contextbinder
Well-known member
Voor de koper - in ruil heeft die dan wel wat voordelen/nadelen die er elders niet/wel zijn. Maar ook voor de stad - grootsteden worstelen met problemen die men elders niet heeft en omgekeerd.De stadswoning is per m² beduidend duurder --> Voor wie? Wat bedoel je hiermee? Wat is de relevantie van de "prijs per m²" als je de kost voor de overheid bedoeld?
Die geniet veel minder van vaak dure publieke faciliteiten en heeft daardoor zoiezo al grotere kosten. Steden krijgen ook veel meer geld voor een bewoner van de stad dan voor een bewoner op het platte land.Ik ben niet mee met je voorbeeld en wat er niet logisch aan zou zijn dat degene die op de grote, afgelegen lap grond ligt, dat deze meer zou moeten betalen dan de persoon die op een kleine centraal gelegen grond ligt?
Dat is niet echt een vrije keuze natuurlijk, als je het niet kan betalen is het een verplichting. Het mes kan ook langs de twee kanten snijden -een push om nog meer mensen naar steden te duwen kan de prijzen de hoogte in jagen, mogelijks nog neveneffecten m.b.t. leefbaarheid. Imo zullen er ook effecten zijn op het sociale weefsel- al zullen daar grote individuele verschillen zijn.Verder zijn hier toch genoeg oplossingen voor de rest? Ik heb hier al eens een soort van formule neergezet elders, die hier gewoon rekening mee houdt. Ik ben voorstander van een onroerende voorheffing die naast de oppervlakte (bebouwd/onbebouwd) & ligging, rekening houdt met het aantal gedomicilieerden. (Zie: https://www.beyondgaming.be/threads/kleine-nieuwtjes.31/post-1673361)
En ja, als we inzetten op efficiënt gebruik van onze ruimte, dan hoort daarbij dat we mensen wat stimuleren om te verhuizen als de kinderen het huis uit zijn. Maar men kan er voor kiezen om meer te betalen om op dezelfde plaatst te blijven wonen. Hou er dan verder in de vergelijking ook zeker rekening mee dat een dergelijk beleid in theorie er ook voor zal zorgen dat er gewoon meer woonmobiliteit zal zijn en door het vaker wisselen van woning ook meer beschikbaarheid zal zijn.
Ik ben nog altijd niet helemaal mee wat er niet logisch is in dergelijk beleid?
'Ik vind het niet fijn om meer belastingen te betalen', heeft weinig te maken met logica?
Niet iedereen kan op dezelfde plaats wonen, niet iedereen heeft ruimte nodig, niet iedereen wil of kan compact wonen - wie graag een schaap of pony wil houden riskeert een rijke mens te moeten zijn of het gaat niet meer lukken bvb.
Voor de eigen woning zou ik niet te zot focussen op KI maar eerder een regeling uitwerken die positief bijdragen tot bvb. energie/staat van de woningen.
Qua inkomsten voor de staat, want daar gaat het ook om - is de rekensom ook niet evident: grotere percelen/woningen geven meer kosten, meer werkzaamheden en dus meer BTW/werkgelegenheid bvb.