Met de komende meerwaardebelasting in het achterhoofd ben ik aan het overwegen om binnenkort (ok, hopelijk geen slechte timing met de zoveelste Trump zever

) mijn portfolio en daarmee alle historische meerwaarden uit te cashen gezien de volgende mogelijke scenario's:
Verkopen voor 1 januari, situatie vanaf 1 januari:
- we staan op 1 januari hoger en dan loop ik winst mis, meerwaarden starten wel pas echt vanaf het nieuwe inkoopmoment
- we staan op 1 januari lager, positief want ik koop gewoon terug lager in
Niet verkopen voor 1 januari, situatie vanaf 1 januari:
- we staan op 1 januari hoger: geen probleem, enkel meerwaarden verschuldigd vanaf die koers
- we staan op 1 januari (aanzienlijk) lager: plots meerwaardebelasting verschuldigd op historische meerwaarden, daarna ook nog eens op de meerwaarden vanaf break-even
Mijn oorspronkelijke idee was dat niet verkopen en lager staan op 1 januari eigenlijk veruit de meeste ongunstige situatie was: dan zou ik namelijk ineens heel wat meerwaardebelasting verschuldigd zijn bij een grote drop van pakweg 30% en de gezamenlijke vrijstelling van dat jaar zou dan al verspild zijn aan de "winsten" van terug break-even te staan.
Maar als je het even narekent dan lijkt niet verkopen toch de beste optie: stel, je hebt een portfolio van 100k en we hebben pech en staan op 1 januari toch 30% lager, om van die 70k terug naar 100k te gaan heb je dan 30k meerwaarden waarop 10% dus 3k meerwaardebelasting is verschuldigd. Om beter af te zijn dan die 3k meerwaardebelasting moet je eigenlijk maar iets meer dan 3% winst maken op die 100k de komende maanden. Ik denk persoonlijk dat de kans dat je 3% winst maakt vele malen groter is dan dat we in januari 30% lager gaan staan.
Hebben jullie hier ook al over nagedacht? Wat is jullie strategie?
Het jaarlijks realiseren van de vrijgestelde meerwaarden lijkt me wel een heel gedoe te zijn, is er al beslist of meerwaarden worden bepaald adhv FIFO/LIFO of als we daar een vrije keuze in mogen maken? Gaat nogal iets geven qua administratie