ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Vraag aan de experts hier: is er een argumentatie om mijn huidige positie in IWDA te verkopen en binnen x aantal tijd terug in te kopen, aangezien de trend toch in dalende lijn zit? Ik zit er nu niet voor enorm veel in (goeie 7k €), maar toch als verlies kan vermeden worden zou het mooi zijn.

Ben zelf pas begonnen in augustus met ETF, dus zit al mooi in het rood :)

Graag ook argumenten om het gewoon volgens de regeltjes van passief beleggen te laten staan en elke maand verder the DCA'en.

Het centrale concept van passief beleggen is "niet-weten". Je beseft dat je de toekomst inclusief de toekomstige waardering van de beurs niet kan voorspellen. Je gaat er nu wel van uit dat het (verder) gaat dalen maar voor hetzelfde geld zitten we vandaag op de bodem en gaat het vanaf morgen terug in een rechte lijn omhoog. Of overmorgen, of de week daarna. Of we dalen inderdaad verder. Maar je weet het niet. Dus blijf je best zitten. Het besef van niet-weten is ook de reden waarom altijd een wereldwijde tracker wordt aangeraden: je weet niet of we morgen, overmorgen of volgende maand omhoog of omlaag gaat gaan, maar je weet ook niet welke aandelen dan precies omhoog of omlaag gaat gaan. Dus koop je de volledige markt (alle aandelen) en verkoop je nooit (alle tijd). Eens aangekocht raak je het niet meer aan.

Lees dit eens: https://www.bogleheads.org/wiki/Bogleheads®_investment_philosophy#Maintain_discipline

Ook interessant: https://awealthofcommonsense.com/2014/02/worlds-worst-market-timer/

Vraag aan de experts hier: is er een argumentatie om mijn huidige positie in IWDA te verkopen en binnen x aantal tijd terug in te kopen, aangezien de trend toch in dalende lijn zit? Ik zit er nu niet voor enorm veel in (goeie 7k €), maar toch als verlies kan vermeden worden zou het mooi zijn.

Graag ook argumenten om het gewoon volgens de regeltjes van passief beleggen te laten staan en elke maand verder the DCA'en.

Ik koop ongeveer elke maand een plukje IWDA. Ik heb momenteel een hele lange lijst aankopen die +50 +100 +xxx % staan. Een paar die zo goed als break-even staan en 1 of 2 pakketjes die op verlies staan. Hoogste aankoop was rond 105 of zo.

Gewoon blijven gaan en niet kijken.

Als je verkoopt kun je inderdaad misschien 5 of 10% zakking vermijden. Maar als je uit de markt bent en het stijgt opnieuw 10% en je hebt nog niet opnieuw gekocht, ben je op het einde van de rit evenveel kwijt. Gewoon consistent DCA DCA DCA.

Passief beleggen is dat je niets meer weet dan de rest.

Passief beleggen is ook altijd een langetermijnstrategie. Dat dient niet voor korte of middenlange termijnbeleggingen. Heb je dat geld absoluut nodig in < 3 jaar tijd? Dan zoek je beter andere investeringen.

Ik koop iedere maand een bedrag X (Ik ben wel slordig hierin. :p. ). Enigste wat ik soms wel doe dat ik 1 keer om de 6 maand een europese ETF koop ipv van IWDA. Zodat pakweg 80% IWDA is en 20% Europese ETF.

En niet iedere dag kijken naar de beurskoers. :p

Dit moest ik weer even horen, we weten het inderdaad niet dus gewoon blijven gaan.

Maar daarmee dat ik weer even de volledige beredenering van DCA moest terug horen :thumb:

Laatst bewerkt:
Dit moest ik weer even horen, we weten het inderdaad niet dus gewoon blijven gaan.

Maat van me is wel met een groot kapitaal lump-sum gegaan een aantal maanden terug, en die is er wel uitgegaan uit angst voor grote verliezen. Dat is wel een heel andere strategie dan DCA. Hij kan uiteraard ook pech hebben en de ideale inkoopmoment missen.

Maar daarmee dat ik weer even de volledige beredenering van DCA moest terug horen :thumb:
Ik ben benieuwd voor hoeveel hij verkocht heeft en voor hoeveel hij terug zal inkopen...
Vorige week heb ik ook 2.5k voor m'n zoontje gekocht, maar ondertussen staat het nog lager... Zolang het over 20 jaar meer gestegen is dan een spaarboek, ben ik content :)

Als het een troost mag zijn. Die dollars weten niet hoeveel IWDA of whatever ze gekregen hebben voor een dollar. Het is irrelevant voor hoeveel je iets gekocht hebt, het maakt enkel uit wat het zal worden later.

De koers van vandaag en morgen is relevant, het verleden moet je doorspoelen en aanvaarden.

Stel hypothetisch dat IWDA /2 gaat overnacht, life sucks. Maar het kan nog altijd rationeel gezien het verstandigste zijn om te blijven zitten gezien wat de verwachte uitkomst van de toekomst zal zijn.

Ik zou nu niet meer verkopen want je riskeert daarmee een "sell low, buy high" te doen ipv "sell high, buy low". De moment voor "sell high" was een paar weken terug zoals ik hier vermeld heb.

Ik heb besloten om even niet meer bij te kopen en gewoon alles te laten staan.
Met een dikke duizend IWDA shares in de portefeuille heb ik genoeg gespaard voor even vind ik.
Al het geld dat nu binnenkomt gaat naar upgrades van het huis of andere frivoliteiten. Tijd om een beetje te leven! :cheer:

Ik heb besloten om even niet meer bij te kopen en gewoon alles te laten staan.
Met een dikke duizend IWDA shares in de portefeuille heb ik genoeg gespaard voor even vind ik.
Al het geld dat nu binnenkomt gaat naar upgrades van het huis of andere frivoliteiten. Tijd om een beetje te leven! :cheer:
Nu is het nochtans een betere moment om te kopen dan vorige maand. Maar als je een andere bestemming hebt voor het geld is dat een perfect argument natuurlijk.

Ik zat voorheen (en nog steeds) in sp500 via degiro maar wil nu wat iwda beginnen ook, eventueel liefst ander platform.
Is saxo of bolero nu de aanrader hiervoor?
En welke isin code?

Ik ben nog steeds geen fan van thematische ETF's, maar toch even melden dat WisdomTree een Europese defensie ETF heeft gelanceerd:
WisdomTree Europe Defence UCITS ETF - EUR Acc

Security DescriptionSecurity TickerMkt ValueWeight %
Rheinmetall AGRHM GY
92320​
0.18772
Leonardo SpaLDO IM75993.750.1545228
Saab Ab-BSAABB SS51472.260.1046618
BAE Systems PLCBA/ LN48197.630.0980033
Thales SAHO FP44123.60.0897193
Rolls-Royce Holdings PLCRR/ LN31976.550.0650199
Airbus SEAIR FP
26569​
0.0540244
Safran SASAF FP
26246​
0.0533676
Kongsberg Gruppen ASKOG NO23818.990.0484326
Melrose Industries PlcMRO LN12107.160.0246182
Hensoldt AgHAG GR11507.70.0233993
Dassault Aviation SaAM FP10951.60.0222686
Renk Group AgR3NK GR10583.250.0215196
Babcock International Group PLBAB LN5909.720.0120166
QinetiQ Group PLCQQ/ LN5339.080.0108563
Fincantieri SpaFCT IM5193.860.010561
Serco Group PLCSRP LN3263.340.0066356
Indra Sistemas SAIDR SM3170.160.0064461
Chemring Group PLCCHG LN2421.290.0049234
Senior PLCSNR LN631.270.0012836

TER van 0,4%, wordt verhandeld op de beurzen van Londen, Milaan en Frankfurt. Via IB (Lynx) en Keytrade kan je 'm kopen, de andere brokers laten zo te zien nog even op zich wachten.

Laatst bewerkt:
Ik dacht mijn maandelijks bedrag naar Lynx te automatiseren door een doorlopende betalingsopdracht van Fortis naar Interactive Brokers in te stellen.
Blijkt dat ik dat niet zelf kan instellen, omdat dat een betaling naar een buitenlands rekeningnummer is.
Dus, gebeld naar Fortis op vrijdag 28/2. Kerel had het al moeilijk om mijn bedoeling te snappen precies, maar bon, na 20 minuten was het 'proces' afgerond. Maandag of ten laatste dinsdag zou de doorlopende betalingsopdracht in orde zijn.
Vrijdag erna (7/3) nog altijd niets te merken van enige betalingsopdracht, dus even gebeld naar Fortis. Ik kreeg iemand aan de lijn die precies NOG minder afwist van buitenlandse doorlopende betalingsopdrachten. Enfin, hij had het dan toch gevonden: "oei, uw dossier is geblokkeerd door mijn collega, ik kan het niet bekijken. Is het goed als ik hem daarover mail en u iets laat weten per e-mail?"

We zijn ondertussen 12/3 en het is nog altijd niet ingesteld... HOE MOEILIJK KAN HET ZIJN??

Ik ben nog steeds geen fan van thematische ETF's, maar toch even melden dat WisdomTree een Europese defensie ETF heeft gelanceerd:
WisdomTree Europe Defence UCITS ETF - EUR Acc

TER van 0,4%, wordt verhandeld op de beurzen van Londen, Milaan en Frankfurt. Via IB (Lynx) en Keytrade kan je 'm kopen, de andere brokers laten zo te zien nog even op zich wachten.
Is nu ook wat te laat daarvoor. Zou me verwonderen dat Rheinmetall bv. nog veel hoger zal gaan met zo'n ATH.
Hadden ze dit vorige zomer uitgebracht ok...

Is nu ook wat te laat daarvoor. Zou me verwonderen dat Rheinmetall bv. nog veel hoger zal gaan met zo'n ATH.
Hadden ze dit vorige zomer uitgebracht ok...
Als Rheinmetall aan dit verschroeiend tempo kan blijven groeien, dan is de huidige ATH snel vergeten. Toen ik 2 jaar geleden in Rheinmetall instapte was het al een duur aandeel en dat is het nog steeds, maar het momentum zit nog steeds goed.

Algemeen gesproken is dat wel een probleem (wordt uitgelegd in de gelinkte paper) bij thematische ETF's: ze worden laat in de hype cycle gelanceerd, dus de kans is reëel dat het daarna snel bergaf gaat, cf. cannabis of waterstof. Anderzijds is de investeringscyclus in Europese defensie vermoedelijk nog maar pas begonnen. Niettemin: blind DCA'en van een thematische ETF zonder gevoel voor timing en exitscenario is waarschijnlijk een slecht idee.

Maat van me is wel met een groot kapitaal lump-sum gegaan een aantal maanden terug, en die is er wel uitgegaan uit angst voor grote verliezen. Dat is wel een heel andere strategie dan DCA. Hij kan uiteraard ook pech hebben en de ideale inkoopmoment missen.

Eigenlijk een zeer domme strategie van uw maat.
Hij zat al in de market, geen enkele reden om nu al te verkopen als de enige drijfveer verlies beperken is. Je gaat in the market voor de lange termijn, dan moet je echt niet in paniek schieten op de korte termijn.

Het is zeker dom als hij met verlies zou verkocht hebben.

Ik begrijp wel dat ge er een deel uithaalt (maar 't is misschien al te laat om nu nog te gaan verkopen) na die rally die we recent gehad hebben, en ge sowieso al dik in winst stond.

Ik had er zelf ook 10K uit IWDA gehaald, toen het nog op 106€ stond, om dan 25% naar EMIM en 25% naar IMAE (Europese ETF) om zo mijn US exposure wat te verminderen en dan nog 5K cash afkant te hebben om lager in te kopen als het nog dieper gaat.

Ik zou er zowieso nooit 100% met alles uitgaan uit angst voor verdere dalingen, dat is gewoon een domme move als ge het geld niet nodig hebt. Want als het dan toch stijgt misloop je veel winsten en op termijn zal het toch wel weer stijgen.

Ik denk eerlijk gezegd wel dat er een bear market zal aankomen. Veel onzekerheid met Trump en zijn tariffs. Misschien komt er nog een kleine rally eerst om dan lager te gaan. In een bear market kan je dan beter DCA'en in plaats van lump sum er met alles in te gaan.

Laatst bewerkt:
Een bear market is toch ideaal als je de komende jaren veel wil inkopen. Pas als ik ooit stop met inkopen wil ik dat het goed stijgt.
Stel het stijgt gemiddeld met 7% per jaar over 30 jaar. De eerste 10 jaar koop je met DCA steeds in en de 20 jaar erna koop je niets meer (maar verkoop je ook niet).
Dan is het beter dat het tijdens de eerste jaren zo goedkoop mogelijk is.

De recente daling is dus goed nieuws voor degenen die inkopen en op lange termijn willen bijhouden.

Ik blijf gewoon elke maand kopen/DCA doen. Ongeacht de koers. Soms is dat niet makkelijk maar het lijkt me beter om niet van de strategie af te wijken.

Mijn koudwatervrees/uitstelgedrag om te starten met ETF's werd alleen maar erger door de grote stijgingen van afgelopen jaar. De dalingen van de afgelopen weken gaan mij misschien eindelijk eens de motivatie geven om er nu wel echt mee te starten. Vanaf dan zal het gewoon DCA worden en binnen 20 jaar misschien wat actiever beleggen.

Mijn koudwatervrees/uitstelgedrag om te starten met ETF's werd alleen maar erger door de grote stijgingen van afgelopen jaar. De dalingen van de afgelopen weken gaan mij misschien eindelijk eens de motivatie geven om er nu wel echt mee te starten. Vanaf dan zal het gewoon DCA worden en binnen 20 jaar misschien wat actiever beleggen.
Hoe oud ben je? Want als je zoals het leeuwendeel hier ergens in uw 30-40er jaren zit lijkt mij dat geen solide plan... tenzij je veel jonger bent dan dat ga je over 20 jaar, op het moment dat je tegen je pensioenleeftijd aan zit, plots méér risico beginnen nemen? Op het moment dat je inkomsten van arbeid naar pensioen zouden verschuiven (en dus in principe dalen) en je eigenlijk zorgeloos van je pensioen zou kunnen gaan genieten met het kapitaal dat je hebt opgebouwd zou je dus YOLO gamble gaan doen? En voor wat? Om de potentiële meerwaarde die je daar nog zou kunnen halen mee te nemen in je kist? Als er kinderen in het spel zijn is de kans zeer groot dat die hun duwtje in de rug veel beter kunnen gebruiken ergens tussen de 20-25 dan wanneer je hopelijk vele jaren later op u sterfbed ligt.

Terug
Bovenaan