Reverz
Well-known member
Lees even de laatste 10 pagina's van dit topic door en je gaat waarschijnlijk alle info hebben die je nodig hebt. Oh, en negeer vooral sell high, buy low berichten. Daar hoef je je echt niet mee bezig te houden.Ik weet niet of dit het juiste topic is maar graag jullie mening. Ik heb 20 k die ik graag zou investeren maar ik wil er mij zelf niet echt met bezig houden. Momenteel ben ik aan het kijken naar het vermogensbeheer van keytrade omdat dit nog aan relatief lage kost is tegenover de andere banken. Iemand ervaring hiermee?
Wel ben ik overtuigd dat ze nog een dip aan het aankomen is met wat er allemaal in Amerika aan het gebeuren is, zou ik hier nog even op wachten of zou ik er gewoon voor gaan aangezien het toch een 20 jaren plan is?
TL;DR versie: open een account bij een low-cost broker (MeDirect, Saxo, DeGiro...). Koop elke maand of elke 3 maand een stuk van dezelfde ETF aan. IWDA of SWRD (beiden ontwikkelde wereld maar andere uitgever) zijn het meest populair hier, optioneel in combinatie met 10-12% EMIM (emerging markets).
Voor die 20k heb je 2 opties:
* Ofwel knal je die handel ineens lump sum de beurs op.
* Ofwel koop je de volgende 10 maand telkens 2k om wat spreiding te hebben of iets in die trend.
Voordeel van lump sum: geen gemiste opportuniteitskost door geld dat staat te slapen voor het de beurs op gaat.
Voordeel van spreiden over verschillende maanden: meerdere aankoopmomenten zorgen voor een gemiddelde aankoopkoers over een lange(re) periode waardoor de kans kleiner is dat je per ongeluk op een slecht moment aankoopt.
Dit dekt misschien niet alles 100% af maar vanuit die high level stappenplan kan je waarschijnlijk wel bepaalde zaken verder opzoeken indien nodig. In ieder geval: steek er nu 1 keer voldoende tijd in. Dit is iets waar je letterlijk één keer een paar uur van u tijd in investeert om te weten wat je exact moet doen en je bent de komende 20 jaar gesteld. Het enige wat je dan nog moet doen is periodiek stukjes bijkopen en that's it.
Laatst bewerkt:
?

.