Extreem pestgedrag/geweld op school

Wat ik opvallend vind, is dat dit soort gedrag ook wel voorkwam toen ik jong was. Alleen hadden we toen nog geen sociale media, waardoor het vaak ongemerkt bleef en de probleemjongeren gemakkelijker zulk gedrag vertonen. Nu, met sociale media en iedereen die een camera op zak heeft, is het gewoon oerdom om dit soort dingen nog te doen.

Nu ja als je dan de filmpjes zelf nog gaat posten toont het intellect van de dader ook wel aan.

edit nu het filmpje gezien te hebben lijkt het wel dat hij een boksbeugel vast heeft. Dit mag een enkeltje jeugdinstelling worden van mijn part.
En de school treft hier ook schuld. Dit had eenvoudig kunnen opgelost zijn door een leerkracht de desbetreffende student thuis af te zetten en een stevig gesprek te hebben met de aanvaller. 1 vinger uitsteken en je vliegt van de school. Capiche?
Het slachtoffer wordt hoogstwss een toekomstige VB stemmer en de familie mogelijks ook.

Laatst bewerkt:
Stel dat de school wel had ingegrepen, was het resultaat dan afstel of uitstel? Het resultaat hetzelfde/beter/erger? Wie zal het zeggen? Hoe is dat gemeld aan de school? Hoeveel meldingen komen er zo binnen en wie gaat bepalen welke ernstig is of niet? Kon betrokkene zelf niemand bellen? Hoe zit dat met sociale contacten tussen leerlingen onderling? Als de school had ingegrepen - wat had ze dan juist moeten doen? Stel dat ouders gebeld werden - hoe zouden deze reageren, zijn ze bereikbaar? Moesten de latere daders vooraf aangesproken worden - hoe zouden zij/hun ouders reageren? Elke actie draagt potentieel ook een gevolg in zich.

Het echte probleem is de betrokkene en de opvoeding, daar moet de focus gelegd worden. Dit is geen normale vechtpartij meer - maar uithalen met het doel schade (of erger) toe te brengen.

Als je hardheid van die klap ziet, en dan nog met een boksbeugel, daar kan je zware blijvende schade mee aanrichten. Dat is eigenlijk crimineel.

Heel jammer om ook weer te horen dat de school hier zeer nalatig in is geweest. En in november maar weer meedoen met die belachelijke stip it actie zeker.

Stel dat de school wel had ingegrepen, was het resultaat dan afstel of uitstel? Het resultaat hetzelfde/beter/erger? Wie zal het zeggen? Hoe is dat gemeld aan de school? Hoeveel meldingen komen er zo binnen en wie gaat bepalen welke ernstig is of niet? Kon betrokkene zelf niemand bellen? Hoe zit dat met sociale contacten tussen leerlingen onderling? Als de school had ingegrepen - wat had ze dan juist moeten doen? Stel dat ouders gebeld werden - hoe zouden deze reageren, zijn ze bereikbaar? Moesten de latere daders vooraf aangesproken worden - hoe zouden zij/hun ouders reageren? Elke actie draagt potentieel ook een gevolg in zich.

Het echte probleem is de betrokkene en de opvoeding, daar moet de focus gelegd worden. Dit is geen normale vechtpartij meer - maar uithalen met het doel schade (of erger) toe te brengen.
Ik vind je eerste vragenreeks nogal vreemd. Als er een kind in paniek naar je komt met een Whatsapp-gesprek waarin staat dat ze na schooltijd afgeklopt gaat worden ga je er toch al op zijn minst voor zorgen dat dat kind veilig thuisgeraakt? En daarna z.s.m. de initiatiefnemers van gesprek confronteren met hun uitspraken? Afgaande op de informatie uit het HLN-artikel lijkt de school me toch zeer duidelijk in fout.

Als je hardheid van die klap ziet, en dan nog met een boksbeugel, daar kan je zware blijvende schade mee aanrichten. Dat is eigenlijk crimineel.

Heel jammer om ook weer te horen dat de school hier zeer nalatig in is geweest. En in november maar weer meedoen met die belachelijke stip it actie zeker.
Toen ik nog op school zat, en dat is ondertussen toch al meer dan 2 decennia geleden, deden de scholen ook al niets tegen pesten. Het probleem afwenden op de gepeste, doen alsof het uitgedaagd werd en als die gepeste na maanden- of jarenlange treitering uit pure frustratie en onmacht iets terugdeed, werd die gegarandeerd gestraft. Degoutant, maar blijkbaar is er nog niet veel veranderd.

Hard en kordaat ingrijpen, de samenleving heeft hier nood aan bescherming van de slachtoffers, geen medelijden met de achtergrond van de daders, rehabilitatie is voor na de vergelding.
We leven in een te softe samenleving waarbij deze dader(s) minderjarig of niet, niet eens minstens een paar nachtjes in een cel mogen gaan zitten (gevangenis/instelling voor minderjarigen uiteraard), zonder de moderne comfortjes waarmee ze deze feiten ook nog eens filmen.
Een preventieve schorsing op school, daar gaan ze van onder de indruk zijn... zonder de juiste ouders (nu wie weet zijn die er wel natuurlijk) voelt zo'n schorsing aan als vakantie.

De discussie of dit nature of nurture is, is academisch wel interessant, maar helpt ons praktisch niet op korte termijn vooruit natuurlijk... om nog maar te zwijgen van de gevoeligheden die daar weer bij komen kijken indien je daar de vinger op bepaalde wondes legt... de extremen varen er natuurlijk weer wel bij.

De school heeft hier duidelijk gefaald, en de excuuspraatjes in de pers zijn herkenbaar, de suggestie die hier werd geopperd dat er in zo'n geval wel eens een klacht van schuldig verzuim tegen dat secretariaat of de directie zou mogen komen vind ik eigenlijk echt niet verkeerd. Enige "verzachtende" omstandigheid is dat sommige scholen natuurlijk géén enkele ervaring hebben met dit soort geweld, waar het voor andere min of meer een trieste en regelmatige realiteit is, naargelang de samenstelling van hun leerlingenpubliek...
Van het weinige dat ik al ooit gehoord heb van die school (kende mensen die daar werkten) leek me dat nu wel niet bepaald een school met een kwalijke reputatie natuurlijk, één rotte appel volstaat om met dit soort gedrag het nieuws te halen.
Een school kan toch geen maatschappelijk straffen geven? Hoe moeten zij geweld buiten de school dan voorkomen. Ik ben écht benieuwd daarnaar.

Het is toch altijd al geweest dat scholen de andere kant op kijken als het over pesten gaat, laat staan dat ze iets doen tegen zo'n brutaal geweld.
Als een kind je komt melden dat er eender wie het doelwit is van geweld en je belt als school/personeelslid niet naar de politie dan is dat heel simpel., klacht indienen als ouders voor schuldig verzuim, die zaak kan je gewoon niet verliezen als blijkt dat de daders weeral maar eens gekend zijn bij het gerecht.

Het valt mij ook weer op dat dat volk altijd voor de smerige cheap shot gaat als het slachtoffer de andere kant uitkijkt. Te laf om één op één te gaan met een slachtoffer en dan nog eens aanvallen wanneer de andere zich op één van hun boyfriends focust.

Ownership en daadkracht, een zeldzaam gegeven in het onderwijs.

Wat ik opvallend vind, is dat dit soort gedrag ook wel voorkwam toen ik jong was. Alleen hadden we toen nog geen sociale media, waardoor het vaak ongemerkt bleef en de probleemjongeren gemakkelijker zulk gedrag vertonen. Nu, met sociale media en iedereen die een camera op zak heeft, is het gewoon oerdom om dit soort dingen nog te doen.

First hand story. Ik stond ooit aan de bus een zakje chips te eten die ik gekocht had in de bakker aan de bushalte. Was een jaar of 14. Komt daar plots uit het niets 1 mijn zak chips pikken. Bleek ene 12 jarige uit mijn school te zijn, maar ik kende dat gastje niet.

Ik zei 'ei, geef mijn zak terug'. Die smeet het op de grond en stampte het kapot. Tot op heden weet ik nog altijd niet waarom die dat gedaan heeft - probably random.

Uiteindelijk had dien door dat we in dezelfde school zaten. Ik was een kop groter dan hem (ook 2y ouder of zo). De 1 2 jaren en 3 4 5 6 zaten in een ander gebouw, dus ik heb die gast nooit in school tegengekomen.

Die gast heeft mij proberen te intimideren tot ik afgestudeerd ben. Still no clue why.

Zelfs zodanig debieltje dat ik op mijn 20 of zo ergens op een nieuwjaarsfuif was met mijn madam en die gast was daar ook. Ik had hem dan al 2 y niet meer gezien aangezien ik niet meer in dezelfde school zat en al op unif zat. Mijn madam beginnen lastig vallen, ik gewoon naar security en security die gast buiten gesmeten. Gast komt terug naar binnen en slaat mijn madam, totally uit het niks. Ik geef dien een stamp en weer naar security. En dan is hij redelijk hardhandig buiten geflikkerd en niet meer teruggezien.

Fast forward 2y opnieuw. Ik heb die gast dus in 4y slechts 1x gezien, de fameuze 'I slap your girlfriend' fuif. Opnieuw kom ik op een fuif in mijn hometown met wat vrienden. En pipo is daar opnieuw. Hij komt wederom mij intimideren, still no idea why. Dat ik 'niet op de fuiven mag komen waar hij ook is'. We zijn dus 22 en 20 op dat moment... Jaja, negeer pipootje gewoon. Na een tijdje ga ik naar huis met wat vrienden. Op moment dat we opsplitsen om naar onze eigen huizen te gaan, hebben ze met een groepje 1 achtervolgd tot aan zijn deur. Hem in elkaar geslaan, tanden uit gesjot, aangebeld en tegen de moeder gezegd 'hier, je zoon'.

Dan zijn ze opgepakt en laatste wat ik er van gehoord heb (meer dan 10y geleden ondertussen) is dat hij in het criminele milieu beland was en in de bak zat.

Om maar te zeggen. Ook zonder social media waren er al grote lichten in de wereld. Het probleem is niet de social media, het probleem is de totale normvervaging en afwijkend sociaal gedrag bij dergelijke mannetjes. En ze kunnen dat blijkbaar jaaaaaren doen, voor iemand ze iets doet.

Het is niet dat hij subtiel was. Hij deed anal tegen mij. Maar die sloeg op school ook ramen in met blote vuist (bloed overal - feest), sloeg om de zoveel tijd een random busberijder in elkaar, vrouwen ambeteren in school, vuilbakken in brand steken, op zijn 14-15-16 zat aan de bushalte staan om 1700-1800h etc. Die kreeg af en toe wat strafstudie, maar zijn dolste exploten waren uiteraard buiten school waardoor hij redelijk aan de sociale controle ontsnapte. En zijn ouders? Die keken er met lede ogen naar. Want sjareltje had 2 broeren, 1 ouder en 1 jonger en die waren volledig normaal...

Nu ja als je dan de filmpjes zelf nog gaat posten toont het intellect van de dader ook wel aan.

edit nu het filmpje gezien te hebben lijkt het wel dat hij een boksbeugel vast heeft. Dit mag een enkeltje jeugdinstelling worden van mijn part.
En de school treft hier ook schuld. Dit had eenvoudig kunnen opgelost zijn door een leerkracht de desbetreffende student thuis af te zetten en een stevig gesprek te hebben met de aanvaller. 1 vinger uitsteken en je vliegt van de school. Capiche?
Het slachtoffer wordt hoogstwss een toekomstige VB stemmer en de familie mogelijks ook.

Een school kan toch geen maatschappelijk straffen geven? Hoe moeten zij geweld buiten de school dan voorkomen. Ik ben écht benieuwd daarnaar.
Had de leerkracht die leerling nu veilig thuis afgezet en ondertussen een gesprek met de dader over de whatsappberichten gehouden waar duidelijke voorwaarden aan verbonden worden. (van school vliegen, tot het einde van het jaar strafstudie,...) dan was de situatie wel ontmijnd en lag er nu niemand in het ziekenhuis zonder tanden en gebroken aangezichtsbeenderen. (om het cru te zeggen)

Ik herinner me dat toch niet uit mijn tijd hoor.
Er werd al eens wat gevochten maar mensen kaken overtrappen en tanden uitslaan dat heb ik toch nooit meegemaakt.
Mijn ouders stonden beiden op een school en merkten toch ook dat de laatste jaren voor hun pensioen dat geweld toe nam.
Vooral inderdaad allochtonen maar ook de meisjes die vaker vochten.

Had de leerkracht die leerling nu veilig thuis afgezet en ondertussen een gesprek met de dader over de whatsappberichten gehouden waar duidelijke voorwaarden aan verbonden worden. (van school vliegen, tot het einde van het jaar strafstudie,...) dan was de situatie wel ontmijnd en lag er nu niemand in het ziekenhuis zonder tanden en gebroken aangezichtsbeenderen. (om het cru te zeggen)
Oké. Nog een voorstel? Ik noteer alvast dat ze privé vervoer moeten voorzien.

Ik geen verdere inzichtelijke voorstellen afwachten (ik verwacht er eigenlijk geen). De school is met handen en voeten gebonden. Iedereen ziet wat er gaat gebeuren, wat er gaat escaleren maar je kunt er niets, rien de knots aan doen zonder dat het reeds geëscaleerd is. Scholen zijn met handen en voeten gebonden. Het enige dat ik zie dat dit had voorkomen worden is NIET de leerling zelf naar huis brengen (en de volgende ochtend gaan halen ook hé want ahja) maar de politie bellen en alle namen laten opschrijven. Maar zelfs DAT is preventief en had dit waarschijnlijk niet voorkomen.

Scholen zijn geen opvang. En al zeker geen opvoedcentra. Hoe hard men ook roept dat men burgers moet vormen in de school, dat gebeurt MET de school. Niet DOOR de school.

Uiteraard de school niet, de politie en parket, die zijn gelukkig met de zaak bezig. Ik hoop dat ze deze dader dan ook niet snel zomaar vrijlaten (al vrees ik ervoor), dit zijn géén lichte feiten meer, maar zoals de titel toepasselijk zegt: extreem (pestgedrag).

EDIT:
En als je doelt op mijn opmerking over het falen van de school? Sorry, maar bij dreigementen van geweld gewoon standaard de politie op de hoogte brengen. Kan nog (en die kans is ook reëel) zijn dat de politie dan niet adequaat ingegrepen zou hebben, maar dan was de school tenminste niet meer verantwoordelijk.

Je moet mij niet veel leerlingenbegeleiders meer leren kennen om te weten dat dat vaker wel dan niet een "soft" volk is, en sommige directies zijn niet veel beter. Ik heb afgelopen maand nog van een leerkracht (uit het Antwerpse) verhalen gehoord waar leerlingen haar bedreigden (genre "ik maak u kapt k*nk*rh**r", dreigen remkabels door te knippen of pistoolgebaren maken) en dan nog heb je directies die steevast vragen om zo'n leerlingen nieuwe kansen te blijven geven. Ik zeg daarop gewoonweg: nee. Onderwijs is een gunst, een diploma geen recht, het moment dat zo'n taalgebruik gehanteerd wordt, grijp je ook als school hard in en laat je die tieners (en bij uitbreiding ook alle volwassen gespuis voelen) wie de baas is of toch behoort te zijn in de samenleving.

Laatst bewerkt:
Ik herinner me dat toch niet uit mijn tijd hoor.
Er werd al eens wat gevochten maar mensen kaken overtrappen en tanden uitslaan dat heb ik toch nooit meegemaakt.
Mijn ouders stonden beiden op een school en merkten toch ook dat de laatste jaren voor hun pensioen dat geweld toe nam.
Vooral inderdaad allochtonen maar ook de meisjes die vaker vochten.
Ergste wat ik meegemaakt heb is iemand (random kerel kende die niet) een kapotgeslagen bierflesje in de buik geduwd. It was not pretty.
Was in het 'rozeken' in aalst en was net frieten met ketchup aant eten in dat frietkot op den hoek :puke:

Allez ge doet er nu lacherig over maar op die moment had je zo de situatie wel kunnen voorkomen. En de gevolgen die eraan gekoppeld worden zou een toekomstig incident mogelijks kunnen vermijden. Tis nu niet dat een leerkracht dagelijks vervoer moet regelen voor die student.
Gewoon wat meer 'ownership' nemen als volwassene dan het riedeltje.. wat er buiten de schoolpoort gebeurd is ons probleem niet

moet ge dan niks meer melden, want "is het dan uitstel of afstel? en hoe gaan de daders reageren? en wat gaan ze doen?"

school kan:
-daders strafstudie geven. een kwartier later van't school, en de slachtoffers zitten op de bus he.
-ouders van slachtoffers contacteren
-ouders van daders contacteren
-slachtoffers begeleiden naar de bus
-politie verwittigen (daders zijn blijkbaar bekend)
-op één of andere manier de bedreigingen serieus nemen.

de school heeft hier een verkeerde inschatting gedaan van wat er nodig was, en hun houding van "buiten de schoolmuren is ons probleem niet" is duidelijk al doorgedrongen tot de probleemleerlingen.
leraars hebben mij verschillende keren privé vervoerd hoor. dit is geen standaard geval (mag ik hopen), dus voor die keer zou dat toch moeten mogelijk zijn?

dat is een feit.

maar in dit geval was er korte-termijn-denken nodig. niet iets wat je enkel op lange termijn kan aanpakken.

Laatst bewerkt:
Ik kan me toch ook wel redelijk wat gelijkaardige gevallen voor de geest halen hoor. Zeker als je naar tentfuiven ging in de Turnhoutse regio (Beerse, Gierle, Lille) was dat schering en inslag. Daar werd er bij wijze van spreke om de vijf botten iemand zo in mekaar gepeerd.

Ik geen verdere inzichtelijke voorstellen afwachten (ik verwacht er eigenlijk geen). De school is met handen en voeten gebonden. Iedereen ziet wat er gaat gebeuren, wat er gaat escaleren maar je kunt er niets, rien de knots aan doen zonder dat het reeds geëscaleerd is. Scholen zijn met handen en voeten gebonden. Het enige dat ik zie dat dit had voorkomen worden is NIET de leerling zelf naar huis brengen (en de volgende ochtend gaan halen ook hé want ahja) maar de politie bellen en alle namen laten opschrijven. Maar zelfs DAT is preventief en had dit waarschijnlijk niet voorkomen.

Scholen zijn geen opvang. En al zeker geen opvoedcentra. Hoe hard men ook roept dat men burgers moet vormen in de school, dat gebeurt MET de school. Niet DOOR de school.
De school kon om te beginnen de ouders inlichten en vragen of ze hun kind eventueel konden komen ophalen nadat dat kind half in paniek om hulp kwam vragen.

Ze konden de daders/pesters op het matje geroepen hebben, er mee in gesprek gegaan zijn. eventueel hun ouders erbij gehaald hebben (alhoewel die gasten al zo ver zijn dat dit wss niet veel opbrengt en de oudes even erg zijn).
Spreek die pesters aan, dat als ze hun gedrag niet aanpassen, ze gestraft worden: nablijven, schorsing, ... En dreig met politie erbij halen.

Mede door de laksheid van de school is dit zo uit de hand kunnen lopen. Als zij van in het begin, voor die pesters zo ver van het paadje geraakt waren hadden ingegrepen was het nooit zover gekomen.
En ge gaat niet beweren dat dit het eerste incident was met die pesters, dat is gewoon onmogelijk.

Onze oudste is een paar jaar geleden ook zwaar gepest geweest, begon ook via Whatsapp. Meerderen die hem uitscholden en bedreigden in een whatsapp groepje van de klas. Zonder aanleiding, hij was een gemakkelijk slachtoffer.
Een meisje uit zijn klas (ik ben haar er nog steeds enorm dankbaar voor) is naar de directie gestapt en heeft hen die whatsapp berichten laten lezen.
De klastitularis heeft een volledig lesuur de klas toegesproken, en volgens onze zoon met echt harde taal, de pesters waren serieus onder de indruk. De oorspronkelijke pester werd ook, met haar ouders erbij, bij de directie geroepen.
Sindsdien niets, 0,0 van pesterijen meer door dat kind.

Had de school toen niet zo gereageerd, dit zou ook uit de hand gelopen zijn.

De school treft dan ook maar een beperkte schuld, ik ben het verder gerust eens met uw visie dat scholen hier met handen en voeten gebonden.
De school is inderdaad géén opvang, maar een deel van de samenleving gebruikt ze zo wel.

Ik zou véél sneller overgaan tot leerlingen die probleemgedrag stellen, uit te sluiten, af te zonderen en hard in te grijpen.
Begrijp me niet verkeerd: elke jongere verdient een tweede kans, en een derde, ... en een elvendertigste voor mijn part, maar ook hier: rehabilitatie na deftige bestraffing.

Maar als ik hoor (irl dan nog) wat de strafmaten zijn voor echt gortig gedrag (en dan mag het nog grootspraak zijn) waar men dan daags nadien verwacht dat er gewoon de spons over geveegd wordt, waarbij die leerling/jongere er ook nog gewoon eens mee kan lachen.

Tja, geef mij dan maar de "harde aanpak", trieste thuissituaties ten spijt, want daar hebben slachtoffers eigenlijk ook geen boodschap aan.

Onze oudste is een paar jaar geleden ook zwaar gepest geweest, begon ook via Whatsapp. Meerderen die hem uitscholden en bedreigden in een whatsapp groepje van de klas. Zonder aanleiding, hij was een gemakkelijk slachtoffer.
Een meisje uit zijn klas (ik ben haar er nog steeds enorm dankbaar voor) is naar de directie gestapt en heeft hen die whatsapp berichten laten lezen.
De klastitularis heeft een volledig lesuur de klas toegesproken, en volgens onze zoon met echt harde taal, de pesters waren serieus onder de indruk. De oorspronkelijke pester werd ook, met haar ouders erbij, bij de directie geroepen.
Sindsdien niets, 0,0 van pesterijen meer door dat kind.

Had de school toen niet zo gereageerd, dit zou ook uit de hand gelopen zijn.
Ik betwijfel nu wel dat zo'n geval van toch wel vrij stevig geweld als waar het hier over gaat kon vermeden worden met harde woorden tijdens een klasgesprek hoor. Meelopers en misschien de "leider" van de bende als er nog wat normen en waarden inzitten gaan daar nog van opkijken, maar ik denk dat je de autoriteit van een gemiddelde leerkracht over dit soort ongeleide projectielen wel overschat.

Algemeen zie je vaak een patroon bij die echte probleemgevallen waar er eigenlijk weinig tegen in te brengen is, tot die later dan effectief de politie tegenkomen. En zelfs dan, ik denk dat de gevangenis wel wat mensen bevat waarvoor de ingang een draaideur is.

Terug
Bovenaan