Fotografiethread

Ik kwam deze nog tegen in m'n zoektocht, vrij prijzig voor zo'n stukje maar het lijkt wel een goed concept te zijn.

Bedankt hiervoor! Had het eerst laten liggen want ik vond dat nogal duur voor wat het was maar er zijn weinig alternatieven dus nu toch besteld.

376562312_10230561645215174_3249121786659399794_n.jpg

Een nieuwe reeks :)

Wat is jullie reis setup? Neem je de ‘grote’ camera mee of toch steeds vaker alleen je gsm/compact?

Afgelopen week naar Jordanië geweest. Prachtig land met adembenemende natuur. Daarom had ik toch het volgende mee.
A7iii
28-75mm f2.8
16-35mm f4
Peak design everyday sling 5l

(Nog even getwijfeld voor statief, maar wist niet zeker of het in handbagage mocht)

Met deze setup heel mooie foto’s kunnen nemen. Ze zullen wss hier nog wel verschijnen. Maar vond het met momenten echt wel een gezeul. Zeker omdat ik graag de camera in de hand heb voor onverwachte momenten. 1,1kg continu in de hand bij het beklimmen van bergen in 35 graden is niet ideaal.

Dus nu aan het bekijken of een extra Ricoh gr3(x), een a6400 + Sigma 18-50 of rx100 niet gemakkelijker zou zijn.

Iemand die dit al heeft gedaan? Heb je soms spijt er van als je een bepaalde foto niet kunt nemen op vakantie? Of wegen de voordelen op tov de nadelen en pas je je eventueel aan met andere soort foto’s?

Met zo'n Fuji x100v (of gelijkaardig qua grootte) kan je wel leuke dingen doen op reis, denk ik. Je gaat niet de voordelen hebben van een FF met toeters en bellen, maar het is dan tenminste geen gezeul en gesleur en de kwaliteit is toch behoorlijk goed.

Bij mij is de uitdaging op reis tijd vinden om aan fotografie te doen, want dat is met vrouw en kind erbij geen evidentie. Dan is het snel proberen zijn en hopen dat er toch iets deftig tussen zit. Toen ik nog alleen op reis ging kon ik daar mijn tijd voor nemen, maar toen was ik technisch véél minder sterk dan nu. Zo eens een dag of twee mijn ding doen in een Duitse of Franse stad zou dus wel mooi materiaal kunnen opleveren.

Laatst bewerkt:
Met zo'n Fuji x100v (of gelijkaardig qua grootte) kan je wel leuke dingen doen op reis, denk ik. Je gaat niet de voordelen hebben van een FF met toeters en bellen, maar het is dan tenminste geen gezeul en gesleur en de kwaliteit is toch behoorlijk goed.

Bij mij is de uitdaging op reis tijd vinden om aan fotografie te doen, want dat is met vrouw en kind erbij geen evidentie. Dan is het snel proberen zijn en hopen dat er toch iets deftig tussen zit. Toen ik nog alleen op reis ging kon ik daar mijn tijd voor nemen, maar toen was ik technisch véél minder sterk dan nu. Zo eens een dag of twee mijn ding doen in een Duitse of Franse stad zou dus wel mooi materiaal kunnen opleveren.
Fuji x100v vind ik dan weer iets te prijzig voor een compact. Stel dat ik ervoor zou gaan wil ik toch wel onder de €1000 blijven. Zeker als 2e camera. Liefst eigenlijk eens een week willen proberen op een reis. Mss gewoon kopen en terug verkopen mocht het mij niet liggen.

Ja, tijd vinden is altijd een kunst. Mijn vriendin (verloofde nu 😁) is gelukkig vrij geduldig en gebruikt de foto’s op haar eigen socials. Dan heb ik altijd een excuus om iets langer de tijd te nemen voor een foto. Alhoewel tegen het einde van de reis ze zich ook wel afvroeg hoeveel meer foto’s van die rotsen ik moest nemen 🙄

Fuji x100v vind ik dan weer iets te prijzig voor een compact. Stel dat ik ervoor zou gaan wil ik toch wel onder de €1000 blijven. Zeker als 2e camera. Liefst eigenlijk eens een week willen proberen op een reis. Mss gewoon kopen en terug verkopen mocht het mij niet liggen.
Wees blij dat ik geen Leica van 10K aanprees. :unsure: Die Ricoh GRIII zou ook wel goed zijn.
Ja, tijd vinden is altijd een kunst. Mijn vriendin (verloofde nu 😁) is gelukkig vrij geduldig en gebruikt de foto’s op haar eigen socials. Dan heb ik altijd een excuus om iets langer de tijd te nemen voor een foto. Alhoewel tegen het einde van de reis ze zich ook wel afvroeg hoeveel meer foto’s van die rotsen ik moest nemen 🙄
Proficiat!

Ja, dat zal hier voor iedereen wel herkenbaar zijn. Ik probeer dan wel af te spreken dat ik even wat foto's kan nemen in ruil voor een activiteit die mijn vrouw of dochter leuk vindt en dan is iedereen content. Dat neemt niet weg dat ik soms graag in de schoenen wil staan van die influencers die de hele wereld afreizen en foto's nemen op de meest waanzinnige locaties, maar ik ben allesbehalve een vlotte vlogger dus die carrièreswitch zit er niet aan te komen.

Wat is jullie reis setup? Neem je de ‘grote’ camera mee of toch steeds vaker alleen je gsm/compact?

Afgelopen week naar Jordanië geweest. Prachtig land met adembenemende natuur. Daarom had ik toch het volgende mee.
A7iii
28-75mm f2.8
16-35mm f4
Peak design everyday sling 5l

(Nog even getwijfeld voor statief, maar wist niet zeker of het in handbagage mocht)

Met deze setup heel mooie foto’s kunnen nemen. Ze zullen wss hier nog wel verschijnen. Maar vond het met momenten echt wel een gezeul. Zeker omdat ik graag de camera in de hand heb voor onverwachte momenten. 1,1kg continu in de hand bij het beklimmen van bergen in 35 graden is niet ideaal.

Dus nu aan het bekijken of een extra Ricoh gr3(x), een a6400 + Sigma 18-50 of rx100 niet gemakkelijker zou zijn.

Iemand die dit al heeft gedaan? Heb je soms spijt er van als je een bepaalde foto niet kunt nemen op vakantie? Of wegen de voordelen op tov de nadelen en pas je je eventueel aan met andere soort foto’s?
Vroeger nam ik altijd mijn DSLR mee, en het was altijd een dikke miserie om dan nog lenzen te kiezen ook. Het idee dat ik maar eens moest dé foto-opp van het jaar tegenkomen en er niet het juiste gerief voor hebben was voor mij een hel. Ik heb dan een paar jaar geleden heel mijn foto kit gedownsized naar 1 body + 24-70 + niftyfifty en later ook een kleine Panasonic LX100 gekocht. Ik was gewoon helemaal burnt out van fotografie.

Ik nam het zo lang allemaal veel te serieus, het was alsof ik altijd aan het werk was op reis (aangezien ik toen ook fotograaf was van beroep) en op een bepaald moment was het te veel. Ik had toen ook écht geen zin meer om al mijn gerief nog mee te sleuren en mij zorgen te maken om wat ik waar meebracht.

De Panasonic was toen een goede keuze voor mij. Binnen mijn beperkt budget (2e hands gekocht), heel compact (kan gemakkelijk in een jaszak) maar kwaliteit genoeg voor veel situaties. Voor de zotste portretten of op safari moet je het niet doen maar voor 90% van de reisfoto's (landschappen, omgevingen en straatfotografie, interieurs, eens een kiekje van 't gezelschap, zelf macro) was dat meer dan voldoende. Tuurlijk, ik was toen wel een beetje afgestapt van 'serieuze' fotografie en wilde het echt gewoon leuk, snel, en nonchalant houden maar met toch nog een beetje kwaliteit. Ik weet niet of het voor iemand die wel nog serieus bezig is met fotografie ook een goede optie zou zijn, maar ik hoor toch vaak goeie dingen van bv een Sony RX100xxx. Ik heb er alleszins deugd van gehad :)

Verder heb ik alleen nog maar smartphones gehad aan de goedkopere mid-range kant waarvan de foto's toch zeker lange niet kunnen tippen aan de Panasonic. Ik heb geen idee als een high-end iPhone of Samsung mij zou kunnen overtuigen (maar dan nog hou ik die liever apart eigenlijk.)

En proficiat!

Er zijn high-end smartphones met een meer dan degelijke camera, zoals de Sony Xperia 1V met "next gen sensor, next gen beeldvorming" maar ik ga geen €1400 afdokken voor een smartphone die goeie foto's kan maken als ik gerief heb liggen dat er ook goeie kan maken.

Ik heb de Sony RX100, wel het allereerste model. Maar als ik ergens naartoe ga en ik wil mijn camera niet meesleuren, dan neem ik die mee. Heel compact ding.

Morgen nog een feest shooten en de week nadien een familieherfstshoot. Ik kijk er wel naar uit.

De website bouwen duurt langer dan verwacht maar september is ook schijtedruk.

Ik gebruik wordpress voor mijn website :unsure:

Ik pak op reis altijd dit mee:
14-35mm
70-200mm
85mm
GoPro

Maar laatste keer eigenlijk de 70-200 niet gebruikt :unsure:

Best wel wat gewicht eigenlijk

Hoe bouw je je website? De mijne gemaakt met Squarespace, beetje pricy maar in een avondje was'm af!
Ook Squarespace, maar aan het worstelen met prijszetting, de teksten on point te krijgen en de voorwaarden. En foto's selecteren. Dat zijn dingen waar ik over blijf twijfelen.

Maar misschien moet ik proberen het niet 100% perfect te krijgen. Dat lukt toch niet.

Ook Squarespace, maar aan het worstelen met prijszetting, de teksten on point te krijgen en de voorwaarden. En foto's selecteren. Dat zijn dingen waar ik over blijf twijfelen.

Maar misschien moet ik proberen het niet 100% perfect te krijgen. Dat lukt toch niet.
Ahja foto's selecteren en prijzen zetten kan Squarespace niet veel mee helpen :p
100% perfect lukt idd nooit, en wat voor u het beste is is voor een ander dan weer niet goed. Het is ook niet alsof ge nu alles vast zet voor de komende jaren he, merkt ge dat bepaalde 'producten' minder vlot gaan dan smijt je er eens andere foto's of ander prijzen op en zie je of dat beter gaat. Dat is iets dat je blijft aanpassen en waar je blijft aan werken, zeker in het begin. Na een tijd heb je dan wel een idee van wat klanten willen en wat jij wil (en het liefste doet) en vind je wel de gulden middenweg. Het belangrijkste nu is het gewoon klaar hebben en dat het 'out there' is, anders kan het weer nog weken aanslepen...

Terug
Bovenaan