Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ben in elk geval geen fan van die chicane, maar ik snap ze wel. Ze komen daar net uit de tunnel en de wagens moeten, om veiligheidsredenen, vertraagd worden. Je kan daar moeilijk een muur zetten natuurlijk want dat zou niet echt veilig zijn.Dan kan je in pakweg Monaco bocht 10 en 11 ook weglaten wegens sneller ze rechtdoor te laten gaan. Een circuit heeft inderdaad een bepaald design, of dat nu met lijnen of muren is afgelijnd maakt toch niet uit.
Hoeveel waren het er ? 46 ? Dan is er toch iets mis met het circuit denk ik zo. En voor één keer ben ik het hiermee trouwens eens met Max (https://www.planetf1.com/news/max-verstappen-track-limits-austria/)Je kan je wel de vraag stellen of er een issue is met de lijnen van die bocht dit weekend als er zo veel zijn die er daar constant naast zitten.
En als de witte lijn wat ruimer wordt geverfd is het toch ook voor iedereen duidelijk. Of niet soms ?Ik snap echt de moeilijkheid niet. Als de witte lijn als grens telt en dat is voor iedereen duidelijk?
Is een chicane maken op een straight ook niet een beetje vreemd ? Doet me denken aan 2005 toen Michelin wilde dat ze op de oval van Indianapolis een chicane maakten. Dat is toen ook niet door gegaan.Allé ja, volgens de redenering van @_Pe_ mogen de piloten in de MotoGP binnenkort die nieuwe chicane op de straight na bocht 1 gewoon rechtdoor nemen. Want ja, het is sneller, dan moeten ze daar maar grind of gras plaatsen om te doen afremmen... beetje vreemd toch?
Ik denk niet dat er iemand rouwig om zijn moesten ze die draak van een wedstrijd afschaffenMet die ingesteldheid wil ik wel eens een race op Paul Ricard zien![]()

Dit dus. Er is gewoon iets mis met het design van die bocht. Niets meer, niets minder. Als er 46 ronden worden worden geschrapt klopt er iets niet en moet er iets aan gedaan worden.Ik denk dat Pe vooral wilt dat de straf "intern" daar is en niet "extern" opgelegd door de stewards.
Als er teveel "externe" straf nodig is, noemt hij het slecht design van het circuit en hoort het circuit aangepast te worden.
Ik vond Russell daar toch lichtjes over de schreef gaan. Hij glijdt duidelijk naar buiten terwijl ik niet de indruk heb dat Checo dichter bij de apex komt. Integendeel. Op het moment van impact is Checo verder van de witte lijn dan net ervoor. Hij gaat dus ook naar buiten.Ik heb net nog eens die fase tussen Russell en Perez terug gezien en Russell stuurt wel effectief lichtjes naar buiten bij de exit, maar Checo stuurt ook te fel naar binnen. Als ik ander "elleboogwerk" zie van dit seizoen leek mij dit toch een race incident?
Dit toch vooral, ik vind dat ook geen straf waardig.Of daar nu een straf moet voor gegeven worden betwijfel ik wel. 1ste ronde, aan het vechten voor positie... Het is nog altijd een race hé. Ze rijden op de limiet en soms er over. Checo heeft zichzelf wel in die moeilijke positie gebracht. Je kan verwachten dat dit mis gaat. Voor mij gewoon een racing incident.
De wagen lijkt ook al fel verbeterd te zijn tegenover begin dit seizoen.
Mee eens. Het was ronduit irritant zondag.En als de witte lijn wat ruimer wordt geverfd is het toch ook voor iedereen duidelijk. Of niet soms ?
Ik snap de moeilijkheid heel goed. De Red Bull ring is een snel circuit met een heel natuurlijke flow. Je komt daar bergaf op turn 10 aangestormd en je moet tussen 2 witte lijnen blijven die je waarschijnlijk vanuit een F1 wagen bijna niet kan zien. Zitten ze daar te mekkeren over een paar centimeter wanneer je over die lijn rijdt. Zorg er gewoon voor dat je als piloot merkt dat je over de lijn zit. Maak de kerbs wat hoger, leg er wat gras of grind achter, zet er paaltjes. Zorg er gewoon voor dat de piloten vanzelf het gas wat lossen. En indien dat niet kan, maak de bocht wat ruimer. Na 46 deleted laps mag het toch wel duidelijk zijn dat er iets mis was denk ik zo.
Ik ben het ermee eens dat die penalties nogal belachelijk zijn, maar ik ben het niet eens met de conclusie dat ze daar dan maar niet over moeten zeuren.Hoeveel waren het er ? 46 ? Dan is er toch iets mis met het circuit denk ik zo. En voor één keer ben ik het hiermee trouwens eens met Max (https://www.planetf1.com/news/max-verstappen-track-limits-austria/)
Dit dus. De lijnen zijn de lijnen. Erover is erover. 1 waarschuwing en erna straf. Ze zullen ze dan wel binnen de lijnen blijven. Ze rekenen over zoveel zaken, ze rekenen er ook gewoon op erbuiten gaan, en dan de extra snelheid uit de bocht meenemen op het rechte stuk. En dat kunnen ze in race 3x doen zonder gevolg. Er is ook een reden waarom ze in practice en kwalificatie ook die laptime van de volgende ronde deleten bij het overschrijden.Ik ben het ermee eens dat die penalties nogal belachelijk zijn, maar ik ben het niet eens met de conclusie dat ze daar dan maar niet over moeten zeuren.
De witte lijnen zijn de rand van het circuit.
Misschien nog eens herhalen: de witte lijnen zijn de rand van het circuit. Dat ze die niet kunnen zien vanuit hun auto op het moment dat ze er zijn snap ik, maar dat zijn verdomme de beste piloten ter wereld, die al jaren lang in de reeksen voor de F1 bewezen hebben dat ze een snelle, krachtige auto tot op de centimeter nauwkeurig in een bocht kunnen plaatsen. Ik moet dan altijd wat gniffelen met het excuus dat ze de lijnen niet goed kunnen zien. Ze zien ze op voorhand wel, en ze weten donders goed dat ze heel dicht bij het randje gaan zitten.
De oplossing is simpel: in plaats van die 3 waarschuwingen, maar 1 waarschuwing meer. Nu zag je heel veel rijders die in de eerste 10 à 15 ronden hun eerste 2 warnings bijeenraapten, omdat ze toch wisten dat er 3 waarschuwingen waren. Doe dat maal pakweg 15 rijders (er waren er blijkbaar 4 die geen waarschuwingen hadden gedurende de volledige race, die kunnen vast en zeker door hun velgen heen kijken) en je hebt al 30 van de 46 waarschuwingen die "opzettelijk" gepakt zijn. Opzettelijk als in: we nemen wat meer risico want er is toch geen gevolg.
Ze moeten van mij overigens ook geen waarschuwing geven als ze ofwel van de baan geduwd worden, ofwel duidelijk onderstuur of overstuur hebben en sowieso trager zijn. Daarvoor is er juist asfalt gelegd op die plaatsen: dat er verder geraced kan worden in plaats van een auto kwijt te zijn. Ik hoop trouwens dat ze in die gevallen al geen waarschuwingen gaven.
TLDR: Ik vind het raar dat de conclusie van sommige rijders (in het algemeen, niet op Max geviseerd) is dat het de schuld van de FIA is dat ze zelf over de lijnen rijden. Maar Max heeft gelijk dat het tracklimit verhaal niet goed is voor het publiek.
kom nu, dit is dikke zever he, dat "ze dat niet kunnen". op Monaco pakken ze die 2de chicane aan Piscine op minder dan een centimeter van de vangrail. van FP1 tot ronde 78 van de race. die mannen weten perfect waar ze hun wagen plaatsen. ze kunnen misschien wel eens missen, maar zó veel? nee man, dat is gewoon bewust die limiet op zoeken. je zult zien dat als ze daar effectief gras zouden leggen, ze die bocht wél perfect en zonder problemen gaan kunnen nemen.Ik snap de moeilijkheid heel goed. De Red Bull ring is een snel circuit met een heel natuurlijke flow. Je komt daar bergaf op turn 10 aangestormd en je moet tussen 2 witte lijnen blijven die je waarschijnlijk vanuit een F1 wagen bijna niet kan zien. Zitten ze daar te mekkeren over een paar centimeter wanneer je over die lijn rijdt. Zorg er gewoon voor dat je als piloot merkt dat je over de lijn zit. Maak de kerbs wat hoger, leg er wat gras of grind achter, zet er paaltjes. Zorg er gewoon voor dat de piloten vanzelf het gas wat lossen. En indien dat niet kan, maak de bocht wat ruimer. Na 46 deleted laps mag het toch wel duidelijk zijn dat er iets mis was denk ik zo.
Volgens mij toch ook een issue van het circuit hoor.dat is geen issue van het circuit, het is gewoon rijders-mentaliteit.
kom nu, dit is dikke zever he, dat "ze dat niet kunnen". op Monaco pakken ze die 2de chicane aan Piscine op minder dan een centimeter van de vangrail.

Ik snap echt niet dat Sainz die plaats niet moest teruggeven, die haalt daar duidelijk snelheidswinst door buiten de track limits te gaan.Dit dus. De lijnen zijn de lijnen. Erover is erover. 1 waarschuwing en erna straf. Ze zullen ze dan wel binnen de lijnen blijven. Ze rekenen over zoveel zaken, ze rekenen er ook gewoon op erbuiten gaan, en dan de extra snelheid uit de bocht meenemen op het rechte stuk. En dat kunnen ze in race 3x doen zonder gevolg. Er is ook een reden waarom ze in practice en kwalificatie ook die laptime van de volgende ronde deleten bij het overschrijden.
Ik vond in dat opzicht van die grenzen ook het duel van Sainz en Russell al op het randje in de eerste bocht. Sainz gaat erbuiten om Russell te ontwijken wat zeer goed te begrijpen is. Maar hij kan wel weer invoegen net achter Russell en met iets meer snelheid uit de bocht komen en de extra tractie ten opzicht van Russell haalt hij het op het volgende rechte stuk. Ik denk dat hem toch onrechtstreeks een extra voordeel heeft door daar naast de track te gaan.
Een vangrail zie je natuurlijk wel veel beter dan een lijn hé. Eens je dichtbij komt zie je van in de cockpit die lijn gewoon niet meer. Die vangrail wel...kom nu, dit is dikke zever he, dat "ze dat niet kunnen". op Monaco pakken ze die 2de chicane aan Piscine op minder dan een centimeter van de vangrail. van FP1 tot ronde 78 van de race. die mannen weten perfect waar ze hun wagen plaatsen. ze kunnen misschien wel eens missen, maar zó veel? nee man, dat is gewoon bewust die limiet op zoeken. je zult zien dat als ze daar effectief gras zouden leggen, ze die bocht wél perfect en zonder problemen gaan kunnen nemen.
Het probleem is natuurlijk dat piloten als op eieren gaan rijden indien je zo streng gaat zijn op tracklimits. Russell reed imo Perez aan. Hij ging net even over de limiet en kwam daardoor in contact met Perez. Wat ga je doen elke keer dat iemand, omdat hij net over de limiet gaat, zich niet houdt aan de tracklimits ? Bestraffen ? Piloten gaan dan gewoon niet meer op de limiet rijden in die bocht en dan krijg je dus een saaie race. Piloten die op 90% van hun kunnen rondjes gaan zitten draaien. Daar zitten we toch ook niet op te wachten denk ik.Misschien nog eens herhalen: de witte lijnen zijn de rand van het circuit. Dat ze die niet kunnen zien vanuit hun auto op het moment dat ze er zijn snap ik, maar dat zijn verdomme de beste piloten ter wereld, die al jaren lang in de reeksen voor de F1 bewezen hebben dat ze een snelle, krachtige auto tot op de centimeter nauwkeurig in een bocht kunnen plaatsen. Ik moet dan altijd wat gniffelen met het excuus dat ze de lijnen niet goed kunnen zien. Ze zien ze op voorhand wel, en ze weten donders goed dat ze heel dicht bij het randje gaan zitten.
De oplossing is simpel: in plaats van die 3 waarschuwingen, maar 1 waarschuwing meer. Nu zag je heel veel rijders die in de eerste 10 à 15 ronden hun eerste 2 warnings bijeenraapten, omdat ze toch wisten dat er 3 waarschuwingen waren.
als het met een graveltrap opgelost is, waarom kunnen ze het dan niet zónder? je verandert eigenlijk niks aan het circuit, je zorgt er alleen voor dat als ze te ver gaan, ze een probleem hebben. wat ze nu óók hebben, met die waarschuwingen. wat als ze mét zo'n graveltrap óók 46 keer erin rijden? is "de oplossing" dan ook een issue van het circuit?Volgens mij toch ook een issue van het circuit hoor.
Als je het circuit aanpast (strookje gravel van 1 meter breed langs de curb?) dan is het hele probleem opgelost toch?
Als er 46 waarschuwingen zijn in een race, dan scheelt er volgens mij toch ook echt wel ergens iets.
Het probleem is natuurlijk dat piloten als op eieren gaan rijden indien je zo streng gaat zijn op tracklimits. Russell reed imo Perez aan. Hij ging net even over de limiet en kwam daardoor in contact met Perez. Wat ga je doen elke keer dat iemand, omdat hij net over de limiet gaat, zich niet houdt aan de tracklimits ? Bestraffen ? Piloten gaan dan gewoon niet meer op de limiet rijden in die bocht en dan krijg je dus een saaie race. Piloten die op 90% van hun kunnen rondjes gaan zitten draaien. Daar zitten we toch ook niet op te wachten denk ik.
Het probleem met het huidige systeem is natuurlijk dat die piloten pas na een 2de waarschuwing wat voorzichtiger gaan zijn. Ervoor is het maar gassen en niet te hard letten op de track limits. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling, maar dat is wel wat er momenteel gebeurd.
Ze gaan volgens mij inderdaad minder op de limiet rijden indien ze gestraft worden wanneer ze van het circuit gaan. Indien er een graveltrap zou liggen, waarin ze vast zouden komen te zitten met een DNF tot gevolg, zullen ze effectief de bocht minder enthousiast aansnijden dan nu. Er kan toch niet veel gebeuren. Indien je over de lijn gaat ga je gewoon terug het circuit op en vervolg je gewoon je race. In het begin van de wedstrijd, wanneer je nog geen waarschuwing hebt gehad, heeft dat zelfs eigenlijk geen enkel gevolg. Buiten een waarschuwing natuurlijk.Eigenlijk wel tegenstrijdig wat je hier zegt hé. Je zegt dat ze op eieren en niet meer op de limiet gaan rijden en we dus saaie races gaan krijgen, op 90% van hun kunnen, bij strenger zijn op tracklimits. Maar anderzijds ben je voorstander van meteen voorbij die tracklimits gravel of in elk geval iets hard vertragends te installeren. Dat is toch net een hardere straf dan een waarschuwing? Dan gaan ze toch net minder op de limiet gaan?
Ik snap je punt hoor Stungunner. En inderdaad, we hebben een prachtige race gezien. Maar het feit dat er 46 waarschuwingen zijn uitgedeeld wil volgens mij zeggen dat er iets mis is met het circuit. Volgens mij moet die bocht 10 een beetje hertekend worden.Ik zie echt het probleem niet, we hebben een prachtige race gezien op een leuk en snel circuit waar veel actie en vaart in zat. Dat er 46 waarschuwingen waren deert mij eigenlijk echt niet, daardoor hebben ze wel zoals je zelf zegt op en soms over de limiet kunnen gaan, wat genoeg spektakel heeft gebracht.
kijk, dit is dan toch gewoon letterlijk mentaliteit? want als ze wel meteen penalties zouden krijgen, of als er een grindbak zou liggen, zouden ze anders rijden, omdat ze weten dat er gevolgen zijn.Ze gaan volgens mij inderdaad minder op de limiet rijden indien ze gestraft worden wanneer ze van het circuit gaan. Indien er een graveltrap zou liggen, waarin ze vast zouden komen te zitten met een DNF tot gevolg, zullen ze effectief de bocht minder enthousiast aansnijden dan nu. Er kan toch niet veel gebeuren. Indien je over de lijn gaat ga je gewoon terug het circuit op en vervolg je gewoon je race. In het begin van de wedstrijd, wanneer je nog geen waarschuwing hebt gehad, heeft dat zelfs eigenlijk geen enkel gevolg. Buiten een waarschuwing natuurlijk.
als je Radillon omhoog gaat, zie je ook helemaal niks.Ik snap je punt hoor Stungunner. En inderdaad, we hebben een prachtige race gezien. Maar het feit dat er 46 waarschuwingen zijn uitgedeeld wil volgens mij zeggen dat er iets mis is met het circuit. Volgens mij moet die bocht 10 een beetje hertekend worden.
Heb je al eens geprobeerd om dat circuit, met de huidige wagens, te rijden in een sim ? Heb van de week eens geprobeerd in Assetto Corsa. Niet gemakkelijk. Je ziet het circuit helemaal niet.