Fanless mini-PC

Godsmurf

New member
Hallo,
Ik sluit momenteel m'n laptop aan op de TV als mediaspeler, maar wil die vervangen door een permanente oplossing. Ik wil dus een mini-PC kopen die geruisloos (dus fanless) moet zijn en Windows moet draaien (en pre-installed hebben want ik zou niet weten hoe ik het er anders op krijg). In de praktijk ga ik er enkel VLC en Firefox (voor Youtube, Netflix, VRT Max, ...) op draaien. Files speel ik af van NAS dus de HD mag piepeklein zijn. Gamen ga ik er niet op doen; het moet dus enkel krachtig genoeg zijn om videofiles af te spelen zonder gestotter. Een HDMI-uitgang, een audio-uitgang, een netwerkingang en twee USB-ingangen (voor muis en toetsenbord) volstaan. Ik heb geen interesse in mediaspelers; ik wil gewoon een Windows PC op m'n TV.
Enig advies? Alvast bedankt!
 
Ik zou dan kijken naar een Intel Nuc, Zotac ZBox, Lenovo Thinkcentre SFF, HP ProDesk Mini, HP EliteDesk Mini. Merendeel zijn passief gekoeld, sommige hebben een kleine ventilator.

Op Tweakers vind je er heel veel verschillende voor een deftige prijs.

Hier op het Buy&Sell staat er normaal ook eentje van HP te koop.

Neem minstens een i3 of i5 met 8GB RAM en 128 of 256GB SSD.
 
Intel i3 of i5 NUC die je zelf uitbouwt en in een AKASA fanless case stopt is de beste optie, maar niet noodzakelijk de goedkoopste.
Ik denk dat je voor wat je wil doen niet noodzakelijk echt fanless nodig hebt, om hem niet te horen...

NUC's in hun normale behuizing kunnen luidruchtig zijn, die 1L pc's zoals die HP Elitedesk 800 in B&S heeft een fan, maar die spring vaak pas aan als je heeeel zware dingen doet. Je hebt 3 merken die ze maken: Lenovo Tiny reeks, HP mini en Dell micro. Er zijn 35 en 65W TDP versies, je wil de 35W reeks voor weinig geluid.

ASUS & Zotac maken NUC lookalikes, maar daar is het probleem hetzelfde: die 15W TDP moet ergens naartoe en met een kleine fan ga je dat altijd meer horen...
 
Intel i3 of i5 NUC die je zelf uitbouwt en in een AKASA fanless case stopt is de beste optie, maar niet noodzakelijk de goedkoopste.
Ik denk dat je voor wat je wil doen niet noodzakelijk echt fanless nodig hebt, om hem niet te horen...

NUC's in hun normale behuizing kunnen luidruchtig zijn, die 1L pc's zoals die HP Elitedesk 800 in B&S heeft een fan, maar die spring vaak pas aan als je heeeel zware dingen doet. Je hebt 3 merken die ze maken: Lenovo Tiny reeks, HP mini en Dell micro. Er zijn 35 en 65W TDP versies, je wil de 35W reeks voor weinig geluid.

ASUS & Zotac maken NUC lookalikes, maar daar is het probleem hetzelfde: die 15W TDP moet ergens naartoe en met een kleine fan ga je dat altijd meer horen...
Zotac Zbox'en zijn volledig passief gekoeld. Die hebben een heatsink over heel de lengte van de case.

 
En waarom wil je geen media speler?
NVIDIA shield pro doet alles wat je beschrijft maar dan zonder Windows miserie
Ik wil het gemak van met muis en toetsenbord te werken, van al wat ik wil te kunnen opstarten in een browser (die bookmarks deelt met m'n PC), en van bestanden te zoeken in een standaard file manager.
 
Ikzelf heb een Intel NUC i7 systeem gekocht enkele jaren terug voor aan de tv te hangen. Kdenk dat er 2 latjes van 8gb inzitten en een ssd m2 van 512gb.
Werkt echt super, draadloos toetsenbord met mousepad eraan gekoppeld met mini usb die je er vanachter insteekt.

Geruisloos ga ik je er wel mee moeten teleurstellen. Als ik iets afspeel begint hij wel serieus te blazen, voor mij geen probleem want er hangt een volledige muziekinstallatie achter. Als je geen tasks aan het doen bent hoor je hem niet draaien.

Feitelijk is die Nuc alles wat je beschrijft en wil. Alleen het geluid...

Moest mijne ooit de geest geven, ik kocht direct eentje terug. Kostprijs (voor mij enkele jaren terug: moet toch een 800-1000€ rekenen incl een windows licentie)
 
Ik gebruik zelf ook een NUC, maar die staat niet bij de TV omdat die te luid is naar mijn goesting als die intens gebruikt wordt.
Ik gebruik de Plex app op de TV en de NUC draait Plex server en wat andere zaken in een VM. Top machientjes. Enkel de i3 en i5 modellen kon je vroeger passief koelen, de i7 niet. Ik ben niet meer helemaal mee vandaag, met de recentste modellen...
 
Ik wil het gemak van met muis en toetsenbord te werken, van al wat ik wil te kunnen opstarten in een browser (die bookmarks deelt met m'n PC), en van bestanden te zoeken in een standaard file manager.

Draadloze muis en keyboard werken perfect op Android. Ook een goede standaard file manager app is ook gewoon beschikbaar in de playstore.

Bron: mezelf, die ooit een intel NUC heeft geprobeerd te gebruiken als mediaspeler en overgeschakeld is op een nvidia shield en zoveel contenter is.
 
Terug
Bovenaan