ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik zie vaker en vaker Saxobank passeren voor beleggingen terwijl ik momenteel bij Bolero zit die handig is met mijn KBC-rekeningen.
Is het tegenwoordig aangeraden/handig om de diversifiëren qua broker voor je portfolio? Momenteel koop ik maandelijk/kwartaaldelijk IWDA/EMIM. Mijn beleggershorizon is lange termijn.

Ik zie vaker en vaker Saxobank passeren voor beleggingen terwijl ik momenteel bij Bolero zit die handig is met mijn KBC-rekeningen.
Is het tegenwoordig aangeraden/handig om de diversifiëren qua broker voor je portfolio? Momenteel koop ik maandelijk/kwartaaldelijk IWDA/EMIM. Mijn beleggershorizon is lange termijn.
Saxobank is goedkoper. Op zich verzekerd tot 20000€ dacht ik? Spreiden mbt brokers kan, maar wordt niet veel gedaan denk ik.

Was nog maar net begonnen met ETF's via Bolero toen ik zag dat Saxo zijn tarieven had aangepast. Gewoon alles laten staan bij Bolero en nu beleg ik verder via Saxo. Niet per se voor de spreiding, maar eerder om geen kosten te moeten betalen om ze te verplaatsen tussen de twee brokers.

Sommige brokers geven je een krediet voor het bedrag dat je moet betalen aan je vorige broker om je ETSs over te brengen. Meestal als tegoed om de kosten van verdere aankopen te dekken.

Sommige brokers geven je een krediet voor het bedrag dat je moet betalen aan je vorige broker om je ETSs over te brengen. Meestal als tegoed om de kosten van verdere aankopen te dekken.
Bolero geeft tegoed. Keytrade en Medirect betalen je cash (met beperkingen).

Mja, wel komiek dat er een daling is, maar daarnaast wel +36% voor mij met VanEck Defense UCITS ETF A.
Heb nu wel wat schrik dat dit snel weer kan dalen gezien de shift van defensie aankopen naar intra EU en die ETF, en de meeste defence ETFs 60 à 70% USA holdings hebben...

Zou ik shiften naar EU industry, DFNS laten staan en iShares MSCI Europe Industrials Sector UCITS ETF EUR (Acc) ISIN IE00BMW42520 beginnen kopen?

Gewoon jammer dat Rheinmetall niet in DFNS staat... Onbegrijpelijk zelfs.

Had ik maar wat Rheinmetall gekocht hahaha +700.87% in de afgelopen 3 jaar.

Mja, wel komiek dat er een daling is, maar daarnaast wel +36% voor mij met VanEck Defense UCITS ETF A.
Heb nu wel wat schrik dat dit snel weer kan dalen gezien de shift van defensie aankopen naar intra EU en die ETF, en de meeste defence ETFs 60 à 70% USA holdings hebben...

Zou ik shiften naar EU industry, DFNS laten staan en iShares MSCI Europe Industrials Sector UCITS ETF EUR (Acc) ISIN IE00BMW42520 beginnen kopen?

Gewoon jammer dat Rheinmetall niet in DFNS staat... Onbegrijpelijk zelfs.

Had ik maar wat Rheinmetall gekocht hahaha +700.87% in de afgelopen 3 jaar.

Zeker geen expert, maar ISIN IE00BMW42520 lijkt me niet erg defensie georiënteerd? De meeste bedrijven in de top holdings hebben wel een poot in defensie maar weinig pure players; bv. Siemens, Schneider Electric, ABB, Volvo, zelfs Airbus halen toch veel omzet uit niet-defense activiteiten. Dus of die ETF nu ineens zo'n boost zal krijgen door EU defensie uitgaven, vind ik een lastige om in te schatten.
Ik denk dat de meeste (incl. mezelf) de Rheinmetall raket gemist hebben :)

DFNS zou ik in jouw geval wel houden als het geen grote positie is. Kan inderdaad weer snel de andere kant uitgaan afhankelijk van de politieke situatie en het nieuws, maar als je verkoopt na 3 maanden (gok ik, op basis van die +36%) en het blijft daarna doorstijgen, voelt dat toch altijd zuur aan.

Je kan niet aanvoeren dat de markt blij is met Trump omdat ze net na de verkiezing enorm gestegen is, en wanneer ze dan inzakt na de effectieve beslissingen van Trump dat het te vroeg is om conclusies te trekken.
Als die zaken je angst inboezemen dan kan je equity trackers beter links laten liggen. Ik heb mijn trackers ook aangehouden onder Obama en Biden en zou dat ook gedaan hebben onder Harris.

Zo heb je natuurlijk altijd gelijk
Het is geen kwestie van gelijk hebben, wel om je potentiële rente te maximaliseren (i.c.m. risk management). Dat behaal je niet door schrik te hebben met elke gril van de markt.
Beurzen staan momenteel nog altijd torenhoog vanuit een historisch standpunt, als je nu instzpt moet je tegen een correctie kunnen.

Daarnet transfer aangevraagd van DeGiro naar Saxobank. Document ingevuld en doorgestuurd via mail.
Per regel rekent Degiro 20€ aan, die Saxobank dan inderdaad omzet naar krediet (6 maand geldig). Overzet zou volgens Saxobank wel 3 tot 6 maand kunnen duren omwille van transfer vanuit een buitenlandse broker. Ben benieuwd...
Ik blijf bij Degiro een rekening aanhouden voor bonds te kopen, ze zijn hiervoor goedkoper dan IBKR. Al de trackers houd ik bij IBKR.

Waarom ben je van Degiro naar Saxo overgestapt?

Als die zaken je angst inboezemen dan kan je equity trackers beter links laten liggen. Ik heb mijn trackers ook aangehouden onder Obama en Biden en zou dat ook gedaan hebben onder Harris.

Het is geen kwestie van gelijk hebben, wel om je potentiële rente te maximaliseren (i.c.m. risk management). Dat behaal je niet door schrik te hebben met elke gril van de markt.
Beurzen staan momenteel nog altijd torenhoog vanuit een historisch standpunt, als je nu instzpt moet je tegen een correctie kunnen.
Je reageert vollédig naast de kwestie.

Jij zegt eerst 'beurzen stijgen door trump'
Markt zakt in elkaar. 'Pas over enkele jaren kunnen we oordelen of Trump goed was voor de beurzen'.

Ik blijf ook gewoon volledig belegd en koop maandelijks bij zoals op maandag. Maar again, daar ging het niet om en is naast de kwestie

Je reageert vollédig naast de kwestie.

Jij zegt eerst 'beurzen stijgen door trump'
Neen, je haalt hier verschillende zaken door elkaar. Beurzen stijgen op lange termijn owv de onderliggende fundamentals , niet owv president X of Y die aan de macht komt.
In de post waarop ik reageerde zei ik dat het onnodig is om uit te stappen omdat er nu een nieuwe president was en de beurzen positief reageerden sinds de verkiezing. Dat impliceert niet dat elke short term volatility swing hier moet beschouwd worden als een entry of exit signaal dat de beurs uitstuurt i.f.v. wat de president beslist. De beurs neemt veel meer factoren in rekening dan dat, zeker als die presidentiële verkiezing al een een tijdje achter ons ligt.
Markt zakt in elkaar. 'Pas over enkele jaren kunnen we oordelen of Trump goed was voor de beurzen'.
Als je een mini-correctie al gelijkstelt met “markt zakt in elkaar” dan speel je imo nog niet lang mee met de beurs. Spaar die stelling maar tot we een daling zien van minstens 30%~35% en niet voor elke short term mini-correctie.

Saxobank is goedkoper. Op zich verzekerd tot 20000€ dacht ik? Spreiden mbt brokers kan, maar wordt niet veel gedaan denk ik.
Soms voor het vermijden van effectentaks - voorlopig zou dat nog werken maar regering zou dat poortje willen sluiten, de andere blijven wellicht open maar zijn voor grotere vissen.

Opletten bij het gebruiken van de instant transfer functie in degiro via sofort/klarna.

Ik heb 10000 euro overgemaakt op die manier, de geld is verdwenen van mijn rekening maar niet doorgestort naar Degiro.

Poof 10k euro weg. Ik contacteer klarna en die laten weten dat het tussen 3 & 5 werkdagen waarsschijnlijk wel terug gestort zal worden. Indien niet moet ik maar weer een ticketje openen.
NB als je nu transfereert via klarna willen ze ook inzage in je transacties en zo.

Moraal van het verhaal: nooit zaken doen met Klarna/sofort. Foute boel.

Een gewone overschrijving van kbc naar degiro gaat bij mij tegenwoordig instant, enkele jaren geleden was dat toch enkele uren tot een dag. Dus geen nood aan die instant mogelijkheid gelukkig.

Terug
Bovenaan