Film, Series & TV - all the Latest!

Ik denk dat er nog heel wat box office records gaan sneuvelen vooraleer we echt gaan kunnen spreken van marvel moeheid. En eerlijk, als het geen marvel is dan is het wel, batman of harry potter, of fast & furious of andere franchises. Bestaande franchises gaan vrees ik nog lange tijd alle zuurstof uit de box office zuigen.

CrgwLkC.png

Die oranje onderstreepte zijn sort of original maar not really want ze horen bij franchises of zijn remakes/adaptaties van bekende werken. En zelfs die ene groene "echt originele" leunt op marvel en star wars referenties.

Als je dat vergelijkt met de box office lijsten van de jaren 90 waarin je echt moet graven tussen de originele films om een franchise sequel te vinden... :headshake:

/old man yells at cloud
Encanto zou ook in het groen moeten imo.
Ik heb wel wat problemen met Marvel films, ik ga ze niet allemaal uit de doeken doen maar het grootste is gewoon de combinatie van de hoeveelheid content het mediocre niveau er van. Ik heb echt geen zin om 8 afleveringen van een middelmatige serie te bekijken om mee te zijn met een middelmatige film.

My bad, daar heb je gelijk in. Encanto hoort idd ook groen te zijn.

Eerlijk, ik heb niet zo'n problemen met Marvel films op zich. Spider-man: No Way Home was prolly één van de beste films van dat jaar voor mij en Shang Chi was ook best goed maar het is juist dat wat mij nogal droevig stemt. 😅

Ik heb meer problemen met andere grote franchises zoals Jurassic World, Harry Potter, Fast & Furious, Terminator, Star Wars, Transformers, ... Die leveren drol na drol, na drol.

Maar al die franchises, marvel included, zuigen gewoon alle zuurstof uit de markt. Zelfs al waren hun films dat jaar meer dan degelijk, dan nog zou ik veel liever iets origineels gezien hebben van zelfde of betere kwaliteit. Maar dat lijkt vandaag de dag niet meer mogelijk want studios hebben een formule voor winstmaximalisatie en risico minimalisatie te pakken die hen praktisch een stabiele ROI garandeert. Als je geen link hebt met een bestaande franchise of een bekend IP krijg je gewoon geen deftig budget meer.

Sorry voor de zoveelste rant. Ik ben oud aan het worden peinzek en ben van mening doet vroeger alles beter was. 😅
d1j2GTg.png

Prolly cuz it was. :LOL:
Ik had nog veel ergere jaren als voorbeeld kunnen nemen. In de jaren 90 de films met de hoogste toegekende budgetten; Total Recall, Terminator, Schindler's List, Jurassic Park, Demolition Man, Forrest Gump, True Lies, The Mask, Stargate, Toy Story, Jumanji, Casper, Waterworld, Independence Day, Twister, Titanic, Men in Black, Fifth Element, Starship Troopers, Armageddon, Saving Private Ryan, Godzilla, en the friggin Matrix. en akkoord, the lost world, 2 alien films en 2 star trek films in bestaande franchises. Buiten die laatste batch zou vandaag de dag prolly geen enkele ervan groen licht krijgen.

De hoogste budget films van de laatste 15 jaar;
QahhL9B.png

Dat is dus;
6x Marvel
5x DC
4x Star Wars
4x Pirates
3x Bond
2x Disney
2x Hobbit
1x Mission Impossible
1x Harry Potter
1x Narnia
1x Fast and the Furious
en buiten Avatar en John Carter absoluut niets origineels. 😵‍💫
2 films dan nog die vrij derivatief zijn.

doomed-star-wars.gif

Laatst bewerkt:
Met Paulie heeft hij tv-geschiedenis neergezet. RIP you stylish mofo, tot over een paar jaar.

That’s different for everybody. You add up all your mortal sins and multiply that number by 50. Then you add up all your venial sins and multiply that by 25. You add that together and that’s your sentence. I figure I’m gonna have to do 6,000 years before I get accepted into heaven and 6,000 years is nothin’ in eternity terms. I can do that standing on my head. It’s like a couple of days here.

Ik denk dat er nog heel wat box office records gaan sneuvelen vooraleer we echt gaan kunnen spreken van marvel moeheid. En eerlijk, als het geen marvel is dan is het wel, batman of harry potter, of fast & furious of andere franchises. Bestaande franchises gaan vrees ik nog lange tijd alle zuurstof uit de box office zuigen.

CrgwLkC.png

Die oranje onderstreepte zijn sort of original maar not really want ze horen bij franchises of zijn remakes/adaptaties van bekende werken. En zelfs die ene groene "echt originele" leunt op marvel en star wars referenties.

Als je dat vergelijkt met de box office lijsten van de jaren 90 waarin je echt moet graven tussen de originele films om een franchise sequel te vinden... :headshake:

/old man yells at cloud
Vanuit commercieel perspectief loont het veel meer om op veilig te spelen. Is hetzelfde bij games. Een nieuwe IP is riskanter dan voortbouwen op een andere IP, als je dan toch een nieuwe IP wilt, dan kan je vanuit een spin-off iets trachten te bereiken. Skulls & Bones is bvb. begonnen als spin-off van AC: Black Flag, terwijl de AC franchise begonnen is als spin-off van Prince of Persia.

Voor de neutrale kijker of niet veelkijker is het gemakkelijker om nieuwe films binnen een bestaande franchise te kijken dan iets totaal nieuws elke keer opnieuw. Je leeft je in met de personages binnen een franchise en kent het universum. Je weet ook vrij goed wat je doorgaans kan verwachten. Ik denk dat originele projecten doorgaans een beetje lastiger zijn om aan te beginnen. Ik merk ook dat bij veel films het eventjes duurt tegen dat je erin zit, en binnen een bestaande franchise is dat niet zo. Het is ook makkelijker om aan te beginnen, en het marketingsbudget van dat soort films is ook veel groter.

Daarnaast vind ik ook niet dat originele projecten het zo goed doen de laatste tijd. Misschien een controversiele mening, maar als je kijkt naar wat het goed doet op de oscars, dan maken die films zelden aanspraak om de casual kijker terug te winnen. Vroeger waren de oscars een stepping stone voor een film naar bekendheid. Dat is nu een heel pak minder. Daarnaast zijn de festivals, en niet alleen de Oscars zelf, vrij voorspelbaar geworden, en het zijn vaak uitdagende films, zelfs voor mij. Niet allemaal natuurlijk, maar toch regelmatig wel. En ik vind velen gewoon qua plotsynopsis al niet interessant. Het zijn geen films die pogen om jongere leeftijdsgroepen voor zich te winnen, en waarvan je dat eigenlijk ook niet mag verwachten.

Jammer genoeg maken films die het dan wel goed doen niet altijd evenveel furore bij die groepen zoals bvb. The Northman. Of denk aan Upgrade, Ex Machina, Annihilation, etc. . En op het internet zijn ze wel bekend of iedereen die een lboxd account heeft, maar daarbuiten betwijfel ik dat. Qua marketing loopt dan toch iets niet goed. Als je graag naar een Marvel film of SF kijkt, dan denk ik dat je dat soort films toch ook aangenaam moet vinden? Puur vanuit de interesse uitgaande dan, oké er is wel wat meer diepgang en ook iets meer art. Misschien niet altijd even straightforward, maar dan nog zijn de concepten die je ziet in die films toch interessant als je voor sci-fi bent?

En dan keer ik terug naar een eerder kritiekpunt. Je moet ook wel toegeven dat dat soort films ook nooit aanspraak maken op awards in festivals... .

Laatst bewerkt:
Ja dat was net mijn punt in feite. Er worden praktisch geen originele SF films met een groot budget meer gemaakt. We moeten content zijn met small to medium budget flicks die nooit echt mainstream gaan, deels idd omdat ze ook niet deftig gemarket worden (te weinig budget) maar deels ook omdat het publiek evengoed niet graag risicos neemt. Ik leg de schuld zeker niet enkel bij de studios. Cinema is ook redelijk duur geworden tov vroeger dus dan kiezen mensen al sneller voor een sure thing als Marvel dat praktisch garantie is voor entertainment maar dat niemand echt zal wegblazen.

Award shows doen imo nog wel altijd hun best om die medium budget kleppers te belichten maar idd oscars zijn wel beetje gebiased tegen genre cinema. Her, Under the Skin, Moon, Ex Machina, Eternal Sunshine, District 9, The Man from Earth, EEAaO, Mr Nobody & Children of Men zijn prolly de beste original SF films van de afgelopen 20 jaar. Die hadden allemaal een klein tot miniscuul budget maar werden wel door critici bejubeld en hebben ook serieus wat prijzen binnenghaald. Ze hebben echter niet zoveel opgebracht en sommigen hebben zelfs verlies geleden. Daarmee dat ik zeg dat franchises alle zuurstof uit het filmlandschap zuigen want vroeger hadden die originals wel veel succes.

Er is één uitzondering en dat zijn namen zo groot dat ze wel nog een degelijk budget weten te strikken; vandaag de dag zijn dat eigenlijk enkel nog Nolan (Inception, Interstellar), Villeneuve (Arrival) en Cameron (als die ooit nog iets anders gaat doen dan Avatar sequels maken 😅) (Spielberg is praktisch met pensioen).

En dat brengt me bij deze; natuurlijk eerder science history dan science fiction
5huwogv9rwc91.jpg

Kan niet zeggen dat ik warm word van deze poster (pun intended) vrij lelijk zelfs imo. 😅
Maar met zo'n cast en dit onderwerp gaat Nolan al serieus zijn best moeten doen om een slechte film af te leveren.
Naast de kleppers vermeld bovenaan de poster; Rami Malek, Benny Safdie, Josh Hartnett, Dane DeHaan, Jack Quaid, Matthew Modine, Dylan Arnold, Olli Haaskivi, Alden Ehrenreich, David Krumholtz, Michael Angarano, Kenneth Branagh, David Dastmalchian, Jason Clarke, Louise Lombard, Scott Grimes, Christopher Denham, James D'Arcy, David Rysdahl, Guy Burnet, Danny Deferrari, Josh Peck, Harrison Gilbertson, Emma Dumont, Matthias Schweighöfer, Gustaf Skarsgård, Devon Bostick, Alex Wolff, Tony Goldwyn, Trond Fausa Aurvåg, Gary Oldman, Josh Zuckerman, Olivia Thirlby, Casey Affleck

Talk about stacked. 🤯

Ja dat was net mijn punt in feite. Er worden praktisch geen originele SF films met een groot budget meer gemaakt. We moeten content zijn met small to medium budget flicks die nooit echt mainstream gaan, deels idd omdat ze ook niet deftig gemarket worden (te weinig budget) maar deels ook omdat het publiek evengoed niet graag risicos neemt. Ik leg de schuld zeker niet enkel bij de studios. Cinema is ook redelijk duur geworden tov vroeger dus dan kiezen mensen al sneller voor een sure thing als Marvel dat praktisch garantie is voor entertainment maar dat niemand echt zal wegblazen.

Award shows doen imo nog wel altijd hun best om die medium budget kleppers te belichten maar idd oscars zijn wel beetje gebiased tegen genre cinema. Her, Under the Skin, Moon, Ex Machina, Eternal Sunshine, District 9, The Man from Earth, EEAaO, Mr Nobody & Children of Men zijn prolly de beste original SF films van de afgelopen 20 jaar. Die hadden allemaal een klein tot miniscuul budget maar werden wel door critici bejubeld en hebben ook serieus wat prijzen binnenghaald. Ze hebben echter niet zoveel opgebracht en sommigen hebben zelfs verlies geleden. Daarmee dat ik zeg dat franchises alle zuurstof uit het filmlandschap zuigen want vroeger hadden die originals wel veel succes.

Er is één uitzondering en dat zijn namen zo groot dat ze wel nog een degelijk budget weten te strikken; vandaag de dag zijn dat eigenlijk enkel nog Nolan (Inception, Interstellar), Villeneuve (Arrival) en Cameron (als die ooit nog iets anders gaat doen dan Avatar sequels maken 😅) (Spielberg is praktisch met pensioen).

En dat brengt me bij deze; natuurlijk eerder science history dan science fiction
5huwogv9rwc91.jpg

Kan niet zeggen dat ik warm word van deze poster (pun intended) vrij lelijk zelfs imo. 😅
Maar met zo'n cast en dit onderwerp gaat Nolan al serieus zijn best moeten doen om een slechte film af te leveren.
Naast de kleppers vermeld bovenaan de poster; Rami Malek, Benny Safdie, Josh Hartnett, Dane DeHaan, Jack Quaid, Matthew Modine, Dylan Arnold, Olli Haaskivi, Alden Ehrenreich, David Krumholtz, Michael Angarano, Kenneth Branagh, David Dastmalchian, Jason Clarke, Louise Lombard, Scott Grimes, Christopher Denham, James D'Arcy, David Rysdahl, Guy Burnet, Danny Deferrari, Josh Peck, Harrison Gilbertson, Emma Dumont, Matthias Schweighöfer, Gustaf Skarsgård, Devon Bostick, Alex Wolff, Tony Goldwyn, Trond Fausa Aurvåg, Gary Oldman, Josh Zuckerman, Olivia Thirlby, Casey Affleck

Talk about stacked. 🤯
Die film kijk ik wel naar uit al hoop ik dat Ehrenreich zijn rol miniem is. Kerel kan toch voor geen meter acteren?

Acteren maakt niet zoveel uit we gaan de dialogen toch niet verstaan lol.

Deze keer geen explosies en actiescènes maar pennen en potloden om wiskundige berekeningen te doen en krijt op bord die te luid in de mix zitten. En geleerden die aan sigaretten trekken. Allez en gezien het onderwerp waarschijnlijk toch ook enkele explosies.

Wel een geïnspireerde keuze om Maaaatt Daaaamon te casten in een film over een briljante wetenschapper.

Nichelle Nichols (Nyota Uhura in Star Trek) is overleden. :(

"Last night, my mother, Nichelle Nichols, succumbed to natural causes and passed away. Her light, however, like the ancient galaxies now being seen for the first time, will remain for us and future generations to enjoy, learn from, and draw inspiration.

Hers was a life well lived and as such a model for us all."

Rolmodel op aarde en ver daarbuiten

Laatst bewerkt:
Geen thread over de Batgirl film die blijkbaar in de prullenbak verdwijnt bij WB, met onze Belgische regisseurs onder de pechvogels?

Terug
Bovenaan