Wat ik opvallend vind, is dat dit soort gedrag ook wel voorkwam toen ik jong was. Alleen hadden we toen nog geen sociale media, waardoor het vaak ongemerkt bleef en de probleemjongeren gemakkelijker zulk gedrag vertonen. Nu, met sociale media en iedereen die een camera op zak heeft, is het gewoon oerdom om dit soort dingen nog te doen.
First hand story. Ik stond ooit aan de bus een zakje chips te eten die ik gekocht had in de bakker aan de bushalte. Was een jaar of 14. Komt daar plots uit het niets 1 mijn zak chips pikken. Bleek ene 12 jarige uit mijn school te zijn, maar ik kende dat gastje niet.
Ik zei 'ei, geef mijn zak terug'. Die smeet het op de grond en stampte het kapot. Tot op heden weet ik nog altijd niet waarom die dat gedaan heeft - probably random.
Uiteindelijk had dien door dat we in dezelfde school zaten. Ik was een kop groter dan hem (ook 2y ouder of zo). De 1 2 jaren en 3 4 5 6 zaten in een ander gebouw, dus ik heb die gast nooit in school tegengekomen.
Die gast heeft mij proberen te intimideren tot ik afgestudeerd ben. Still no clue why.
Zelfs zodanig debieltje dat ik op mijn 20 of zo ergens op een nieuwjaarsfuif was met mijn madam en die gast was daar ook. Ik had hem dan al 2 y niet meer gezien aangezien ik niet meer in dezelfde school zat en al op unif zat. Mijn madam beginnen lastig vallen, ik gewoon naar security en security die gast buiten gesmeten. Gast komt terug naar binnen en slaat mijn madam, totally uit het niks. Ik geef dien een stamp en weer naar security. En dan is hij redelijk hardhandig buiten geflikkerd en niet meer teruggezien.
Fast forward 2y opnieuw. Ik heb die gast dus in 4y slechts 1x gezien, de fameuze 'I slap your girlfriend' fuif. Opnieuw kom ik op een fuif in mijn hometown met wat vrienden. En pipo is daar opnieuw. Hij komt wederom mij intimideren, still no idea why. Dat ik 'niet op de fuiven mag komen waar hij ook is'. We zijn dus 22 en 20 op dat moment... Jaja, negeer pipootje gewoon. Na een tijdje ga ik naar huis met wat vrienden. Op moment dat we opsplitsen om naar onze eigen huizen te gaan, hebben ze met een groepje 1 achtervolgd tot aan zijn deur. Hem in elkaar geslaan, tanden uit gesjot, aangebeld en tegen de moeder gezegd 'hier, je zoon'.
Dan zijn ze opgepakt en laatste wat ik er van gehoord heb (meer dan 10y geleden ondertussen) is dat hij in het criminele milieu beland was en in de bak zat.
Om maar te zeggen. Ook zonder social media waren er al grote lichten in de wereld. Het probleem is niet de social media, het probleem is de totale normvervaging en afwijkend sociaal gedrag bij dergelijke mannetjes. En ze kunnen dat blijkbaar jaaaaaren doen, voor iemand ze iets doet.
Het is niet dat hij subtiel was. Hij deed anal tegen mij. Maar die sloeg op school ook ramen in met blote vuist (bloed overal - feest), sloeg om de zoveel tijd een random busberijder in elkaar, vrouwen ambeteren in school, vuilbakken in brand steken, op zijn 14-15-16 zat aan de bushalte staan om 1700-1800h etc. Die kreeg af en toe wat strafstudie, maar zijn dolste exploten waren uiteraard buiten school waardoor hij redelijk aan de sociale controle ontsnapte. En zijn ouders? Die keken er met lede ogen naar. Want sjareltje had 2 broeren, 1 ouder en 1 jonger en die waren volledig normaal...
Nu ja als je dan de filmpjes zelf nog gaat posten toont het intellect van de dader ook wel aan.
edit nu het filmpje gezien te hebben lijkt het wel dat hij een boksbeugel vast heeft. Dit mag een enkeltje jeugdinstelling worden van mijn part.
En de school treft hier ook schuld. Dit had eenvoudig kunnen opgelost zijn door een leerkracht de desbetreffende student thuis af te zetten en een stevig gesprek te hebben met de aanvaller. 1 vinger uitsteken en je vliegt van de school. Capiche?
Het slachtoffer wordt hoogstwss een toekomstige VB stemmer en de familie mogelijks ook.