ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Jij was toch bezig over het feit dat je serieus blootgesteld bent aan 1 land? Dan lijkt @DogFacedGod zijn comment toch gepast.
Nogmaals ik refereerde naar de beursindex (en diens onderliggende aandelen) in dat land. Niet het land als bron van omzet/winst voor de onderliggende bedrijfsactiviteiten.
Jullie halen hier de zaken door elkaar.

Tja, is de gemiddelde ETF in dit topic dan zoveel beter dan een Nikkei tracker?

VWCE en IWDA zijn ook enorm overweight 1 land, namelijk de USA met respectievelijk 63% en 72% exposure.
Dus als de S&P straks een Nikkei'tje doet, ben je als "brede" ETF-belegger ook gewoon gescheten.
Ja je kan natuurlijk ook alles opkloppen, het Nikkei’tje was een dip van 12%. Wel te verstaan dat dit heel uitzonderlijk was en door een domme zet die ze niet snel gaan herhalen. Stel dus dat de S&P dit grapje nadoet dan krijg je bij een brede ETF een daling met ongeveer de helft à 6%. Je zou dit kunnen dramatiseren maar op een lange beleggingshorizon is dit eigenlijk niks. IWDA en consoorten groeien volgens de historiek gemiddeld jaarlijks met meer dan dat.

Ja je kan natuurlijk ook alles opkloppen, het Nikkei’tje was een dip van 12%. Wel te verstaan dat dit heel uitzonderlijk was en door een domme zet die ze niet snel gaan herhalen. Stel dus dat de S&P dit grapje nadoet dan krijg je bij een brede ETF een daling met ongeveer de helft à 6%. Je zou dit kunnen dramatiseren maar op een lange beleggingshorizon is dit eigenlijk niks. IWDA en consoorten groeien volgens de historiek gemiddeld jaarlijks met meer dan dat.
Denk dat je niet weet wat met een Nikkei’tje doen bedoeld wordt. Gaat niet over wat hetgeen 2 weken terug gebeurd is 😉.

Ik denk dat je wat verder terug in de tijd moet kijken om te begrijpen wat een Nikkeitje doen hier wil zeggen :)

Zo'n 30 jaar terug in de tijd kijken ongeveer

Ik denk dat je wat verder terug in de tijd moet kijken om te begrijpen wat een Nikkeitje doen hier wil zeggen :)

Zo'n 30 jaar terug in de tijd kijken ongeveer
Ah natuurlijk, maar hoe relevant is dit dan nog? 30 jaar, laten we dan ineens verder terug gaan in het verleden, op die manier heb je altijd een punt 😌

Ah natuurlijk, maar hoe relevant is dit dan nog? 30 jaar, laten we dan ineens verder terug gaan in het verleden, op die manier heb je altijd een punt 😌
Investeren we niet allemaal hier voor de lange termijn dan? Mijn pensioen ligt alleszins nog 30 jaar in de toekomst.

Beetje vreemde opmerking.

Stel dat de meerwaardebelasting erdoor komt (al hoop ik ten stelligste dat Bouchez dit kan tegenhouden), hoe zal dit dan werken voor aandelen reeds in bezit?

Stel dat de meerwaardebelasting erdoor komt (al hoop ik ten stelligste dat Bouchez dit kan tegenhouden), hoe zal dit dan werken voor aandelen reeds in bezit?
Ze zijn het nog niet eens over het principe, laat staan over de details en praktische uitwerking. Ik vermoed dat het zoals gewoonlijk een gedrocht van een wet wordt. Waarschijnlijk gaat een deel vrijgesteld worden in een nieuwe fiscale korf voor vrijstelling waaronder ook dividenden vallen.
Ik heb ook al een correctie voor inflatie gelezen. En een vrijstelling voor aandelen op naam van KMO's tot een bepaald bedrag.
Over de inwerkingtreding en historische meerwaarden nog niet veel gezien.

Ik zou denken vanaf jaar x de gemiddelde koers over een bepaalde referentieperiode nemen als aankoopkoers (plus kosten) en dan bij verkoop de verkoopprijs minus kosten minus aankooopprijs = meerwaarde.
Of echt de historische aankoopprijs nemen gecorrigeerd voor inflatie, lijkt me heel moeilijk als aandelen al lang in bezit zijn en ook nog eens bijvoorbeeld overgezet van broker etc.

Ik ben benieuwd...

Dit is super relevant aangezien het 30 jaar geduurd heeft om in absolute cijfers terug gelijk te komen. Als je dus 30 jaar geleden erin zat heb je met inflatie incluis serieus uw broek gescheurd.

Dit is super relevant aangezien het 30 jaar geduurd heeft om in absolute cijfers terug gelijk te komen. Als je dus 30 jaar geleden erin zat heb je met inflatie incluis serieus uw broek gescheurd.
Dat klopt niet, als je 30 jaar geleden in bijv. de S&P 500 zou gezeten hebben dan sta ja vandaag gewoon dik in de plus, inc inflatie.
Maar daar gaat het niet over. De vraag was moet een incident van drie decennia geleden u weerhouden van in een ETF te investeringen, en wat is dan het alternatief ?

Dat klopt niet, als je 30 jaar geleden in bijv. de S&P 500 zou gezeten hebben dan sta ja vandaag gewoon dik in de plus, inc inflatie.
Maar daar gaat het niet over. De vraag was moet een incident van drie decennia geleden u weerhouden van in een ETF te investeringen, en wat is dan het alternatief ?
Ja maar kerel lees je wel wat er staat?
Het gaat over de Nikkei niet over de S&P 500.

Niks moet u weerhouden om in een ETF te beleggen.
Het punt is dat het risico’s inhoudt en dat historisch rendement en alles komt goed lang niet altijd opgaan, kijk maar naar wat er met de Nikkei gebeurde.
En wat is het alternatief. Ik hoop dat je daar een grap maakt? Straks ga je nog zeggen dat een ETF het beste is.

Dat is dus hindsight bias. Nu weet je dat de S&P500 de afgelopen dertig jaar zeer goede prestaties geleverd heeft. Dat is onder andere het resultaat van een specifieke set aan onder andere socio-economische en politieke omstandigheden. Of dat de komende dertig jaar het geval zal zijn dat weten we niet. Moet je dat er van weerhouden nee, maar het is wel belangrijk om te weten dat zelfs een brede ETF geen gegarandeerde money machine is.

Ja maar kerel lees je wel wat er staat?
Het gaat over de Nikkei niet over de S&P 500.

Niks moet u weerhouden om in een ETF te beleggen.
Het punt is dat het risico’s inhoudt en dat historisch rendement en alles komt goed lang niet altijd opgaan, kijk maar naar wat er met de Nikkei gebeurde.
En wat is het alternatief. Ik hoop dat je daar een grap maakt? Straks ga je nog zeggen dat een ETF het beste is.
Ik vrees dat je uw leesbril zelf even moet rechtzetten, ik hen nooit over de Nikkei gesproken, ik had het over de VWCE die zelfs toen nog niet bestond dus ik geef gewoon een tegenargument waar het wel is goed gekomen.

Het beste? Dat moet ieder voorzichzelf uitmaken toch? Als je risicobereidheid zodanig laag is dat een incident van 30jaar geleden je slecht doet slapen als je vandaag ik een ETF zou investeren dan moet je dat niet doen eh. Als jouw punt is dat beleggen altijd een risico inhoudt, ja das nogal wiedes..

Ik heb op Saxo een effectenrekening waar ik beleg in ETF's, ik zou graag voor mijn zoontje ook willen beleggen in een ETF voor zo op lange termijn voor hem te sparen.
Ik kan niet op zijn naam beleggen bij Saxo maar als ik zijn spaargeld beleg op mijn rekening heb je dan binnen 20 jaar geen probleem met schenking kosten enz... ?
Wat raden jullie aan?

Pensioenspaarverzekering hier stopgezet. Was me 20 jaar geleden niet bewust van het verschil tussen een pensioenspaarfonds en pensioenspaarverzekering, maar zelfs als ik de performance zie van de fondsen en met de jaarlijkse beheerkosten die je in beide systemen hebt en ook de magere opbrengst zijn ze beiden nooit de moeite niet, ik dacht het te houden om zoveel mogelijk te diversifiëren maar gezien ik buiten België verhuis heeft het geen enkel nut gezien ik geen belastbare inkomsten meer zal hebben in België zelf en dus ook geen belastingvermindering kan genieten...

Was dit ooit aangegaan via Keytrade Bank met Delta Lloyd, de afkoop gebeurde gelukkig quasi break-even, heb er een 40-tal EUR aan verloren rekening houdende met de belastingvermindering over de jaren heen, dus dit valt goed mee.

De Belgische roverheid heeft de pensioensparende Belg toch goed bij de ballen gepakt waardoor het echt totaal de moeite niet is ondanks de belastingvermindering.

Meteen dat 'kleine' bedrag geherinvesteerd in ETFs :

DFEN / VANECK DEFENSE ETF
EMIM / ISHARES CORE EM IMI ACC
TEET / VANECK SUSTAINABLE EUROPEAN
VWCE / VANG FTSE AW USDA
XZMJ / X MSCI JAPAN ESG 1C

Pensioenspaarverzekering hier stopgezet. Was me 20 jaar geleden niet bewust van het verschil tussen een pensioenspaarfonds en pensioenspaarverzekering, maar zelfs als ik de performance zie van de fondsen en met de jaarlijkse beheerkosten die je in beide systemen hebt en ook de magere opbrengst zijn ze beiden nooit de moeite niet, ik dacht het te houden om zoveel mogelijk te diversifiëren maar gezien ik buiten België verhuis heeft het geen enkel nut gezien ik geen belastbare inkomsten meer zal hebben in België zelf en dus ook geen belastingvermindering kan genieten...

Was dit ooit aangegaan via Keytrade Bank met Delta Lloyd, de afkoop gebeurde gelukkig quasi break-even, heb er een 40-tal EUR aan verloren rekening houdende met de belastingvermindering over de jaren heen, dus dit valt goed mee.

De Belgische roverheid heeft de pensioensparende Belg toch goed bij de ballen gepakt waardoor het echt totaal de moeite niet is ondanks de belastingvermindering.

Meteen dat 'kleine' bedrag geherinvesteerd in ETFs :

DFEN / VANECK DEFENSE ETF
EMIM / ISHARES CORE EM IMI ACC
TEET / VANECK SUSTAINABLE EUROPEAN
VWCE / VANG FTSE AW USDA
XZMJ / X MSCI JAPAN ESG 1C
Toch wel wat overlap in je ETF's. Als je het simpel wil houden, gewoon VWCE aankopen ( via degiro, 0,12 % TOB ).

Voor de komende jaren: koop BRK en geen IWDA of S&P500.

Druist volledig in tegen het passief beleggen principe, maar ik zou het achteraf SNEU vinden dat ik het hier niet gezet heb :-D

Reden: indexen zijn momenteel serieus overgewaardeerd, terwijl Berkshire 15% ondergewaardeerd en een index op zijn eigen is.

Bedoelde je de komende maanden? (grapje) Mooi voor wie dit lump sum deed op dat moment haha

Terug
Bovenaan