Fiberklaar ervaringen

Zoals ik zei zit ik op een 150/15 abo voor 29/maand (lifetime -10 euro promotie van een tijd terug bij Hey Telecom).
Dus al die Fiber opties zijn veel duurder.

Het is heel leuk dat het huidige fiber aanbod >>>>>>>> Telenet, maar als je geen fiber hebt, is dat ook helemaal niet van toepassing, want je kan daar als particulier helemaal niets aan veranderen :).
Bij edpnet heb je 100/40 abo voor 35.95€ per maand (wel niet lifetime), of hun fiber XS is dan 150/50 voor 39.95

Modem moet je wel apart bijkopen, maar hier heb je vrije keuze.

Bij edpnet heb je 100/40 abo voor 35.95€ per maand (wel niet lifetime), of hun fiber XS is dan 150/50 voor 39.95

Modem moet je wel apart bijkopen, maar hier heb je vrije keuze.
Nope. VDSL is hier echt brak. Hoewel een straat letterlijk 50 meter verder wel degelijke VDSL kan krijgen.
Ik heb echt letterlijk keuze tussen Telenet, Orange, en Hey.

Kan aan meerdere dingen liggen dan de modem, maar als ze de modem uitlezen kunnen ze (als het een capabel iemand is aan de lijn) veel zien
Idd, aan de modem uit te lezen kan m'n veel zien: kwailiteit signaal, recieve - transmit, onderbrekingen

Een slecht contact bij de verdeelbox van de coax buiten (1 box per 4 aansluitingen of woningen) kan ook voor veel disconnects zorgen.
Zelf ooit gehad in Gent en dat wordt dan met de tijd meestal erger. Door regen en of temperatuurverschillen leefde dat contact te veel, of was gewoon wat losgekomen of gecorrodeerd. Een technieker zou dat laatste al moet nagezien hebben ter plaatse.

M'n is op 500m van me fiber aan het leggen op de hoofdweg, beloofd als het nog 2 jaar duurt (of kan duren) tot mogelijke aansluiting in de woning als die ooit in m'n straat raakt.
Een minister klaagde nog onlangs dat het te lang duurt vooraleer fiber beschikbaar zou zijn bij veel mensen, W-VL en Limburg zouden zwaar achterlopen in Vlaanderen.

Laatst bewerkt:
Deze week kreeg ik plots telefoon van Infra (die in opdracht van Fiberklaar werken). Ik had in november nog gemaild naar Fiberklaar met de vraag wat de stand van zaken was. Nu wordt me plots aangeraden om gewoon via een provider een Fiberabo te nemen, en dan krijgen zij (infra) de opdracht de plaatsing af te werken. Het is de eerste keer dat ze dat voorstellen.

Voor de duidelijkheid: Er zijn nog geen aansluitpunten etc geïnstalleerd en de fiberkabel komt momenteel gewoon binnen in de kelder van ons appartementsgebouw. Bij het vorige (onaangekondigde) bezoek zijn ze er niet in geslaagd de kabel tot mijn appartement te trekken. Ik betwijfel dus dat nu via de provider ineens alles in orde gaat komen.

Ik zou graag bij Edpnet blijven, maar hun Fiber installatiekost is momenteel 99€. Het is het me momenteel eigenlijk niet waard voor die 50Mbps meer.

Ik zou graag bij Edpnet blijven, maar hun Fiber installatiekost is momenteel 99€. Het is het me momenteel eigenlijk niet waard voor die 50Mbps meer.
Hier specifiek voor glasvezel gekozen: OK snelheid is leuk, en gebruik ik af en toe wel bij back-ups of grote downloads. Maar vooral voor stabiliteit. Tov Telenet & Proximis (kabel) wat ik ervoor had, is fiber echt veel stabieler (qua snelheid & qua downtime).

€99 is wel een zure kost. Je kunt eens polsen of ze dat willen laten vallen als je anders zou overstappen. Prijsverschil tussen Edpnet en Mobile Vikings is laatste jaar wel kleiner geworden. Toch voor pakket dat ik had samengesteld.

Edit: Voor fiber zijn we ook gestart via Proximus (tijdens grote promo actie), omdat daar bij het snelste pakket de installatiekost toen gratis was. Na een jaar dan overgeschakeld naar Mobile Vikings voor de prijs.

Bij het vorige (onaangekondigde) bezoek zijn ze er niet in geslaagd de kabel tot mijn appartement te trekken.
Dat is slecht nieuws. Het kan goed zijn dat je nooit fiber zult kunnen krijgen.
Edit: Voor fiber zijn we ook gestart via Proximus (tijdens grote promo actie), omdat daar bij het snelste pakket de installatiekost toen gratis was. Na een jaar dan overgeschakeld naar Mobile Vikings voor de prijs.
Dit is gewoon de oplossing: eventjes klant worden bij Proximus voor de gratis installatie. Er is toch geen minimumcontractduur. De alternatieve providers kunnen moeilijk rond die installatiekost, want die wordt hen integraal doorgerekend.

Deze week kreeg ik plots telefoon van Infra (die in opdracht van Fiberklaar werken). Ik had in november nog gemaild naar Fiberklaar met de vraag wat de stand van zaken was. Nu wordt me plots aangeraden om gewoon via een provider een Fiberabo te nemen, en dan krijgen zij (infra) de opdracht de plaatsing af te werken. Het is de eerste keer dat ze dat voorstellen.

Voor de duidelijkheid: Er zijn nog geen aansluitpunten etc geïnstalleerd en de fiberkabel komt momenteel gewoon binnen in de kelder van ons appartementsgebouw. Bij het vorige (onaangekondigde) bezoek zijn ze er niet in geslaagd de kabel tot mijn appartement te trekken. Ik betwijfel dus dat nu via de provider ineens alles in orde gaat komen.

Laat uw syndicus contact opnemen met fiberklaar of proximus. Normaliter hebben de syndici een contactpersoon bij hen, of kunnen ze daaraan geraken. Op die manier kunnen zij ook zorgen dat die zaken voorzien worden voor al de appartementen en dit dan ook ineens correct kan geïnstalleerd worden. Ook maakt dit het gemakkelijker voor hen om de werken uit te voeren.
Ben namelijk al tegengekomen dat buren in appartementcomplexen moeilijk kunnen doen over de weg die gevolgd wordt. indien de syndicus dit doet kan die dat gemakkelijker overrulen.

Laat uw syndicus contact opnemen met fiberklaar of proximus. Normaliter hebben de syndici een contactpersoon bij hen, of kunnen ze daaraan geraken. Op die manier kunnen zij ook zorgen dat die zaken voorzien worden voor al de appartementen en dit dan ook ineens correct kan geïnstalleerd worden. Ook maakt dit het gemakkelijker voor hen om de werken uit te voeren.
Ben namelijk al tegengekomen dat buren in appartementcomplexen moeilijk kunnen doen over de weg die gevolgd wordt. indien de syndicus dit doet kan die dat gemakkelijker overrulen.
Eigenlijk is dat allemaal al achter de rug. Er zijn effectief plannen en afspraken (na een aantal bezoeken en, inderdaad, bezwaren via de syndicus) voor een correctie installatie. Maar Fiberklaar krijgt het blijkbaar niet in orde. En nu dan die telefoon om het via de provider te regelen.

Dat is slecht nieuws. Het kan goed zijn dat je nooit fiber zult kunnen krijgen.

Ik begin mij er al bij neer te leggen ja. Momenteel is het niet echt een probleem. VDSL is stabiel hier. Het stoort me gewoon dat ik voor dezelfde maandelijkse prijs 'beter' kan hebben.

Momenteel is het niet echt een probleem. VDSL is stabiel hier. Het stoort me gewoon dat ik voor dezelfde maandelijkse prijs 'beter' kan hebben.
De twee (fiber & DSL) blijven maar 5 jaar naast elkaar bestaan, dus op termijn ga je nog meer vloeken.

Ik begin mij er al bij neer te leggen ja. Momenteel is het niet echt een probleem. VDSL is stabiel hier. Het stoort me gewoon dat ik voor dezelfde maandelijkse prijs 'beter' kan hebben.

In Hasselt zou VDSL eind maart 2026 gedeactiveerd worden. Kennis van mij heeft toch die melding gekregen waardoor ze nu nog snel aan het proberen zijn om 3 appartementen aangesloten te krijgen. Ook omdat er vermeld was dat als ze niet inschikkelijk waren om dat georganiseerd geregeld te krijgen dat ze dit dan in de toekomst op eigen kosten mochten laten uitvoeren.
En als ik zie wat die soms allemaal moeten doen... dat wil je niet uit eigen zak betalen...

De impact van die switch zal vooral in de steden sneller gevoeld worden. Het is dus belangrijk dat je dit toch nog snel geregeld krijgt ;). Zorg er dus best voor dat het bij u in orde is.
Zeker als het gratis is.

Fiber ligt hier nu een drietal jaar in de straat, dus er is nog tijd alleszins. Maar ik ga Edpnet eens contacteren, en dan zie ik nog wel.

Fiber ligt hier nu een drietal jaar in de straat, dus er is nog tijd alleszins. Maar ik ga Edpnet eens contacteren, en dan zie ik nog wel.
Fiber lag bij die kennis in de straat sinds 2020-2021. Was toen ergens tijdens COVID uitgevoerd. Proximus had hem echter wel opgebeld in 2025 (ergens rond de schoolvakantieperiode) om te melden dat ze met VDSL zouden stoppen.

Leek voor een stuk gelinkt te zijn met de uitrol van fiber in die stad.

Als ik hier kijk, kunnen de nieuwbouw appartementen 50m verder in de straat wel worden aangesloten maar ik niet :eek:

Hier ook briefje in de bus. Maar onze voortuin wordt deze maand heraangelegd (als het ooit eens stopt met zeikweer te zijn...). Dus ik heb geen zin om die volgend jaar opnieuw open te breken. Zou ik eventueel gewoon een wachtbuis leggen? En moet ik dan afstemmen met die mannen van fiberklaar waar die exact moet liggen?

Bericht van eind 2023...
Begin 2024 hebben ze (Fiberklaar) dan de straat opgebroken.
Sindsdien wacht ik (vruchteloos) om aangesloten te kunnen worden op fiber.

Deze ochtend een nieuw briefje in de bus: "Wyre werkt in je straat. Vanaf 27/01 tot 14/02 kan het zijn dat je oprit onbereikbaar is".
Ik dacht dat Wyre en Fiberklaar samenwerkten? Nu gaat de ene, twee jaar na de andere, gans de straat weer openzwieren.
Ook compleet not done om dat één dag op voorhand te communiceren. Volgende week komen ze normaal nieuwe ramen in onze achtergevel steken. Ik weet dat ze altijd een ruime periode aangeven en dan uiteindelijk maar een paar dagen echt aan het werken zijn, maar als ze nét die dag voor onze oprit openbreken gaat dat plezant zijn voor de mannen van de ramen.
En sinds de vorige werken zit er ook een scheur in mijn tuinmuur. Zal maar al beginnen documenteren voor moest het nog verder scheuren.

Zucht.

Eind juni 2023 hebben ze onze straat opengelegd voor de aanleg van fiber.
Vanaf februari 2026 waren er plots opvallend veel camionettes van Proximus te zien in onze gemeente. Uit enkele random tests bleek het merendeel van het centrum ondertussen aansluitbaar maar onze straat nog niet.
Ik check vandaag opnieuw en onze straat is ook aansluitbaar geworden. :woohoo:

Ten minste, mijn buren links en 2 huizen verder rechts zijn aansluitbaar. Ons adres en dat van onze directe buren langs rechts, beide met een woning in opbouw ten tijde van de fiber uitrol, zijn zogenaamd niet aansluitbaar. :laugh:
Ik heb ondertussen gewoon een foto van juni 2023 teruggevonden waar zo'n fiber spriet letterlijk voor onze woning uit de grond steekt. Technisch is er dus alleszins geen probleem.

Proximus gebeld om fiber te willen aansluiten en de situatie uitgelegd. Juffrouw aan de telefoon kon de situatie bevestigen en zou het verder escaleren. Alleszins benieuwd of Proximus hun administratie beter in orde heeft dan mijn Telenet saga van enkele jaren geleden.

Hier ook aan het kijken om fiber binnen te krijgen in een appartement van de jaren 50...
As usual zijn de gemeenschappelijke delen al verneukt met verticale kabelgoot in de gang + blote fiber met silicone tegen de muur, maar binnen zou ik toch een cleanere oplossing wensen.

Situatie: fiber zou door 1 muur moeten gaan en langs 1 dubbele deur moeten passeren om aan huidige aansluitpunt (en eerste beschikbare stekker) te komen.
Voorstel proximus: door de muur boren vlak boven deurprofiel en kabel zichtbaar langs de deurkader laten lopen.

Mijn idee: Kabel langs de deur naar beneden laten via gootje, over/achter stukje plint steken en dan in de spleet onder de deurkader (+-5mm) steken.
fiber1.JPGfiber2.jpg
Diepte even nagemeten, en spleet is overal +-40mm diep = voldoende om propere radius te maken, eventueel met een custom bochtje te 3d-printen om te vermijden dat die ergens tegen schuurt.

Om de deuropening zelf te passeren dacht ik gebruik te maken van de holle ruimte in het transitieprofiel van het parket:
51gFB7zs7QL._AC_.jpg

Aan de andere deurpost dan terug hetzelfde, om aan de huidige koperaansluiting uit te komen met een minimum aan zichtbare kabels.

Is dit een realistische oplossing, en iets dat -mits goede voorbereiding- gevraagd kan worden aan een proximusinstallateur? (ik zou alles met een eigen kabel testen en gootjes al klaarleggen zodat het enkel 1 gat naar buiten boren is + kabel erin moffelen)

Ik zie in uw tekening redelijk wat bochten. Als ik de uitvoerder was zou ik liefst zo weinig mogelijk bochten maken met uitzondering van de hoogstnoodzakelijke.

Fiber is zeer gevoelig bij bochten. Ik zie die echt geen 90° bochten gaan maken, zoals in uw tekening, om eerlijk te zijn.

Terug
Bovenaan