Flexijob/bijverdienste

Aangezien ik ander werk heb wat fijner is + dichter bij de deur maar minder salaris krijg ben ik op zoek naar een flexijob.
Ben eens benieuwd wat andere forumleden verdienen met een flexijob aangezien het minimumloon ong 10 euro is en de meeste bedrijven dit ook geven.

Of zijn er andere alternatieven waar je geen belasting op moet betalen of uiteindelijk meer over kan houden? (zelfstandige in bijberoep maar kan zo niet 123 iets bedenken wat ik zou kunnen gaan doen)

Ik krijg (kreeg) 15/u. Café, voornamelijk toogwerk, beetje bediening en in mijn specifiek geval: plaatjes draaien. Ik was 3de invaller ofzo dus voor gewoon mee te helpen werd ik niet rap gevraagd maar voor feestjes/gelegenheden was ik meestal 1ste keus. Dat was dan voornamelijk de muziek verzorgen en barback spelen: leeggoed rondhalen, glazen wassen, frigo's vullen, vaten wisselen en gewoon bijspringen waar nodig

Ze betalen goed maar ge moet er ook voor werken. Dat is met 2, max 3, man stampvol café doen

PS:verleden tijd want met corona enal ben ik al anderhalf jaar niet meer nodig geweest

Ik vind de vaste kosten van een bijberoep toch vrij hoog, die boekhouder, die software voor facturen/boekhouding, domme verzekering, nog wat provinciebelasting, ook die sociale bijdragen vind ik ridicuul hoog, zeker omdat je er niks voor in de plaats krijgt.

Boekhouding zelf doen, allemaal goed en wel, maar dat is toch niet voor iedereen weggelegd. Met wat ik nu weet zou ik er niet meer aan beginnen.

Hoe zit het met die flexijob-uitbreiding, is dat al uitgewerkt voor pakweg de bouwsector?

Zijn die flexijobs ook niet beperkt in loon/uur?

Vaak zijn dit inderdaad horeca jobs/ driver etc…
Ja idd, daar zijn lonen van 15 a 17 per uur de normaalste zaak.

Maar als je gaat meedraaien in de bouw ga je toch niet werken aan 16 euro…..

Hoe zit het met die flexijob-uitbreiding, is dat al uitgewerkt voor pakweg de bouwsector?
Daar heb ik onlangs voor gekeken en werken als flexi-electricien bvb is nog altijd een no go.
Je kan wel in de voedingsindustrie als technieker gaan werken maar de verloning is daar ook niet bijster goed.

Zijn die flexijobs ook niet beperkt in loon/uur?

Vaak zijn dit inderdaad horeca jobs/ driver etc…
Ja idd, daar zijn lonen van 15 a 17 per uur de normaalste zaak.

Maar als je gaat meedraaien in de bouw ga je toch niet werken aan 16 euro…..
Het maximum uurloon is 150% van het minimum.
Voor iemand met wat ervaring is dat dus geen vetpot he.

Goh ja, geen vetpot. Op zaterdagmorgen 5u werken aan €15 per uur is toch €75 netto iedere week ofwel €300 extra loon iedere maand. Dat is toch lekker verdiend. Iedereen zit te zagen over zijn veel te laag pensioen, maar je kan op amper 5u per week €300 bij uw pensioen bijtellen.
maar als ge al 5 dagen per week werkt begint het toch wel veel werken en weinig vrije tijd te worden. Hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie af ook. Als alleenstaande, why not. Maar als je tijd met je gezin wilt spenderen is het iets anders vind ik.

Een tiental jaar geleden had ik een bijberoep om af en toe wat software te schrijven. Het ene jaar haalde ik bv. €5.000 omzet, het andere jaar was dat 0.

Uiteindelijk ben ik ermee gestopt omdat de vaste kosten: boekhouder, provinciebelasting, sociaal secretariaat, … te hoog opliepen in verhouding tot wat het opbracht.

Ik hoor van andere software developers vaak hetzelfde verhaal: wisselvallige inkomsten, maar wel structureel hoge kosten om alles draaiende te houden.

Ik vroeg me af hoe jullie dat aanpakken. Zijn er manieren om het eenvoudiger of goedkoper te organiseren als je inkomsten erg variabel zijn?

Ik vraag mij toch af waarom je hier met een boekhouder zit? Je bent hoogstwaarschijnlijk al niet BTW-plichtig (sub 25.000 omzet per jaar)
Dus waarom een boekhouder hier? Volg een keer een cursus bedrijfsbeheer voor 200 euro zodat je weet hoe je een enkelvoudige boekhouding kan doen of vraag een keer een gesprek van 3u bij een boekhouder om het uit te leggen en een review van 1u per jaar? Verzekers kan je de fiscus opbellen om een keer rap te overlopen of je alles juist hebt gedaan voor gratis voordat je je aangifte indient :p.

Je moet geen boekhoudprogramma gebruiken als je maar 5.000 euro omzet per jaar doet. Zoiets doe je in Excel en ergens een cheap tooltje om mooie digitale facturen te maken. Meeste online boekhoudprogramma's gaan waarschijnlijk gratis zijn voor hetgeen jij nodig hebt.

Beetje tourtjes rijden met een colruyt delivery autootje
€6,25 per delivery

daarvoor moet je dus naar dat afhaalpunt rijden (file soms? afstand?) , ter plaatse wachten op die bestelling, dat inladen, naar jouw delivery punt rijden, daar uitladen en dan terug naar huis rijden

en dat allemaal voor €6,25

een bickyburger kost tegenwoordig €6,25

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij toch af waarom je hier met een boekhouder zit? Je bent hoogstwaarschijnlijk al niet BTW-plichtig (sub 25.000 omzet per jaar)
Dus waarom een boekhouder hier? Volg een keer een cursus bedrijfsbeheer voor 200 euro zodat je weet hoe je een enkelvoudige boekhouding kan doen of vraag een keer een gesprek van 3u bij een boekhouder om het uit te leggen en een review van 1u per jaar? Verzekers kan je de fiscus opbellen om een keer rap te overlopen of je alles juist hebt gedaan voor gratis voordat je je aangifte indient :p.

Je moet geen boekhoudprogramma gebruiken als je maar 5.000 euro omzet per jaar doet. Zoiets doe je in Excel en ergens een cheap tooltje om mooie digitale facturen te maken. Meeste online boekhoudprogramma's gaan waarschijnlijk gratis zijn voor hetgeen jij nodig hebt.
Ik heb een cursus bedrijfsbeheer gedaan en ik het meeste van mijn boekhouding zelf, met af en toe hulp van een bevriende boekhouder.

Er zijn nu meer softwaretools beschikbaar, wat het hopelijk wat eenvoudiger maakt.

Toch bleef het complex om wettelijk volledig in orde te zijn bij onregelmatige inkomsten. Na enkele kwartalen zonder omzet vroeg de fiscus zelfs om mijn zaak stop te zetten.

De druppel voor mij was dat je enkel voltijds ouderschapsverlof mag combineren met een bijberoep (toen toch, ik weet niet of dat nog steeds zo is).

Al bij al vond ik het veel gedoe voor een activiteit met beperkte en wisselende inkomsten.

€6,25 per delivery

daarvoor moet je dus naar dat afhaalpunt rijden (file soms? afstand?) , ter plaatse wachten op die bestelling, dat inladen, naar jouw delivery punt rijden, daar uitladen en dan terug naar huis rijden

en dat allemaal voor €6,25

een bickyburger kost tegenwoordig €6,25

Ik zeg niet dat het een vetpot is. Ik zeg dat het easy money is als aanvulling en dat het goed betaalt voor wat het is.

Ik weet niet waar jij Bickys eet, maar hier is dat 4-4.5 euro overal. But still.

Er is hier een colruyt met delivery 200m van mijn deur. Ik passeer daar waarschijnlijk 10x per week voor andere zaken. Nooit file. Ik ga liever zelf shoppen ipv altijd de geblutste appels en bijna vervallen kaas mee te krijgen, maar er zijn waarschijnlijk wel scenario's te bedenken waar je bij het zelf shoppen de boodschappen van een ander meeneemt en gaat afleveren. Misschien van 2 tegelijk. Misschien 2x over en weer rijden. Dat is hier een kleine gemeente met s avonds bijna geen verkeer. Ik denk dat je voor de meeste leveringen waarschijnlijk max 10-15min onderweg bent. 3 bakken in je koffer sleuren, rijden, leveren, terugrijden, rinse and repeat. Dat zal gemakkelijk 2 levering per uur zijn, waarschijnlijk 3.

Ik heb het al gezegd, ik ben er allemaal geen fan van. Maar voor veel mensen is dat easy money voor minimale inspanning. En enkel mogelijk doordat er, voor een of andere duistere reden, geen belastingen op betaald moeten worden.

Een beetje zoals ik vroeger bijles gaf. Weekend niks te doen ? Even op de websites snollen naar bijles kandidaten. plof plof plof. 8h statistiek 1 geven met een brein dat half slaapt. 150 euro netto in het handje. Zondag ook nog een namiddagje voor de leerlingen die extra hulp nodig hadden. Soms een avond op een weekdag. Soms paar weken niet. Ik ken niet veel bezigheden waar je op je eigen ritme tussen 1 en 40h op de momenten dat je zelf wil een nettoloon kunt bij elkaar harken dat even hoog is als het gemiddelde loon van een echte werknemer.

Terug
Bovenaan