ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Samenvatting trouwens van het nieuwe artikel op tijd.be over Degiro:

Minder dan 20k beleggingen en/of 100k cash? Geen zorgen maken zegt dit artikel, de Duitse staat dekt dit.

Meer dan 20k beleggingen? Geen zorgen maken zegt dit artikel. Je aandelen zitten bij een custodian en staan niet op de balans van DEGIRO.

Meer dan 100k cash? Maak je zorgen zegt dit artikel.
source:reddit DocJaak

Misschien ter aanvulling (ik denk dat gedeeltelijk citeren kan?):

De aangekochte aandelen, obligaties en fondsen zijn nooit een onderdeel van de inboedel bij een faillissement. De effecten zitten bij een bewaarder of custodian, in veel gevallen het Belgische Euroclear. Bij een bankroet kan het wel even duren voor u opnieuw toegang krijgt tot uw portefeuille, maar u blijft altijd de juridische eigenaar van de aangekochte effecten. Dat is het grote verschil tussen een gereguleerde beursbroker en een niet-gereguleerd cryptoplatform als FTX, waar de klanten hun geld kwijt zijn.

Ter volledigheid: enkel in geval van fraude kan je alles kwijt zijn (maar dat is in de praktijk eigenlijk onmogelijk op zo'n schaal), in dat geval heb je recht op max. 20K compensatie.

Ter volledigheid: enkel in geval van fraude kan je alles kwijt zijn (maar dat is in de praktijk eigenlijk onmogelijk op zo'n schaal), in dat geval heb je recht op max. 20K compensatie.
Onmogelijk bij een broker die risk & compliance hoog in het vaandel draagt, maar dat is bij Degiro niet het geval. De kans is zeer, zeer klein, maar wel hoger dan bij andere brokers.

Onmogelijk bij een broker die risk & compliance hoog in het vaandel draagt, maar dat is bij Degiro niet het geval. De kans is zeer, zeer klein, maar wel hoger dan bij andere brokers.

Maar dan nog nog zie ik het niet gebeuren, maar goed (never say never?).

'Daar zou ik me geen zorgen over maken. De toezichthouder zit heel kort op de zogeheten segregation of assets', zegt een prominente speler in de sector over het afzonderen van de effecten van de vennootschap.

Maar dan nog nog zie ik het niet gebeuren, maar goed (never say never?).
Oké maar wat als ze kopje onder gaan en ze uw aandelen als onderpand hebben gebruikt?

Dan mogen ze afgezonderd zijn maar zal moeten blijken wie prioriteit krijgt als schuldeiser.

Laatst bewerkt:
Oké maar wat als ze kopje onder gaan en ze uw aandelen als onderpand hebben gebruikt? Dan mogen ze afgezonderd zijn maar zal moeten blijken wie prioriteit krijgt als schuldeiser.

Punt is net dat uw aandelen geen onderdeel uitmaken van de faillissementsboedel.

Of je moet het uitlenen van aandelen door Degiro bedoelen. Daarbij is het risico dan eerder dat de derde partij (en niet Degiro zelf) failliet gaat. Om die reden heb ik destijds wel een custody account genomen.

Punt is net dat uw aandelen geen onderdeel uitmaken van de faillissementsboedel.

Of je moet het uitlenen van aandelen door Degiro bedoelen. Daarbij is het risico dan eerder dat de derde partij (en niet Degiro zelf) failliet gaat. Om die reden heb ik destijds wel een custody account genomen.
Inderdaad dit. Ik was spijtig genoeg te laat voor een custody account.

Stel je voor dat je een portefeuille van 30000€ in ETFs en aandelen hebt steken, wat is dan de kans dat die allemaal uitgeleend zijn aan dezelfde partij en die dan nog eens failliet draait?

In dit spijtige geval zou je dan maar tot 20000€ beschermd zijn als ik het goed begrijp. Moest die kans veel hoger zijn dan bij andere brokers is dit wel een goede reden om over te stappen in mijn ogen.

Misschien ter aanvulling (ik denk dat gedeeltelijk citeren kan?):

Samenvatting trouwens van het nieuwe artikel op tijd.be over Degiro:

Minder dan 20k beleggingen en/of 100k cash? Geen zorgen maken zegt dit artikel, de Duitse staat dekt dit.

Meer dan 20k beleggingen? Geen zorgen maken zegt dit artikel. Je aandelen zitten bij een custodian en staan niet op de balans van DEGIRO.

Meer dan 100k cash? Maak je zorgen zegt dit artikel.
source:reddit DocJaak

Ik vind dat "De Tijd" een beetje licht overgaat over het uitlenen van aandelen. Dat is het moment dat ze niet gestockeerd zijn onder een "custodian". Ze dienen dan als waarborg.

Ik vermoed dat ETF's zelden uitgeleend worden en dat het vooral aandelen zijn waar men op wil shorten worden uitgeschreven dus ik voel me nog altijd relatief op het gemak bij ETF's te kopen bij Degiro.

Natuurlijk, altijd de opmerking. Binnen een ETF kunnen er ook aandelen uitgeleend (wat het geval zal zijn bij passieve ETF's met lage kosten) dus je bent nooit 100% beschermd daartegen.

Ik vind dat "De Tijd" een beetje licht overgaat over het uitlenen van aandelen. Dat is het moment dat ze niet gestockeerd zijn onder een "custodian". Ze dienen dan als waarborg.

Ter verduidelijking: De Tijd bespreekt enkel het scenario van Degiro's faillissement (het gaat dus geenszins over het uitlenen van effecten).

Kan bij een faillissement van DeGiro niet dat de door DeGiro uitgeleende aandelen opgeeist worden (en je die dus effectief kwijt kan zijn)?

Ik ben van plan om vanaf januari 2 VWCE’s per maand te kopen. Initieel was ik dit van plan via Degiro, vanwege de kernselectie. De laatste berichtgevingen waren echter niet geweldig, hoewel ze snel ‘actie’ hebben ondernomen.
Zijn hier nog mensen die verder blijven accumuleren bij Degiro?

Ik ben van plan om vanaf januari 2 VWCE’s per maand te kopen. Initieel was ik dit van plan via Degiro, vanwege de kernselectie. De laatste berichtgevingen waren echter niet geweldig, hoewel ze snel ‘actie’ hebben ondernomen.
Ja, tot nu toe nog geen dwingende reden gezien om naar (veel) duurdere makelaar over te stappen als je elke maand wil aankopen.

IK blijf accumuleren bij Degiro. YOLOOoo

Zij hier nog mensen die wedden op 2 paarden voor pensioen/lange termijn beleggen? Ik doe zowel aankoop van IWDA via Degiro, +-1 per maand en het pensioensparen via de bank van 990 euro. Financieel gezien zou het waarschijnlijk beter zijn, met de huidige wetgeving en regulatie om enkel verder te gaan met IWDA. Maar voor de gemoedsrust neem ik er het pensioenspaarfonds bij, via Argenta zonder instapkosten, enkel beheerskosten. Maak ik mezelf blaasjes wijs door te denken dat die beter is voor de gemoedsrust?

Zij hier nog mensen die wedden op 2 paarden voor pensioen/lange termijn beleggen? Ik doe zowel aankoop van IWDA via Degiro, +-1 per maand en het pensioensparen via de bank van 990 euro. Financieel gezien zou het waarschijnlijk beter zijn, met de huidige wetgeving en regulatie om enkel verder te gaan met IWDA. Maar voor de gemoedsrust neem ik er het pensioenspaarfonds bij, via Argenta zonder instapkosten, enkel beheerskosten. Maak ik mezelf blaasjes wijs door te denken dat die beter is voor de gemoedsrust?
Je maakt jezelf inderdaad blaasjes wijs, maar ik doe dat ook en ik ken er nog genoeg die dat ook doen 😝.

Moest er geen belastingvoordeel zijn zou ik er wel mee stoppen.

Of het beter is voor jou gemoedsrust kan enkel jij weten. Ik doe het zelf niet, maar vind het ook niet raar dat mensen het wel doen, om zoals je zegt gewoon beide pistes te coveren. Het is ook niet dat het een absoluut gatachterlijke keuze is om ook aan pensioensparen te doen, op zich blijft het een mooie optie als je hier woont en is het veel beter dan gewoon op de spaarrekening laten staan.

Terug
Bovenaan