Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik probeer gewoon mijn buffer te houden (3-6 lonen) en voor de rest ben ik fully invested. Das dan voor mij persoonlijk.Stel dat je recente woning hebt, en geen kosten.
wat zijn dan de ratio's aan te houden van overige geld?
Neen. Gewoon op eigen naam/ rekening bijhouden en alles in een Excel bestand smijten als je ook voor uzelf investeer.Ik wou voor de kinderen investeren in een ETF maar kan je via Degiro of Saxo dit ergens apart zetten voor hun?
Maar nu kijk jij naar de USA. Japan heeft van 1990 tot 2009 in een bear market gezeten!De S&P 500 is dit jaar 2.36% gestegen en heeft in 2025 nieuwe all-time highs behaald die nooit eerder tevoren zijn bereikt.SPY - SPDR S&P 500 ETF Trust Stock Price and Quote
SPY - SPDR S&P 500 ETF Trust - Stock screener for investors and traders, financial visualizations.finviz.com
Same for the Nasdaq en de DJIA.
My goodness, hoe heb ik dat kunnen missen?
Dan maar rap alles verkopen en in cash gaan.
Idd, ik zie de beurzen over 10-15-20 jaar niet lager noteren dan vandaag.
Er zullen wel hiccups tussen zitten met correcties, maar een pro-longed multi-year bear market? Dat zie ik niet gebeuren, zeker niet met het soepele monetaire beleid van de centrale banken die er als de kippen bij zijn om geld in de economie te pompen.
Wat bedoel je met fully invested? Allemaal aandelen of ook ratio obligaties?Ik probeer gewoon mijn buffer te houden (3-6 lonen) en voor de rest ben ik fully invested. Das dan voor mij persoonlijk.
We hebben ook nog een gemeenschappelijk rekening waar we sparen voor nieuwe meubels en de tuin/carport/tuinhuis. En als we eens geld terug krijgen van de belastingen ofzo, beleg ik dat ook op onze gemeenschappelijke Saxo rekening. M'n vriendin is niet zo voor beleggen, dus we doen dat enkel met overschotjes. Die ziet lever geld op de bank om er spullen voor het huis mee te kopen of op reis te gaan.
IWDA en BTCWat bedoel je met fully invested? Allemaal aandelen of ook ratio obligaties?
je pakt nu ook wel één van de ultieme bubbels als start punt en extrapoleert van daar. Als ik naar de waarderingen van small/mid en zelfs large cap is dat niet exuberant in de US. Je zit gewoon met outliers waar geen waardering op te plakken is ( al de tech rotzooi) , maar als je de dot.com bubble als referentie pakt is dit peanuts. Misschien ben ik gewoon oud maar na enkel market crashes zie ik het momenteel gewoon niet ondanks al de noise.Maar nu kijk jij naar de USA. Japan heeft van 1990 tot 2009 in een bear market gezeten!
Binnen 20 jaar zien de verdelingen er misschien totaal anders uit.
Dat is toch zeer agressief? Alles in aandelen en nog riskantere bitcoin?IWDA en BTC
BTC snap ik, maar IWDA is gewoon een index hoor. Altijd belangrijk om rekening houden met je risicoprofiel, maar als ik in je eerdere post zie dat je 12% obligaties aanhoudt en 20% cash (hopelijk is die volle 20% dan voor een renovatie) dan lijkt me dat wel zeer veilig gezien jouw leeftijd.Dat is toch zeer agressief? Alles in aandelen en nog riskantere bitcoin?
SWRD geen optie?Bedankt voor de reacties. Ondertussen goed ingelezen en een rekening geopend bij Saxo, meeste klachten die ik vond van hun was de tragere service en matige app, en dan nog een heel deel die zelf in de fout waren maar het dan op de broker steken.
Wat ik wel had gemist bij mijn opzoekwerk is dat je niet fractioneel kan beleggen bij Saxo, bij geen enkele Belgische broker trouwens. Ofja Curvo, maar daar kan je uw eigen ETF's niet kiezen.
Jammer wel, wou een dikke 100€ per maand beleggen in MSCI ACWI en die staat momenteel op 238. Dan wordt het maar minder verspreiden en om het kwartaal beleggen![]()
Bij Degiro kan je meerdere accounts op jouw naam openen. Zo kan je een duidelijke scheiding maken tussen uw portefeuille en die van je kinderen. Het is niet mogelijk dit op hun naam te doen als ze jonger zijn dan 18.Ik wou voor de kinderen investeren in een ETF maar kan je via Degiro of Saxo dit ergens apart zetten voor hun?
Bij Degiro kan je meerdere accounts op jouw naam openen. Zo kan je een duidelijke scheiding maken tussen uw portefeuille en die van je kinderen. Het is niet mogelijk dit op hun naam te doen als ze jonger zijn dan 18.
Sinds de grote crash in 2018 heb ik geen BTC meer bijgekocht, maar ook niks verkocht. Had toen beter wel DCA blijven doen, maar ik was aan het sparen voor een huis en wou geen verdere risico's nemen. Ik heb nog steeds geen BTC gekocht, maar dat is ondertussen wel mooi omhoog gegaan tussen 2017 en nu.Dat is toch zeer agressief? Alles in aandelen en nog riskantere bitcoin?
Bij Degiro kan je meerdere accounts op jouw naam openen. Zo kan je een duidelijke scheiding maken tussen uw portefeuille en die van je kinderen. Het is niet mogelijk dit op hun naam te doen als ze jonger zijn dan 18.
Die scheiding maakt geen fluit uit want wettelijk is alles in 1 pot.
Ik hou een Excelletje bij met hoeveel shares van m'n zoon zijn en hoeveel van m'n vriendin en ik.Ja, zo doe ik het hier ook.
Ja, wettelijk misschien, maar daar gaat het niet over toch? Zo blijf je een duidelijk overzicht houden wie recht heeft op wat.
Daarstraks heeft Zoon2 zijn spaarpot nog afgegeven omdat hij er niet echt weet wat mee te doen. Dat gaat dan op de ¨spaarrekening¨.
Ik wou het in het begin ook zo doen, maar ik denk dat we het gewoon op die moment gaan bekijken, is 1 grote pot nu bij ons.Ik hou een Excelletje bij met hoeveel shares van m'n zoon zijn en hoeveel van m'n vriendin en ik.
Controleer of ze dezelfde ISIN hebben.Hoe kan ik dan zien bij Saxo dat dit dezelfde ETF is en dat deze zeker accumelerend is?