FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Probleem is een beetje dat ik de timing van zijn overstap moeilijk begrijp. Een jaar eerder had ik al meer begrepen, want dan kan je wel mee gaan wegen op de nieuwe structuren richting de nieuwe regelgeving. Nu komt hij eigenlijk aan en moet hij hopen dat het team een competitieve wagen heeft gebouwd, of minstens in de juiste richting is gegaan. En dit zowel met aero als met de PU, want Renault heeft die PU ook volledig opnieuw ontworpen, en gaan nu ook met het split turbo design.

Als ze er dit jaar niet staan zie ik het wat somber in voor het aanblijven van Alonso, en Alonso verliezen zou ook wel een aderlating zijn.
De timing is inderdaad niet denderend. Gelukkig hebben ze bij Renault eindelijk wel door dat ze de motor sneller moeten maken indien ze competitief willen zijn. De voorbije jaren weigerden ze om meer geld in de motor te steken. Nu hebben ze dan toch door dat hun motor gewoon te traag was en nu zijn ze overgestapt naar de split turbo configuratie, net zoals de Mercedes motor. Honda heeft dit eerder ook al nagebouwd en met succes want Max is vorig jaar wereldkampioen geworden. Nu heeft Renault dat dus ook.... maar enkele weken voordat de motoren bevroren worden. Die timing vind ik eerlijk gezegd ook niet zo denderend. Wat indien ze de motor niet op punt krijgen ? Ik vind dit maar vreemd allemaal.

Lewis ook terug back in town

JkvNDqt.png

Ik ben serieus verwonderd over de rondetijden. In het begin werd nog gezegd dat deze wagens 5 seconden langzamer zouden zijn dan de vorige. Mettertijd is dat afgezwakt tot een 3tal seconden en soms hoorde je wel eens iemand zeggen dat ze even snel zouden zijn, wat dan weer niemand geloofde. En nu, op dag 1 van testing is Leclerc voorlopig amper 3.5 sec langzamer dan de pole tijd vorig jaar :eek: . Dat belooft voor wanneer ze echt op het gas gaan.

Ik ben serieus verwonderd over de rondetijden. In het begin werd nog gezegd dat deze wagens 5 seconden langzamer zouden zijn dan de vorige. Mettertijd is dat afgezwakt tot een 3tal seconden en soms hoorde je wel eens iemand zeggen dat ze even snel zouden zijn, wat dan weer niemand geloofde. En nu, op dag 1 van testing is Leclerc voorlopig amper 3.5 sec langzamer dan de pole tijd vorig jaar :eek: . Dat belooft voor wanneer ze echt op het gas gaan.

Ik weet niet of pole de juiste referentie is. Merk op dat ze 2 jaar geleden tijdens winter testing op dit circuit 1:15.7 reden.
Mogelijk zit de volledig vrije bandenkeuze daar ook voor een deel tussen, wat tijdens een gewoon raceweekend niet is (al weet ik niet vanbuiten welke compounds vorig jaar werden gekozen).

Maar aan de andere kant hoeft het ook niet te verbazen. Er werd al een aantal weken gezegd (geruchten wel) dat in de sim verschillende teams al nagenoeg even snel of sneller waren dan de 2021 wagens, en ook Hulkenberg heeft al letterlijk gezegd dat wagens niet noodzakelijk trager zullen zijn.

Een trage motor en betrouwbare motor mag je jammer genoeg niet upgraden om 'm sneller te maken eens die gehomologeerd is. Maar een snelle en onbetrouwbare motor mag je na homologatie wél nog aanpassen om de betrouwbaarheid aan te pakken. Was vroeger ook zo dacht ik in het V8 tijdperk.
Dus beter een kanonmotor bouwen nu en niet al te nauw naar de betrouwbaarheid kijken

Ik weet niet of pole de juiste referentie is. Merk op dat ze 2 jaar geleden tijdens winter testing op dit circuit 1:15.7 reden.
Mogelijk zit de volledig vrije bandenkeuze daar ook voor een deel tussen, wat tijdens een gewoon raceweekend niet is (al weet ik niet vanbuiten welke compounds vorig jaar werden gekozen).

Maar aan de andere kant hoeft het ook niet te verbazen. Er werd al een aantal weken gezegd (geruchten wel) dat in de sim verschillende teams al nagenoeg even snel of sneller waren dan de 2021 wagens, en ook Hulkenberg heeft al letterlijk gezegd dat wagens niet noodzakelijk trager zullen zijn.
Ik vond niet direct tijden terug van voorbije winter tests, daarom dat ik de pole tijd van vorig jaar maar genomen heb als referentie. Zal inderdaad waarschijnlijk niet de beste referentie zijn omwille van banden compounds. Daar had ik geen rekening mee gehouden.

Een trage motor en betrouwbare motor mag je jammer genoeg niet upgraden om 'm sneller te maken eens die gehomologeerd is. Maar een snelle en onbetrouwbare motor mag je na homologatie wél nog aanpassen om de betrouwbaarheid aan te pakken. Was vroeger ook zo dacht ik in het V8 tijdperk.
Dus beter een kanonmotor bouwen nu en niet al te nauw naar de betrouwbaarheid kijken
Ik las vandaag zelfs ergens dat ook Ferrari met het idee speelde om met zo een split turbo design op de proppen te komen. Hoe dat nu nog moet lukken is mij een raadsel. Nu hebben die dat dus nog niet. De wagen is gebouwd rond de huidige motor. Dan zouden ze de motor helemaal veranderen, opnieuw in de wagen krijgen (past dat nog ???) en nog voor ergens begin maart moet dat dus allemaal in orde zijn. Dat zou ik helemaal vreemd vinden.

Het klopt wel wat je zegt dat je wel nog aan een motor mag werken indien het gaat om problemen met de betrouwbaarheid. Maar ik vind het toch wel heel laat om nu nog op de proppen te komen met een heel nieuwe motor. Ik kan dat hier nu wel zitten vertellen maar vandaag is er geen enkele rode vlag gevallen bij mijn weten dus kunnen ze dat blijkbaar wel lol. Norris is even stil gevallen aan de pit exit en die hebben ze geloof ik dan terug naar de pitbox geduwd. Maar voor de rest ...

Als je naar het bodywork kijkt, zou het me echt verbazen als McLaren zich verbeterd tov vorig jaar.
Ferrari, Mercedes en RB hun body ziet er een stuk complexer uit dan de McLaren.
Zou leuk zijn als ik het mis heb trouwens.

Maar de McLaren heeft een compleet andere filosofie.

Waardoor als ik het goed begrijp het bodywork niet smaller kan, maar het wel op andere plaatsen voordeel oplevert.

En we zijn begonnen met de testen!

Wie heeft hier nog F1 TV?
Ik vind het wat jammer dat ik geen app vind voor op mijn TV te downloaden (philips smart tv met google tv).
Enigste dat ik nu kan doen is streamen vanop gsm of pc naar tv, maar dan heb je dat menutje niet dat je zelf de camerabeelden kan kiezen.
ik heb gezien dat ik met mijn belgacom decoder dit wel kan ipv van tv. Wat een verbetering

Zoals verwacht hebben deze nieuwe wagens nogal last van, hoe moet ik het in het nederlands zeggen, hotsen en botsen over de bobbels in het wegdek. De wagens zijn veel harder afgeveerd door ten eerste, de 18duims velgen waardoor de flanken van de banden minder veren en ten tweede, doordat ze de vering heel hard zetten om te voorkomen dat er lucht van onder de wagens ontsnapt. Door het coanda effect is het natuurlijk de bedoeling dat er zo weinig mogelijk lucht langs de zijkanten wegglipt. De lucht moet vooraan de venturi tunnel in en moet daar blijven totdat die achteraan uit de diffuser komt. Indien de wagen te veel veert riskeer je dat de lucht aan de zijkant ontsnapt en verlies je bijgvolg een pak downforce. Dat is gewoon hoe zo een ground effect auto werkt. De wagens liggen bijgevolg een pak dichter tegen de grond dan vorig jaar.
Natuurlijk heeft de ene wagen meer last van dat hotsen en botsen dan de andere wagen. Het slechte nieuws voor de Mercedes fans is dat het voorlopig lijkt alsof de Mercedes veruit het meest last hiervan heeft. Door dat springen wordt de wagen natuurlijk instabiel en dat is dan weer nefast voor de rondetijden. Ik heb geen flauw idee of dit makkelijk op te lossen is door de setup wat te tweaken. In elk geval lijkt het er op dat de Alpha Tauri en vooral de Alpine het meest stabiel op de weg liggen. Maar ook dat heeft weer een nadeel want die zouden heel veel last hebben van lockups in bocht 5.

Benieuwd of de GP in Rusland zal doorgaan. Als ze nu nog handjes gaan schudden op het podium met Putin... Nuja, dat ze in landen als Saudi-Arabië racen, daar zetten ze ook maar al te graag hun oogkleppen voor op.

Edit: nevermind, ik zie nu dat er binnen F1 al meteen discussies gaande zijn rond de Russische GP.

Die 18" banden zijn ook harder door minder flanken he. Dus dat heeft allemaal zijn effect gehad.

Trage bochten zijn nog trager nu, maar snelle bochten zijn nog sneller. Ook is het minimum gewicht WEER naar boven dus dat zijn allemaal zaken die niet helpen.

Tis aan de coureurs nu in het begin om het verschil te maken want de teams zullen wel weer aan het kopieren gaan als ze weten dat bv die wagen van McLaren goed werkt.

Merci voor dat filmpje Marcel.

In mijn vorige post staan trouwens een fout Ik dacht dat dit effect begon door een hobbel op het circuit maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Het is gewoon een effect van de aerodynamica van sommige wagens en het komt door het ground effect. De wagens zuigen zich vast aan het circuit en soms, op hoge snelheden en om redenen die ik (nog) niet helemaal begrijp, laten die heel even los. Een fractie van een seconde later zuigen ze zich dan weer vast op de baan en daardoor krijg je dat bouncend effect. Sommige wagens hebben daar blijkbaar heel veel last van, andere minder. De Mercedes zou zelfs al op 400 meter voor turn 1 zo beginnen te springen. In elk geval lijkt het er op dat dit probleem helemaal niet zo makkelijk op te lossen is want het heeft gewoon te maken met hoe de wagen aerodynamisch gezien werkt.
Of het echt veel effect gaat hebben op de stabiliteit van de wagens betwijfel ik nu wel aangezien het volgens mij ophoudt van het moment ze van het gas gaan. Het effect manifesteert zich enkel bij heel hoge snelheden dus in een bocht zal dat veel minder zijn. Maar het lijkt me wel heel vermoeiend wanneer je een hele race afstand met zo een springende wagen moet rijden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan