Volledig akkoord. Ben ook wel fan van de Serpentwar Saga, vooral van Rise of a Merchant Prince.

Rupert Avery fanclub for life.

Denk niet dat ik die ooit volledig gelezen heb.

Daarnet Reaper's Gale uitgelezen. Een van de toppers van Malazan voor mij, zeker het laatste derde met een paar zeer aangrijpende scenes.

De overige 3 Malazan moet ik nog bestellen, dus intussen aan Bouwers van Ringwereld begonnen.

Het einde van Reaper's Gale heeft Malazan toch een beetje verpest voor mij. Dat was echt zoooo f*cking random, zo op niets slaand, zo irrelevant en zo, zo pijnlijk. Ik heb Erikson toch een tijdje gehaten.
Ik kijk er niet naar uit om het terug te moeten lezen :laugh:
 
Er waren een paar random zaken, true, maar ook een paar wel heel mooi geschreven scenes.

Hoe de dood van Beak verwoord werd, ook al ken je dat personage maar een 20-tal pagina's ofzo, man man, dat was echt wel goed geschreven.
 
sleeping in a sea of stars van Paolini. Het is misschien omdat ik hem in het nederlands gelezen heb, maar ik moet zeggen dat ik niet overtuigd was. ik vrees nu dat ik te goede herinneringen aan Eragon heb, want deze is echt niet op niveau

- De worldbuilding vond ik goed & interessant
- personages waren heel een-dimensionaal
- ik had nogal wat moeite met de motivaties van de personages, 90% van de keren is de motivatie: 'omdat het nodig is voor de plot'
- Boek was Imo veel te lang, zeker het middenstuk zou 200blz korter kunnen
- Pacing was maar matig, met saaie stukken 'training' terwijl iedereen in cryo was
- ik was echt geen fan van de setup naar een vervolg. dat was precies geschreven door een 10jarige

een zesje is misschien zelf te veel
 
Voor kerst ben ik op zoek naar een cadeau voor een liefhebber van fantasy boeken. De persoon in kwestie is een fan van de LotR trilogie, Game Of Thrones, The Witcher en The Wheel of Time. Met die genres in het achterhoofd, welk boek is het ultieme kerstcadeau? ENG/NL maakt niet uit!
 
Voor kerst ben ik op zoek naar een cadeau voor een liefhebber van fantasy boeken. De persoon in kwestie is een fan van de LotR trilogie, Game Of Thrones, The Witcher en The Wheel of Time. Met die genres in het achterhoofd, welk boek is het ultieme kerstcadeau? ENG/NL maakt niet uit!
Als hij een grote fan is van The Witcher, dan heeft hij waarschijnlijk deze al wel allemaal gelezen ?

Zoniet lijkt mij dit een relatief koopje dan voor een grote fan : https://www.amazon.nl/Witcher-Boxed...671369351&sprefix=witcher+dutch,aps,80&sr=8-2 (al moet je wel kunnen leven met eventuele netflix reclame op de cover)
 
Voor kerst ben ik op zoek naar een cadeau voor een liefhebber van fantasy boeken. De persoon in kwestie is een fan van de LotR trilogie, Game Of Thrones, The Witcher en The Wheel of Time. Met die genres in het achterhoofd, welk boek is het ultieme kerstcadeau? ENG/NL maakt niet uit!
Ik kan veel goede reeksen (bv. Stormlight Archive) aanraden maar het probleem is dat de persoon als fantasy fan de meer bekende boeken misschien al gelezen heeft? Enkele voorbeelden van iets minder bekende fantasy reeksen die ik zeer goed vond:

 
Voor kerst ben ik op zoek naar een cadeau voor een liefhebber van fantasy boeken. De persoon in kwestie is een fan van de LotR trilogie, Game Of Thrones, The Witcher en The Wheel of Time. Met die genres in het achterhoofd, welk boek is het ultieme kerstcadeau? ENG/NL maakt niet uit!
The Expanse! Boeken 1-3 zijn verkrijgbaar in een boxset als ik mij niet vergis.
 
Voor mij was Harry Potter de referentie, ik ben die serie beginnen vanaf 11 jaar in 2004 en dan elke keer toen een nieuw boek uitkwam.
Ik heb ook LOTR en The Hobbit geprobeerd, maar het lukt me (nog) niet echt. Voor mij blijft HP de meest immersieve, de wereld waar ik graag terugkom en het meest herkenbare (+ ook één van de beste vriendschappen in de literatuur). Vooral dan de latere boeken (5, 6 en 7). Natuurlijk heeft dat te maken met "de eerste fantasieleeservaring". Ik heb een beetje moeite met iets anders te lezen dat me wat hetzelfde gevoel geeft. Er zijn natuurlijk wel andere reeksen die vergelijkbaar zijn, maar ik dacht toch dat het dan vooral de eerste boeken zijn waar de vergelijking opgaat. Toch is het niet het fantasie-element hoofdzakelijk voor mij. Ik vind karakterontwikkeling, immersiviteit en emotie belangrijk.

Ik ben recent gestart met het werk van Pratchett, en ben met verschillende boeken tegelijk begonnen. De Tiffany Aching reeks, Mort, Going Postal, Wyrd Sisters.
Interessante afbeelding voor leesvolgorde suggestie:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Discworld_Reading_Order_Guide_3.0.jpg

Ook begonnen met Diana Wynne Jones' Charmed Life.

LOTR ook opnieuw geprobeerd. Misschien is het een kwestie van leeftijd en het juiste moment wanneer het klikt.

Hebben jullie misschien suggesties voor mij die ergens passen hierbij? Discworld lijkt me heel leuk om te lezen (tot nu toe), maar om een andere reden. Discworld lijkt me tot nu toe vooral leuk om te lezen omdat het geschreven is in een parodiestijl die je een glimlach geeft. Maar het gaat gewoon in die stijl steeds door. Ik mis tot nu wat de vriendschap bij HP en de 'mix van thriller, vriendschap, beetje romantiek, bildung en wat fantasie' in andere boeken. Maar misschien moet ik nu gewoon doorlezen in de Tiffany Aching reeks of Nation of Diana Wynne Jones. Ik heb ook al reviews gelezen dat Terry Pratchett wel 'diep' kan zijn, maar tot nu ben ik het nog niet echt ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat je de Harry Potter ervaring ooit nog kan overdoen. Ik denk ook niet dat de huidige tieners dezelfde ervaring kunnen hebben als ons. Die personages zijn samen met ons opgegroeid. Dat ga je nooit meer kunnen meemaken.

Als je karakterontwikkeling en emotie belangrijk vindt, dan zou ik je absoluut Robin Hobb aanraden. Zeker de hoofdtrilogieën (Farseer trilogy, Tawny Man trilogy en Fitz and the Fool trilogy).

De boeken van Trudi Canavan heb ik ook al vaak aangeraden aan mensen die verder willen gaan in het fantasy genre na Harry Potter. Ook Young Adult, ook meer focus op karakterontwikkeling en emotie.
 
Ik denk niet dat je de Harry Potter ervaring ooit nog kan overdoen. Ik denk ook niet dat de huidige tieners dezelfde ervaring kunnen hebben als ons. Die personages zijn samen met ons opgegroeid. Dat ga je nooit meer kunnen meemaken.

Als je karakterontwikkeling en emotie belangrijk vindt, dan zou ik je absoluut Robin Hobb aanraden. Zeker de hoofdtrilogieën (Farseer trilogy, Tawny Man trilogy en Fitz and the Fool trilogy).

De boeken van Trudi Canavan heb ik ook al vaak aangeraden aan mensen die verder willen gaan in het fantasy genre na Harry Potter. Ook Young Adult, ook meer focus op karakterontwikkeling en emotie.
hoe is eigenlijk https://www.bol.com/be/nl/p/throne-...h=uw3IU3NGlz1ZgcV496pN1g.2_37.39.ProductTitle ?

Waarmee kan ik dat het beste vergelijken ?
 
Ik heb vaak de vergelijking met Twilight gezien; het zijn fantasy boeken waar de liefdesrelaties en driehoeksverhoudingen etc. centraal staan. Maar ik heb ze zelf nooit gelezen, niet echt mijn genre.
Ah, had gehoopt eerder in de richting te gaan van game of thrones of zo...

Dan maar een reread van Dwarves van Heitz...
 
Lord of the rings net gekregen als kerstcadeau. Als niet-lezer is dat serieus schrikken als je ziet wat een klepper dat is! (En zo klein lettertjes 😝)

Maar na heel het RoP debacle was ik toch eens geïnteresseerd in wat de boek extra zou te bieden hebben bovenop de 3 goede films. Nu er nog aan beginnen!
 
Lord of the rings net gekregen als kerstcadeau. Als niet-lezer is dat serieus schrikken als je ziet wat een klepper dat is! (En zo klein lettertjes 😝)

Maar na heel het RoP debacle was ik toch eens geïnteresseerd in wat de boek extra zou te bieden hebben bovenop de 3 goede films. Nu er nog aan beginnen!
+ met callibre kan je de lettertjes dan ook nog groter maken indien gewenst :p.

1 van de redenen waarom ik tegenwoordig meer en meer de ebookversie gebruik. Naast het feit dat ik niet 1 tot 2 dikke boeken moet meezeulen zoals ik vroeger deed (met boeken van de bibliotheek).
 
+ met callibre kan je de lettertjes dan ook nog groter maken indien gewenst :p.

1 van de redenen waarom ik tegenwoordig meer en meer de ebookversie gebruik. Naast het feit dat ik niet 1 tot 2 dikke boeken moet meezeulen zoals ik vroeger deed (met boeken van de bibliotheek).
Inderdaad wel praktischer! Maar zoals gezegd ben ik geen lezer dus zal me pas zoiets aanschaffen als het me echt bevalt. Het is wel die exacte versie die ik heb als boek. (Waren veel versies van the lord of the rings boeken had ik de indruk)
 
Inderdaad wel praktischer! Maar zoals gezegd ben ik geen lezer dus zal me pas zoiets aanschaffen als het me echt bevalt. Het is wel die exacte versie die ik heb als boek. (Waren veel versies van the lord of the rings boeken had ik de indruk)
Je kan een ebook ook lezen op een tablet (moet geen dure zijn) of zelfs een laptop/PC.

Al kan je 2de hands wel een e-reader op de kop tikken voor een prijsje.
vb : https://www.2dehands.be/v/computers-en-software/e-readers/m1922942485-e-reader-tolino

En in de bibliotheek kan je er zelfs huren dacht ik.
vb: https://bibliotheek.hasselt.be/leen-e-boeken
 
Terug
Bovenaan