachtigere batterij en die in-body stabilisatie. Groot voordeel van Sony is ook dat ge veel meer keuze hebt qua lenzen, niet alleen van Sony zelf maar ook Sigma en Tamron terwijl ge bij Canon vast zit aan RF (of EF met een adapter, kan ook wel). De A7CII is ook nét uit dus misschien kunt ge zelf nog een goede tweedehands koop vinden, als ge daar voor te vinden zijt.

De lens gaat ook wel hard uitmaken, een klassieke all-rounder is een 24-70, wilt ge wat meer zoom om toch die elanden een beetje dichter te krijgen kunt ge richting 35-150 of 28-200 gaan. Of een extra 70-200 die dan aansluit op een 24-70, maar dat zit je weer met meerdere lensen en moet je ook voor jezelf uitmaken of je dat wilt. Hoe groter het bereik hoe ofwel duurder ofwel gaat ge meer inboeten aan kwaliteit en lichtsterkte. Dus hangt ook sterk af van je budget.

Zoals Margu zegt, eens gaan vragen in een winkel, eens in de hand nemen en uitproberen kan ook al veel dingen beantwoorden!

Nog iets belangrijk vergeten te vragen. Wat is het budget?

Bedankt voor de uitgebreide feedback @Margu en @Tanuki_ !
Ik ga eens kijken of ik de A7CII in retail kan vinden om die eens te proberen. En misschien valt er inderdaad een goede tweedehands deal te vinden :)
Over het budget heb ik nog niet echt nagedacht ik denk aan een 2 tot 2,5k + een basislens en een 70-200. Met meerde lenzen werken vind ik geen probleem.

Ik heb zelf ook de A7 III en ben er best tevreden van! Ik heb maar 1 lens, de Sony FE 55mm F. 1.8. Ben daar heel tevreden van voor mijn portretfotografie maar ik zoek een betere lens om wat meer aan landschappen en natuurfotografie te doen. Welkeen zouden jullie aanraden?

Ik heb zelf ook de A7 III en ben er best tevreden van! Ik heb maar 1 lens, de Sony FE 55mm F. 1.8. Ben daar heel tevreden van voor mijn portretfotografie maar ik zoek een betere lens om wat meer aan landschappen en natuurfotografie te doen. Welkeen zouden jullie aanraden?
wat had je in gedachten qua budget ongeveer?

Je kan daarin gaan van ultrabreedhoeklenzen tot wildlifelenzen, dus wat heb je op het oog? Ook macro? Landschappen kan je ook maken met telelenzen, dat kan een interessant perspectief geven. Voor Sony (en andere merken) vind ik de reviews van Dustin Abott wel heel gedegen.

Mijn eerstvolgende aankoop is wellicht een extra body, maar ik ben er nog niet uit dewelke en ik moet eerst nog wat centjes verdienen.

De 24mm of 35mm GM voor landschappen, zelf een 14mm GM en die is zalig voor stad en architectuur, en voor natuur, dus wildlife zou ik voor een 135mm GM gaan.
Anders een 70-200mm, maar dan heb je wel wat extra gewicht en volume, en een diepere portefeuille nodig.

Je kan daarin gaan van ultrabreedhoeklenzen tot wildlifelenzen, dus wat heb je op het oog? Ook macro? Landschappen kan je ook maken met telelenzen, dat kan een interessant perspectief geven. Voor Sony (en andere merken) vind ik de reviews van Dustin Abott wel heel gedegen.

Mijn eerstvolgende aankoop is wellicht een extra body, maar ik ben er nog niet uit dewelke en ik moet eerst nog wat centjes verdienen.

Goeie vraag wel! Ik weet 't precies niet goed. Ik wil graag ook wel wat macro kunnen doen inderdaad, maar zo ook gewoon bepaalde hoeken van de natuur. Zo nooit echt 't volledig plaatje zoals de bekende Windows XP achtergrond, haha. Meestal zo een invalshoek en van daaruit als onderwerp vertrekken.

De 24mm of 35mm GM voor landschappen, zelf een 14mm GM en die is zalig voor stad en architectuur, en voor natuur, dus wildlife zou ik voor een 135mm GM gaan.
Anders een 70-200mm, maar dan heb je wel wat extra gewicht en volume, en een diepere portefeuille nodig.

Ik stond bijna op het punt eens een 14mm te kopen, maar ik twijfelde toen of dat deze dan weer niet te beperkt is qua mogelijkheden. Op dat vlak ben ik echt zo'n groentje. Zelfs na opzoeken, blijf ik maar twijfelen.

Goeie vraag wel! Ik weet 't precies niet goed. Ik wil graag ook wel wat macro kunnen doen inderdaad, maar zo ook gewoon bepaalde hoeken van de natuur. Zo nooit echt 't volledig plaatje zoals de bekende Windows XP achtergrond, haha. Meestal zo een invalshoek en van daaruit als onderwerp vertrekken.
Als je wat meer 'vrijheid' wenst en eerst wat wil experimenteren kan je altijd een zoom nemen, bv. een 16-35, 20-70, 24-70 of 24-105.
Maar ik denk dat je om te beginnen met een 24-105 allrounder zoals ik heb genoeg zal hebben.

Op deze flickr account van Mark Galer kan je heel wat prachtige voorbeelden vinden met Sony lenzen.

Ik stond bijna op het punt eens een 14mm te kopen, maar ik twijfelde toen of dat deze dan weer niet te beperkt is qua mogelijkheden. Op dat vlak ben ik echt zo'n groentje. Zelfs na opzoeken, blijf ik maar twijfelen.
Een wide angle lens moet je natuurlijk niet gaan gebruiken voor portret tenzij je mooi kan centreren en dicht bij je subject kan staan, de deformatie van objecten of mensen is in bepaalde hoeken helemaal niet mooi maar dan wel weer bij straat/stad.
Hier enkele shots met die lens:

Laatst bewerkt:
De geruchten worden sterker en sterker dat Sony in de eerste helft van november de A9III gaat lanceren, tesamen met een 300 f/2.8 GM lens. Fraaie speeltjes voor sportfotografen. Razendsnelle AF en burstrate. Prijs zal wellicht niet zo mals zijn, ik vermoed €5,5K voor de body.

Nog een leuk (imo) beeld gevonden op m'n ondertussen onder 't stof bedolven cameraatje. Kaartje ondertussen geformatteerd en klaar om terug een beetje aan fotografie te doen! Ook m'n analoge toestellen bovengehaald en terug mee bezig geweest maar als ge zo de prijzen ziet van filmrolletjes en 't ontwikkelen gaat dat toch op een lager pitje blijven denk ik 😖

53285515381_a41ed05fea_b.jpg

Net eens wat gespeeld met de nieuwe Lens Blur functie in PS en LR en het is wat hit or miss. Met 1 iemand erop werkt dat wel soepel, maar bijvoorbeeld twee personen en een fiets wordt het al moeilijker.

Natuurlijk nog wel in Early Acces dus kan alleen maar beter worden. Deze twee foto's genomen.

We-zijn-er-Het-zonnetje-schijnt-in-Lazise-1024x768.jpg

Visual van wat LR ziet:

1699196473945-min.png

Visual met Blur:

1699196542847-min.png

lake_garda_italy_-_styled_shoot-2016282480297732.jpg

Visual van wat LR ziet:

1699196647248-min.png

Visual met Blur:

1699196720839-min.png

Overigens zijn het gewoon JPG's met CC uit Google gehaald, dus al bij al nog wel okay. Het zou ook niet uitmaken of het RAW of JPG is daar het door AI gebeurd.

Laatst bewerkt:
Wat is jullie standaard camera rugzak?
Ik ben aan het rondkijken naar de ideale multifunctionele tas, maar begin iets te veel voorwaarden te stellen denk ik 😅

-plaats voor camera en 2 lenzen
-fatsoenlijke rug voor te kunnen hiken (ook in warm weer, dus geen zweetrug)
- 15” laptop vak
-afmeting voor handbagage
- nog ruimte voor alledaagse spullen

Zat al te kijken naar een hike rugzak met een Tenba BYOB module in. Maar dan kan ik geen laptop meenemen en dus voor alledaags gebruiken.
Andere kant is dan een mooie alledaagse camera rugzak (Tenba Fulton V2 16l nu besteld om te testen), maar betwijfel of een hike in de zomer nog zo comfortabel zal blijven.

En anders wordt het toch terug meerdere rugzakken, maar had nu toch eens wat minder rugzakken in huis willen hebben.

Terug
Bovenaan