Didymus
Well-known member
JaWat heeft keytrade daar aan? Gewoon de hoop dat je verder doet bij hen?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
JaWat heeft keytrade daar aan? Gewoon de hoop dat je verder doet bij hen?
Als het werkt zoals bij Medirecht dan krijgen zij een deel van de beheersvergoeding van de fondsen die ze aanbieden.Wat heeft keytrade daar aan? Gewoon de hoop dat je verder doet bij hen?
Oké, ik heb als een noob in het beleggen op wat "spielerij" met crypto (waar ik wel winst op heb gemaakt, maar dat was geluk) wat ETF-aandelen gekocht.
Gewoon het mini virtueel spaarpotje voor m'n petekindje waar ik elk trimester € 100 in zou willen storten (pre-opslag was dit minder) tot hij er 18 is, in plaats van op een belabberde Fortis spaarrekening aan 1,75%, omgezet in iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) die hopelijk op de héél lange termijn meer opbrengen. Zou over 18 (nu 15) jaar toch een pak meer moeten opbrengen als je rekent op een gemiddelde jaarlijkse stijging van 8% van een dergelijke ETF op de lange termijn, de rendabiliteit mag zelfs nog dalen... en kan desnoods nog stapsgewijs uitstappen het laatste jaar...
Gekocht via een limit order... ging het vlotst... maar nu zit ik nog met de vraag: zetten jullie ook standaard een stop loss order om verliezen te beperken? Stel nu dat je wilt anticiperen op een crash, van pakweg max 20%, gewoon € 70 als verkoopprijs invullen? Of gewoon zo laten en zelf verkopen wanneer je in het nieuws hoort over een neerwaartse markt?
Wanneer ga je dan terug inkopen?
Letterlijk een week geleden was er een immense crash, de wereld verging, iedereen in paniek.
We zijn een week verder en alles staat alweer op het oude niveau.
Dus op een week tijd, verkopen en opnieuw kopen? Emotioneel lijkt me dat sterk. Had je maandag verkocht, en dinsdag opnieuw aangekocht, had je al paar procenten verlies gedaan met die actie.
Wat ik wil zeggen: de beurzen zijn enorm wispelturig, je kijkt naar langetermijn. Laat het gewoon staan en beleg periodiek.
Wat ik wel al eens heb gedaan zijn zo van die crash-kooporders instellen. Kopen als de beurs 15%a20% crasht. Dan smijt iedereen buiten via marktorders. Soms kan je dan wel eens iets leuks oppikken.
... kan moeilijk een tweede openen.
zetten jullie ook standaard een stop loss order om verliezen te beperken? Stel nu dat je wilt anticiperen op een crash, van pakweg max 20%, gewoon € 70 als verkoopprijs invullen? Of gewoon zo laten en zelf verkopen wanneer je in het nieuws hoort over een neerwaartse markt?
Lijkt me enkel aan te raden als je een korte beleggingshorizon hebt (maar dan moet je je afvragen of de beurs de juiste plaats is voor je geld).
Dat is juist beter dan stop losses te gebruiken: er niet mee bezig zijn en maandelijks aankopen.Oei, zoveel ben ik er eigenlijk niet mee beziggewoon maandelijks kopen op de prijs van die moment ...
Voor alles is een tijd en een plaats.Dat is juist beter dan stop losses te gebruiken: er niet mee bezig zijn en maandelijks aankopen.
Voor alles is een tijd en een plaats.
Indien je een horizon hebt van +20jaar is dat prima. Iemand met een kortere tijdshorizon (bv. pensioen) kan wel voordeel hebben van een stop loss (limiet), al kan je je dan afvragen of die persoon nog wel in ETFs moet zitten..
Herbalanceren inderdaad naar iets defensievere producten is de logische keuze (TR, obligaties, ...). Je wil geen -50% crash meemaken op 90% van jouw vermogen op jouw 65 indien je dat geld nodig hebt..Wat doe je daarna dan? Pak dat de beurzen op mijn 62-65 jaar hoog staan (en ik 20+ jaar in ETF zit). Dan zou ik alles moeten verkopen (of de helft oid) en dan in termijnrekeningen te steken oid?
Ik spaar voor mijn pensioen, maar niet zeker of ik dat nodig ga hebben aangezien niet alles in ETF zit...
De beurs an sich is dan zeker een goede plaats.
Vraag is of een ETF dan een goed instrument is. Rekenen met 8% virtuele rendementen is allemaal leuk en wel, maar het is uzelf natuurlijk blaasjes wijsmaken.
Het blijft een instrument waar kapitaalrisico aan verbonden is, en soms meer kapitaalrisico dan sommige willen of durven geloven.
Het is een belegging die geen actief beheer vereist, maar het blijft een instrument met risico’s.
Het punt is meer wat uw doel is van uw geld in een ETF te stoppen.Maar dat mag nog halveren en het is alsnog beter dan een rente van 2% bij Fortis? Het kan ook crashen... maar het is per definitie geld dat ik beschouw als "verloren", dus ik gok in essentie met het geld dat ik ooit aan m'n petekind cadeau zal doen... die gaat niet weten hoe efficiënt die investering geweest is...
Ik wil op termijn gerust ook een beetje differentiëren richting andere aandelen of obligaties, maar die ETF via Degiro leek mij het minste te kosten qua beheer, en daarvoor moet ik eerst een deftiger budget hebben. De "beleggingsfondsen" die Fortis zelf aanbiedt lijken mij ook allesbehalve interessant behalve voor de bank zelf...
Mijn eigen spaargeld heb ik voor een groot stuk in zo'n Belgische staatsbon gestoken die binnenkort afloopt...
Het punt is meer wat uw doel is van uw geld in een ETF te stoppen.
Als je een instrument zoekt dat geen actief beheer vereist en u bewust bent dat er geen enkele garantie is van rendement of kapitaalbehoud in de hoop om wel rendement te halen dan is een ETF ideaal.
Je hebt geen enkele garantie dat je een spaarboekje zal verslaan. Die kans is er zeker, en doe je niks dan verlies je sowieso.
Als je u baseert op historische gegevens, in een brede ETF zit en naar het einde toe de opvolging verhoogt dan is de kans zeer groot dat je een mooi rendement zal hebben. Maar een tegenwicht geven aan het idee dat het een veilig instrument is dat u onvoorwaardelijke rendementen geeft vanuit een hangmat is wel op zijn plaats.
Het is sowieso verstandig om enkel maar geld dat je niet nodig hebt op middellange termijn in een ETF te steken, en in feite om mee te spelen op de beurs. Als de gezondheid van je hart en je slaap je lief is natuurlijk.
Op een gegeven moment ga je er ook terug cash uithalen, en dat doe je het liefst op een moment dat je een mooie groei hebt meegemaakt. En hoe dan zal het altijd pijn doen als je verkoopt op een punt waarbij je een rendement hebt gerealiseerd, maar het vorige maand misschien nog 12% meer was.
Het is maar wat uw definitie van ‘gokken’ is, maar in het algemeen steek je je geld in een ETF juist om niet te moeten gokken. Onder gokken versta ik dat je je geld ineens volledig of een groot stuk kan verliezen. Dit is in het geval van een brede index ETF niet het geval, als je wat uitzoomt op de grafiek dan vallen die dipjes in het niets. Dan is geld bijv in losse aandelen steken een veel groter risico.Maar dat mag nog halveren en het is alsnog beter dan een rente van 2% bij Fortis? Het kan ook crashen... maar het is per definitie geld dat ik beschouw als "verloren", dus ik gok in essentie met het geld dat ik ooit aan m'n petekind cadeau zal doen... die gaat niet weten hoe efficiënt die investering geweest is...
Ik wil op termijn gerust ook een beetje differentiëren richting andere aandelen of obligaties, maar die ETF via Degiro leek mij het minste te kosten qua beheer, en daarvoor moet ik eerst een deftiger budget hebben. De "beleggingsfondsen" die Fortis zelf aanbiedt lijken mij ook allesbehalve interessant behalve voor de bank zelf...
Mijn eigen spaargeld heb ik voor een groot stuk in zo'n Belgische staatsbon gestoken die binnenkort afloopt...