ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik zou aanraden om het gevraagde zelf mee te delen, als iemand die zelf werkzaam is in de branche.
Of ervan profiteren om je te laten buitenschoppen door Belfius en nooit meer terug te kijken, en indien van toepassing, de hypotheek of kredieten rechtstreeks verder afbetalen op het kredietrekeningnr.
Door het feit ze je zelf buitenschoppen heb je technisch gezien geen mogelijkheid meer om je loon daar te laten storten en kan je niet meer aan de verplichting voldoen voor een eventuele korting. Bijgevolg behou je de korting.

Sterke stijging, maar toch "maar" 76.000 ETF retail beleggers in het laatste kwartaal van 2024. Ik vind dat een eerder vrij laag cijfer? Dan blijkt dat toch een vrij nicheproduct te zijn voor de Belg.

Dat is inderdaad verrassend laag, zeker als je cijfers ziet dat 500.000 - 800.000 Belgen zouden beleggen in aandelen.
Waarschijnlijk nog veel Belgen die ofwel aan stock picking doen, ofwel het advies van hun bank volgen en daardoor bankfondsen e.d. kopen?

Ik moet zeggen dat van mijn vrienden waarvan ik weet dat ze beleggen, de meeste het nog altijd bij aandelen houden omdat ETFs onbekend & onbemind is.

Tikkeltje of topic maar hier wordt de rekening geblokkeerd als onderstaande gegevens niet worden meegedeeld:
Ook een tikkeltje off-topic maar hier wordt een overschrijving van €4,20 naar een Nederlandse rekening tegengehouden tot ik de volledige naam (ok, snap ik) maar ook het adres en de geboortedatum van de tegenpartij geef aan mijn bank.
Het gaat over een betaling van het eten dat hij in de supermarkt was gaan halen dat hij had voorgeschoten. De bank schermt met het puntje Sancties en Embargo's waar men spreekt over mogelijke:
  • Misdaden tegen het internationaal recht
  • Het overtreden van de mensenrechten
  • Witwasmisdrijven
  • Daden van terrorisme
Zou het feit dat mijn collega Marokkaanse roots heeft meespelen dat de bank hier zo moeilijk over doet?

Sterke stijging, maar toch "maar" 76.000 ETF retail beleggers in het laatste kwartaal van 2024. Ik vind dat een eerder vrij laag cijfer? Dan blijkt dat toch een vrij nicheproduct te zijn voor de Belg.

Het aantal ETF-transacties op kwartaalbasis steeg in 2024 met meer dan 80 procent, tot 207.000, aldus de FSMA.

Unless specified otherwise, all statistics derive from the behavior of Belgian retail investors tradingfinancial instruments through an entity supervised by the FSMA.
->
buitenlandse brokers vallen niet onder de Belgische FSMA. Degiro, Lynx, IB,...

Dus waarschijnlijk wel onderschat in aantal.

Dat is inderdaad verrassend laag, zeker als je cijfers ziet dat 500.000 - 800.000 Belgen zouden beleggen in aandelen.
Waarschijnlijk nog veel Belgen die ofwel aan stock picking doen, ofwel het advies van hun bank volgen en daardoor bankfondsen e.d. kopen?

Ik moet zeggen dat van mijn vrienden waarvan ik weet dat ze beleggen, de meeste het nog altijd bij aandelen houden omdat ETFs onbekend & onbemind is.
En nochtans is stock picking risicovoller dan ETF's.

ETF's zijn voor de gemiddelde belg zeker en vast onbekender dan bv. crypto die zoveel meer in de media komt, waardoor bv. m'n vader bijna gescammed werd door een fake crypto trading platform die hem gecontacteerd had (dat heb je natuurlijk als je e-mailadres & telefoonnr. publiek zijn en men online bekendstaat als "CEO"). Gelukkig was hij op tijd bij mij geraakt wegens twijfels omdat het maar niet lukte om die fake winsten over te schrijven naar z'n eigen rekening... :rolleyes:
Ze hadden voor hem een account aangemaakt en 'm zodanig overtuigd dat hij gestort had (terwijl hij dat helemaal niet had gedaan), en zijn winsten dus al kon overschrijven... Om hem dan net te overhalen echt en meer over te schrijven naar die fake crypto rekening... En maar bellen dat die losers deden eens ze denken dat je in hun klauwen valt, telkens andere nrs... Echt walgelijke praktijken...
Het meest bangelijke was dat m'n vader zo naïef was en een engelstalig gesprek voerde met een onbekende over geld...

Met m'n moeder en stiefvader is dat nog een ander verhaal, hij was z'n hele leven lang zelfstandig directeur van een bankagentschap en dus vertrouwd hij op z'n huidige collega's om hem te adviseren, m'n ma volgt 'm gewoon... Het is ook zeer moeilijk zo iemand te overtuigen als je geen financiële achtergrond - diploma's hebt. Naast het feit dat ze liever discreet zijn met wat ze hebben (ook nooit gevraagd). Dan lijkt hun enige alternatief de bankier van hun vaste bankagentschap in hun dorp ergens rond de kerktoren...

M'n grootouders zweerden steeds op staatsbons en andere obligaties. Als ik er nu aan terug denk hoeveel meer dat zou opgebracht hebben met een ETF... Mag je dus echt niet doen of ge wordt depressief.

En nochtans is stock picking risicovoller dan ETF's.

ETF's zijn voor de gemiddelde belg zeker en vast onbekender dan bv. crypto die zoveel meer in de media komt, waardoor bv. m'n vader bijna gescammed werd door een fake crypto trading platform die hem gecontacteerd had (dat heb je natuurlijk als je e-mailadres & telefoonnr. publiek zijn en men online bekendstaat als "CEO"). Gelukkig was hij op tijd bij mij geraakt wegens twijfels omdat het maar niet lukte om die fake winsten over te schrijven naar z'n eigen rekening... :rolleyes:
Ze hadden voor hem een account aangemaakt en 'm zodanig overtuigd dat hij gestort had (terwijl hij dat helemaal niet had gedaan), en zijn winsten dus al kon overschrijven... Om hem dan net te overhalen echt en meer over te schrijven naar die fake crypto rekening... En maar bellen dat die losers deden eens ze denken dat je in hun klauwen valt, telkens andere nrs... Echt walgelijke praktijken...
Het meest bangelijke was dat m'n vader zo naïef was en een engelstalig gesprek voerde met een onbekende over geld...

Met m'n moeder en stiefvader is dat nog een ander verhaal, hij was z'n hele leven lang zelfstandig directeur van een bankagentschap en dus vertrouwd hij op z'n huidige collega's om hem te adviseren, m'n ma volgt 'm gewoon... Het is ook zeer moeilijk zo iemand te overtuigen als je geen financiële achtergrond - diploma's hebt. Naast het feit dat ze liever discreet zijn met wat ze hebben (ook nooit gevraagd). Dan lijkt hun enige alternatief de bankier van hun vaste bankagentschap in hun dorp ergens rond de kerktoren...

M'n grootouders zweerden steeds op staatsbons en andere obligaties. Als ik er nu aan terug denk hoeveel meer dat zou opgebracht hebben met een ETF... Mag je dus echt niet doen of ge wordt depressief.

100% akkoord!

Wel scary dat je vader daarin trapte, ik zou dat eerder van jongeren verwachten dat die zich door de crypto-hype laten meeslepen in de illusie van "snel rijk te worden".

In de generatie van grootouders waren staatsbons en obligaties zeker geen slechte keuze (met de interestvoeten van toen kon dat zeer goed opbrengen) en ETFs zijn zeker in Europa maar de laatste 15 of 20 jaar wat meer gemeengoed geworden dacht ik?

Het aantal ETF-transacties op kwartaalbasis steeg in 2024 met meer dan 80 procent, tot 207.000, aldus de FSMA.

Unless specified otherwise, all statistics derive from the behavior of Belgian retail investors tradingfinancial instruments through an entity supervised by the FSMA.
->
buitenlandse brokers vallen niet onder de Belgische FSMA. Degiro, Lynx, IB,...

Dus waarschijnlijk wel onderschat in aantal.
Zou de belegger op buitenlandse platformen geen kleine fractie zijn? Die daarentegen misschien wel een relatief groot handelsvolume vertegenwoordigen.

Ook de cijfers van het aantal retail beleggers in aandelen zijn eigenlijk niet echt hoog te noemen. Dat schommelt tussen de 150.000-200.000 per kwartaal of dus ongeveer 1.5% van de bevolking.

Zou de belegger op buitenlandse platformen geen kleine fractie zijn? Die daarentegen misschien wel een relatief groot handelsvolume vertegenwoordigen.

Ook de cijfers van het aantal retail beleggers in aandelen zijn eigenlijk niet echt hoog te noemen. Dat schommelt tussen de 150.000-200.000 per kwartaal of dus ongeveer 1.5% van de bevolking.

Als je de groeicijfers bekijkt van DeGiro in Nederland, kan ik moeilijk geloven dat die 750.000 klanten op degiro.nl (volgens hun site.) daar geen redelijk percentage Belg van is. Ik kan moeilijk geloven dat daar bijvoorbeeld maar 1% Belg van is en 99% Nederlander.

En de retailbeleggers die echt actief veel kopen/verkopen, gaan ook op de buitenlandse brokers zitten.

Ik geloof nooit dat maar 1,5-2% van de bevolking in aandelen of ETFs belegt.

Ik denk dat je schromelijk overschat hoeveel mensen effectief beleggen.

De helft van de Belgen heeft al geen computer of deftig internet of heeft het maar kan er geen basic zaken mee doen. Weinig kans dat die beleggen.
20% is jonger dan 18 en mag niet beleggen.

Dan zitten we al aan een kleine 5M Belgen die overschieten.

Even kort door de bocht dat wie niet werkt waarschijnlijk niet de actievste belegger is. Participatiegraad in belgie is 70% maar gepensioneerden zijn daar niet bij geteld. Voor de simpelheid negeer ik dat even in de veronderstelling dat die afgevallen zijn bij de groep 'kunnen niet met computer werken'. Dan schieten er nog 3.5M over.

Bij wie geen kansarmoede heeft, ik ga kort door de bocht en veronderstel dat dat de werkenden zijn, heeft de helft maar minder dan 6 mnd spaargeld in geval van nood. Ik ga er ook van uit dat deze niet zot gaan beleggen. Dan schieten er nog misschien 2M over. Pak dat vele beleggen in gezinsverband en dat een gezin uit 2 bestaat (weer kort door de bocht want de kinderen zijn hierboven al afgetrokken). Dan spreken we over 1-max 2M belegbare Belgen.

Zie: https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/meer-dan-45-miljoen-belgen-niet-staat-om-te-sparen

Dan vind ik het niet vreemd dat er "maar" 500,000 - 800,000 Belgen beleggen. En dat de helft of zo in ETFs zit. Er gaan veel vermogende pensio's zijn die gewoon een appartement verhuren of wat dividend aandelen hebben of wat fondsen waar wat cashflow uitkomt. Denk niet dat er veel pensio's als een zot zitten te springen van ETF naar cash naar ETF.

Om het concreet te maken. In mijn vriendengroep zijn er van de 10 misschien 2 of 3 die beleggen, 2 die wat crypto doen (HODL forever) en dan 1 die met vastgoed bezig is. En dat zijn allemaal mensen die met een computer kunnen werken, goed gestudeerd hebben en kunnen berekenen hoeveel het zou opbrengen, goed geld verdienen, genoeg sparen om te kunnen beleggen maar geen maag hebben die ertegen kan. Ooit zo'n vriend gehad 'die ook ging beginnen beleggen'. Koopt voor 5k iets random en dan om de 2d paniekerige telefoons als het 2% naar beneden gaat of telefoons of hij 'chips off the table moet nemen' als het 5 of 10% gestegen is. Chill dude.

Langs mijn madam haar kant is er ook niemand van vrienden die belegt. Op elk nieuwjaarsfeest geneut dat het leven duur is en schoenen en bladiebla. Ook geen enkele vent van die vrouwen die belegt, of het zou die ene sjarel moeten zijn die lego koopt en de doos in een aparate kamer legt 'omdat het binnen 15y veel geld zal waard zijn'. Maar dus geen ETFs of zo.

Mijn pa en broers wel.

Mijn schoonpa en schoonbroers niet. Schoonpa: "Aandelen, dat doen we niet". Waarom ? Nooit een antwoord op gekregen. Mijn schoonbroer steekt zijn centen liever in zijn aannemer activiteiten waar hij zogezegd 20+% ROE haalt. Jammer dat hij op zijn 40 al 3x failliet geweest is en geen frank heeft - wel veel schulden, geen geld. Andere schoonbroer is zijn geld kwijt aan de aannemer sjarel en niet veel geld om te beleggen.

Op elk nieuwjaarsfeest geneut dat het leven duur is en schoenen en bladiebla.
Niet enkel op nieuwjaarsfeesten trouwens - ik vraag me soms af of dat eigen aan de Belgen is, en pas op - ver in de familie zit een eigenaar van een transportbedrijf die een paar miljoen winst per jaar draaien - al 2 generaties - zelfs die gasten gaan daar vlot in mee dat een fles melk al 1,5 € kost en dat je een lening moet afsluiten om een winkelkar te kunnen vullen.

In mijn vriendengroep ook weinig, en daar zitten veel bij die TEW/HIR gestudeerd hebben. Degenen die zuinig leven en investeren doen dat eerder in vastgoed, sommigen dan nog een stukje in aandelen maar als het 10k€ zal zijn dan is het al veel. De meesten leven het grotendeels op, doen aan pensioensparen en degenen die echt zuinig omgaan met hun geld zetten het dan op een spaarrekening.

Af en toe zie ik dan wel iemand iets proberen, dan gaan ze overstag voor aandeel X of Y. Ofwel daalt het en zitten ze dan gefrustreerd vast met een verlies dat ze niet willen nemen, ofwel stijgt het aandeel en verkopen ze het voor een habbekrats aan winst. Zo kan je nooit succesvol geld uit de beurs halen.

Doorsnee Belg is ietwat meer risk-avers uiteraard, maar lack of financial acumen is daar ook heel bepalend in, en dat is in essentie ook grotendeels terug te brengen naar een gebrek in scholing, waardoor mensen in onnozelheden als spaarrekeningen en pensioensparen blijven hangen.

Zelfs al babbel je met TEW/HIR/MBA's, dan nog zijn er heel veel die raar gaan kijken als je over vermogensportfolio's praat, laat staan als je het daar hebt over diversificatie etc.

Potentiëel ook gewoon historische erfenis/bias, waarbij "de overheid" er wel voor zal zorgen.

In mijn vriendengroep ook weinig, en daar zitten veel bij die TEW/HIR gestudeerd hebben. Degenen die zuinig leven en investeren doen dat eerder in vastgoed, sommigen dan nog een stukje in aandelen maar als het 10k€ zal zijn dan is het al veel. De meesten leven het grotendeels op, doen aan pensioensparen en degenen die echt zuinig omgaan met hun geld zetten het dan op een spaarrekening.

Af en toe zie ik dan wel iemand iets proberen, dan gaan ze overstag voor aandeel X of Y. Ofwel daalt het en zitten ze dan gefrustreerd vast met een verlies dat ze niet willen nemen, ofwel stijgt het aandeel en verkopen ze het voor een habbekrats aan winst. Zo kan je nooit succesvol geld uit de beurs halen.

Niet enkel op nieuwjaarsfeesten trouwens - ik vraag me soms af of dat eigen aan de Belgen is, en pas op - ver in de familie zit een eigenaar van een transportbedrijf die een paar miljoen winst per jaar draaien - al 2 generaties - zelfs die gasten gaan daar vlot in mee dat een fles melk al 1,5 € kost en dat je een lening moet afsluiten om een winkelkar te kunnen vullen.

Mijn madam is wel schattig in dat opzicht. Die zegt altijd tegen de vrienden en familie 'in plaats van te neuten over centen, ga eens met cege spreken. Die kan van 1 euro meer dan een euro maken'. Terwijl mijn strategie niet zo exotisch is...

1) Pak hypotheek aan 1%, steek al de cash in 25% IWDA, 25% dividend aandelen, 25% holdings, 25% stock picks. Zelfs als de IWDA, holdings en picks niks opbrengen, betaalt de dividenden de rente op de hypoteek.

2) Pak 2e hypotheek aan 1%, steek al de cash 100% in dividend aandelen, ride the spread, dividenden betalen interest en kapitaal af.

MAAR DAN HEB JE NOG SUPERLANG EEN LENING EN EEN GROTE LENING EN RISICO EN BLABLABLA.

Euh ja, dus niet e, but nevermind.

EN MOET JE DAAR NIET SUPERLANG MEE BEZIG ZIJN ALTIJD ?

Wel ja, ik herbalanceer elk kwartaal eens als ik er aan denk. Voordeel van IWDA en holdings en dividend aandelen. Je moet er niet naar omkijken. De stock pics op de email alerts inschrijven. Voor de rest lees ik de gazet en kijk ik naar het nieuws. Ik heb genoeg economische kennis om te weten dat shit hit the fan als er 2 weken lang trump met tarieven op de tv komt....

Volgens het ECB heeft 12% van de belgen crypto. https://www.ecb.europa.eu/stats/ecb...en_img51.png?5c9aca137f0af1ecc5c69791e0f62e31
Survey bij +- 2.500 Belgen blijkbaar

Ik kan moeilijk geloven dat er minder Belgen zijn die zelf bij een broker ETF's hebben dan Belgen die crypto hebben.

Oude generatie laat dat nog doen door een bank of via levensverzekeringen, daar kan ik best nog inkomen. En veel indirect ETF eigendom zal wel gebeuren via pensioensparen en dergelijke

Volgens het ECB heeft 12% van de belgen crypto. https://www.ecb.europa.eu/stats/ecb...en_img51.png?5c9aca137f0af1ecc5c69791e0f62e31
Survey bij +- 2.500 Belgen blijkbaar

Ik kan moeilijk geloven dat er minder Belgen zijn die zelf bij een broker ETF's hebben dan Belgen die crypto hebben.

Oude generatie laat dat nog doen door een bank of via levensverzekeringen, daar kan ik best nog inkomen. En veel indirect ETF eigendom zal wel gebeuren via pensioensparen en dergelijke
12% crypto lijkt me wel veel nee?

12% crypto lijkt me wel veel nee?

Ergens wel maar ik herinner me ook wel momenten waar hele vriendengroepen s'nachts zaten te traden op shitcoins en dat er jonge juristen op de trein zaten te stoefen over hun trades midden in de nacht tijdens de werkweek :p. Ik denk dat 12% overdreven is maar ook niet zodanig ver van de realiteit. (Iets à la 6 à 7% voelt beter aan qua buikgevoel :p.)

Ik weet niet of dit het juiste topic is maar graag jullie mening. Ik heb 20 k die ik graag zou investeren maar ik wil er mij zelf niet echt met bezig houden. Momenteel ben ik aan het kijken naar het vermogensbeheer van keytrade omdat dit nog aan relatief lage kost is tegenover de andere banken. Iemand ervaring hiermee?
Wel ben ik overtuigd dat ze nog een dip aan het aankomen is met wat er allemaal in Amerika aan het gebeuren is, zou ik hier nog even op wachten of zou ik er gewoon voor gaan aangezien het toch een 20 jaren plan is🤔?

Terug
Bovenaan