VTM Flikken BXL

Razer

Active member
Crowdfunder FE
Flikken_S1_algemeen_001-780x470.jpg


Vijf jaar na de aanslagen van 22 maart in Brussel gaat reportagemaker Karel Lattrez op pad met de Brusselse politie in het gloednieuwe programma 'Flikken BXL'. Deze reeks brengt voor het eerst een diepe inkijk in het grootste en tegelijk meest controversiële politiekorps van ons land, de zone Brussel-Hoofdstad Elsene.

Vanaf donderdag 18 maart om 22.00 op VTM.
 
Niemand gekeken? Laten we zeggen dat alle bekende clichés aan bod kwamen? Allochtone ettertjes die op straat drugs dealen en om ze van straat en op rechte pad te houden moeten we investeren in boksclubs.
 
Niemand gekeken? Laten we zeggen dat alle bekende clichés aan bod kwamen? Allochtone ettertjes die op straat drugs dealen en om ze van straat en op rechte pad te houden moeten we investeren in boksclubs.
Ongeveer de helft gezien vandaag. Niets nieuws onder de zon natuurlijk.
 
Ik kijk dit soort programma's niet meer. Lig me er altijd weer in op te boeien. Crapuul dat voor de elfendertigste keer gepakt wordt, duidelijk een verloren zaak is maar toch vrijuit mag gaan.
 
Brussel.. Kunnen we daar niet gewoon een muur rond zetten en een paar voedselpakketten droppen. Het zal enorm veel belastinggeld schelen.

Hoeveel kost zoiets eigenlijk niet? Ten eerste zitten ze al aan het OCMW, en dan gaan ze nog eens voor de fun vuurtjes aansteken waarop de brandweer moet gaan en uit schrik om aangevallen te worden met nog een hoop politie erbij. Dan nog hier en daar een agent die een maand werkonbekwaam is van aangevallen te zijn en dus ook doorbetaald moet worden

En wij maar belastingen betalen voor al die crapuleuse streken.

En dan steken ze het op de politie die hen onrechtvaardig behandeld, maar wat heeft de brandweer hen dan misdaan? Hen te bruin laten bakken?
 
Laatst bewerkt:
Ja, het is wel een programma waar met momenten m'n haar van omhoog gaat staan se.
Enfin, heb nog meer respect voor de (meestal) jonge flikken die naar daar gestuurd worden voor 200 euro ofzo extra in de maand.
 
Word je daar niet automatisch naar toegestuurd voor ''ervaring'' ?
Dacht eens iets te hebben opgevangen dat je zowiezo ff Brussel moet doen als je bij de politie gaat, of het waar is weet ik niet.
 
Ik vind dat ze het kindergeld van de ouders van de kinderen die gepakt worden met dealen mogen afpakken. En pak ook het recht op OCMW af van meerderjarigen die gepakt worden met dealen. Sterker nog, vorder het OCMW-geld terug van drugscriminelen.
 
Word je daar niet automatisch naar toegestuurd voor ''ervaring'' ?
Dacht eens iets te hebben opgevangen dat je zowiezo ff Brussel moet doen als je bij de politie gaat, of het waar is weet ik niet.

Ik dacht dat ook eerst maar blijkbaar krijgt ge daar premies voor maar 't is (denk ik) wel vaak zo dat er veel jonge flikken naar daar gaan.
 
Beginnende agenten worden niet meer automatisch naar BXL gestuurd om hun carrière te starten. De inplaatsstelling verloopt via een systeem van mobiliteit en aspirantenmobiliteit waarbij je dan kan solliciteren bij een dienst of zone naar keuze. Val je daarvan tussen kan je gedetacheerd of afgedeeld worden naar een dienst of zone met tekorten, dit kan BXL zijn maar evengoed ergens anders in het land. Wie werkt in BXL kan inderdaad aanspraak maken op een tweetaligheidpremie (na slagen voor een taalexamen) en een hoofdstedelijk gewest premie...
 
Beginnende agenten worden niet meer automatisch naar BXL gestuurd om hun carrière te starten. De inplaatsstelling verloopt via een systeem van mobiliteit en aspirantenmobiliteit waarbij je dan kan solliciteren bij een dienst of zone naar keuze. Val je daarvan tussen kan je gedetacheerd of afgedeeld worden naar een dienst of zone met tekorten, dit kan BXL zijn maar evengoed ergens anders in het land. Wie werkt in BXL kan inderdaad aanspraak maken op een tweetaligheidpremie (na slagen voor een taalexamen) en een hoofdstedelijk gewest premie...
Buiten als je promoveert naar hoofdinspecteur kan het zijn of is het wss zelfs altijd zo dat je wel eerst de vrije plaatsjes moet invullen. Als je dan eerst dichtbij zat en dan naar Brussel moet is je promotie wel eerder een straf dan iets goeds.
 
Buiten als je promoveert naar hoofdinspecteur kan het zijn of is het wss zelfs altijd zo dat je wel eerst de vrije plaatsjes moet invullen. Als je dan eerst dichtbij zat en dan naar Brussel moet is je promotie wel eerder een straf dan iets goeds.
Hoofdinspecteur zitten ook in het systeem van de mobiliteit. Op die lijsten staan uiteraard enkel diensten en zones die volk zoeken en plaatsen open hebben staan. Val je ervan tussen wordt je ook gedetacheerd of afgedeeld.
 
Hoofdinspecteur zitten ook in het systeem van de mobiliteit. Op die lijsten staan uiteraard enkel diensten en zones die volk zoeken en plaatsen open hebben staan. Val je ervan tussen wordt je ook gedetacheerd of afgedeeld.
Maar wel jammer dat je niet "onder je niveau" kan blijven werken in je eigen zone tot er bvb 2 jaar later iemand op pensioen gaat.
 
Maar wel jammer dat je niet "onder je niveau" kan blijven werken in je eigen zone tot er bvb 2 jaar later iemand op pensioen gaat.
Ik begrijp je insteek en voor het personeelslid op zich is dat misschien jammer maar de opleiding tot hoofdinspecteur wordt eveneens betaald. Het is dan ook ergens logisch dat men geen twee jaar wil wachten op iemand waarin men "geïnvesteerd" heeft.
 
Dweilen met de kraan open daar.
Respect voor de mensen die daar dagelijks hun job moeten doen.
 
ik vond het langs ene kant wel wat grof dat ze daar manu militari binnenvallen bij die huiszoeking, deur (en muur) naar de knoppen, die jonge dochter nog een kwartier aan't daveren van de schrik, voor 800 gram wiet. en dan "je sais c'est pas agreable".... da's wel 't minste dat ge kunt zeggen ja.

maar langs de andere kant: die moeder die dan zegt 'ik weet dat dat groen is, en ik moet ervan kotsen als ze het roken, maar ik wist niet dat dat wiet is'.... allez ja, kunt even goed zeggen dat ge niet weet dat de paus katholiek is he. 't is dan wel jammer dat 1 rotte appel het voor heel dat gezin verpest, maar ik wist het niet is ook altijd het eerste dat ze zeggen.

die nieuwjaarsavond, da's echt crazy
 
K was t toch ook aan t denken, de moeder, en nog veel meer de broer, nee ik had géén idee dat dat er zo uitzag... . Amai ja en ge riekt da hard he. Nee wij hadden geen idéé dat onze broer daarmee bezig was.
 
Er is dus niet veel veranderd sinds de uitzendingen van niveau 4. 2 hoofdoorzaken lijken me geen dagbesteding hebben en meer geld willen. Daarom vind ik die boks trainingen bijv. wel een goed idee. Of zoals die gasten zelf vroegen een centrum met kickertafels en een tv ofzo maar dan mogen ze wel veel sneller gestraft worden als ze iets mispeuteren, nu is het risico op gevolgen precies zo goed als 0.
Ik betwijfel of hun leefloon afnemen een oplossing of werkende dreiging is. Als ze niets meer hebben moeten ze wel criminele toer op gaan om te overleven. Maar ja, de jobs die ze ev kunnen uitvoeren verdienen meestal niet veel voor veel uren kloppen en dan is drugs makkelijker om snel rijk te worden zeker, zeker als je weet dat er toch bijna geen gevolgen zijn als je gepakt wordt. In dialoog gaan is imo nog betere oplossing dan meer gevangenissen bouwen. Geen gemakkelijke situatie maar er wordt precies weinig aan gedaan?
Het grootste gevaar lijkt me dat daar nog steeds de volgende Abdeslam kan zitten plannen ergens.
 
ik vond het langs ene kant wel wat grof dat ze daar manu militari binnenvallen bij die huiszoeking, deur (en muur) naar de knoppen, die jonge dochter nog een kwartier aan't daveren van de schrik, voor 800 gram wiet. en dan "je sais c'est pas agreable".... da's wel 't minste dat ge kunt zeggen ja.

maar langs de andere kant: die moeder die dan zegt 'ik weet dat dat groen is, en ik moet ervan kotsen als ze het roken, maar ik wist niet dat dat wiet is'.... allez ja, kunt even goed zeggen dat ge niet weet dat de paus katholiek is he. 't is dan wel jammer dat 1 rotte appel het voor heel dat gezin verpest, maar ik wist het niet is ook altijd het eerste dat ze zeggen.

die nieuwjaarsavond, da's echt crazy
De reden dat ze dat doen is om een verrassingseffect te creëren voor als er daar iemand is die met geweld zou reageren dat hij door het verrassingseffect niet beseft wat er aan het gebeuren is. Daarom doen ze dat ook liefst op momenten dat ze aan het slapen zijn.

Maar in dit geval wel overkill of het moet zijn dat er daar nog dingen gaande zijn dat we niet weten natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan