Ervaringen als fietskoerier - loondienst vs. P2P (Deliveroo/Uber Eats) in 2024?

westelboy5

New member
Hallo allemaal,

Ik overweeg om als fietskoerier aan de slag te gaan naast mijn vaste baan in Antwerpen, voornamelijk voor mijn conditie en om wat bij te verdienen. Ik twijfel echter tussen een job in loondienst, zoals bij Takeaway, of als zelfstandige via Deliveroo of Uber Eats onder het P2P-systeem (peer-to-peer). Mijn doel is om rond de 500 euro per maand extra te verdienen en ik zou graag weten wat de beste optie is in 2024.

Voor zelfstandigen is het P2P-systeem aantrekkelijk, omdat je tot 7.460 euro per jaar kunt bijverdienen zonder dat je als volledig zelfstandige wordt gezien. Deliveroo en Uber Eats houden een belastingtarief van 10,7% in, maar als je deze grens overschrijdt, verlies je het P2P-voordeel en betaal je hogere belastingen. Dit zou ideaal zijn om flexibel in te passen naast mijn werk, maar ik ben op zoek naar actuele ervaringen en tips van andere koeriers die deze keuze al gemaakt hebben

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik overweeg om als fietskoerier aan de slag te gaan naast mijn vaste baan, voornamelijk voor mijn conditie en om wat bij te verdienen. Ik twijfel echter tussen een job in loondienst, zoals bij Takeaway, of als zelfstandige via Deliveroo of Uber Eats onder het P2P-systeem (peer-to-peer). Mijn doel is om rond de 500 euro per maand extra te verdienen en ik zou graag weten wat de beste optie is in 2024.

Voor zelfstandigen is het P2P-systeem aantrekkelijk, omdat je tot 7.460 euro per jaar kunt bijverdienen zonder dat je als volledig zelfstandige wordt gezien. Deliveroo en Uber Eats houden een belastingtarief van 10,7% in, maar als je deze grens overschrijdt, verlies je het P2P-voordeel en betaal je hogere belastingen. Dit zou ideaal zijn om flexibel in te passen naast mijn werk, maar ik ben op zoek naar actuele ervaringen en tips van andere koeriers die deze keuze al gemaakt hebben en wat de ervaringen zijn.
los van de discussie welk systeem financieel het voordeligste is, zou ik zeker ook rekening houden met het feit dat je bij een arbeidsongeval véél beter beschermd bent als loontrekkende. Gezien een ongeval als fietskoerier snel gebeurd is en je dat als zelfstandige financieel in een lastig parket kan brengen (je inkomensdaling bij je vaste job kan op termijn groot zijn), zou ik toch zeker daar ook rekening mee houden (zonder dat dit het enige is wat telt).

los van de discussie welk systeem financieel het voordeligste is, zou ik zeker ook rekening houden met het feit dat je bij een arbeidsongeval véél beter beschermd bent als loontrekkende. Gezien een ongeval als fietskoerier snel gebeurd is en je dat als zelfstandige financieel in een lastig parket kan brengen (je inkomensdaling bij je vaste job kan op termijn groot zijn), zou ik toch zeker daar ook rekening mee houden (zonder dat dit het enige is wat telt).
Vanaf 01/01/2026 zullen "digitale platformen" à la Deliveroo wel verplicht een arbeidsongevallenverzekering dienen af te sluiten ook voor de zelfstandige platformwerkers (arbeidsdeal 2022). De kwaliteit van de dekking moet minstens evenwaardig zijn als de dekking voor werknemers. KB 12/08/2024.

BAM! Nooit gedacht dat ik JPV zou kunnen aanvullen over zo'n zaken :) (bedoel ik natuurlijk als compliment)

Hallo allemaal,

Ik overweeg om als fietskoerier aan de slag te gaan naast mijn vaste baan in Antwerpen, voornamelijk voor mijn conditie en om wat bij te verdienen. Ik twijfel echter tussen een job in loondienst, zoals bij Takeaway, of als zelfstandige via Deliveroo of Uber Eats onder het P2P-systeem (peer-to-peer). Mijn doel is om rond de 500 euro per maand extra te verdienen en ik zou graag weten wat de beste optie is in 2024.

Voor zelfstandigen is het P2P-systeem aantrekkelijk, omdat je tot 7.460 euro per jaar kunt bijverdienen zonder dat je als volledig zelfstandige wordt gezien. Deliveroo en Uber Eats houden een belastingtarief van 10,7% in, maar als je deze grens overschrijdt, verlies je het P2P-voordeel en betaal je hogere belastingen. Dit zou ideaal zijn om flexibel in te passen naast mijn werk, maar ik ben op zoek naar actuele ervaringen en tips van andere koeriers die deze keuze al gemaakt hebben
Kan dit nog wel?

Het arbeidshof van Brussel heeft Deliveroo-koeriers geherkwalificeerd als werknemers, en heeft daarmee het vonnis van de Franstalige arbeidsrechtbank van Brussel van 8 december 2021 hervormd.

Terug
Bovenaan