Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?

Hoeveel financiële steun kreeg ik na het afstuderen of bij de aankoop van een woning?

  • Helemaal niets

    Stemmen: 114 32,6%
  • < 10.000

    Stemmen: 62 17,7%
  • 10.000 - 50.000

    Stemmen: 88 25,1%
  • 50.000 - 100.000

    Stemmen: 40 11,4%
  • >100.000 of woning/bouwgrond

    Stemmen: 46 13,1%

  • Totaal aantal stemmers
    350
Bij nieuwbouw ligt dat inderdaad lastiger. Maar nieuwbouw ga je ook niet doen als je met idee leeft "tis toch maar voor 5 jaar" (kan natuurlijk altijd voorvallen door familiale omstandigheden etc he).

En er zijn natuurlijk meer redenen om te huren ook, maar ik denk dat de "grootste" reden toch is dat ze gewoon niet genoeg cash hebben om een lening vast te krijgen (of het ideale huis nog niet gevonden aan budget dat ze hebben).

Mijn grootste punt is eigenlijk dat heel dat idee achter "jamaar, die kosten dan" eigenlijk wel meevalt als ge de kosten van huren vergelijkt.
Of in mijn geval, (gratis) inwonen bij ex ,relatie gedaan en snel iets moeten zoeken aan kust vs aan je 25 terug thuis gaan wonen in het Waasland. Mijn leven ging er heel anders uitzien was ik toen terug thuis gaan wonen...
 
Moeten, niet echt maar een paar voorbeelden:

- al eens een badkamer/keuken/vloer/tegels en schrijnwerk van 30 jaar oud vergeleken met nieuwe vandaag. Aangezien evolutie niet stopt veronderstel ik dat dit binnen 30 jaar niet anders zal zijn. Er kunnen wat verschuivingen optreden maar feit blijft dat 30 jaar evolutie duidelijk zichtbaar zal zijn. De structuur en indeling kunnen, met wat geluk, wat up to date blijven maar ook daar bestaat de kans dat er andere trends zijn - kijk naar fermette stijl VS de kubussen vandaag, afgeschermde keuken VS open keuken, bad VS douche … En dan heb je nog de technieken voor verwarming, verluchting en in de toekomst opwekking en opslag van energie.
Dat hangt toch volledig af van je smaak en van de edelheid van de materialen... Een laminaat vloer zal er na 30 jaar versleten en mogelijk gedateerd uitzien maar een eiken parket in visgraatmotief is toch een redelijke blijver. Je zou onnozel moeten zijn om die eruit te knallen na 30 jaar.

Eén van de reden waarom ik mijn huidige woning heb gekocht is net de materialen die gebruikt zijn. De trap en vloeren zijn volledig in marmer, dat krijgt een fijne patina en gaat volgens mij nog decennia mee... Het dak zijn van die tegelpannen die je ook ziet op Britse cottages en Bourgondische kastelen... Zo'n daken gaan meer als 100 jaar mee. De muren van de badkamer zijn in tadelakt, staat er al 40 jaar en oogt nog steeds mooi. Daar ga ik niet snel een keramische tegel tegen smijten. In de buitenmuren zitten ornamenten in franse zandsteen... zou zonde zijn van daar pakweg een crepi over te zetten. Het moet uiteraard wel je stijl zijn... Mijn puberende dochter vond dat marmer in haar kamer maar niks en wou er een laminaat over smijten... Daar heb ik mijn vaderlijk gezag laten gelden: geen quickstep in mijn kot!

De technieken hebben hier wel een upgrade gekregen (of zijn in het proces van er eentje te krijgen): electriciteit, keukentoestellen, kraanwerk, een warmtepompboiler, ontkalker,...

Isolatie is zo goed mogelijk gedaan zonder te raken aan de sierelementen van de woning. Dus de ramen en buitendeuren zijn vervangen door energiezuinige exemplaren. Voor de gevel is de spouw geïsoleerd en het dak kon langs de onderzijde grondig worden aangepakt. Daarmee scoort dit vergeleken met een nieuwbouw nog altijd slecht qua energieprestatie maar bon, in dit kot wil je wonen omdat je graag klassieke bouwelementen ziet en niet omdat je zo weinig mogelijk wilt verbruiken. Ik denk dat net die crepi blokkendozen van tegenwoordig onderhevig gaan zijn aan trends... Dat zijn de fermettes van de jaren '80... Binnen 50 jaar is de mode anders. Echte klassieke herenhuizen of villa's zijn veel minder onderhevig aan de grillen van de mode. Voor zo'n dingen is precies altijd wel een publiek...

Bon, volledig off topic eigenlijk :/
 
@ ThomasMore

Klinkt als een stijlvolle (met sierlijsten hoop ik?) en duurzame combinatie maar dat zijn uiteraard stuk voor stuk zaken die een veelvoud aan initiële kost met zich hebben meegebracht wanneer we het vergelijk zouden maken met een gemiddelde woning. Ben ook wel fan van een klassieke villa moet ik toegeven, al hecht ik nog het meest belang aan de ligging en liefst geen buur binnen een straal van 150 meter - maar daarvoor zal steun nodig zijn vrees ik :ROFLMAO:
 
Ik kreeg een spaarboekje met 2500 euro erop mee en alles uit mijn slaapkamer. :sarcastic:
Dus ik had €2.5k, kleren, bed, bureau, computer en mijn goede gezondheid.
Mijn ouders zijn niet echt rijk en ik was ook echt een verschrikkelijk kind/puber dus daarmee heb ik het moeten doen.

15 jaar later blijkt dat dat voorlopig niet veel negatieve effecten heeft gehad...
Ik ben er uiteindelijk in geslaagd om een zeer dik betaalde job te bemachtigen en behouden en binnen 6 jaar is mijn lening voor mijn huis al afbetaald.
 
Terug
Bovenaan