Afgelopen weekend begonnen met The Eye of the World, da's intussen uit en ondertussen halverwege New Spring. Beetje onorthodoxe volgorde om New Spring hier al te lezen, maar vind het wel nog passen.

Ah, wat hou ik van deze boeken :love:. En het wordt echt elke keer beter he. Al die details die je de eerste keer/keren mist ... geen detail is random filler, maar heeft echt betekenis in het verdere verhaal. Waanzin.

Doodjammer wel dat ze Caemlyn (nog?) niet in de tv-adaptatie hebben gestoken, dat blijft een van mijn favoriete passages uit boek 1 en uit de hele reeks. Da's waar het echt begint, eigenlijk.
 

Een aantal ebooks voor 1 euro, met de focus op de nieuwe "Sterren" in de Fantasy & SF wereld. De actie telt op quasi alle ebook winkelplatformen: Amazon, Apple, Kobo, Google en ebooks.com

Betreft The Unbroken van CL Clark, A Master of Djinn van P Djeli Clark en Son of the Storm van Suyi Davies Okungbowa in Fantasy.

Het kutte is dat als ze goed zijn, je weer jaren kan wachten voor de series helemaal afgewerkt zijn :laugh:
Voor die prijs kan je alleszins niet sukkelen, dus ik heb ze alle 3 aangekocht. Benieuwd of ze al hun praise verdienen.
 
WoT deel IV uit, onmiddellijk in V begonnen.
Ik net deel II uit en aan deel III begonnen!

Mijn nieuwe collectie paperbacks begint ondertussen ook binnen te komen. Nog altijd geen fan van dat Amazon logo maar het leest heel wat aangenamer dan de oude. Misschien dat andere mensen daar geen last van hebben maar ik heb echt een hekel aan een te kleine spacing :laugh:

Z11YLoD.jpg


KFoOjaT.jpg


QUMRb3s.jpg
 
Een nieuwe Mistborn novel is aangekondigd voor November 2022:


Tor.com heeft een aantal van haar reviewers hun top-2/3 van 2021 laten geven:


Zoals de laatste jaren bij Tor het geval is, weinig echte Fantasy zoals we het kenden van uit de tijd van Robert Jordan (toen ik bekend werd met Tor). Meer SF, veel meer YA, meer horror, weinig High/Epic Fantasy en veel meer gepush om middelmatige "vernieuwende" Fantasy in de spotlight te krijgen omdat de auteur vrouwelijk, gekleurd of non-binair is (of een combinatie van) of omdat het gaat over LGBT+ personages. Op zich geen problemen mee, ik word niet verplicht om het te lezen en sommigen zijn effectief goed, maar dat opzichtig pushen en uitsluiten van blanke, mannelijke auteurs omdat ze blank en mannelijk zijn, begint wat tegen te steken.
Tenzij de gepubliceerde werken van populaire auteurs zoals Abercrombie, Lawrence, Staveley, Gwynne, Bancroft, Buehlman, French en Steven Erikson gewoon de stenen uit de grond zuigen en de inkt en het papier niet waard zijn. Dat kan ook, en dan trek ik mijn woorden terug. Maar het zou fijn zijn om sommigen toch af en toe eens vermeld te zien worden.
 
Een nieuwe Mistborn novel is aangekondigd voor November 2022:

Oh, heerlijk. Maar Sanderson is toch echt waanzinnig? Sinds 2005 brengt die minstens 1 werk per jaar uit. Minstens! Meer dan 60 boeken, kortverhalen, graphic novels, ... op 16 jaar tijd. En eigenlijk alles dat ik al van hem heb gelezen (met uitzondering van zijn graphic novels bijna alles) is van zo'n hoog niveau. Ongelofelijk.

Tor.com heeft een aantal van haar reviewers hun top-2/3 van 2021 laten geven:


Zoals de laatste jaren bij Tor het geval is, weinig echte Fantasy zoals we het kenden van uit de tijd van Robert Jordan (toen ik bekend werd met Tor). Meer SF, veel meer YA, meer horror, weinig High/Epic Fantasy en veel meer gepush om middelmatige "vernieuwende" Fantasy in de spotlight te krijgen omdat de auteur vrouwelijk, gekleurd of non-binair is (of een combinatie van) of omdat het gaat over LGBT+ personages. Op zich geen problemen mee, ik word niet verplicht om het te lezen en sommigen zijn effectief goed, maar dat opzichtig pushen en uitsluiten van blanke, mannelijke auteurs omdat ze blank en mannelijk zijn, begint wat tegen te steken.
Tenzij de gepubliceerde werken van populaire auteurs zoals Abercrombie, Lawrence, Staveley, Gwynne, Bancroft, Buehlman, French en Steven Erikson gewoon de stenen uit de grond zuigen en de inkt en het papier niet waard zijn. Dat kan ook, en dan trek ik mijn woorden terug. Maar het zou fijn zijn om sommigen toch af en toe eens vermeld te zien worden.

Zowel de staff als het publiek van Tor zijn ook geëvolueerd natuurlijk. Er zijn véél meer vrouwelijke lezers aangetrokken tot het genre dan toen Jordan aan Wheel of Time aan het schrijven was. En met het succes van Harry Potter is de YA fantasy ontploft.

Ik vind het persoonlijk zelf ook wel verfrissend om eens nieuwe perspectieven en invalshoeken te lezen. Denk dat dat ook gewoon een beetje een modeverschijnsel is.
 
Ik vind het persoonlijk zelf ook wel verfrissend om eens nieuwe perspectieven en invalshoeken te lezen. Denk dat dat ook gewoon een beetje een modeverschijnsel is.

Ga ik mee akkoord, er zijn effectief een hoop goeie auteurs en boeken bij. Maar ik krijg toch een gevoel dat de slinger teveel is doorgeslagen. Je ziet bijna nergens meer de meer blank-gekleurde auteur met een ding-dong tussen de benen op zulke lijstjes verschijnen.
Wel nog in de verkoopscijfers en standaard Fantasy polls.
 
Ik stoor mij daar niet aan, maakt mij ook helemaal niet uit wie de auteur is, zolang het maar goed is. Ik heb zelf ook nog niet zoveel verschillende auteurs gelezen trouwens. Ik heb hier heel wat boeken staan, maar 4 op 5 zijn wel Jordan, Sanderson, Erikson en Hobb. Van het lijstje auteurs die jij geeft heb ik zelf enkel nog maar Erikson gelezen :unsure:.
 
Ik stoor mij daar niet aan, maakt mij ook helemaal niet uit wie de auteur is, zolang het maar goed is. Ik heb zelf ook nog niet zoveel verschillende auteurs gelezen trouwens. Ik heb hier heel wat boeken staan, maar 4 op 5 zijn wel Jordan, Sanderson, Erikson en Hobb. Van het lijstje auteurs die jij geeft heb ik zelf enkel nog maar Erikson gelezen :unsure:.

Wat minder hier zitten, heb je meer tijd om te lezen ;)

Zeker Mark Lawrence lezen, zijn eerste trilogie is geweldig. Ook maar 1300 pagina's, peanuts voor jou dus.
Set in post-apocalyptic Europe, the trilogy follows the life of Jorg Ancrath as he goes from scorned prince to Emperor; using whatever means necessary.
 
Ik vind het fantastisch dat er zoveel diversiteit is in fantasy. Ik zie er wel op toe dat ik niet alleen maar mannen of alleen maar vrouwen lees, voor de rest kijk in eigenlijk niet zo wie de auteur is aangezien voor mij het verhaal het belangrijkste is. Ik ga niet opzoek naar de achtergrond van de auteur alvorens een boek te lezen. Misschien zou in dat af en toe eens moeten doen om nog diverser te lezen. En YA Vs volwassenen is ook zo vaag. Niet alle boeken met jonge protagonisten zijn YA uiteindelijk.

Ik vind persoonlijk dat er nog steeds te weinig fantasy geschreven door vrouwen in de rekken ligt. Als ik een boekenwinkel binnenstap is de fantasy sectie over het algemeen nog steeds gedomineerd door mannen. Nu koop ik bijna exclusief Engelse boeken en is het aanbod Engelse fantasy boeken hier in België in een boekenwinkel ook niet echt uitgebreid 😅.
 
Wel even opmerken dat ik het puur over de awardshows en hitlijsten heb. Omdat ik jullie nu beide zie reageren dat het geslacht van de auteur niet belangrijk is als je een boek leest. Dat is bij mij evenmin het geval en is ook niet iets waar ik problemen mee heb (bijna de helft van de Fantasy die ik dit jaar las, was van vrouwelijke auteurs en met Robin Hobb heb ik de beste Fantasy in jaren gelezen). Geen zin om hier verkeerde percepties te creeeren.
 
Ik vind persoonlijk dat er nog steeds te weinig fantasy geschreven door vrouwen in de rekken ligt. Als ik een boekenwinkel binnenstap is de fantasy sectie over het algemeen nog steeds gedomineerd door mannen. Nu koop ik bijna exclusief Engelse boeken en is het aanbod Engelse fantasy boeken hier in België in een boekenwinkel ook niet echt uitgebreid 😅.

Het aanbod in het Nederlands (ik lees ook wel altijd in het Engels, fantasy in het Nederlands kan ik echt niet lezen) ook niet hoor. Al lang opgegeven om mijn gading te vinden in fysieke boekenwinkels.
 
Ik heb nu wel een hoop fantasy in het Nederlands, courtesy van de vele bezoeken aan de Boekenbeurs met mijn vader vroeger, maar koop niet zoveel nieuws meer. WOT lees ik in het NL (tot boek 11, daarna heb ik ze in het Engels).

Engelstalige fantasy boeken kocht ik eigenlijk vroeger voornamelijk in de Kaft/Deslegte of op het boekenfestijn, maar dat was natuurlijk ook altijd beperkt qua aanbod.
 

Beste Fantasy boeken volgens Goodreads lezers. Shelley Parker-Chan met She Who Became the Sun blijft hoog scoren in verscheidene lijstjes. Misschien toch maar hoger op de TBR lijst zetten.
The Unbroken van CL Clark dan weer helemaal achteraan.
 
John Gwynne's The Hunger of the Gods staat gepland voor een release op 22 April 2022. Zojuist werd de cover gereleased. Dikke cover als je het mij vraagt.

 
Ik zag de cover op social media passeren 😍. Ik moet de eerste in de reeks nog lezen.

Ik vond zijn Faithful and The Fallen zeer goed. De trilogie die volge vond ik minder en heb ik niet uitgelezen.
 
Ook de nieuwe novella in de Stormlight Archive is aangekondigd om uit te komen op 15 Februari 2022. Dawnshard. 304 pagina's heet bij Brandon Sanderson een novella :laugh:

 
Terug
Bovenaan