ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Het was dan ook geen bewuste move om winst te maken. Eerder terug ingestapt door de genoemde redenen. Om terug te DCA’en had ik geen zin, en het stond goedkoper dan toen ik uitstapte. Niet meer, niet minder…

Ik heb vrijdag alles terug gekocht na eruit te stappen.
Een dikke week break genomen dus. Eruit gestapt aan 90 tijdens opflakkering fake news maandag 7/04, wat me toen de nodige rust gaf. Maar woensdag kondigden ze dan effectief het uitstel aan, en de eerste voorzichtig positieve signalen volgden. Trump kan het echt niet meer verstoppen dat hij niet weet wat hij aan het doen is, en volgens mij kan hij niet veel anders dan zich de komende tijd wat kalmer op te stellen. Daarom besloten vrijdag gewoon alles aan 87,5 terug te komen en afwachten. Uiteindelijk draait alles nog goed uit, en is er kalmte in de chaos gekomen. Voor hoelang, dat weten we natuurlijk niet.
Toch niet aangenaam als je bij elke crash of mindere periode die stress wilt ondergaan van wanneer te verkopen en terug aan te kopen ?

Toch niet aangenaam als je bij elke crash of mindere periode die stress wilt ondergaan van wanneer te verkopen en terug aan te kopen ?
Ik ben gewoon vrij nieuw (vorige zomer), en zag het echt nog verder zakken. Moest die oranje kipfilet woensdag niet “geplooid” hebben was hij ook nog verder gezakt. En toen leek het me wel ok verder uit te stappen.
Het was terug een lesje. Akkoord.

De beurzen reageren vrij neutraal vanmorgen precies. Ik had min of meer een nieuw dipje verwacht met China dat export van zeldzame aardmetalen blokkeert en dus de handelsoorlog nog een beetje verder laat escaleren maar blijkbaar geen of weinig effect. In before Trump die nogmaals zijn spierbalen moet laten rollen? :unsure:

De beurzen reageren vrij neutraal vanmorgen precies. Ik had min of meer een nieuw dipje verwacht met China dat export van zeldzame aardmetalen blokkeert en dus de handelsoorlog nog een beetje verder laat escaleren maar blijkbaar geen of weinig effect. In before Trump die nogmaals zijn spierbalen moet laten rollen? :unsure:
Je moet je afvragen, hoeveel dieper moet of kan het nog gaan?

De sp500 is bijna 20% kwijt? Op 150 jaar, zijn er hooguit 10 jaren die een zwaardere dip kende.

De sp500 is bijna 20% kwijt? Op 150 jaar, zijn er hooguit 10 jaren die een zwaardere dip kende.

Foute interpretatie.

Dat gaat over de full calendar year returns in de S&P 500, niet over intra-year dips. YTD zit S&P 500 op -8%. Dan zit je aan +- 55 jaren die een gelijke of zwaardere dip kenden.

Dat weet ik niet. Maar de Covid dip was nog een stukje scherper en iedereen schreeuwt al maanden dat alles zwáár overgewaardeerd stond. Dat in combinatie met het uiterste onzekere investeringsklimaat waardoor investeringen worden af-/uitgesteld vertraagd heel de economie toch. Ik durf hier zeker niet zeggen dat we de bodem al gezien hebben of dat we er niet ver af zitten. Maar again: ik weet het niet bij gebrek aan glazen bol.

kan er iemand mij uitleggen waarom de euro stoxx 50 nog maar redelijk recent terug het niveau van 20 jaar geleden behaald heeft?

ik weet dat er een beurscrash was, maar op de amerikaanse etf's is het nauwelijks te zien... Die herstellen tamelijk snel en blijven in een vloeiende lijn stijgen.
Hebben we maar zo'n zwakke economie in europa dat het zolang nodig heeft om te herstellen van een crash?

Vraagje: Ik heb al een paar k geïnvesteerd in een aantal ETF's en ik overweeg om toch nog een deel extra k te investeren. Doen jullie altijd in dezelfde ETF's of kijken jullie toch om zoveel mogelijk verschillende ETF's aan te kopen.

Vraagje: Ik heb al een paar k geïnvesteerd in een aantal ETF's en ik overweeg om toch nog een deel extra k te investeren. Doen jullie altijd in dezelfde ETF's of kijken jullie toch om zoveel mogelijk verschillende ETF's aan te kopen.
De grote meerderheid koopt hier gewoon IWDA of SWRD denk ik. Al dan niet in combinatie met 10-12% EMIM om emerging markets af te dekken.

Ik kies typisch dezelfde: een brede ETF, geen thematische want voor mij zorgt dat voor teveel concentratie ipv de brede spreiding die ik van een ETF wil. Ik heb uitzonderlijk eens een semiconductor ETF gekocht maar voor mijn maandelijks beleggen toch gewoon een index tracker.
En voor mij zeker geen thematische op basis van redelijk arbitraire keuzes (bv. ESG dat domweg een aantal sectoren uitsluit en dienstenbedrijven bevoordeelt om nog maar te zwijgen van greenwashing) of zeer vage thema's waarbij je je de vraag kan stellen hoe dat thema gedefinieerd wordt (bv. water)

Ik zie ook teveel ETFs die uiteindelijk qua samenstelling en performance maar weinig afwijken van een simpele brede index tracker, maar wel meer kosten aanrekenen, of die belachelijk veel concentratie hebben in een handjevol bedrijven. Altijd goed van eens de overlap te bekijken tussen je huidige ETFs en de andere die je overweegt - bij teveel overlap heeft het al helemaal weinig zin om een andere ETF te kopen.

Ik kies typisch dezelfde: een brede ETF, geen thematische want voor mij zorgt dat voor teveel concentratie ipv de brede spreiding die ik van een ETF wil. Ik heb uitzonderlijk eens een semiconductor ETF gekocht maar voor mijn maandelijks beleggen toch gewoon een index tracker.
En voor mij zeker geen thematische op basis van redelijk arbitraire keuzes (bv. ESG dat domweg een aantal sectoren uitsluit en dienstenbedrijven bevoordeelt om nog maar te zwijgen van greenwashing) of zeer vage thema's waarbij je je de vraag kan stellen hoe dat thema gedefinieerd wordt (bv. water)

Ik zie ook teveel ETFs die uiteindelijk qua samenstelling en performance maar weinig afwijken van een simpele brede index tracker, maar wel meer kosten aanrekenen, of die belachelijk veel concentratie hebben in een handjevol bedrijven. Altijd goed van eens de overlap te bekijken tussen je huidige ETFs en de andere die je overweegt - bij teveel overlap heeft het al helemaal weinig zin om een andere ETF te kopen.
Dit, vandaar dat ik voor WEBN gekozen heb i.p.v. IWDA. Toch 0,13% lagere kosten dan IWDA voor uiteindelijk, quasi hetzelfde resultaat.
Ik doe enkel nog verder met WEBN gezien die ook een stuk emerging markets bevat en wat minder US dan bv. IWDA, EMIM laat ik voorlopig gewoon staan zonder te verkopen of bij te kopen.

MHDA1D3.png

Nog eventjes geduld and the party begins 😉. Indien nu effectief nog steeds niet de bodem bereikt is, zie ik IWDA wel naar +/-60€ gaan. Dan zal ik jouw IWDA in lump sum proberen op te kopen, met het staatsbonvoordeel uit het verleden extra erbij 🤔.
giphy.gif

Dat is ook net het hele punt met ETF's en passive investing: je koopt (en accumuleert) de ETF's en laat ze gewoon jaren staan. Ongeacht welke president of welk macro economisch klimaat er heerste, je houdt gewoon je positie vast en idealiter vergroot je ze als er koopkansen zijn. Je bent verlost van heel die buy & sell timing kwestie, maak er dan ook gebruik van.

Ik zou hier nu stilaan toch echt wel eens bronnen willen zien dat ETF's enkel bestaan om passief te beleggen en voor geen ander doeleind mogen gebruikt worden. Ik heb er zelf al op gezocht maar helaas niet gevonden, maar hier wordt wel telkens beweerd dat je ETF's niet mag gebruiken om de markt te timen.

Anyway, mijn market timen met IWDA heeft mij geen windeiren gelegd ondertussen. Verkocht aan 105 in februari zoals vermeld. Sindsdien aangekocht aan niveaus bij elke -5%, voor de rest DCA tot alles terug belegd is tegen januari 2026.

Zero stress trouwens aangezien mijn geld veilig aan de kant stond tijdens de turbulente periodes. Tegen dat alles terug belegd is heb ik gemakkelijk 10% en potentieel een pak meer IWDA dan oorspronkelijk in handen.

Terug
Bovenaan