ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Zeer sterk aan het twijfelen om de stekker van mijn maandelijkse stortingen in fondsen te stoppen.
Gewoon omdat er totaal geen beterschap in zicht is. Volgens mij gaat het allemaal nog verder de dieperik ingaan.

Wat boeit een dipje van x maanden/jaren wanneer je investeert met een horizon van 20/30+ jaar?

Zeer sterk aan het twijfelen om de stekker van mijn maandelijkse stortingen in fondsen te stoppen.
Gewoon omdat er totaal geen beterschap in zicht is. Volgens mij gaat het allemaal nog verder de dieperik ingaan.

Veel kans dat er de komende maanden nog dalingen aankomen, maar door gespreid aan te kopen zal je gemiddelde aankoopkost ook verder dalen, wat op middellange tot lange termijn je winst vergroot.

Het alternatief: je koopt een aantal maanden niet terwijl de markt af en toe een duik neemt, maar vanaf wanneer beslis je dan van terug aan te kopen, als de prijzen weer hoger staan?

Veel kans dat er de komende maanden nog dalingen aankomen, maar door gespreid aan te kopen zal je gemiddelde aankoopkost ook verder dalen, wat op middellange tot lange termijn je winst vergroot.

Het alternatief: je koopt een aantal maanden niet terwijl de markt af en toe een duik neemt, maar vanaf wanneer beslis je dan van terug aan te kopen, als de prijzen weer hoger staan?
Die vraag heb ik me ook al gesteld. Maar het lijkt nu toch al een heel tijdje redelijk rechtlijnig bergaf te gaan.
Dan kan ik beter langer wachten om hetzelfde geld er in te steken.
Ik ben voorstander van time in the market, maar als je duidelijk ziet dat het nog een tijdje bergaf gaat gaan, kan je imo beter wat wachten.

Die vraag heb ik me ook al gesteld. Maar het lijkt nu toch al een heel tijdje redelijk rechtlijnig bergaf te gaan.
Ik ben voorstander van time in the market, maar als je duidelijk ziet dat het nog een tijdje bergaf gaat gaan, kan je imo beter wat wachten.
Ik zou wel graag weten hoe je dit kan zien :)

Elke berg gaat bergaf tot hij plots terug bergop gaat ;). Als je op voorhand kan voorspellen dat het nog bergaf gaat, waarom short je dan niet alles? ;)

Ik snap je redenering, maar zelf ga ik er vanuit dat timing the market me niet zal lukken, dus blijf ik maandelijks aankopen. Ja, zowat al die aankopen dit jaar staan nu negatief, maar ik beleg met een horizon van 20+ jaar dus op termijn komt dat wel weer goed.
En dan loop ik tenminste niet het risico van tijdens een groot deel van de dalperiode niet te kopen; liever nu kopen met het risico dat er nog eens 20% vanaf gaat, dan pas binnen X aantal maanden kopen aan een koers die hoger staat dan vandaag.

En stel ik koop 10 aandelen voor 10€/aandeel, dus 100 euro geïnvesteerd, de volgende aankoop daalt de prijs/aandeel naar 8€/aandeel, laat ons zeggen dat ik dan 12 aandelen bijkoop voor 96€, dan heb ik 22 aandelen voor 196€, dus is de prijs/aandeel nog 8,9€.
Door bij te kopen tijdens slechte momenten gaat de average naar beneden en sta je ook sneller terug in het groen.

Als je dat kan zien, zou je de index kunnen verslaan.
Maar dat kan je niet, en dat is toch exact de reden waarom je indexfondsen koopt? :-)

Dus best niet proberen, want je gaat op lange termijn meer geld verliezen dan winnen daarmee.

Vroeger deed ik ook soms aan market timing door iemand te volgen met een goed track record. Crashes voorspellen ging vrij goed, maar terug inkopen was moeilijker :p. Dan dit artikel gevonden en sindsdien average ik gewoon in: https://www.personalfinanceclub.com/how-to-perfectly-time-the-market/

Artikel gaat over drie (fictieve) zussen waarbij over een periode van 40 jaar één zus telkens de S&P500 index koopt onmiddellijk voor een grote crash, daarna spaart en opnieuw belegt net voor een crash. De tweede zus heeft het geluk om altijd net op de exacte bottom te kopen, daarna terug te sparen en weer op een exacte bottom te kopen. De derde zus doet aan DCA, elke maand voor hetzelfde bedrag kopen. Eindresultaat:

Amount Saved/Invested: $96,000 each
Tiffany (worst timing in the world): $764,020
Brittany (best timing in the world): $1,128,332
Sarah (auto invests monthly): $1,366,329

Vond het wel verrassend eerlijk gezegd.

Ik heb de laatste pagina's gelezen dat pensioensparen minder interessant is dan passief beleggen. Ook dit artikel:
https://www.vfb.be/artikel/waarom-u-beter-stopt-met-pensioensparen

Ik vroeg me dan af als ik jaarlijks stop met die "990€" te storten, betaal ik dan nog jaarlijks lopende kosten van die pensioenrekening?
Hier net alles uit pensioensparen gehaald en in een tracker gestoken. Ik was in totaal amper meer kwijt dan het belastingvoordeel dat ik afgelopen jaren gekregen heb, dus lang heb ik niet moeten twijfelen.

Mijn pensioenspaarfonds heeft het laatste jaar slechter gepresteerd dan IWDA. Ware het niet het belastingsvoordeel dan zou ik het niet doen. Maar idd, als je alle kosten bekijkt, en die 8% belasting op het einde, dan gaat er toch al heel wat verloren ook van het belastingsvoordeel en is gewoon een tracker kopen mss interessanter.

Hier net alles uit pensioensparen gehaald en in een tracker gestoken. Ik was in totaal amper meer kwijt dan het belastingvoordeel dat ik afgelopen jaren gekregen heb, dus lang heb ik niet moeten twijfelen.
Ik dacht dat het onmogelijk was om dat vroeger te verkopen? Zelf heb ik ook al met dat idee gespeeld.

Dat kost toch enorm veel geld? Alle belastingvoordeel terugbetalen, afkoopsom betalen,…

Ik dacht dat het onmogelijk was om dat vroeger te verkopen? Zelf heb ik ook al met dat idee gespeeld.
Jawel hoor, ze hebben zelfs geen lastige vragen gesteld bij mij en meteen begrip getoond door de huidige moeilijke tijden.

Dat kost toch enorm veel geld? Alle belastingvoordeel terugbetalen, afkoopsom betalen,…
Niet echt. Heb 30 percent belastingvoordeel gehad elk jaar (was nog maar 3 jaar bezig) en heb 36 percent moeten afgeven nu (ging in mijn geval over nog geen 200 euro extra dat ik moest afgeven). Daar kan ik mee leven om nu terug zelf controle te hebben over m'n geld. Je vraagt trouwens sowieso eerst een afkoopsimulatie aan en dan kan je nog beslissen.

Ik hoop veel vroeger te kunnen stoppen met werken dan 65 jaar en zou dus ook veel eerder aan m'n geld willen kunnen indien nodig. En het brengt meer op ook door zelf in ETFs te beleggen. Daarbovenop ben ik nu niet meer gelimiteerd tot 990 euro om het maximale voordeel eruit te halen, maar kan ik nu jaarlijks veel hogere bedragen opzij zetten.

Daarbovenop ben ik nu niet meer gelimiteerd tot 990 euro om het maximale voordeel eruit te halen, maar kan ik nu jaarlijks veel hogere bedragen opzij zetten.

Die redenering snap ik toch niet…welke limitatie was er dan? Als je nu 5000 euro per jaar wil in ETF stoppen had je eerder evengoed 4010 in een ETF kunnen stoppen en 990 in pensioensparen. Tis niet alsof pensioensparen op een of andere manier je andere opties van sparen/investeren beknot.
Noot: zelf nooit aan pensioensparen gedaan, dus ik zeg zeker niet dat je moet pensioensparen. Alleen lijkt deze reden me nogal krom.

Die redenering snap ik toch niet…welke limitatie was er dan? Als je nu 5000 euro per jaar wil in ETF stoppen had je eerder evengoed 4010 in een ETF kunnen stoppen en 990 in pensioensparen. Tis niet alsof pensioensparen op een of andere manier je andere opties van sparen/investeren beknot.
Noot: zelf nooit aan pensioensparen gedaan, dus ik zeg zeker niet dat je moet pensioensparen. Alleen lijkt deze reden me nogal krom.
Dat is één van de redenen, niet dé reden. Tuurlijk kon dat, maar zit ik een deel van mijn geld nog steeds in iets te steken dat minder geld opbrengt. En het laten staan zonder er geld bij te storten blijft ook geld kosten.

Ik vraag me af of je dat ooit nog gaat terugverdienen. Je bent al met een achterstand van 36% begonnen tov pensioensparen.
Ik heb een paar jaar pensioensparen gedaan en laat dat geld daar gewoon staan. Het is een vrij aggressief fonds, dus ik zie wel hoeveel het opbrengt aan mijn 65e.

Ik vraag me af of je dat ooit nog gaat terugverdienen. Je bent al met een achterstand van 36% begonnen tov pensioensparen.
Ik heb een paar jaar pensioensparen gedaan en laat dat geld daar gewoon staan. Het is een vrij aggressief fonds, dus ik zie wel hoeveel het opbrengt aan mijn 65e.
Ik heb ook de terugtrekking van het geld gedaan -> dat meeste aggressieve fonds van Fortis kwam nog niet eens in de buurt met wat ik zelf op mijn portefeuille haal qua rendement, en zelfs beduidend minder dan S&P tracker ook.

heb berekening gemaakt en na 3 jaar heb ik schade ingehaald, daarna is het puur winst + vrijheid om geld op te nemen wanneer ik wil + geen risico op nog surprise van regering om misschien in de toekomst dat pensioensparen nog zwaarder te belasten.

Terug
Bovenaan