Film, Series & TV - all the Latest!

Vele recensenten die al 5 afleveringen van Strange New Worlds hebben gezien zijn enthousiast, dus denk dat het geheel in orde zal zijn. De andere series hadden 1 lang verhaal, deze reeks is meer de planeet van de week, dus dan kunnen ze het allemaal sneller afwikkelen met kleinere verhalen zoals vroeger. Anson Mount was ook zeer goed in Discovery dus ik denk dat hij deze serie ook goed kan dragen.

The Northman zou vanaf vrijdag in de VS (en Europa?) al op VOD te zien zijn, amper 3 weken na de release in de zalen.

Dit is echt geen goeie evolutie. The Northman heeft wereldwijd al een degelijke 50 miljoen dollar binnen gehaald, maar op een budget van 90 miljoen gaat die ook de boeken in als een flop als de cinema run hier al eindigt. Als je naar de box office resultaten kijkt van het laatste dikke half jaar, is er amper nog een leven voor de filmzalen buiten superheldenfilms. Op deze manier ziet de toekomst voor andere films met een medium, laat staan hoog budget er zeer donker uit.

West Side Story van Spielberg was blijkbaar ook een box office bomb, 76 miljoen terugverdiend op een budget van 100 miljoen en enkele weken later al te vinden op Disney+. Zelfde verhaal bij The Matrix Ressurections. Het enige lichtpuntje dit jaar is Everything Everywhere All At Once, dat tegen alle verwachtingen in op een klein budget meer dan 40 miljoen wist binnen te halen.

Wie weet wat de toekomst uiteindelijk brengt, maar ik vrees dat het toch steeds moeilijker gaat zijn voor kleinere films als de studio’s niet eens meer de tijd geven om volk naar de zalen te lokken. Ik kan zien hoe casual filmkijkers liever een paar weken langer wachten om een nieuwe film te streamen als de prijs toch hetzelfde is, soms zelfs goedkoper.

The Northman zou vanaf vrijdag in de VS (en Europa?) al op VOD te zien zijn, amper 3 weken na de release in de zalen.
Wat vond iedereen eigenlijk van The Northman? Ik heb precies nog niemand erover zien posten?

Ik ben er zelf nog steeds niet over uit. Aan de ene kant was ik serieus onder de indruk van Alex zijn fysieke acteerprestatie en de look, sfeer en camera van de film. Aan de andere kant bleef ik precies wat op mijn honger zitten en voelde het wat "leeg" aan.

Maar uiteindelijk zit die film wel al 3 weken in mijne kop, so that's good I guess.

Wat vond iedereen eigenlijk van The Northman? Ik heb precies nog niemand erover zien posten?

Ik ben er zelf nog steeds niet over uit. Aan de ene kant was ik serieus onder de indruk van Alex zijn fysieke acteerprestatie en de look, sfeer en camera van de film. Aan de andere kant bleef ik precies wat op mijn honger zitten en voelde het wat "leeg" aan.

Maar uiteindelijk zit die film wel al 3 weken in mijne kop, so that's good I guess.
Geen idee heb 'm nog niet gezien, ik wacht tot hij op VOD te zien is.

Dat is een grap voor wie het niet door heeft.

Dit is echt geen goeie evolutie. The Northman heeft wereldwijd al een degelijke 50 miljoen dollar binnen gehaald, maar op een budget van 90 miljoen gaat die ook de boeken in als een flop als de cinema run hier al eindigt. Als je naar de box office resultaten kijkt van het laatste dikke half jaar, is er amper nog een leven voor de filmzalen buiten superheldenfilms. Op deze manier ziet de toekomst voor andere films met een medium, laat staan hoog budget er zeer donker uit.
Man das jammer, die film verdient dat niet. Ik hoopte dat met Dune de stap naar de artistieke blockbuster gezet kon worden, tegen de superhelden en de Fast and the family's in. Gezien de plot van The Northman had ik die ook wel die richting in willen zien gaan. Een DC slaagt daar voor mij ook best in met The Batman en eigenlijk ook al een beetje met 2021 suicide squad. Marvel probeerde al met Eternals en maakte een draak, Raimi zen dr strange heb ik nog niet gezien. Misschien is het gewoon nog iets te vroeg voor de artistieke blockbuster en is het volk marvel nog niet beu.

Over de film zelf: momenteel staat hij op 2 in mijn top 10 van dit jaar, ik vond em dus echt sterk. Het was mijn eerste Eggers en ik heb hem gewoon ondergaan, mij laten meezuigen in de meest rauwe maar toch oh zo boeiende versie van de Vikings, net zoals Villeneuve mij meezoog in zijn visie op Arrakis. Acteren was ik ook echt mee. De plot kan ik ook weinig op aanmerken buiten

Amlet zijn last minute on board beslissing om toch zen nonkel te gaan doden, al maakte dat gevecht in de vulkaan wel veel goed

Ik kwam uit de zaal en was eigenlijk oprecht niet goed van die film, van de kaart maar op een goeie manier

Als ik aan Marvel denk, voel ik me steeds meer een slachtoffer van het Stockholm-syndroom. Je moet alles gezien hebben om mee te zijn, maar ik heb al jaren geen deftige Marvel-prent gezien die me kon captiveren. Als ik zo even terugkijken is Avengers: Infinity War de laatste die alle vakjes kon afvinken. Dat is toch ook al negen MCU-films geleden.

Ik sta op het punt om op te geven, de series heb ik al achter me gelaten (twee eps van What If...? meegepakt en sindsdien niet meer verdergegaan).

Gewoon zoals ik doen: geef het op ja. Laatste dat ik gezien heb was die drol van een eerste Doctor Strange film in 2016. Sindsdien niks meer van Marvel gezien. Hoe leuk het ook was met de Raimi Spider-Mans van 20 jaar geleden. Zo wordt het nooit meer.

Wat mis je uiteindelijk? Het is één grote cash cow en je moet door een te grote hoop slijk en drek om nog eens de occasionele diamant tegen te komen.

Als je Dr. Strange een drol vond was Marvel gewoon al niets voor jou. Want dat was wel degelijk een diamond in the rough tussen een hoop andere meer cookie cutter Marvel films.
En die oude Raimi Spiderman films? Dat is nostalgie, want die zijn wel degelijk niet objectief beter dan wat er nu is. Maar toen was dat gewoon specialer en waart ge jonger. Pas op, leuke films, hoor. Maar die worden door nostalgie (nog) beter gemaakt dan ze zijn.

Als je Dr. Strange een drol vond was Marvel gewoon al niets voor jou. Want dat was wel degelijk een diamond in the rough tussen een hoop andere meer cookie cutter Marvel films.
Het was speciaal en origineel, en zeker geen drol, best ok. Maar in geen enkel universum ( :sneaky:) was dat een echte diamant hoor. Daarvoor was hij veel te rommelig, ongebalanceerd, kartonnen karakters en onnozele dialogen.

En die oude Raimi Spiderman films? Dat is nostalgie, want die zijn wel degelijk niet objectief beter dan wat er nu is. Maar toen was dat gewoon specialer en waart ge jonger. Pas op, leuke films, hoor. Maar die worden door nostalgie (nog) beter gemaakt dan ze zijn.
Very VERY much disagree. Zeker Spidey 2 staat filmtechnisch, acteergewijs en verhalend stukken boven de gemiddelde Marvel film.

Ik denk dat gij het net wat teveel door uw Marvel fan bril bekijkt?

Het was speciaal en origineel, en zeker geen drol, best ok. Maar in geen enkel universum ( :sneaky:) was dat een echte diamant hoor. Daarvoor was hij veel te rommelig, ongebalanceerd, kartonnen karakters en onnozele dialogen.

Very VERY much disagree. Zeker Spidey 2 staat filmtechnisch, acteergewijs en verhalend stukken boven de gemiddelde Marvel film.

Ik ben al van kindsaf (jaren '80) een comic en superhelden fan. DC/Marvel/Image/... maakt me allemaal niet uit. Als het goed is, is het goed. En Spider-Man 2 was ook goed. Vorig jaar heb ik ze alle drie nog eens gezien met het zoontje thuis in onze "alle superhelden films bekijken" actie en op de 3de na heb ik er ook gewoon van genoten. Ik heb verre van een Marvel-fan-bril, zeker aangezien comic-gewijs ik zelfs meer een DC man ben. En qua die films was de eerste Avengers zelfs pas de eerste die ik in de bioscoop ben gaan kijken en is het pas sinds Phase 3 dat ik ze allemaal in de bioscoop ben gaan kijken. Ik ben ook zeker niet zomaar wild van elke film. The Batman is zo bvb een stuk beter dan zeker 75% van alle Marvels. Wsl meer, maar dan zou ik ze letterlijk nu nog eens allemaal moeten zien (ook deze zaten in de kijk-actie, dus dat is voor de Spider-Man films ook allemaal gebeurd).

Nee nee, dat het de nostalgie-bril is die bij u spreekt is een even groot feit als dat water nat is. Een beetje zoals bij Star Wars iedereen blijft herhalen dat de oude films zoveel beter waren als de sequels terwijl ze (ondanks dat mijn hart zwaar blijft kloppen voor die films) objectief dezelfde fouten en onnozeliteiten hadden als de huidige films. Maar ook daar spreekt nostalgie en ik besef dat tenminste zelf.

Oh en btw "a diamond in the rough" is niet hetzelfde als "een diamant". Dr. Strange was zo bvb zeker geen film die de filmwereld op zijn grondvesten laat daveren. Maar het was wel iets unieks en speciaals binnen wat we tot dan van Marvel te zien hadden gekregen. Los van dat uw tweede zin over die film opnieuw een vooringenomenheid tov die films toont. En daar is niks mis mee. Maar soms moet je gewoon weten "Het is niets voor mij" en het laten rusten ipv je zogezegde objectieve anti-mening erover te willen geven. Daarvoor hebben we met de comments op FB al genoeg materiaal.

Die oude Spider-Man films zijn toch echt wel een pak beter dan de huidige Marvel films. Ik bekijk die ook wel geregeld ter afwisseling van wat “serieuzere” cinema, iedereen mag kijken naar wat hij of zij wil. Maar voor mij voelen die ook nog amper als echte “films” aan.

Dit is een soort management cinema waar elke beslissing vooraf goedgekeurd en opgesteld werd door een hoop maatpakken waar fanbeleving belangrijker is dan een goeie op zichzelf staande film. Ze hebben nu dat hele universum uitgebouwd maar voor mij voelen alle interacties erin nogal… ”marktonderzoek conform”? Je had nu Spider-Man waar Dr. Strange in op dook om de fans weer warm te maken voor de volgende Dr. Strange film waar dan weer waarschijnlijk iemand anders opduikt zodat je weer dat moet zien enzovoort. Soms huren ze dan een gevestigde naam als regisseur die een beetje zijn of haar ding mag doen maar dan toch vooral binnen de voorop gezette grenzen. Vandaar dat dit gewoon nogal zielloos is als je ze gewoon als film bekijkt, want die lijken vooral toch te dienen om het merk uit te bouwen. Op dat vlak zit het heel ingenieus in elkaar en voor de fans zal het waarschijnlijk de moeite zijn.

Voor mij mag dat perfect naast de traditionele cinema bestaan, maar het probleem is dat de monopoliepositie van Disney dat gewoon in het gedrang brengt. Zoals die tweet hierboven bijvoorbeeld, Disney schijnt nogal agressief te zijn in het afdwingen van het aantal schermen waarop hun films vertoond moeten worden, was ook zo met die nieuwe Star War films. De cinemazalen kunnen daar weinig tegen in brengen want de Disney films niet spelen is een nog groter verlies.

Als Disney een deel van de winst zou gebruiken om kleinere, moeilijker te verkopen films te financieren (ze zijn ook nog eigenaar van het vroegere Fox Searchlight), zou het probleem al deels opgelost te zijn. Wat maakt het uit als er weinig winst is op een film van 20 miljoen als ze toch met hun superheldenfilms een paar miljard binnen brengen. Maar natuurlijk werkt het zo niet als je een hoop aandeelhouders moet tevreden stellen.

Superheldenfilms zijn wat westerns tot midden vorige eeuw waren alleen zit je met veel meer media vandaag en veel meer reclame voor superheldenfilms. We zullen die wel eens collectief beuraken hoor, had covid niet even alles lamgelegd was dat al gebeurd denk ik

Goh, als ik zie hoe mijn jonge kinderen er mee dwepen (zonder de film gezien te hebben) dan twijfel ik daar aan hoor
Ze indoctrineren hen ook met lego- en andere kinderversies van de superhelden
En ik kan mijn kinderen moeilijk verbieden er naar te kijken

Goh, als ik zie hoe mijn jonge kinderen er mee dwepen (zonder de film gezien te hebben) dan twijfel ik daar aan hoor
Ze indoctrineren hen ook met lego- en andere kinderversies van de superhelden
En ik kan mijn kinderen moeilijk verbieden er naar te kijken
Bwa ge hebt toch ook ouders die studio 100 bannen voor kapitein winnokio :unsure:

Ik snap het wel er komt nu zoveel meer bijkijken maar zie naar de Transformers reeks. Die 5de film haalde met moeite de helft binnen van wat de 4de haalde. Rise of Skywalker en Solo lostte bij Star Wars de verwachtingen niet in qua box office. Ja marvel is nog een pakje groter en het zal nog even duren maar nothing lasts forever

Ik vind het ook jammer dat Marvel alle zuurstof uit de kamer trekt en zou liever veel meer volledig originele dingen zien maar dat lijkt vandaag de dag in het huidige film landschap vrijwel onmogelijk.

Dat gezegd zijnde; meeste blockbusters van vandaag zijn gewoon bagger (Jurassic Park, Transformers, Fast and Furious, DC, Star Wars, James Bond, Harry Potter, ...) Marvel doet het gemiddeld een heel stuk beter en krijgt denk ik daarom meer vertrouwen.

Ik denk dat de tijd van grootschalige big budget originele werken stilaan voorbij is tenzij een regisseur met hele grote naam zich er volledig achter zet en het afdwingt als deel van een studio deal. Jammer maar kzie het niet direct veranderen. 😕

(ps; excuses voor de lange afwezigheid ;p)

Los van dat uw tweede zin over die film opnieuw een vooringenomenheid tov die films toont. En daar is niks mis mee. Maar soms moet je gewoon weten "Het is niets voor mij" en het laten rusten ipv je zogezegde objectieve anti-mening erover te willen geven.
Nee nee, dat het de nostalgie-bril is die bij u spreekt is een even groot feit als dat water nat is

Gast serieus, wat een hoop onzin bij elkaar. Dus mijn mening is een "vooringenomen objectieve anti-mening"... maar gij moogt wel poneren dat "mijn nostalgia bril een feit is dat boven water staat"? :wtf:
Ten eerste zie ik wel degelijk graag MCU films. Ik heb ze dan ook allemaal gezien (buiten Eternals). Dus dat deel kunt ge al buiten spel zetten.
Ten tweede is een mening de facto niet objectief, dus wat ge daar juist mee wil zeggen weet ik niet.

En ten derde denk ik dat ge mijn post verwart met andere posts erboven ofzo, want ik had een vrij normale post waar ik a.d.h.v. een aantal criteria wou toelichten waarom Spidey 2 beter was dan Dr Strange. Waarom gij dan zo uit de hoek moet komen en het een "vooringenomen objectieve anti-mening" moet noemen, ontgaat mij.

For good measure, dit was mijn post:

Misschien kunt ge de punten weerleggen ipv wat mist te spuien.

Om verder toe te lichten wat ik zo goed vind aan Spidey 2:
Into the Spiderverse is indeed very awesome en hoort zeker bij de top :love:

Maar Tobey Spidey 2 is toch nog een categorie hoger imo. Alles wat @FlyingHorseman zegt klopt ... + de typische Raimi flair, humor en camerawerk dat alles omhoog tilt.
Bvb:
Die scene is een fucking meesterwerk en een horror-masterclass (van 1 van de grootmeesters himself).

Of deze leuke camera beweging:

En vergeet ook niet J.K. Simmons in die films :laugh::

Gast serieus, wat een hoop onzin bij elkaar. Dus mijn mening is een "vooringenomen objectieve anti-mening"... maar gij moogt wel poneren dat "mijn nostalgia bril een feit is dat boven water staat"? :wtf:
Ten eerste zie ik wel degelijk graag MCU films. Ik heb ze dan ook allemaal gezien (buiten Eternals). Dus dat deel kunt ge al buiten spel zetten.
Ten tweede is een mening de facto niet objectief, dus wat ge daar juist mee wil zeggen weet ik niet.

En ten derde denk ik dat ge mijn post verwart met andere posts erboven ofzo, want ik had een vrij normale post waar ik a.d.h.v. een aantal criteria wou toelichten waarom Spidey 2 beter was dan Dr Strange. Waarom gij dan zo uit de hoek moet komen en het een "vooringenomen objectieve anti-mening" moet noemen, ontgaat mij.

For good measure, dit was mijn post:

Misschien kunt ge de punten weerleggen ipv wat mist te spuien.

Om verder toe te lichten wat ik zo goed vind aan Spidey 2:

Mijn weerleggen is dat ik gewoon niet akkoord ben, zoals er al staat overigens. Ik vind gewoon ECHT niet dat het acteer- en verhaalgewijs boven andere dingen staat. Acteergewijs is nu wel dikwijls een kwestie van smaak dus uw opmerking over meningen die de facto niet objectief zijn ben ik wel in mee. Een Molina zit zeker aan het hoge einde van het spectrum qua acteerwerk, maar ik vind geen lichtjaren verschil met hetgeen bvb een RDJ doet als Iron Man (los van dat ik geen Iron Man fan ben). Maar als ik bvb een Maguire en Dunst zie... Dat is echt wel minstens even goed tot beter gedaan elders. En verhaalgewijs... Tja. Daar vind ik nu eens echt niks speciaals aan. Dan vind ik dat van bvb Dr. Strange of Winter Soldier of Endgame/Infinity War, Guardians 2 (puur verhaalgewijs en niet qua de gehele film), ... van een hoger niveau.
Filmtechnisch ga ik niet over pretenderen dat ik dat kan beargumenteren, want ik ben slechts een kijker en geen filmstudent. Ik weet alleen dat ik daar niks in gezien heb dat me zodanig wegblies dat ik het onevenaarbaar vind. Gewoon een gevoel.

Kort samengevat vind ik idd echt niet dat Spiderman 2 zonder nostalgie-bril de status zou hebben die het bij velen heeft Ik snap hoe dat komt, echt. Iedereen heeft zo dingen die die hoger inschat dan eigenlijk moet owv dat het "één van de eerste" was. Maar (en hier hang ik wel de pretentieuze uit) ik besef dat tenminste van mezelf. Om dat te kaderen: Maguire is voor velen de favoriete Spider-man. Maar ik vind hem gericht op de comics ECHT niet de beste. Mogelijk zelfs "de minste" op bepaalde vlakken. Maar ik ga eerlijk zeggen dat "mijn hart zeer warm werd" toen ik die uit de poort zag stappen in NWH. Ook al vind ik Holland echt met voorsprong de betere Spider-man. Oh and on that note: Ik vind Spiderman 2 zeker beter dan de eerste twee MCU Spiderman films. En die derde is enkel beter voor mij owv de... nostalgiefactor ;)

En ja, ok. Misschien voelt ge u terecht aangevallen door mijn opmerking over vooringenomenheid. Maar ik vind ook oprecht dat het nu bon ton lijkt om zeer neerbuigend te doen over alles Marvel owv hoe Disney idd aan het zorgen is voor een opkomende MCU fatigue. Dus als ik dan zulke statements lees, ga ik er (misschien te vlug) vanuit dat die houding weer meespeelt. Is het niet zo bij u? Kan. Maar dat is iets wat ik toch nooit ECHT ga kunnen weten. Want "Ik vind de MCU wel leuk, maar..." is de film-variant aan het worden van "Ik ben geen racist, maar..." (om zeker de gewichtigheid van beide uitspraken/visies in de weegschaal te leggen, maar ge snapt wel wat ik bedoel).

Over die MCU houding in het algemeen een spoiler-comment omdat die echt iets TE ver afwijkt van dit specifiek onderwerp:

Er wordt constant gezegd dat Disney met de MCU films kapot maakt, maar ik vind dat heel wat genuanceerder. De huidige financiële druk is wat films kapot maakt. Tien jaar geleden ging ik met mijn vorige vriendin makkelijk 3 keer per maand een film kijken. We zagen zo de commerciële toppers, de minder commerciële toppers en zelfs de gemiddelde romcom. Maar nu moeten er meer keuzes gemaakt worden en dan valt de keuze nu eenmaal vlugger op iets groots en bombastisch. En dat geldt bij velen zo... Dus ja. De overdaad aan Marvel zorgt ervoor dat mensen die een keuze moeten maken al vlugger daarvoor kiezen. Maar het ligt niet aan Disney dat die keuze nu meer gemaakt moet worden dan vroeger. Het is nu eenmaal een feit dat wanneer men "zijn frank meerdere malen moet omdraaien eerdat deze uitgegeven wordt" entertainment één van de makkelijkste slachtoffers is: Minder naar de bioscoop, een streaming service opzeggen, weer meer downloaden, ...

Terug
Bovenaan