Mini PC aanbeveling om linux op te draaien voor oa Jellyfin/Plex en kleine web dev projecten

VoorDeur

Member
Ik overweeg een Mini PC aan te schaffen om te gebruiken als server thuis, maar ik ben niet echt thuis in de Mini PC hardware. Het moet gewoon over voldoende processor vermogen en werkgeheugen beschikken voor mijn gebruik. Ik weet zelfs niet of het überhaupt mogelijk is hiervoor een dergelijke Mini PC te gebruiken.

Idealiter zoek ik iets low-powered dat dag en nacht kan blijven draaien om oa een Jellyfin (of Plex ik ben er nog niet uit) server op te draaien Alsook eventueel wat kleine web dev projecten. Ik ben Front-End developer maar wil mij op mijn gemak wat meer verdiepen(of prutsen) in het server-side gebeuren.

Ik dacht eventueel aan de nieuwe Raspberry Pi 5 maar ik denk dat ik wellicht beter af ben met iets met meer opslagmogelijkheden, vooral voor het media gedeelte dan.

Qua prijs weet ik niet goed wat haalbaar is, iets onder de 300 euro?

Paar opties gevonden op Amazon, maar 0 idee of deze volstaan voor wat ik wil doen:
Ryzen 7 + vega (APU wellicht maar lijkt me niet nodig zonder GUI?) systeem
Intel Celeron N5105
"modernere hardware" denk ik, maar het ziet er uit als Chinese brol

Als iemand een aanbeveling heeft hoor ik die graag, het moet zeker geen van de bovenstaande systemen zijn.
 
Ik draai al jaren NUC's met 15W TDP cpu's daarvoor. De recentere Intel "N" cpu's zijn zelfs in de i3 variant meer dan krachtig genoeg voor wat services en de iGPU kan je gebruiken voor passthrough naar de VM of container waar je plex in draait om vlot te transcoden. Voor 350 inc BTW euro heb je een barebones 13e gen nuc i3 waar je nog ram en disk(s) moet bij in steken. Je kan een oudere gen vinden voor minder, maar die verbruiken meer stroom voor dezelfde performance... Voor een 24/7 machine is dat vaak negatief over de levensduur van het ding. Er zijn ook goedkopere merken zoals Asrock en Acer die versies maken die wat goedkoper kunnen zijn...
 
Terug
Bovenaan