ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Opletten bij het gebruiken van de instant transfer functie in degiro via sofort/klarna.

Ik heb 10000 euro overgemaakt op die manier, de geld is verdwenen van mijn rekening maar niet doorgestort naar Degiro.

Poof 10k euro weg. Ik contacteer klarna en die laten weten dat het tussen 3 & 5 werkdagen waarsschijnlijk wel terug gestort zal worden. Indien niet moet ik maar weer een ticketje openen.
NB als je nu transfereert via klarna willen ze ook inzage in je transacties en zo.

Moraal van het verhaal: nooit zaken doen met Klarna/sofort. Foute boel.
Ik heb hetzelfde voorgehad, never again.
En als je het eens opzoekt blijkt dat echt een totaal incompetent bedrijf.

iShares Core MSCI World UCITS ETF blijft maar dalen...

Niet panikeren zou ik zeggen, ook ETFs kunnen serieuze schommelingen ondergaan, zeker op korte termijn. Maar op middellange tot lange termijn komt het wel goed met zo'n brede ETF. En anders hebben we grotere problemen dan de beurskoers...

In dollar staat die YTD op -2,5% maar ten opzichte van een jaar geleden nog altijd +14%, en zowat het dubbel van 5 jaar geleden (+98%).

Gewoon maandelijks blijven kopen die handel en een potje bijhouden voor wanneer het echt goedkoop wordt. Altijd wel gokken wanneer het de goeie moment is natuurlijk.

Ik dacht wat meer in een europees ETF te stoppen maar die scheren nu net hoge toppen precies.... Lastig lastig om de goede keuzes te maken nu.

Zijn jullie klaar voor morgen? :tongue:
Ik kijk er naar uit om mijn 10k terug te krijgen van klarna zodat ik de dip kan kopen zodat het daarna terug zal stijgen (ja toch? :thumb:)

Zijn jullie klaar voor morgen? :tongue:
Ik kijk er naar uit om mijn 10k terug te krijgen van klarna zodat ik de dip kan kopen zodat het daarna terug zal stijgen (ja toch? :thumb:)

Of dalen, wie weet waar het dal echt ligt :D. Als het over 20-25 jaar maar gevoelig hoger staat, dan ben ik content.

Naar welke zit jij dan te kijken want die hoge toppen, daar kijk ik dan toch over.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar Eurostoxx50 dan noteert deze sinds een paar maanden voor het eerst terug op het niveau van de vorige top in 2000.
Exclusief dividenden en geen rekening houdend met inflatie, maar het was wel een nieuwe ATH.

Hier zitten we onverwachts op een hoop cash dat stelselmatig in aandelen/ETF's omgezet zal worden, maar ik wacht voorlopig nog af om dit te doen. Het is een stevige knik, maar bijvoorbeeld bij IWDA heb je op 6 maanden nog 6% winst en het voorbije jaar 12%.

Wordt het een stevige correctie dan stap ik met een groot deel in en de rest via DCA.

Een laatste FOMO rally?

Ik hoop het alleszinds want ik heb een deel verkocht aan 105 omdat alles (zeker de mag 7) toch echt wel duur begint te worden. Dat in combinatie met een onvoorspelbare Trump maakt het voor mij allemaal wat te riskant.
Blij dat ik mijn risico verminderd heb eind januari. Trump die actief de economie probeert te crashen kon niet goed blijven gaan.

You win some, you lose some... Met die 30% kan je meer shares aankopen dan je had voor hetzelfde bedrag.
Ja kijk, ik ben beginnen opbouwen kort na de invasie van Rusland in Ukraine, en toch heel mooi rendement gehaald op die kleine 3 jaar. Dus een correctie mag ik nu eigenlijk zelfs niet zien als tegenslag, zeker op langere termijn.

Ja kijk, ik ben beginnen opbouwen kort na de invasie van Rusland in Ukraine, en toch heel mooi rendement gehaald op die kleine 3 jaar. Dus een correctie mag ik nu eigenlijk zelfs niet zien als tegenslag, zeker op langere termijn.
Ik wou het net zeggen.
Op 3 jaar sta je met IWDA nog altijd op +37%.
Goed ja vorige maand stond je op +53% dat klopt ja. Maar als het ineens heel snel draait en de raket gaat omhoog dan heb je op zit moment misschien wel 17j verlies vermeden, maar lijd je misschien 10k reëel verlies die je nooit meer goedmaakt.

Eerlijk gezegd zou ik ook niet wachten op de absolute dip. Nu terug inkopen is een goeie strategie.

Vraag aan de experts hier: is er een argumentatie om mijn huidige positie in IWDA te verkopen en binnen x aantal tijd terug in te kopen, aangezien de trend toch in dalende lijn zit? Ik zit er nu niet voor enorm veel in (goeie 7k €), maar toch als verlies kan vermeden worden zou het mooi zijn.

Ben zelf pas begonnen in augustus met ETF, dus zit al mooi in het rood :)

Graag ook argumenten om het gewoon volgens de regeltjes van passief beleggen te laten staan en elke maand verder the DCA'en.

Lastig te zeggen. Het kan straks om 12h terug beginnen stijgen en dan moet je duurder inkopen.
Er zijn evenveel argumenten om nu nog bij te kopen nu het goedkoop staat in de hoop dat het straks terug gaat stijgen.
Helaas kan niemand het u zeggen. Met DCA spreid je risico. Je koopt eens duur in en eens goedkoop.
Ik ben gewoon een passieve belegger en blijf maandelijks verder DCA'en. Mijn beleggingshorizon is 20-30 jaar.

Terug
Bovenaan