ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Mai, nieuw record sinds het started 6 maanden geleden voor mij. Ben een beginner maar zit aan bijna 10% winst in 6 maanden na het nieuws van deze morgend. Al had ik liever een ander resultaat gehad en minder verdiend.

Bedoel je nu brokerage fee? Want beurstaks ligt toch wettelijk vast?
De kosten die hij citeert zijn toch TOB, of vergis ik me nu? "DEGIRO biedt Belgische beleggers wat gemak bij het afhandelen van de Belgische beurstaks (ook bekend als de TOB). Elke keer dat je iets koopt of verkoopt, moet je deze belasting betalen, die varieert van 0,12% tot 1,32%. DEGIRO zorgt ervoor dat de belasting voor je wordt betaald en aangegeven."

Bedoel je nu brokerage fee? Want beurstaks ligt toch wettelijk vast?
Ik ben niet zeker waarop je reageert maar ik vermoed de post van @Destel?

De beurstaks ligt in principe wettelijk vast maar als ik het goed heb is de beurstaks voor VWCE blijkbaar enigszins voor interpretatie vatbaar door de brokers. VWCE zélf is niet in België geregistreerd (0,12% dus) maar een distribuerende variant blijkbaar wel waardoor de accumulerende variant van datzelfde fonds (VWCE) ook zou beschouwd worden als zijnde in België geregistreerd en de TOB op 1,32% zou komen te liggen.

Een aantal (de meeste denk) brokers rekenen daarom 1,32% aan. Oa DeGiro houdt/hield het bij 0,12%... dat geeft je als klant echter geen garanties. Als de fiscus bevestigd dat het effectief 1,32% is ben je die bijkomende 1,2% dus evengoed nog altijd verschuldigd.

Dat is de hoofdreden waarom veel mensen verschoven zijn van VWCE naar IWDA/SWRD.

Zie ook dit Reddit topic:

Meeste brokers zijn vorig jaar hogere beurstaks beginnen aanrekenen voor VWCE - en wie klant is bij een broker die nog altijd de lagere beurstaks aanrekent, is er ook niet gerust in. Daarom werd er naar IWDA gegaan. SWRD bestaat nog maar 5 jaar, nu het handelsvolume voldoende groot is, is dat voor veel mensen ook een valabele optie.

VWCE: 1,32% beurstaks bij veel brokers / 0,12% bij andere brokers, 0,22% TER
IWDA: 0,12% beurstaks, 0,2% TER
SWRD: 0,12% beurstaks, 0,12% TER

(beurstaks 2x te betalen, bij aankoop en bij verkoop, TER wordt jaarlijks afgetrokken van de waarde van de ETF)

Dank voor deze samenvatting! Welke broker gebruiken jullie? Ik heb tot nu toe Degiro gebruikt.

Als je al VWCE had, gewoon houden en verder doen met een andere, 3 x TOB betalen (initiële aankoop, verkoop en aankoop nieuwe ETF) is onnodig geld wegsmijten, ook al is het maar een laag percentage.

Imao zou ik tegenwoordig toch voor WEBN gaan, technisch gezien safer dan IWDA met full replicatie, en Europees.

Als je al VWCE had, gewoon houden en verder doen met een andere, 3 x TOB betalen (initiële aankoop, verkoop en aankoop nieuwe ETF) is onnodig geld wegsmijten, ook al is het maar een laag percentage.

Imao zou ik tegenwoordig toch voor WEBN gaan, technisch gezien safer dan IWDA met full replicatie, en Europees.

Ik wou per op intuïtie eigenlijk zeggen dat ik niet per sé akkoord ben met die hold strategie omdat je beter die 1,32% nu betaald dan over pakweg 20 jaar op het hoger bedrag, maar als je begint te rekenen maakt het eigenlijk nauwelijks uit (licht in het voordeel van hold VS sell/rebuy), wrs omdat je 1,44% van je kapitaal verliest waarop compounding intrest zijn werk niet kan doen. :unsure:

Ik wou per op intuïtie eigenlijk zeggen dat ik niet per sé akkoord ben met die hold strategie omdat je beter die 1,32% nu betaald dan over pakweg 20 jaar op het hoger bedrag, maar als je begint te rekenen maakt het eigenlijk nauwelijks uit (licht in het voordeel van hold VS sell/rebuy), wrs omdat je 1,44% van je kapitaal verliest waarop compounding intrest zijn werk niet kan doen. :unsure:
Waarom de staat nu direct al een cadeau geven op je al zuurverdiend zwaar belast geld als het binnen 20 jaar misschien zelfs afgeschaft of veranderd zal zijn.
Of zoals ik binnenkort een andere fiscale woonplaats hebt waar een TOB equivalent zelfs onbestaande is.

Voor mensen die geen tijd hebben om aandelen te volgen zijn ETF's toch een mooie vorm van passief beleggen. Ik heb er nu twee (IWDA en CSPX) en sinds januari zijn die al resp. 26,19% en 31,99% gestegen. Was ik daar maar vroeger mee begonnen in plaats van het gewoon te laten staan op een spaarboekje. Dat is gewoon geld verliezen terwijl je er naar staat te kijken.

Voor mensen die geen tijd hebben om aandelen te volgen zijn ETF's toch een mooie vorm van passief beleggen. Ik heb er nu twee (IWDA en CSPX) en sinds januari zijn die al resp. 26,19% en 31,99% gestegen. Was ik daar maar vroeger mee begonnen in plaats van het gewoon te laten staan op een spaarboekje. Dat is gewoon geld verliezen terwijl je er naar staat te kijken.
Wel de kanttekening maken dat IWDA sinds oprichting gemiddeld 10% per jaar doet. Die 26% van dit jaar zou volgend jaar wel eens opgevolgd kunnen worden door een -30%. Maar zoals altijd: prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Wie weet kan Trump de beurzen wel 100% omhoog pompen volgend jaar.

Wel de kanttekening maken dat IWDA sinds oprichting gemiddeld 10% per jaar doet. Die 26% van dit jaar zou volgend jaar wel eens opgevolgd kunnen worden door een -30%. Maar zoals altijd: prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Wie weet kan Trump de beurzen wel 100% omhoog pompen volgend jaar.
Uiteraard heeft niemand een glazen bol en kan het ineens bergaf gaan. Enter black swan event. Maar het geld op je spaarboek zal ook in dat geval niet veel meer waard zijjn. Blijft wel een goede raadgeving dat de toekomst geen garantie biedt. Het kan erop speculeren en hopen, maar dat is maar ijle lucht.

Waarom zowel iwda als cspx ? veel overlap toch ?

Dat kan en dat zal wel. Ik ben hier nog een leek in en moet me daar nog verder over inlezen en hoop mijn portefeuille naar de toekomst toe wel verder te diversifiëren.
Weet dat je gewoon verder kan doen met bv. IWDA zonder nog geld te pompen in CSPX, gewoon laten staan i.p.v. te verkopen, en dus TOB te betalen. Het maakt echt weinig uit.

Voor mij is een all-world developed and emerging large tot mid cap met fysieke replicatie belangrijk + een aparte world small cap (maar in feite niet nodig). WEBN is dan een goed alternatief voor IWDA met lage TER en TOB.

Laatst bewerkt:
Weet dat je gewoon verder kan doen met bv. IWDA zonder nog geld te pompen in CSPX, gewoon laten staan i.p.v. te verkopen, en dus TOB te betalen. Het maakt echt weinig uit.

Voor mij is een all-world developed and emerging large tot mid cap met fysieke replicatie belangrijk + een aparte world small cap (maar in feite niet nodig). WEBN is dan een goed alternatief voor IWDA met lage TER en TOB.
Ja kijk, dat is dus nog Chinees voor mij. :unsure:

Ik heb exact hetzelfde gevoel. Door onwetendheid en geen interesse nooit bij stil gestaan en dan toevallig dankzij het boek de hangmatbelegger er ook mee begonnen.
Ook al mooie winsten gehaald dit jaar en ja ik besef dat er nog slechte jaren kunnen/gaan aan komen maar het lijkt mij een heel goede strategie op langere termijn waar je eigenlijk geen tijd in moet steken.

De inflatie verslaat uw rente van uw spaargeld elk jaar dus dit is echt een no-brainer voor mij.
Vindt het zelfs schandalig dat banken voor hun fondsen 1,7% Jaarlijks Kosten Percentage durven vragen terwijl die nog niet de helft opbrengt van wat IWDA de laatste 15 jaar heeft opgebracht die jaarlijks 0.20% kost.
Maar banken willen natuurlijk ook geld verdienen en onwetende klanten zijn een gemakkelijke prooi.

Laatst bewerkt:
Vindt het zelfs schandalig dat banken voor hun fondsen 1,7% Jaarlijks Kosten Percentage durven vragen terwijl die nog niet de helft opbrengt van wat IWDA de laatste 15 jaar heeft opgebracht die jaarlijks 0.20% kost.
Maar banken willen natuurlijk ook geld verdienen en onwetende klanten zijn een gemakkelijke prooi.
Schandalig inderdaad. Om dan hun kosten te verhogen...
Paar maanden geleden wou ik m'n Belfius rekening afsluiten, wel ja meneer, dat kan niet op afspraak, u kan gewoon gaan wanneer u wil en ze regelen dat voor u aan de receptiebalie.
Mocht ik dus mooi in de rij gaan staan van 15 man, om de ene na de andere onwetende mens te zien passeren, en van afstand de gesprekjes met de baliemedewerkster te horen, van gepensioneerde, werkloze met uitkering, bedienden en zelfstandigen, tot iemand die mindervalide is met uitkering die een 'afspraakje' wou met de 'filiaaldirecteur' om haar centjes te beleggen... Ze zouden 't moeten weten...

Natuurlijk beleggen de banken ook ons geld die op onze spaarrekeningen staat op de markt en hebben ze zelf deftige winsten en krijgt de gewone mens maar habbekratsen van wat ze in hun zakken steken, hoe dit exact gaat weet ik niet maar dit zou best wel eens een interessante kennis zijn. De verliezen kunnen ze wellicht ook makkelijk incasseren en verspreiden over alle klanten & miljarden over de jaren heen.
Vandaar misschien de lagere rentes, maar dan nog...

Schandalig inderdaad. Om dan hun kosten te verhogen...
Paar maanden geleden wou ik m'n Belfius rekening afsluiten, wel ja meneer, dat kan niet op afspraak, u kan gewoon gaan wanneer u wil en ze regelen dat voor u aan de receptiebalie.
Mocht ik dus mooi in de rij gaan staan van 15 man, om de ene na de andere onwetende mens te zien passeren, en van afstand de gesprekjes met de baliemedewerkster te horen, van gepensioneerde, werkloze met uitkering, bedienden en zelfstandigen, tot iemand die mindervalide is met uitkering die een 'afspraakje' wou met de 'filiaaldirecteur' om haar centjes te beleggen... Ze zouden 't moeten weten...

Natuurlijk beleggen de banken ook ons geld die op onze spaarrekeningen staat op de markt en hebben ze zelf deftige winsten en krijgt de gewone mens maar habbekratsen van wat ze in hun zakken steken, hoe dit exact gaat weet ik niet maar dit zou best wel eens een interessante kennis zijn. De verliezen kunnen ze wellicht ook makkelijk incasseren en verspreiden over alle klanten & miljarden over de jaren heen.
Vandaar misschien de lagere rentes, maar dan nog...
Het heeft me wel verbaasd dat het geld dat je op de bank zet door de bank wordt belegd. In het fictieve voorbeeld dat iedereen op hetzelfde moment zijn geld wil afhalen, kan de bank dat geld gewoon niet voorleggen. Uiteraard zal dat nooit gebeuren en normaal gaat een bank ook niet failliet ... tot een bank failliet gaat.

Maar ik heb ook wel de switch gemaakt tussen spaargeld als "buffergeld" voor onvoorziene uitgaven of in functie van een nakende uitgave en spaargeld dat ik beleg op langere termijn. Zoals gezegd moet ik me daar wel meer in verdiepen, maar dat zal dan wel mijn voornemen zijn voor 2025. Geld groeien.

Terug
Bovenaan