Fantasy Boeken

Ondertussen is de zoektocht blijven duren en ben ik al langs verscheidene boeken gepasseerd :p

Iedere keer begonnen, maar om één of andere redenen die ik moeilijk kan benoemen krijg ik geen connectie met het boek. De ironie van het verhaal is dat ik uiteindelijk terug bij Robin Hobb ben aangeland en ik nu effectief goed vertrokken ben in Boeken van de Zieners :p

Het parcours zag er als volgt uit:

Hobb - Boeken van de Zieners
Sanderson - Reckoners
Feist - Magier
Abercrombie - De macht van het zwaard
Jordan - Rad des tijds
Tolkien - De Hobbit
Sullivan - Riyria revelations

Om dan uiteindelijk terug te eindigen bij Boeken van de Zieners :)

Ondertussen al goed gevorderd in de Boeken van de Zieners en ik heb de smaak volledig te pakken!

Wel ontgoocheld dat er maar +/- 350 pagina's zijn ... na Mistborn gelezen te hebben ben ik gewend geraakt aan +700 pagina's.

350 lijkt me nu weinig om een verhaal te vertellen :p

Ik ga de Hivemind eens raadplegen.
Ik zit met een scène uit een fantasyboek in mijn kop maar weet niet meer welk boek noch hoe de personages heten, alleen nog maar wat randinformatie dus ff een datadump id hoop dat iemand mij verder kan helpen:
Onze helden moeten een schip een helling/landtong overtrekken, de touwen breken ( oid) maar 1 van de protagonisten kan nog net één grijpen en zo het schip tegenhouden en redden. Heeft daar littekens/brandwonden op zijn armen EN een bijnaam aan overgehouden.
De protagonist in kwestie is/was een smid (natuurlijk) en trouwt id loop vd reeks met een, ik dacht ros, berserker/warriorqueen-type. Zijn zus speelt ook mee, eerder de down-to-earth Wise Woman en is samen met de Friendly Rogue.
Das verhene alles wat ik mij kan herinneren. Qua schrijver denk ik in de richting van Brent Weeks, Mark Lawrence, Joe Abercrombie maar tot nu toe nog geen succes met random herlezingen daarvan

Ondertussen al goed gevorderd in de Boeken van de Zieners en ik heb de smaak volledig te pakken!

Wel ontgoocheld dat er maar +/- 350 pagina's zijn ... na Mistborn gelezen te hebben ben ik gewend geraakt aan +700 pagina's.

350 lijkt me nu weinig om een verhaal te vertellen :p
Het zijn boeken hé. Niet boek :p.

Ik ga de Hivemind eens raadplegen.
Ik zit met een scène uit een fantasyboek in mijn kop maar weet niet meer welk boek noch hoe de personages heten, alleen nog maar wat randinformatie dus ff een datadump id hoop dat iemand mij verder kan helpen:
Onze helden moeten een schip een helling/landtong overtrekken, de touwen breken ( oid) maar 1 van de protagonisten kan nog net één grijpen en zo het schip tegenhouden en redden. Heeft daar littekens/brandwonden op zijn armen EN een bijnaam aan overgehouden.
De protagonist in kwestie is/was een smid (natuurlijk) en trouwt id loop vd reeks met een, ik dacht ros, berserker/warriorqueen-type. Zijn zus speelt ook mee, eerder de down-to-earth Wise Woman en is samen met de Friendly Rogue.
Das verhene alles wat ik mij kan herinneren. Qua schrijver denk ik in de richting van Brent Weeks, Mark Lawrence, Joe Abercrombie maar tot nu toe nog geen succes met random herlezingen daarvan

Mijn eerste gedacht was The Faithful and the Fallen van John Gwynne maar ik ben toch niet 100% zeker. Protagonist heeft een wolfshond als sidekick

Als het deze niet is, laat het dan even weten. Ik ben lid van een hele grote fantasy community op facebook en dan post ik het daar even in.

Mijn eerste gedacht was The Faithful and the Fallen van John Gwynne maar ik ben toch niet 100% zeker. Protagonist heeft een wolfshond als sidekick

Als het deze niet is, laat het dan even weten. Ik ben lid van een hele grote fantasy community op facebook en dan post ik het daar even in.
Nee, die was het niet, heb ik ook pas herlezen.
Probleem is dat wat ik mij nog zeker herinner van die specifieke reeks nogal ....breed...is met vooral de charactertropes en die ene korte scène.
Der zijn nog wel flarden en stukken die naar mijn idee ook daarbij horen maar daar twijfel ik te hard over om ze te vermelden.
T is gewoon erg frustrerend omdat ik al heel lang met juist dat beeld in mijn kop zit en dan moet ik gewoon weten wat,waar en hoe.
Intussen de afgelopen maand(en)de 2 reeksen van John Gwynne herlezen, ook de Broken Empire en Red Queen reeksen (Mark Lawrence) uit, al door Masters and Mages (miles cameron) gegaan en nu Joe Abercrombie's Shattered Sea begonnen.

Geen noemenswaardig geheugen is een zegen naar herlezen toe maat vooral toch een pain in the ass voor al de rest

Nee, die was het niet, heb ik ook pas herlezen.
Probleem is dat wat ik mij nog zeker herinner van die specifieke reeks nogal ....breed...is met vooral de charactertropes en die ene korte scène.
Der zijn nog wel flarden en stukken die naar mijn idee ook daarbij horen maar daar twijfel ik te hard over om ze te vermelden.
T is gewoon erg frustrerend omdat ik al heel lang met juist dat beeld in mijn kop zit en dan moet ik gewoon weten wat,waar en hoe.
Intussen de afgelopen maand(en)de 2 reeksen van John Gwynne herlezen, ook de Broken Empire en Red Queen reeksen (Mark Lawrence) uit, al door Masters and Mages (miles cameron) gegaan en nu Joe Abercrombie's Shattered Sea begonnen.

Geen noemenswaardig geheugen is een zegen naar herlezen toe maat vooral toch een pain in the ass voor al de rest

Ik heb het even gepost in de fantasy community. Ik hou je op de hoogte als ik reacties krijg :)

Het zou Shattered Sea zijn. Antwoord is zeer snel genomen. Meer bepaald Half a King. Sommige mensen zeggen Half a world. Personage heet Brand.

Het zou Shattered Sea zijn. Antwoord is zeer snel genomen. Meer bepaald Half a King..
Aha, merci. Dan ben ik nu dus wel aan de juiste reeks begonnen, correcte boek zelfs en had ik er tegen het weekend ofzo sowieso achter gekomen.

Nogal lang gewacht omdat dit imo een van de mindere kanshebbers was maar mijn herinnering aan die boeken is nogal doordrongen met First Law. Allez ja, ik kom altijd op flarden waarvan ik weet dat ze niet in die reeks gebeuren.

Sommige mensen zullen Daniel Greene wel kennen, het is een Fantasy YouTuber met bijna een half miljoen volgers. Hij is sinds een jaar of twee ook beginnen schrijven. Zijn eerste twee boeken kregen middelmatige recensies, maar goed, alle begin is moeilijk.
Hij heeft nu een 3e boek geschreven, een cyberpunk Fantasy/SF verhaal en daarvoor een Kickstarter geinitieerd. Oorspronkelijke doel was 10.000$ en dat werd na amper 3 minuten (!) opgehaald. In minder dan 24 uur heeft hij ondertussen 150.000$ opgehaald.
Indrukwekkend.

Dus, conclusie, als je ooit boeken wil schrijven, start eerst een YouTube-kanaal en zorg dat je daar succesvol bent, en dan krijg je elk project gefund ;)

Kerel heeft uiteindelijk 250.000$ opgehaald voor wat wederom volgens de objectievere reviews gewoon een middelmatig boekje is. Wel knap, daar niet van.

Nog 30 pagina’s en boek 1 van Boeken van de Zieners is uit!

Het is moeilijk om exact te benoemen wat ik net zo goed vind, maar ik vond het een fantastisch boek! Van begin tot eind genoten.

nog twee boeken te gaan binnen deze trilogie, hopelijk even goed. Sluiten de levende schepen en boeken van de nar aan bij de eerste trilogie?
Dan heb ik nog heel veel om naar uit te kijken!

Ben wel bang voor wat nog komt als in hier lees dat het verhaal van Fitz zo emotioneel is.

Je hebt binnen dezelfde wereld 5 reeksen, die zich chronologisch in de tijd afspelen.

Farseer Trilogy (Boeken van de zieners), Liveship Traders (Levende schepen), Tawny Man (Boeken van de nar), Rainwild Chronicles (Wilde Regenlanden), Fitz and the Fool (Fitz en de nar).

Farseer, Tawny Man en Fitz and the Fool zijn rechtstreekse vervolgen, met Fitz en de Fool als hoofdpersonages. Liveship Traders behandelt de periode tussen Farseer en Tawny Man in een heel ander deel van de wereld, met volledig andere personages (een cameo daargelaten). Rainwild volgt het verhaal op dat gestart is in Liveship Traders, met opnieuw grotendeels nieuwe personages.

Als boekenreeks is Liveship Traders allicht de beste reeks van Hobb, Rainwild de minste (zeker de eerste 2 boeken, daarna wordt het wel beter). Maar in zijn geheel blijven de personages en het verhaal van Fitz mij altijd het beste bij.

Je hebt binnen dezelfde wereld 5 reeksen, die zich chronologisch in de tijd afspelen.

Farseer Trilogy (Boeken van de zieners), Liveship Traders (Levende schepen), Tawny Man (Boeken van de nar), Rainwild Chronicles (Wilde Regenlanden), Fitz and the Fool (Fitz en de nar).

Farseer, Tawny Man en Fitz and the Fool zijn rechtstreekse vervolgen, met Fitz en de Fool als hoofdpersonages. Liveship Traders behandelt de periode tussen Farseer en Tawny Man in een heel ander deel van de wereld, met volledig andere personages (een cameo daargelaten). Rainwild volgt het verhaal op dat gestart is in Liveship Traders, met opnieuw grotendeels nieuwe personages.

Als boekenreeks is Liveship Traders allicht de beste reeks van Hobb, Rainwild de minste (zeker de eerste 2 boeken, daarna wordt het wel beter). Maar in zijn geheel blijven de personages en het verhaal van Fitz mij altijd het beste bij.
Oh top bedankt voor het uitgebreide antwoord!
In welke volgorde zou je alles aanraden om te lezen?

In die volgorde. Strikt genomen kan je Farseer, Tawny Man en Fitz and the Fool lezen zonder Liveship Traders en Rainwild Chronicles te lezen. Op zich mis je dan enkel een paar details. Maar zoals gezegd is Liveship Traders waarschijnlijk de beste reeks binnen die wereld, en als je die hebt gelezen, wil je ook het vervolg lezen :p.

Hoewel ik me aansluit bij de mening van @Sir.Killalot over de volgorde, etc, heb ik een andere mening over de beste trilogie.
Eerst en vooral, al haar trilogieen die ik gelezen heb, zijn steengoed. Maar voor mij staken de Tawny Man-trilogie en de Fitz and the Fool-trilogie er toch bovenuit, die hebben mij toch veel meer in the feels gehit dan Liveship Traders. En ik heb de Rainwild Chronicles overigens helemaal niet gelezen wegens de overwegend negatieve commentaar van andere mensen. Zelfs Sir.Killalot geeft aan dat de eerste twee boeken niet goed zijn, dus waarom door 1500 pagina's rommel wroeten :)

Als je het risico op leesdip wil minimaliseren, kan je ver weg van de Rainwild Chronicles blijven, je zal echt niks missen.

Rhytm of war net uit. Misschien iets minder dan het vorige, maar de laatste +- 250 paginas maken weer veel goed. Deel 5 zou er volgend jaar aankomen, dus ondertussen aan de andere Cosmere series beginnen.

Oh jee, ik heb zojuist The Eye of the World gekocht :smile:.
Het is wat intimiderend om aan zo'n enorme reeks te beginnen, maar de boeken staan bij zo veel mensen bovenaan elk lijstje. Ik vond dat ik het toch zeker een kans moest geven!

Rhytm of war net uit. Misschien iets minder dan het vorige, maar de laatste +- 250 paginas maken weer veel goed. Deel 5 zou er volgend jaar aankomen, dus ondertussen aan de andere Cosmere series beginnen.
Zou die nog eens moeten herlezen wanneer het laatste boek uitkomt maar ik vond het ook een tegenvaller. De helft van het boek voelde aan als Navani die de lezer lessen fantasy-fysica geeft...

Terug
Bovenaan