ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Toch wel wat overlap in je ETF's. Als je het simpel wil houden, gewoon VWCE aankopen ( via degiro, 0,12 % TOB ).
Overlap? Net eens gecheckt op IBKR met de PortfolioAnalyst Concentration en er is weinig overlap hoor...
TAIWAN SEMICONDUCTOR MANUFAC... bv. is 2.35% op EMIM en 0.35% op VWCE. Dus ja, enorme overlap.

VWCE is jammer genoeg voor interpretatie vatbaar voor de FOD Financiën/FSMA die immers 'compartimenten' uit hun duim hebben gezogen.
Wel neen, dat bestaat niet, VWCE is niet geregistreerd en VWRL wel. Dus VWCE toch aan TOB van 0,12% ...
Hopelijk geen miserie met FOD Financiën... Anders had ik misschien toch beter IWDA gekocht gvd. Kunnen die knullen niet simpelweg met het ISIN nr. werken i.p.v. de naam van fondsen, hoe belachelijk is dit toch niet...

Degiro is hier in principe correct en de andere brokers niet. Normaalgezien is de 1,32% TOB enkel voor de kapitaliserende versie, sommige banken doen toch 1,32% omdat het onduidelijk is wat men bedoeld met 'compartimenten'. Er is in ETFs namelijk helemaal geen sprake van 'compartimenten' en elk fonds is verschillend met een eigen ISIN code.

Bij de volgende investeringsronde ook wat corp & gov bonds kopen, iemand tips?

Overlap? Net eens gecheckt op IBKR met de PortfolioAnalyst Concentration en er is weinig overlap hoor...
TAIWAN SEMICONDUCTOR MANUFAC... bv. is 2.35% op EMIM en 0.35% op VWCE. Dus ja, enorme overlap.

VWCE is jammer genoeg voor interpretatie vatbaar voor de FOD Financiën/FSMA die immers 'compartimenten' uit hun duim hebben gezogen.
Wel neen, dat bestaat niet, VWCE is niet geregistreerd en VWRL wel. Dus VWCE toch aan TOB van 0,12% ...
Hopelijk geen miserie met FOD Financiën... Anders had ik misschien toch beter IWDA gekocht gvd. Kunnen die knullen niet simpelweg met het ISIN nr. werken i.p.v. de naam van fondsen, hoe belachelijk is dit toch niet...

Degiro is hier in principe correct en de andere brokers niet. Normaalgezien is de 1,32% TOB enkel voor de kapitaliserende versie, sommige banken doen toch 1,32% omdat het onduidelijk is wat men bedoeld met 'compartimenten'. Er is in ETFs namelijk helemaal geen sprake van 'compartimenten' en elk fonds is verschillend met een eigen ISIN code.

Bij de volgende investeringsronde ook wat corp & gov bonds kopen, iemand tips?
IMIE is gelijkaardig aan VWCE volgens mij en wel maar 0,12 procent TOB (overal).

IMIE is gelijkaardig aan VWCE volgens mij en wel maar 0,12 procent TOB (overal).
Met een fund size van maar 1,713 m tegenover 12,633 m en een lichtjes lagere TER.
Dan toch maar liever VWCE.

Voor nog meer diversificatie zal ik Franklin FTSE India UCITS ETF er bij nemen.

Met een fund size van maar 1,713 m tegenover 12,633 m en een lichtjes lagere TER.
Dan toch maar liever VWCE.

Voor nog meer diversificatie zal ik Franklin FTSE India UCITS ETF er bij nemen.
Is dat van zo een groot belang?

Ik vraag het om bij te leren ;-).

Zijn er nog mensen die niet meer kunnen inloggen bij Saxobank? Krijg telkens de melding login/pw onjuist terwijl ik 100% zeker ben dat het juist is. Ik 2 accounts daar (persoonlijk en gemeenschappelijk) en op beiden hetzelfde probleem.
Maandag nog zonder problemen ingelogd. En traden lukt ook via mijn telefoon. Daar ben in nog ingelogd.

Zijn er nog mensen die niet meer kunnen inloggen bij Saxobank? Krijg telkens de melding login/pw onjuist terwijl ik 100% zeker ben dat het juist is. Ik 2 accounts daar (persoonlijk en gemeenschappelijk) en op beiden hetzelfde probleem.
Maandag nog zonder problemen ingelogd. En traden lukt ook via mijn telefoon. Daar ben in nog ingelogd.
Geen problemen hier alvast.

Het kan zijn dat ik ergens een telfout gemaakt heb, maar er is mij toch iets opgevallen. Nuja, opgevallen, dit is natuurlijk iets waar ETF-"tegenstanders" voor waarschuwen.

VWCE heeft per aandeel 3,75 procent in Nvidia. Nvidia daalt 15 procent. 3,75 * 0,15 = 0,05625. Het aandeel daalt gewoon meteen met een halve procent, gewoon door één aandeel. Lijkt toch meteen een ferme daling, waarbij ik dit weekend toch wat ben beginnen te lezen over "equal weighted" ETF's of dividend aristocrats.

Ik ga toch maar bij grote wereldindexen blijven, dat lijkt mij het meest veilig om het meest rendement te halen. Ik besef toch dat dat iets is om rekening te houden. Als tech begint te slabakken, kan het opeens snel gaan.

Van de top 10 grootste posities zijn er bij vwce acht in technologie, als er een correctie zou komen, heeft dat impact inderdaad.

Equal weighted ETF weet niet of dat echt interessant is. Je gaat dan elk aandeel gelijk stellen in de korf qua gewicht - "mindere" aandelen krijgen zelfde positie, terwijl de kans op groei bij bv top 10 toch wel groter is. Denk dat het resultaat wat zal tegenvallen op langere termijn tov rest?

Het kan zijn dat ik ergens een telfout gemaakt heb, maar er is mij toch iets opgevallen. Nuja, opgevallen, dit is natuurlijk iets waar ETF-"tegenstanders" voor waarschuwen.

VWCE heeft per aandeel 3,75 procent in Nvidia. Nvidia daalt 15 procent. 3,75 * 0,15 = 0,05625. Het aandeel daalt gewoon meteen met een halve procent, gewoon door één aandeel. Lijkt toch meteen een ferme daling, waarbij ik dit weekend toch wat ben beginnen te lezen over "equal weighted" ETF's of dividend aristocrats.

Ik ga toch maar bij grote wereldindexen blijven, dat lijkt mij het meest veilig om het meest rendement te halen. Ik besef toch dat dat iets is om rekening te houden. Als tech begint te slabakken, kan het opeens snel gaan.

Dividend aristocrats lijken me voor Belgen weinig interessant omdat die dividenden zwaar belast worden, in tegenstelling tot meerwaarde (voorlopig toch).
En wat zou je met de cash uit die dividenden doen? Als het antwoord herbeleggen is, doe je na die belastingen nog eens kosten om die dividenden in ETFs/aandelen om te zetten en kan je imho beter kiezen voor accumulerende ETFs.

Op langere termijn bekeken zijn de rendementen van equal weighted en market cap ETFs zeer gelijkaardig, maar krijg je toch iets grotere volatiliteit door het relatieve gewicht van small caps in equal weighted. Ik blijf fan van het simpele principe van market cap ETFs die meer gewicht krijgen in de winnaars, al is de crash (op zeer korte termijn) vaak groter dan bij equal weighted.

Hier een goed artikel over die equal weighed etfs. Bijna nooit interessant.

Hier een goed artikel over die equal weighed etfs. Bijna nooit interessant.

Een artikel van dezelfde gasten die 10 jaar geleden small cap indexen aanraadden omdat die het historisch beter deden.
How did that one turn out...? :-)

Die cfa'ers, dat is typisch in de achteruitkijkspiegel wat time series doen, om dan conclusies te trekken net op het moment dat de correlatie begint om te keren.

Allicht dat equal weight het de laatste 15 jaar slechter gedaan heeft dan market cap weight.
Als je smallcaps meer gewicht geeft in uw portfolio, en large caps outperformen daarna, dan is het een mathematische zekerheid dat uw equal weight zal underperformen.

Het punt van equal weight is net om wat minder gewicht te geven aan die large caps nadat die gruwelijk outperformden over de laatste 10 jaar.

Overigens ben ik daar zelf niet noodzakelijk voorstander van.
Maar dat artikel slaat inhoudelijk alleszins op niet veel.
En als je de woorden 'factor investing' leest, moet je al zeker rechtsomkeer weglopen.

Bijkomend voordeel Xtrackers: physical replication ipv synthetische tracker.

Zelf heb ik geen Consumer Staple ETF maar Consumer Discretionary.

Daarom kies ik zoveel mogelijk voor physical replication trackers ipv synthetische én de grootste uitgevers van ETF's.

Ik let er wel op dat ik enkel ETF's koop van de grootste uitgevers, met fysieke replicatie (dan hebben ze effectief de onderliggende aandelen in bezit ipv synthetische trackers waar je in verhouding toch een extra 3rd party risico hebt), dat beperkt het risico extra.
Al hebben we grotere problemen als een ETF provider zoals Blackrock of Vanguard failliet zou gaan.

Bon, ik zie hier toch wel velen synthetische ETF's kopen. En Noctilucus is precies ook de enige die er over spreekt.
Vooraleer ik begonnen ben met ETF's heb ik toch heel wat gelezen over de mogelijke risico's en daarop dan ook beslist om m'n portefeuilleverdeling enkel met fysieke accumulerende ETF's te vullen. Daarbij heb ik per ongeluk VWCE gekocht, omdat die zo populair leek had ik over het hoofd gezien dat die synthetisch was, en ga ik dus voorlopig gewoon houden gezien ik anders direct nog eens de 1,32% TOB moet betalen. Misschien verkoop ik VWCE dan wel als er genoeg winst op gemaakt is.
Meer info:

Wat ik nog veel in dit topic zag zijn mensen die (onwetend?) in België geregistreerde ETF's kopen met 1,32% beurstaks (TOB) bij aankoop en verkoop... Als je wat verder kijkt dan je neus lang is zijn er deftige ETF's met maar 0,12% TOB !

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik betaal toch liever zo weinig mogelijk belastingen want wanneer ik ooit die in België geregistreerde geaccumuleerde ETF's verkoop is dat toch een pak geld... Stel dat de waarde van je portfolio gestegen is en 100K hebt staan, puur aan in België geregistreerde geaccumuleerde ETF's.

1,32% = 1320 EUR
0,12% = 120 EUR
+ nog eens de TOB bij aankoop die je er nog eens mag bij tellen...

Betalen jullie graag die belasting uit solidariteit met onze overheid of hoe moet ik het zien?

Vwce dat is toch fysiek, niet?
Neen helaas: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00BK5BQT80
Optimised, dus niet 100%

Ik ga VWCE vervangen met WEBN, nieuwe ETF sinds juni en gaat vlotjes omhoog met als doel ook rond hetzelfde aantal holdings te zijn van VWCE of andere gelijkaardige ETF's.

Over welke gaan dat dan?
Aub:
&

Meer info: https://curvo.eu/nl/artikel/beurstaks-tob

Als je bij jullie broker een order plaatst voor een klein maandelijks bedrag lijkt die TOB natuurlijk niet veel en is het ook redelijk goed verborgen en niet zo heel duidelijk dat je dat betaalt. Als je het allemaal optelt op lange termijn, is dat geld die je evengoed kon geïnvesteerd hebben...

En dan nog de US verkiezingen... Beter wachten tot dit gedaan is? Of zijn we zeker van Kamala als winares?

Bon, ik zie hier toch wel velen synthetische ETF's kopen. En Noctilucus is precies ook de enige die er over spreekt.
Vooraleer ik begonnen ben met ETF's heb ik toch heel wat gelezen over de mogelijke risico's en daarop dan ook beslist om m'n portefeuilleverdeling enkel met fysieke accumulerende ETF's te vullen. Daarbij heb ik per ongeluk VWCE gekocht, omdat die zo populair leek had ik over het hoofd gezien dat die synthetisch was, en ga ik dus voorlopig gewoon houden gezien ik anders direct nog eens de 1,32% TOB moet betalen. Misschien verkoop ik VWCE dan wel als er genoeg winst op gemaakt is.
Meer info:
Die TOB% buiten beschouwing gelaten, zou ik de gemiddelde persoon ook niet aanraden om zich te gaan verdiepen in de wereld van synthetische, (non)-replicerende, marktgewogen, prijsgewogen, ... ETF's. Het hele idee van passive investing is net dat je een ETF koopt en er dan niet meer naar omkijkt. Ik heb hier 8 jaar geleden (op het vorige forum) met nog 2-3 forummers daarover een discussie gehad. Ze hadden eindelijk de juiste stap gezet om geen aandelen meer te kopen en in de plaats een grote ETF te gaan averagen. Ze begonnen meteen heel die prospectus door te spitten, elk detail te snappen (of te misbegrijpen) en bij de eerste marktcorrectie stopten ze met de ETF's nog bij te kopen ...

Ga gewoon voor een grote ETF en check dan het volgende:

1) Trackt de ETF de onderliggende markt die je wilt kopen
2) Bij voorkeur is hij acccumulerend zodat je geen RV moet betalen op dividenden
3) Check de domicilie v/d ETF en minimaliseer je tax risks (bijv. US based ETF's hebben meer risks dan Ireland/Luxembourg domiciled ETF's)

Volg dan op dat je ETF trackt wat hij moet tracken en de performance ok is en blijf dan bijkopen.
Ga niet eindeloos door prospectussen/artikels/blogposts op zoek naar (fictieve) risico's. Gewoon buy en hold.

En dan nog de US verkiezingen... Beter wachten tot dit gedaan is? Of zijn we zeker van Kamala als winares?
Lijkt me sterk dat XOM/CVX nog hard omhoog gaat vliegen als Trump verkozen wordt (en JPM al helemaal). Ik zou mijn beslissing dan toch niet laten afhangen van de verkiezingen.

Die TOB% buiten beschouwing gelaten, zou ik de gemiddelde persoon ook niet aanraden om zich te gaan verdiepen in de wereld van synthetische, (non)-replicerende, marktgewogen, prijsgewogen, ... ETF's. Het hele idee van passive investing is net dat je een ETF koopt en er dan niet meer naar omkijkt. Ik heb hier 8 jaar geleden (op het vorige forum) met nog 2-3 forummers daarover een discussie gehad. Ze hadden eindelijk de juiste stap gezet om geen aandelen meer te kopen en in de plaats een grote ETF te gaan averagen. Ze begonnen meteen heel die prospectus door te spitten, elk detail te snappen (of te misbegrijpen) en bij de eerste marktcorrectie stopten ze met de ETF's nog bij te kopen ...

Ga gewoon voor een grote ETF en check dan het volgende:

1) Trackt de ETF de onderliggende markt die je wilt kopen
2) Bij voorkeur is hij acccumulerend zodat je geen RV moet betalen op dividenden
3) Check de domicilie v/d ETF en minimaliseer je tax risks (bijv. US based ETF's hebben meer risks dan Ireland/Luxembourg domiciled ETF's)

Volg dan op dat je ETF trackt wat hij moet tracken en de performance ok is en blijf dan bijkopen.
Ga niet eindeloos door prospectussen/artikels/blogposts op zoek naar (fictieve) risico's. Gewoon buy en hold.

Lijkt me een goeie samenvatting van de belangrijkste punten.

Maar wanneer je relatief gesproken meer geld in een ETF begint te beleggen, ben ik toch geruster om fysieke ETF's te kopen ipv synthetische en van een grote aanbieder, niet 1 van die vele bedrijfjes die als paddenstoelen uit de grond schieten maar bij een serieuze beurscrash overkop kunnen gaan of extra blootgesteld worden aan risico's doordat ze enkel in synthetische ETF's handelen.

Ook 100% akkoord als je voor de grote, bekende gaat, dat het geen nut heeft om in alle details te gaan zoeken of die prospectussen te gaan uitpluizen. Ik zie ook veel mensen die zich nodeloos druk maken omdat ze zien dat er een 0,1% verschil zit tussen 2 ETF's die dezelfde index tracken, of die voor een andere index/markt zouden kiezen omwille van <0,1% verschil in jaarlijkse kosten. Keep it simple :)

Terug
Bovenaan