Reverz
Well-known member
Ik tel er 5 waarbij er 2 dan ook nog hetzelfde betekenen maar bon. Realiteit is dat een groot deel van de mensen hier waarschijnlijk voornamelijk in IWDA zit en gewoon maandelijkse/3 maandelijks aankoopt en dus wel onder "indexing/passive investing" valt met hun ETF.Ik zie nochtans 6 onderwerpen in de titel van dit topic, waarvan passive investing er maar 1 van is.
Verder heb ik geen idee hoe oud jij bent, maar ik heb de 2008 crash meegemaakt met veel vermogen op de beurs. Niets verkocht om vervolgens diep in het rood te gaan. Wel geluk gehad dat alles net terug in het groen stond toen ik geld nodig had om mijn huis te bouwen. Maar achteraf gezien had ik veel liever wat minder risico genomen.
Agree to disagree dus. Voor mij is het risico in all USA te groot momenteel. Hier momenteel 2/3 cash en dat zal nog wel even blijven tot we een grote daling zien. Komt die niet: geen probleem, dan heb ik nog altijd mijn vermogen en winst op de 1/3 die wel nog belegd is.
Dat terzijde heb ik geen problemen met het feit dat jij 2/3 van u geld uit de markt haalt omdat je risk avers bent op basis van ervaringen uit het verleden. Je moet met u kapitaal vooral doen waar je uzelf goed bij voelt en vooral mee kan leven als er volgende keer een crash komt.
Ik wou vooral verdedigen dat het mij vreemd lijkt om een brede ETF als IWDA (deels) te verkopen wegens "too US heavy" (terwijl de ETF op zich gewoon weighted is) om dan specifiek naar de EU te gaan kijken terwijl de EU geopolitiek gezien in de hoek zit waar de klappen vallen. Ik heb geen glazen bol maar zelfs de grootste optimist kan momenteel toch wel inzien dat de EU momenteel niet echt aan stuur zit. Het lijkt mij dan ook vreemd om te verwachten dat diezelfde EU plots de brede markt gaat out performen. Een gokje nemen op specifieke sectoren binnen de EU (zoals bv defense) lijkt mij nog verdedigbaar maar bv de Stoxx50 waar bv een toch niet te verwaarlozen aandeel struggling automotive aandelen in vallen lijkt mij wel een eerder vreemde keuze toch?