ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik zou hier nu stilaan toch echt wel eens bronnen willen zien dat ETF's enkel bestaan om passief te beleggen en voor geen ander doeleind mogen gebruikt worden. Ik heb er zelf al op gezocht maar helaas niet gevonden, maar hier wordt wel telkens beweerd dat je ETF's niet mag gebruiken om de markt te timen.
Je kan doen met ETF's wat je wilt eh, als je een ETF wilt daytraden gaat dat gerust (dat gebeurt ook veelvuldig met SPY/QQQ) en veel volatility ETF's (SVXY, VXX) zijn net ontworpen om te daytraden of voor korte termijn posities. Als je aan market timing wilt doen dan lijken de brede grote ETF's mij daarvoor geschikt.

Anyway, mijn market timen met IWDA heeft mij geen windeiren gelegd ondertussen. Verkocht aan 105 in februari zoals vermeld. Sindsdien aangekocht aan niveaus bij elke -5%, voor de rest DCA tot alles terug belegd is tegen januari 2026.
Zero stress trouwens aangezien mijn geld veilig aan de kant stond tijdens de turbulente periodes. Tegen dat alles terug belegd is heb ik gemakkelijk 10% en potentieel een pak meer IWDA dan oorspronkelijk in handen.
Wel ja, als je in staat bent om turbulente periodes/marktcorrecties te voorspellen dan moet je daar vooral op inzetten ... Ik twijfel sterk of je op die manier geld gaat verdienen in the long run. 80% van de professionele money managers slaagt er niet in om een index te verslaan op lange termijn, dus ik weet niet goed waarom jij denkt dat je dat wel kan kunnen? Het idee achter passive investing is dat je gewoon een market tracker koopt en dan wacht, omdat je op die manier historisch gezien een betere ROI hebt dan die 80% money managers.

Ik zou hier nu stilaan toch echt wel eens bronnen willen zien dat ETF's enkel bestaan om passief te beleggen en voor geen ander doeleind mogen gebruikt worden. Ik heb er zelf al op gezocht maar helaas niet gevonden, maar hier wordt wel telkens beweerd dat je ETF's niet mag gebruiken om de markt te timen.

Anyway, mijn market timen met IWDA heeft mij geen windeiren gelegd ondertussen. Verkocht aan 105 in februari zoals vermeld. Sindsdien aangekocht aan niveaus bij elke -5%, voor de rest DCA tot alles terug belegd is tegen januari 2026.

Zero stress trouwens aangezien mijn geld veilig aan de kant stond tijdens de turbulente periodes. Tegen dat alles terug belegd is heb ik gemakkelijk 10% en potentieel een pak meer IWDA dan oorspronkelijk in handen.
Alles (of deels) verkopen en dan een jaar lang DCA, dan ga je op de lange termijn sowieso slechter uitkomen dan alles te laten te staan. Je geld staat gewoon te lange tijd aan de kant te niksen en jij kunt nooit perfect voorspellen wanneer de echte dips komen.

Niemand beweerd dit hier toch? Het is alleen niet echt aangeraden tenzij het uw job is en ge dus aan daytraden doet, en niks anders.

Hier alles laten staan en een lumpsum bijgekocht, naast de reguliere DCA, gelukkig net helemaal onderaan de curve, maar nooit iets verkocht.

't Stond hier ook veilig 'geïnvesteerd' zonder TOB taks te moeten betalen bij verkoop en terug aan te kopen...

Daytraden is niet investeren maar speculeren eh.

Je hebt dan ook het compounding effect niet of in veel mindere mate van de herinvestering van dividenden bij accumulerende ETFs. En ook het compounding effect wanneer bedrijven in zichzelf investeren en de marktwaarde dus verhoogd, verlies je dan als je niet geïnvesteerd was op dat moment... Of je koopt dan net te laat, want ja, eerlijk, volg jij al het nieuws van alle 3000+ bedrijven die in een ETF kunnen zitten op de voet om zo goed te kunnen timen?

“Buy and Hold” as it often is in reality:

Buy 🤑
plan to hold💪
panic😱
sell😱
buy again higher😬
see the gains🙌
buy more🥳
plan to hold for 10 years now!💪
double down when the stock drops 10%😯
panic😱
sell😱

Never invest again😞
Until the next top🤦‍♂️

Je kan dat heel simpel vermijden door niet de beurskoers op de voet te volgen.
Gewoon kopen en dan er niet meer naar omkijken.
That's it.

Het probleem is dat de meeste mensen dit niet kunnen en zich laten opjutten door berichten in de media of allerlei irrelevante elementen (bijv. de recente heisa rond de US tariffs). Zo maak je het moeilijk voor jezelf en je rendement.

Timen kan je niet. Maar de aankoopmomenten kan je wel min of meer wat strategisch plannen. Ofdat die 1 of 2% extra je rijk zullen maken, waarschijnlijk niet. Maar het zal wel wat helpen.
Zelf ben ik na enkele maanden afgestapt van het idee om begin elke maand zonder denken aan te kopen aan dagprijs. Als het in een bepaalde periode schommelt tussen 100 en 103, stel dan gewoon een order in aan 100 en heb enkele dagen geduld…
Zelf heb ik een 4-tal procent verlies vermeden door te verkopen tijdens Trump zijn grappen. Eerlijkheidshalve was het ook wat geluk, maar vooral waar ik me toen goed bij voelde. En het lijkt me persoonlijk ook geen verplichting om echt te blijven zitten. Als het duidelijk is dat er een daling komt, dan lijkt me verkopen niet zo heel slecht of moeilijk. Het moeilijke is gewoon de ballen te hebben om terug aan te kopen. En de kans is veel groter dat je fout bent dan juist.

Timen kan je niet. Maar de aankoopmomenten kan je wel min of meer wat strategisch plannen. Ofdat die 1 of 2% extra je rijk zullen maken, waarschijnlijk niet. Maar het zal wel wat helpen.
Zelf ben ik na enkele maanden afgestapt van het idee om begin elke maand zonder denken aan te kopen aan dagprijs. Als het in een bepaalde periode schommelt tussen 100 en 103, stel dan gewoon een order in aan 100 en heb enkele dagen geduld…

Ja, tot het nooit meer naar 100 gaat, he. Dat is net het punt van waarom market timen niet werkt. Volgende keer zet je het op 99 of 98. En dan kijk je naar 100 101 102 103 104 105 106 107 108 en dan koop je uiteindelijk aan 108 of zo. En dan heb je 5x een frank bespaard en is al die 'winst' weg door 1 keer niet op de trein gestapt te zijn... time in the market >>> market timing

Zelf heb ik een 4-tal procent verlies vermeden door te verkopen tijdens Trump zijn grappen. Eerlijkheidshalve was het ook wat geluk, maar vooral waar ik me toen goed bij voelde.

En wanneer heb je teruggekocht ? Verkopen en terugkopen moet je niet 1x, maar al goed kunnen timen. Aangezien we nu 10% onder ATH staan, lijkt het me weinig plausibel dat je veel winst gemaakt hebt.

En het lijkt me persoonlijk ook geen verplichting om echt te blijven zitten. Als het duidelijk is dat er een daling komt, dan lijkt me verkopen niet zo heel slecht of moeilijk. Het moeilijke is gewoon

uiteraard om te weten wanneer de daling komt. Ja, als je weet wanneer de daling komt, dan is het niet moeilijk om geld te verdienen. Zo ver waren de meeste al vermoedelijk...

de ballen te hebben om terug aan te kopen. En de kans is veel groter dat je fout bent dan juist.

Ja, tot het nooit meer naar 100 gaat, he. Dat is net het punt van waarom market timen niet werkt. Volgende keer zet je het op 99 of 98. En dan kijk je naar 100 101 102 103 104 105 106 107 108 en dan koop je uiteindelijk aan 108 of zo.
Ik snap de redenering wel. Maar als je wat redelijk bent en niet te hebberig bent kan je toch best wel wat spelen in de marge en een procentje winnen. In de meeste gevallen toch, zeker nu iwda zo volatiel is. Er zijn natuurlijk ook soms periodes dat dit niet lukt omdat alles traag maar gestaag blijft stijgen. En dan mis je winst, klopt.

, lijkt het me weinig plausibel dat je veel winst gemaakt de daling komt,
geen winst gemaakt. Verlies beperk zei ik. Ik checkte net nog eens, aan dikke 90 verkocht en dikke 87 ter aangekocht. I know peanuts. En “als als” telt niet. Maar als Trump die 90 dagen uitstel niet invoerde, en een klein beetje stabiliteit (als je het zo kan normen) liet terugkeren, was de kans groot dat iwda nog een pak verder ging dalen. Die beruchte week er even uit geweest zijn, en dus risico beperkt te hebben, was ook wel ok.

Ik geef geen advies hoor. Enkel mijn bedenking dat naar mijn gevoel we niet altijd moeten no-brainen bij het aankopen bij iwda. Misschien zit ik er helemaal naast en denk ik hier over enkele jaren anders over.

geen winst, beperkt verlies, allemaal hetzelfde.

Verkocht aan 90 en gekocht aan 87. Dus hoerenchance door na een -20% rit 2d later terug te kopen en toevallig aan -18% terug te kopen. Lijkt me een weinig future proof techniek...

Ik vind het woord niet. Maar ironisch misschien. Je spreekt over 'niet hebberig' zijn terwijl je binnen een week 2 trades doet met 3% verschil... Much hebberig >>> elke maand IWDA...

Verkopen na een sterke daling zou ik nu ook niet meteen doen. Mijn verkoopprijs van IWDA was 104,44, terug aangekocht aan 83,57 en 89,00. Toch al een mooie winst. De redenen voor verkoop heb ik hier genoeg vermeld: Trump was duidelijk van plan om de beurzen te doen zakken.

Mijn break even prijs ligt nu op 130. Zal nog wel even duren voor IWDA die prijs aantikt. Nu DCA tot het einde van het jaar of bijkopen wanneer lower lows bereikt worden.

Dan blijf je mooi achter met je geduld als het verder stijgt van 103 naar 105 naar 110 ...
Het is echt niet zo simpel om gewoon te wachten tot de koers daalt tot een niveau dat jij in gedachten hebt en enkel dan in te stappen. Nogmaals, het hele voordeel van indexing is net dat je je daar niet mee bezig houdt omdat het onmogelijk is te voorspellen wat de koers gaat doen.

Zelf heb ik een 4-tal procent verlies vermeden door te verkopen tijdens Trump zijn grappen. Eerlijkheidshalve was het ook wat geluk, maar vooral waar ik me toen goed bij voelde. En het lijkt me persoonlijk ook geen verplichting om echt te blijven zitten. Als het duidelijk is dat er een daling komt, dan lijkt me verkopen niet zo heel slecht of moeilijk. Het moeilijke is gewoon de ballen te hebben om terug aan te kopen. En de kans is veel groter dat je fout bent dan juist.
Je kan net zo goed anticiperen of er morgen meer even dan oneven nummers bij de lotto getrokken gaan worden. Dat is niet duidelijk op voorhand, dat is onmogelijk te weten op voorhand.
En waar slaat die vergelijking met die 4% nu op? De huidige grote ETF's die ik heb staan allemaal +100% boven mijn oorspronkelijke entry levels. Niet omdat ik slim ben of omdat het "duidelijk" was wat ze gingen doen, wel omdat ik ze gewoon gekocht heb en niet ben uitgestapt voor de minste prul.

geen winst gemaakt. Verlies beperk zei ik. Ik checkte net nog eens, aan dikke 90 verkocht en dikke 87 ter aangekocht. I know peanuts. En “als als” telt niet. Maar als Trump die 90 dagen uitstel niet invoerde, en een klein beetje stabiliteit (als je het zo kan normen) liet terugkeren, was de kans groot dat iwda nog een pak verder ging dalen. Die beruchte week er even uit geweest zijn, en dus risico beperkt te hebben, was ook wel ok.
Ik denk dat je je eigen risicoprofiel eens grondig moet analyseren en dan bepalen of aandelen/trackers wel je ding zijn. Als 1 beleidsregel van 1 president al voldoende is voor jou om de boel te verkopen en aan de zijlijn te gaan zitten, dan ga je nooit ten volle kunnen profiteren van het lange termijn compounding effect dat je met indexing kan behalen.

Inderdaad. Als ik met mijn resterende cash IWDA aan 130 zou kopen heb ik terug exact even veel IWDA shares als wanneer ik niet zou verkocht en terug aangekocht zou hebben.

Blijkbaar grappig voor sommige mensen, maar is gewoon wiskunde.

Inderdaad. Als ik met mijn resterende cash IWDA aan 130 zou kopen heb ik terug exact even veel IWDA shares als wanneer ik niet zou verkocht en terug aangekocht zou hebben.

Blijkbaar grappig voor sommige mensen, maar is gewoon wiskunde.

Wiskunde die op niks slaat.

Wiskunde die op niks slaat.
Allé, simpel voorbeeld:
Ik verkoop 10 stuks aan 10 euro: geeft 100 euro cash

Ik koop 5 stuks terug aan 5 euro: 25 euro uitgegeven, nog 75 euro cash blijft over.

Om terug op 10 stuks uit te komen mag de prijs stijgen naar 15 (75/5).

Smijt er nog wat aan- en verkoopkosten bij en het zal iets lager liggen dan de 15, maar blijft toch nog basic wiskunde.

Maar goed, ik heb de boodschap begrepen. Ik zal vanaf nu enkel maandelijks posten dat ik weer braaf mijn DCA aankooporder uitgevoerd heb.

Ik snap de redenering wel. Maar als je wat redelijk bent en niet te hebberig bent kan je toch best wel wat spelen in de marge en een procentje winnen. In de meeste gevallen toch, zeker nu iwda zo volatiel is. Er zijn natuurlijk ook soms periodes dat dit niet lukt omdat alles traag maar gestaag blijft stijgen. En dan mis je winst, klopt.

Ik geef geen advies hoor. Enkel mijn bedenking dat naar mijn gevoel we niet altijd moeten no-brainen bij het aankopen bij iwda. Misschien zit ik er helemaal naast en denk ik hier over enkele jaren anders over.
Balsy om aan 90 nog te verkopen. Dat kan even goed de volgende dag aan 94 gestaan hebben.

Ik deel @cege zijn mening. Ik blijf gewoon verder accumuleren zonder al te veel emoties. Mijn horizon is 20-30 jaar.

Allé, simpel voorbeeld:
Ik verkoop 10 stuks aan 10 euro: geeft 100 euro cash

Ik koop 5 stuks terug aan 5 euro: 25 euro uitgegeven, nog 75 euro cash blijft over.

Om terug op 10 stuks uit te komen mag de prijs stijgen naar 15 (75/5).

Smijt er nog wat aan- en verkoopkosten bij en het zal iets lager liggen dan de 15, maar blijft toch nog basic wiskunde.

Maar goed, ik heb de boodschap begrepen. Ik zal vanaf nu enkel maandelijks posten dat ik weer braaf mijn DCA aankooporder uitgevoerd heb.

Ja, ik was wel mee me je wiskunde... Het slaat nog steeds op niks. Je break-even prijs naar boven berekenen aan hoeveel je je cash kunt aanwenden om break-even te staan, I get it. Maar wat zegt dat getal je ? Niks. Ga je wachten om te kopen tot je break-even prijs ? Ga je verkopen aan die prijs ?

Het is een puur theoretisch iets waarbij je naar achter kijkt en arbitrair wat getallen in een formule smijt.

Hoe werkt de waarde van een ETF eigenlijk? Is dat zoals alle aandelen gewoon vraag en aanbod of zit er een soort van mechanisme in om de prijs te corrigeren aan de hand van de waarde van de achterliggende aandelen?

Het valt mij op dat SWRD en IWDA toch redelijk verschillen ook al volgen ze dezelfde index. IWDA is bv de laatste maand bijna 8% gestegen terwijl SWRD 11% gestegen is. Wat kunnen we hier uit concluderen?

Hoe werkt de waarde van een ETF eigenlijk? Is dat zoals alle aandelen gewoon vraag en aanbod of zit er een soort van mechanisme in om de prijs te corrigeren aan de hand van de waarde van de achterliggende aandelen?

Het valt mij op dat SWRD en IWDA toch redelijk verschillen ook al volgen ze dezelfde index. IWDA is bv de laatste maand bijna 8% gestegen terwijl SWRD 11% gestegen is. Wat kunnen we hier uit concluderen?

Ik vermoed dat je de ene in USD en de andere in EUR bekijkt wat op een maand tijd serieuze verschillen geeft door de impact van wisselkoers?

Bij grote ETFs met lage jaarlijkse kosten is de tracking error ten opzichte van de index die ze volgen over het algemeen zeer beperkt.

hangt er vanaf welk percentage ze van welke bedrijven ze in hun etf hebben. Als ge ene kiest dan scroll je hier bijvoorbeeld eens naar onder en bekijk dan de top 10 holdings en waar ze gebaseerd zijn.

qua uitleg van etf's vond ik de beste uitleg bij onderstaande
(int engels)

nederlands

Terug
Bovenaan