Ik denk dat als je het financieel aankan, minder dan voltijds werken gewoon voor veel mensen een goed idee is. Als de keuze gaat tussen extra geld verdienen of meer tijd hebben om van het leven te genieten, is het toch geweldig als je de luxe hebt om het 2de te doen? Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar er valt ook wel wat voor te zeggen om niet in de "meer verdienen om meer kunnen uit te geven"-ratrace te blijven natuurlijk."Een aanzienlijk deel" uhu. En naast uw duim hebt ge die gegevens uit welke bron exact gehaald?
Verder:
- Wat is er mis met liever thuis zijn dan werken? Ik kan me voorstellen dat mocht ik een andere job moeten doen dan ik nu heb of zelfs mocht ik andere collega's hebben, ik ook niet met even veel plezier naar het werk zou gaan.
- Er is niemand die ooit op z'n stefbed de verzuchting heeft "had ik maar wat meer uren gewerkt!" - wel integendeel. Vaak komt dan de spijt over de weinige tijd die met de kinderen is doorgebracht, de zaken die men had willen doen maar altijd heeft uitgesteld omwille van werk etc. Kinderen zijn maar één keer klein, als je dat mist, is het kans verkeken. Werk zal er altijd zijn.
Het is voor mij een beetje hoe de vorige generatie dacht: werken als bijna doel op zich, zonder ooit stil te staan bij al hetgeen je daardoor mist. Ik denk dat heel wat mensen een pak gelukkiger kunnen zijn met een kleinere hypotheek of een wagen minder, maar meer vrije tijd, die met het gezin kan besteed worden.
En dan hebben we het nog niet over de velen (op dit forum o.a.) die zeer goed verdienen. Die kunnen door minder dan voltijds te werken waarschijnlijk een zeer mooie levensstijl aanhouden.
Het is vooral off-topic hier, tenzij misschien als je de afweging maakt tussen je kind minder zien om het meer geld te kunnen schenken voor een woonst en de omgekeerde situatie.

):