FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Denk je ? Ik dacht dat ook tijdens de race hoor, maar toen hij de pits uit reed was toch al duidelijk dat hij helemaal niks verloren was door te pitten na de VSC periode.
Hij hing samen met Magnussen toen al die wagens plots stil vielen. Magnussen kon wel nog de pits in voor die sloot, Lewis niet. Lewis moest wachten tot na de VSC om te pitten en hij kwam net na Magnuqsen terug het circuit op. Volgens mij had hij dus helemaal niks verloren.
Net nog es opnieuw gezien en Hamilton heeft niet kunnen pitten tijdens VSC omdat de pitstraat gesloten was. Dus heeft daar makkelijk 10sec mee verloren. Zou anders ergens rond P7-P8 zijn uitgekomen. (nu was het P12)

Hij was eigelijk best een goede race aan het rijden. Zelfde pace op die 30 laps oude hards als de rest rond hem die gepit waren :D

Dat was vorig jaar hier toch ook al een "spel". Zal ook maar enkel werken in een hairpin gevolgd met een DRS straight.
was dat vorig jaar niet vooral een spel omdat Max die plaats moest terug geven, en hij dat wou doen op een manier dat hij DRS zou hebben, terwijl Lewis die DRS ook wou hebben?

was dat vorig jaar niet vooral een spel omdat Max die plaats moest terug geven, en hij dat wou doen op een manier dat hij DRS zou hebben, terwijl Lewis die DRS ook wou hebben?
Ahja da kan ook :D

Maar idd dat wagens nu elkaar beter kunnen volgen in bochten, zal het tactisch wel interessanter maken. Straks gaan we DRS in de toekomst nog moeten afschaffen :unsure:

Was dat echt?

De Britse commentatoren waren erover bezig maar als ik de cijfers zie viel dat goed mee.

Laatste lap voor VSC was het verschil tussen Leclerc en Verstappen: 1,581sec
eerste lap na VSC was het verschil 1,655
Leek eerder dat Leclerc helemaal in het begin van de VSC te ver was uitgelopen en Verstappen dat verschil weer terugdraaide zonder dat Sainz achter hem meebewoog.

Misschien valt het niet zo op in een rondetijd maar dacht dat Max op het moment dat de VSC actief werd op ruim 1.5 seconden zat en bij hervatting van de race op minder dan een seconde.Ik heb het dus over het moment dat de VSC geactiveerd wordt tot we terug op racetempo kunnen rijden.
Hij zal op dat moment iets harder gepusht hebben dan Leclerc om ergens anders dan terug wat te lossen,zodat je ongeveer dezelfde afstand behoudt over ganse ronde maar niet in een bepaalde sector.

Formule 1 anno 2022. Zo hard mogelijk remmen voor de DRS lijn om zo toch maar het vleugeltje te kunnen platleggen. Wat een grap is deze sport toch geworden.

Ik snap niet dat ze dat met het nieuwe ontwerp de DRS hebben weggelaten.

Of was dat geen mogelijkheid?

Zonder DRS heeft de race denk ik weinig nut. Ze hebben effectief nog wel DRS nodig om in te kunnen halen volgens mij.
Formule 1 anno 2022. Zo hard mogelijk remmen voor de DRS lijn om zo toch maar het vleugeltje te kunnen platleggen. Wat een grap is deze sport toch geworden.
Ik vond dat net een van de zalige momenten van de race. Verstappen had door wat Leclerc opnieuw wou doen, beide willen niet als eerste over die lijn. Als Perez en Sainz dichter hadden gezeten hadden we terug een battle gehad tussen 4 wagens.

Zonder DRS heeft de race denk ik weinig nut. Ze hebben effectief nog wel DRS nodig om in te kunnen halen volgens mij.

Ik vond dat net een van de zalige momenten van de race. Verstappen had door wat Leclerc opnieuw wou doen, beide willen niet als eerste over die lijn. Als Perez en Sainz dichter hadden gezeten hadden we terug een battle gehad tussen 4 wagens.
Doet me denken aan de 2 alpines in het begin van de race. Die konden ook gewoon wegrijden van hun achterliggers, maar omdat ze zo tegen elkaar aan het strijden waren, konden de achterliggers gewoon bij blijven.

Ik heb toch genoten van de race. Perez had enorm veel pech, ik denk dat hij realistisch kans maakte op de overwinning en dat had ik hem absoluut gegund.

Ik vond de DRS-lijn momenten ook geniaal. Max die het de tweede keer probeert te voorkomen, maar dan te hard aan de binnenkant zit (en twee dikke zwarte strepen trekt om Leclerc proberen bij te houden). Moet allemaal kunnen. Ik vind dat geen zever, ik vind dat twee piloten die intelligent gebruik proberen te maken van de wapens die ze (mogelijk) hebben.

Heb moet ook gezegd dat Verstappen in mijn ogen properder aan het battlen is met Leclerc dan vorig jaar met Hamilton. Ja, hij zaagt ff over de radio maar liever dat dan de moves van vorig jaar die er soms gewoon over waren.

Ik moet hem nog steeds niet, mochten jullie twijfelen :D

Verder vond ik het enorm spijtig voor Bottas, was weer op weg naar een mooie puntenfinish.

Ik denk (vrees) dat we dit seizoen ook de waarde van Schumacher echt gaan leren kennen. Magnussen zet de Haas weer in de punten, tweede keer op rij. Dit moet zich niet te veel races meer herhalen voor Mick…

Ik heb een heel flauwe humor en kan dus de woordspelingen op Telenet wel appreciëren.

- Hamilton jaagt op een Haas.
- ja, hij wil haasje over doen
- ja, maar hij moet zich niet overHAASten

- Magnussen weer in de punten, Günter zal blij zijn. Het is hem geguntherd. :D

Heeft niets met racen te maken dat je zit te denken ik moet afremmen zodat ik in het voordeel ben. We spreken hier over het koninginnen nummer van de autosport. Hoe ‘amusant’ dat ook mag zijn, dat DRS moment.

Ik heb een heel flauwe humor en kan dus de woordspelingen op Telenet wel appreciëren.

- Hamilton jaagt op een Haas.
- ja, hij wil haasje over doen
- ja, maar hij moet zich niet overHAASten

- Magnussen weer in de punten, Günter zal blij zijn. Het is hem geguntherd. :D
het is dat je er eerlijk voor uitkomt ;)
want dit soort puns is waarom ik te veel geld betaal voor F1TV.

Vorige week was het racecraft :love: nu is het plots DRS :puke:
voor mij is het nog steeds racecraft :love:
maar van sommigen mogen we dat niet meer zeggen

Heeft niets met racen te maken dat je zit te denken ik moet afremmen zodat ik in het voordeel ben. We spreken hier over het koninginnen nummer van de autosport. Hoe ‘amusant’ dat ook mag zijn, dat DRS moment.
Oei? Dus in een duel voor een bocht wat inhouden om de betere exit en meer snelheid te hebben na die bocht, hoort niet bij racen? Dat is toch ook "afremmen"?

Ik vind het best leuk dat tactisch spel met die DRS.

Net nog es opnieuw gezien en Hamilton heeft niet kunnen pitten tijdens VSC omdat de pitstraat gesloten was.

Hamilton kon wel pitten, de eerste keer dat hij voorbij kwam kreeg hij een box call van het team toen hij in de laatste bocht zat. Hij had perfect de pits in kunnen duiken, maar om 1 of andere reden negeerde hij de box call. Magnussen kwam enkele seconden na hem en dook wel de pits in.

Het officiële plan was om met de nieuwe regels DRS overbodig te maken op termijn. DRS werd er voorlopig wel nog op gelaten omdat ze eerst wilden testen of de nieuwe regels hun doel wel degelijk behalen.

Als dit doorgaat dan verwacht ik een geleidelijke afname van de hoeveelheid DRS-zones en/of de lengte ervan.

Het lijkt me vooral eigen aan dit circuit. Gewoon het aantal zones beperken kan idd al een makkelijke oplossing zijn, ipv DRS dan maar helemaal af te schrijven.
Het nut van de 2de zone vervalt hier helemaal omdat er daarna een veel langere aankomt. En dan nog vlak na een hairpin, waardoor de wagens terug dichter bijeen zitten

Mij stoorde het gisteren vooral dat je als team op zo'n stratencircuit eigenlijk beter gokt op safetycars ipv een effectieve pit-strategie te gebruiken. Je weet dat er daar ongevallen gaan gebeuren, en dat de kans op een SC groot is. Best jammer imo...

Ivm DRS, het is gewoon niet slim om DRS zones vlak na elkaar te maken he. Nu zag je constant de ene voorbij gaan in de ene zone voorbij komen, om dan 2s later terug ingehaald te worden in de volgende zone...

Hamilton kon wel pitten, de eerste keer dat hij voorbij kwam kreeg hij een box call van het team toen hij in de laatste bocht zat. Hij had perfect de pits in kunnen duiken, maar om 1 of andere reden negeerde hij de box call. Magnussen kwam enkele seconden na hem en dook wel de pits in.
Dat is classic Hamilton hé. Die overrulet de pitwall wel eens, dus ja af en toe loopt dat eens slecht af.
Fijne race in ieder geval. Jammer voor Leclerc imo maar fijn dat het weer spannend was :)

Het officiële plan was om met de nieuwe regels DRS overbodig te maken op termijn. DRS werd er voorlopig wel nog op gelaten omdat ze eerst wilden testen of de nieuwe regels hun doel wel degelijk behalen.

Als dit doorgaat dan verwacht ik een geleidelijke afname van de hoeveelheid DRS-zones en/of de lengte ervan.
Idd, Lewis kon wel pitten, maar als ik het goed begrijp uit z'n interview was hij niet zeker of dat wel mocht (schrik voor penalty?) omdat daar natuurlijk wel een auto stond op dat moment. Zeker niet omdat het Lewis was, maar eigenlijk hadden ze beter DIRECT die pitstraat dichtgedaan, want het was effectief wel een gevaarlijke situatie.

En ik wou het hier ook al zeggen, ze wilden met deze nieuwe regels inderdaad DRS op termijn afbouwen, maar het gevaar bestond dat het effect van die nieuwe regels niet ZO groot zou zijn, dat er zonder DRS dus niet meer ingehaald zou worden. Heerlijk wel gisteren, die blijvende strijd (passeren/terug passeren), jammer van die gele vlag in sector 1 op 't einde, dat pakte jammer genoeg wat van de spanning terug weg (trouwens wel een terechte gele vlag).
Mij stoorde het gisteren vooral dat je als team op zo'n stratencircuit eigenlijk beter gokt op safetycars ipv een effectieve pit-strategie te gebruiken. Je weet dat er daar ongevallen gaan gebeuren, en dat de kans op een SC groot is. Best jammer imo...

Ivm DRS, het is gewoon niet slim om DRS zones vlak na elkaar te maken he. Nu zag je constant de ene voorbij gaan in de ene zone voorbij komen, om dan 2s later terug ingehaald te worden in de volgende zone...
Goh ja, ik stoor mij sowieso aan dit circuit, het had voor mij nooit op de kalender moeten komen, de combinatie van stratencircuit (nauw en overal barriers) en de snelheid die ze er halen is compleet belachelijk. Ten eerste gevaarlijk en ten tweede inderdaad wat jij zegt, een echte pit strategie is een beetje nutteloos, want er komt met quasi zekerheid toch een SC.

Maar de timing van de SC is een grote variabele, en daar moet je dan wel geluk mee hebben. Je kan dus niet zomaar een strategie afstemmen op een SC, want als die verkeerd valt heb je het vlaggen.

Bijvoorbeeld, stel dat een deel van de grid start op zachte en een deel op harde banden. Een vrij vroege SC zal die eerste enorm bevoordelen, want die krijgen dan een gratis stop, terwijl die op de harde banden nog niet kunnen binnenkomen omdat ze verplicht nog met zachte banden moeten rijden, en er dan nog te ver te gaan is om die banden de race te laten uitrijden.
Idem voor een late SC, maar dan omgekeerd: dan hebben alle soft runners al gepit en kan zo'n SC wel ideaal zijn om hard runners een gratis stop te geven.

Wat je natuurlijk wel kan doen (en dat doen ze ook) is pit windows bepalen en wanneer binnen die windows een SC valt, dan komen ze direct binnen. Zolang je banden nog goed zijn en je competitieve tijden rijdt kan je ook buiten blijven om te kapitaliseren op een eventuele SC.

Maar vooraf een strategie afstemmen op een SC is eigenlijk onmogelijk.

Ja, het ding is dat dit tot vorig jaar niet zo'n groot issue was, maar met de nieuwe regels die hun doel duidelijk niet missen kan men nu veel dichter volgen door de bochten, en dat zorgt er dan weer voor dat die aaneengeschakelde DRS zones een "interessant" fenomeen worden :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan