ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Mompelt iets van broken clock & twice a day.

Ik hoor letterlijk al 20y mijn opeenvolgende schoonvaders waarschuwen voor 'ooit gaat de beurs zakken en ben je alles kwijt'. Gevolgd door de 'zie je wel' bij de zoveelste scheet 10 of 15% naar beneden.

Ondertussen is mijn portefeuille meer waard dan wat mijn schoonpa netto in zijn leven verdiend heeft en dat met weinig exotische posities.
20 jaar, inderdaad. In die periode is het niet voorgevallen. Komt ook niet iedere 20 jaar voor :oi22:. Dus op die periode heb je inderdaad gelijk. Ben blij dat je portefeuille nu meer waard is dan hetgeen je schoonpa netto in zijn leven verdiend heeft. Ik zou zeggen "houden zo" of eerder "verbeter het verder". En ja, ben momenteel zelf ook long.

Zou mogelijk nog ongeveer 10 jaar kunnen duren. Blijkbaar eerst de DCA’ers hunne beleggerspot goed laten aanvullen. En ja, het komt mogelijk nog, en beter vroeg dan laat, maar ik vrees ervoor. Ben momenteel helemaal long, en ik outperform IWDA dit jaar. En nee, ik ben niet JDB :oi22:.
Vermoeiend, altijd dat selectief inzoomen om verbanden aan te tonen die er in realiteit helemaal niet zijn...

En van de 100 die men zo post is er dan per ongeluk eens 1 blijkt te kloppen en dan de grote Jan uithangen "ziede wel! Called it!". Maar over die 99 anderen wordt niet meer gesproken naidne. Als je vaak genoeg gokt ga je er uiteindelijk wel eens op zitten.

Vermoeiend, altijd dat selectief inzoomen om verbanden aan te tonen die er in realiteit helemaal niet zijn...

En van de 100 die men zo post is er dan per ongeluk eens 1 blijkt te kloppen en dan de grote Jan uithangen "ziede wel! Called it!". Maar over die 99 anderen wordt niet meer gesproken naidne. Als je vaak genoeg gokt ga je er uiteindelijk wel eens op zitten.
Ik ben ieder geval nog aan het wachten op de crash van februari maart april mei juni juli augustus september oktober november december januari 2024 2025 2035.
Gelukkig begint de scope verder te staan.

80% daling van de indexen? Dat is de afgelopen 100 jaar 1 keer voorgekomen...
Wel, denk je dan niet dat er één op til staat?!

bitcoin-ligthning.gif

Ik snap niet dat er nog mensen ronddwalen in de beurstopics en Gassy nog niet op hun ignore lijst hebben staan.

Ik begrijp de posts van sommigen hier ook totáál niet. In de ene post zijn ze "helemaal long" en in een post van 2 weken geleden laten ze uitschijnen dat ze op een berg cash zitten waarmee ze gaan lump summen als IWDA nog verder crashed. :unsure: Wat is het nu? Cash aanhouden om een brede markt dip te kunnen kopen is de facto een soort van short positie imo.

bitcoin-ligthning.gif

Ik snap niet dat er nog mensen ronddwalen in de beurstopics en Gassy nog niet op hun ignore lijst hebben staan.
hoe werkt dat eigenlijk, dat ignoren? Zie je dan gewoon de berichten niet? En wat met de replies?

- Toen er nog geen centrale bank was om grote miserie op te lossen
- Toen er nog geen real time data was en de economie 6 mnd lang in de dieperik kon gaan zonder iemand het zag
- Toen er nog geen transparantie was in policy parameters
- Toen er nog geen brede 401k en pensioensparen was
...

Kans dat het nog eens gebeurt, lijkt me relatief beperkt

bitcoin-ligthning.gif

Hier staat hij op ignore, maar soms ben ik getriggered door commentaren. Dan klap ik de ignored comment open...

- Toen er nog geen centrale bank was om grote miserie op te lossen
- Toen er nog geen real time data was en de economie 6 mnd lang in de dieperik kon gaan zonder iemand het zag
- Toen er nog geen transparantie was in policy parameters
- Toen er nog geen brede 401k en pensioensparen was
...

Kans dat het nog eens gebeurt, lijkt me relatief beperkt

Hier staat hij op ignore, maar soms ben ik getriggered door commentaren. Dan klap ik de ignored comment open...
Enkele mogelijkheden zijn:
  • monetair stelselinstorting
  • wereldwijde oorlog
  • onbeheersbare hyperinflatie in grote economieën
  • een wereldwijde cybercatastrofe

Enkele mogelijkheden zijn:
  • monetair stelselinstorting

Please elaborate wat dat wil zeggen, wat dat inhoudt, wat dat zou triggeren, waarom de CB niet zou kunnen interveneren

• wereldwijde oorlog

WO1 en WO2 hebben we ook overleegd. "Wereldwijde oorlog" bestaat niet he. Zelfs in WO1 en WO2 ging de wereld gewoon verder in 99% van de wereld. Het front is het front.

Zelfs in Oekranie gaat het leven door.

• onbeheersbare hyperinflatie in grote economieën

Van waar zou die komen ? Waarom zou die niet beheersbaar zijn door CB ? En - million dollar question - waarom zou dat per definitie 80% daling veroorzaken

• een wereldwijde cybercatastrofe

Please elaborate wat dat wil zeggen, wat dat inhoudt, en waarom dat een implosie van de beurs zou betekenen.

bitcoin-ligthning.gif

De komende 100 jaar misschien (en dan nog), maar zo lang is mijn beleggingshorizon nu ook weer niet...

Please elaborate wat dat wil zeggen, wat dat inhoudt, wat dat zou triggeren, waarom de CB niet zou kunnen interveneren

WO1 en WO2 hebben we ook overleegd. "Wereldwijde oorlog" bestaat niet he. Zelfs in WO1 en WO2 ging de wereld gewoon verder in 99% van de wereld. Het front is het front.

Zelfs in Oekranie gaat het leven door.

Van waar zou die komen ? Waarom zou die niet beheersbaar zijn door CB ? En - million dollar question - waarom zou dat per definitie 80% daling veroorzaken

Please elaborate wat dat wil zeggen, wat dat inhoudt, en waarom dat een implosie van de beurs zou betekenen.
Een grote zonnestorm zoals het Carrington Event in 1859, dat zou wel eens het internet en delen van het elektriciteitsnet kunnen platleggen.

Een grote zonnestorm zoals het Carrington Event in 1859, dat zou wel eens het internet en delen van het elektriciteitsnet kunnen platleggen.
Ah ja, hoe dan? Glasvezel die op de zeebodem ligt?

Ik gok eerder op een sneeuwstorm in de Sahara.

Laatst bewerkt:
Ah ja, hoe dan? Glasvezel die op de zeebodem ligt?

Ik gok eerder op een sneeuwstorm in de Sahara.
Stel u die stroompanne voor in Spanje, maar dan dagen of zelfs maanden aan een stuk door kapotte transformators ten gevolge van de zonnestorm. Als ge geen stroom hebt dan is uw internet dat niet werkt nog het minste van uw zorgen. Satellieten zouden beschadigd geraken, gps zou uitvallen, dus het vliegtuig nemen zou ook een tijdlang niet meer mogelijk zijn.
Logistieke ketens zouden uitvallen zonder elektriciteit/internet, supermarkten worden geplunderd, ...

Terug
Bovenaan