Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?

Hoeveel financiële steun kreeg ik na het afstuderen of bij de aankoop van een woning?

  • Helemaal niets

    Stemmen: 114 32,6%
  • < 10.000

    Stemmen: 62 17,7%
  • 10.000 - 50.000

    Stemmen: 88 25,1%
  • 50.000 - 100.000

    Stemmen: 40 11,4%
  • >100.000 of woning/bouwgrond

    Stemmen: 46 13,1%

  • Totaal aantal stemmers
    350
Ik stel mij dan wel de vraag of je wel effectief zo een groot/ duur huis nodig hebt. En waarom specifiek op die plaats?
Als je extra budget krijgt van uw ouders is dat des te beter, maar je moet ook natuurlijk een plan b hebben. En misschien ook voorbereid zijn op een nee van uw ouders, en ook begrijpen waarom zij nee zeggen.
Het is toch niet aan ons om te oordelen hoe iemand moet wonen? Dat gaat hier bij al die immo-gerelateerde fora dezelfde richting uit. Als Hayrus graag in het centrum van Gent wilt wonen dan mag hij zich toch terecht zorgen maken over de haalbaarheid van die woonwens.
 
Alles wat je ziet en niet ziet gaat iemand ooit erven.
Het grootste deel daarvan is zelf ook ooit erfenis geweest.

Niet alles lukt als je het écht écht wil zonder een portie geluk.

Indien mogelijk zou ik mijn geluk ook wat meer naar voor schuiven. Je moet daarom op je 45 geen Ferrari gaan kopen, wat meer Quality time met je kinderen is veel meer waard.

Als elke generatie enkel zou leven van z'n eigen verwezenlijkingen had ik waarschijnlijk een telraam op't werk. :cool:
 
Maar waarom moet je op je 25 iets kunnen kopen. Wij hebben ons finale huis net gekocht op ons 35. We hebben stabiel werk, we weten hoeveel kinderen we willen, we weten waar we naartoe willen met het leven.

Al dat rush rush om zo snel mogelijk een huis te kopen...
Je moet al stevig verdienen om de prijsstijging op de markt te kunnen compenseren. 2021 een prijsstijging van 5,1% op iets van 250k dus 12500€. Als je dat combineert met de huur die je betaalt dat jaar, geraak je dus in praktijk amper vooruit door langer te wachten.
 
Het is ook niet elk jaar 5.1.

En het is ook niet 5 1 voor hetzelfde huis. Groot deel van de stijgingen is omdat de kwaliteit van huizen vooruit gaat.
 
Het is ook niet elk jaar 5.1.

En het is ook niet 5 1 voor hetzelfde huis. Groot deel van de stijgingen is omdat de kwaliteit van huizen vooruit gaat.
Ik denk eigenlijk dat het gros wordt bepaald door de bouwgrond, kwaliteit is er op vooruit gegaan maar heel vaak ten koste van ruimte. Niet vergeten dat bouwen nu veel sneller gaat dan vroeger, men heeft enorme sprongen op vlak van efficiëntie gemaakt.

Bouwgrond van mijn ouders is een leuk voorbeeld: 379.000 BEF in 1979, huidige waarde 400.000 € - en niet in een stad (of omdat er meer woningen kunnen op gebouwd worden) maar in een eerste klas boerengat.

Achteraf is dat makkelijk praten natuurlijk - slechts weinigen konden dat voorspellen of hadden dat verwacht.
 
Het is ook niet elk jaar 5.1.

En het is ook niet 5 1 voor hetzelfde huis. Groot deel van de stijgingen is omdat de kwaliteit van huizen vooruit gaat.
Klopt, maar het stijgt wel elk jaar. Bij ons was het in elk geval zo dat we niet sneller konden bijsparen dan dat de kostprijs om te bouwen steeg, zeker met het risico dat de lening terug zouden gaan stijgen (wat in praktijk niet is gebeurd, maar de woonbonus is ondertussen wel afgeschaft).
 
De berekening is idd te simplistisch. Een eigen woonst zo snel mogelijk verwerven betekent ook meerijden op inflatie.
1,5% op 200.000€ zorgt er bijvoorbeeld voor dat uw woning jaarlijks 3.000€ duurder wordt, naast de huur die je uitspaart.

Toen ik huurde was dat met de bedoeling van flexibel te zijn en snel een huis te kunnen kopen van zodra ik iets zag dat interessant was. Die flexibiliteit had natuurlijk wel een prijs.
Het is ook niet elk jaar 5.1.

En het is ook niet 5 1 voor hetzelfde huis. Groot deel van de stijgingen is omdat de kwaliteit van huizen vooruit gaat.
Toch vreemd dat bij sommige woningen er 100K bijgekomen is zonder dat er iets aan gebeurd is, enkel een corona-crisis er bij. Mensen die dachten om te sparen tot het voorbij was zijn er aan voor de moeite...
 
Ik heb hier nog niet gelezen van geld geven aan uw broer of zuster.Dit zit momenteel in mijn hoofd.Of is dit niet zo verstandig?
 
Mijn kinderen zijn nooit komen vragen voor financiële steun voor het kopen van een huis. Hadden ze het gevraagd dan werd dat misschien wel gedaan. Al denk ik dat ze daar iets te koppig voor zijn omdat wel te doen. Waar ik wel opstond was te gaan onderhandelen bij de bank en of bijstaan bij de berekeningen en afbetalingsplannen. Dat vond ik toch wel belangrijk dat het kader waar ze voorstonden zeer duidelijk geschetst is. Voorts kan ik mij herinneren dat ik voor zowel zoon als dochter bijvoorbeeld de vloer cadeau heb gedaan, dat was ongeveer hetzelfde bedrag.

Zonder ouwbollig over te willen komen mijn kinderen hebben heel veel vakantie jobkes gedaan maar die spaarde dat gewoon dat geld. Ok tuurlijk ging er af en toe wel is iets uit aan een folieke of misschien een city tripke of in't slechtste geval een reis(je) maar ze hebben optimaal de kans gehad om echt te sparen en dat geeft een voorsprong. Ik zou er niet aan moeten denken om die van ons, huur aan te rekenen of voedsel aan te rekenen.

Ik zelf heb trouwens ook nooit geen hulp gekregen, integendeel ik moest noodgedwongen het huis verlaten op mijn 24ste. Had wel al een paar Belgische franken bijeen. Maar net niet genoeg. Met heel inventief te zijn er toch maar gekomen...
 
Had wel al een paar Belgische franken bijeen. Maar net niet genoeg. Met heel inventief te zijn er toch maar gekomen...
Ben jij een boomer ofzo?

Dat net niet genoeg hebben hoor ik vaak, meestal zijn het mensen die wel genoeg hebben, maar in hun hoofd het spaargeld dat ze gespaard hebben eerst nog willen verdubbelen alvorens de helft uit te geven. Ik zie dit zowel bij mijn ouders als schoonouders. Ze willen iets, het geld is er, maar toch eerst nog wat doorsparen....
 
Ben jij een boomer ofzo?

Dat net niet genoeg hebben hoor ik vaak, meestal zijn het mensen die wel genoeg hebben, maar in hun hoofd het spaargeld dat ze gespaard hebben eerst nog willen verdubbelen alvorens de helft uit te geven. Ik zie dit zowel bij mijn ouders als schoonouders. Ze willen iets, het geld is er, maar toch eerst nog wat doorsparen....
Wat is er mis met wat doorsparen om zo toch financieel sterker te staan als een onvoorziene omstandigheid zich zou voordoen?
 
Ik zelf heb trouwens ook nooit geen hulp gekregen, integendeel ik moest noodgedwongen het huis verlaten op mijn 24ste. Had wel al een paar Belgische franken bijeen. Maar net niet genoeg. Met heel inventief te zijn er toch maar gekomen...
Ik ken je specifieke situatie niet, maar over het algemeen lijkt 24 jaar me toch niet zo jong om uit het ouderlijk huis te verhuizen? En je had net niet genoeg gespaard, maar net niet genoeg waarvoor? Om een huis te kopen, of voor een uitzet voor een eerste huurappartement?
 
Ben jij een boomer ofzo?
Wanneer ben je een boomer dan?

Ik ken je specifieke situatie niet, maar over het algemeen lijkt 24 jaar me toch niet zo jong om uit het ouderlijk huis te verhuizen? En je had net niet genoeg gespaard, maar net niet genoeg waarvoor? Om een huis te kopen, of voor een uitzet voor een eerste huurappartement?

Neen An sich is dat perfect normaal maar het was het situationele bij ons waardoor het plotsklaps gebeurde van de ene op de andere moment. In die tijd was ik daar eigenlijk ook helemaal niet mee bezig en dan is het best wel confronterend om er dan bij stil te staan. Van tgoh, had ik hier en daar toch wat meer studentenjobkes gedaan of daar wat minder uitgegeven aan pinten. Ik ben gelukkig een half jaartje bij vrienden op kot kunnen gaan wonen/logeren en daarna heb ik mijn eerste huur appartement kunnen aangaan in hartje Antwerpen. Leuke tijd was dat wel...mijn ouders hadden nochtans een floriserende zaak, één van de grootste wasserijen te Antwerpen maar veel kinderen dus echt financiële steun daar moesten wij niet op rekenen.
 
Ik zou er niet aan moeten denken om die van ons, huur aan te rekenen of voedsel aan te rekenen.
Hangt er ook sterk van af hoe sterk je kinderen zijn in financieel beheer imo.

Ik heb thuis moeten afdragen vanaf ik ben beginnen werken tot ik het huis uit ging (of misschien tot ik ben beginnen zoeken om iets te kopen, maar daar is niet veel tijd over gegaan). Hoeveel dat exact was weet ik al lang niet meer maar ik gok op €400/maand oid. Uiteindelijk heb ik dat bedrag (en meer) wel volledig terug gehad toen ik iets gekocht heb.

Eigenlijk heb ik thuis alleen maar moeten afdragen omdat mijn zus veel gemakkelijker geld uit gaf en mijn ouders eigenlijk voor mijn zus toch een soort kapitaal wouden sparen. Op zich vind ik dat niet verkeerd, mijn zus geeft nog altijd veel gemakkelijker geld uit dan ik maar er is wel een wezenlijk verschil met haar jonge jaren toen ze net begon met werken. Dan vind ik het niet slecht dat mijn ouders haar daartegen hebben willen bescherming.
 
Neem nu dat je wacht tot je 35, pak alleen gaan wonen aan 23,dus 12 jaar huur, pakweg 600 (wat zeer goedkoop is voor een appartement) dat maakt al kleine 90K aan huur. Je kan ook een starterswoning kopen, of klein appartement.

Ik heb dik spijt van de 18 maanden dat ik gehuurd heb, achteraf bekeken beter eerst appartementje gekocht...
Niet iedereen wilt/kan zich settelen op zijn 25. Huren biedt anderzijds vrijheid. Bij kopen zit je semi geketend, daarnaast is een lening ook een enkelband rond je enkel.
 
Niet iedereen wilt/kan zich settelen op zijn 25. Huren biedt anderzijds vrijheid. Bij kopen zit je semi geketend, daarnaast is een lening ook een enkelband rond je enkel.
een enkelband rond je pols zou nogal belachelijk zijn natuurlijk :D

Een lening is trouwens niet echt een "enkelband" he. De moment dat je uw vastgoed verkoopt, wordt die lening afgelost.
 
Niet iedereen wilt/kan zich settelen op zijn 25. Huren biedt anderzijds vrijheid. Bij kopen zit je semi geketend, daarnaast is een lening ook een enkelband rond je enkel.
Ik geef toe dat die lening soms een vloek is en doorgaans duurder dan de huurprijs, maar er is wel een einde aan... Mensen die met hun schamel 1500 euro pensioen nog moeten huren....
 
Terug
Bovenaan