ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Risico ligt bij degene die de TOB-aangifte doet, dus onwaarschijnlijk.
Ik doelde eigenlijk eerder op "klanten van DeGiro" (die VWCE gekocht hebben), ipv op DeGiro zelf.
Het lijkt mij niet ondenkbaar dat de fiscus op een bepaald moment gaat zien dat er over al die aankopen nu 1.2% te weinig aan TOB wordt betaald en dat gaat recuperen... bij de belastingplichtige uiteraard, niet bij DeGiro. De eindverantwoordelijkheid voor een correctie "aangifte" ligt bij de titularis, niet bij de broker denk ik dan.

De eindverantwoordelijkheid voor een correctie "aangifte" ligt bij de titularis, niet bij de broker denk ik dan.
Wet is op dat vlak wat vaag. Brokers gevestigd in België zijn ondubbelzinnig de schuldenaar. Voor buitenlandse brokers verschuift het naar de ordergever tenzij die kan aantonen dat er werd betaald.

Ik ben iig gestopt met VWCE nadat deze kwestie eigenlijk duidelijk is geworden , maar heb nu geen aanpassing aan mijn TOB aangiftes gedaan bovenop hetgeen Degiro normaal automatisch aangeeft. We zullen dan wel zien of er nog met terugwerkende kracht zal gewerkt worden bij de fiscus. Ik denk / hoop wel dat dat voor hen te omslachtig zal zijn om bij alle Belgen op Degiro te gaan doen.

Ik weet dat er al lang veel discussie over is. Zelf zit ik ook met VWCE bij Degiro. Maar als ik nu kijk, is IE00BK5BQT80 volgens Vanguard zelf NIET geregistreerd in België. Dit document is laatst geüpdate op 3 oktober 2023.

Good find! Bizar dat ze op hun website iets anders hebben staan dan in hun documenten. Al vertrouw ik dat laatste wel meer in combinatie met het mailverkeer van een Reddit-user met Vanguard. DeGiro zal ook niet zonder reden de TOB behouden, die zullen ook wel communicatie gehad hebben.

Ik blijf aankopen tot ze het veranderen. Heb niet echt schrik dat ze dit retroactief gaan terugvorderen, lijkt me huisvaderlijk correct gehandeld en ook het sop de kolen niet waard voor de fiscus.

Dat gecontesteerd standpunt ben ik idd ook al ergens anders tegengekomen.
Het enige dat ik kan vaststellen is dat uit de officiële documentatie en communicatie van Vanguard blijkt dat VWCE niet geregistreerd is, en enkel uit onofficiële berichtgeving over FSMA/FODfin blijkt dat VWCE wèl geregistreerd zou zijn. Ik vind atm zelf geen officiële communicatie van die laatste...

Anders gezegd:
"Zodra een van de compartimenten van een fonds in België is geregistreerd, beschouwt de Belgische belastingdienst alle compartimenten als in België geregistreerd."
=> Bron op https://financien.belgium.be ?

Een van de elementen die spelen, is het land waar de tracker is geregistreerd. Is dat in ons land, en keert de tracker geen dividenden uit, dan betaalt de belegger zowel bij de aankoop als de verkoop een beurstaks van 1,32 procent. Is de kapitalisatietracker niet in België geregistreerd, maar wel in een ander Europees land, dan betaalt de belegger een taks van 0,12 procent. Gaat het om een distributieversie, die wel dividenden uitkeert, dan geldt in beide gevallen een beurstaks van 0,12 procent.

Verschillende aanbieders van trackers geven om die reden aan dat ze enkel de distributieversie van de tracker registreren in ons land, en niet de kapitalisatieversie. Op die manier wordt ontkomen aan de beurstaks van 1,32 procent, menen ze. Maar dat is niet de zienswijze van de fiscus. ‘De registratie van een tracker moet gebeuren op het niveau van het compartiment’, zegt Francis Adyns, de woordvoerder van de FOD Financiën. Het compartiment is de 'enveloppe' die de kapitalisatie- en de distributieversie van een tracker bundelt. Dit betekent dat zodra een compartiment geregistreerd is bij de toezichthouder FSMA, beide versies van de tracker als geregistreerd worden bestempeld.
Als de woordvoerder van de FOD het zegt en verschillende brokers passen het zo toe, dan zal het wel kloppen.
wat raden jullie aan? Die vwce verkopen ?
Houden uiteraard, je gaat toch niet onnodig extra taksen betalen?

Als de woordvoerder van de FOD het zegt en verschillende brokers passen het zo toe, dan zal het wel kloppen.
Bedankt, ik begin daar dan ook eerder naar te neigen.

Ik ga dan terug IWDA gaan aankopen. EMIM ga ik niet opnemen. Die lijkt de laatste 5-10 jaar toch enkel maar te underperformen. Wat de toekomst brengt, weet ik uiteraard niet, wat ik wel weet, is dat het me kosten zal uitsparen.

Zou het dan eigenlijk niet beter zijn wat Europa en/of Azië in het algemeen toe te voegen aan IWDA? (atm 73% US, en amper 18% EU & 9% Asia)

Bedankt, ik begin daar dan ook eerder naar te neigen.

Ik ga dan terug IWDA gaan aankopen. EMIM ga ik niet opnemen. Die lijkt de laatste 5-10 jaar toch enkel maar te underperformen. Wat de toekomst brengt, weet ik uiteraard niet, wat ik wel weet, is dat het me kosten zal uitsparen.

Zou het dan eigenlijk niet beter zijn wat Europa en/of Azië in het algemeen toe te voegen aan IWDA? (atm 73% US, en amper 18% EU & 9% Asia)

Hoe bedoel je die laatste zin? IWDA weighting is een direct gevolg van de marktcapitalisatie van bedrijven. Waarbij ook die 73% US een deel exposure buiten de US zullen hebben (en omgekeerd die 27% EU en Asia ook een deel exposure naar de US toe)

IMIE zit iig niet in de kernselectie bij Degiro.
Die kernselectie is toch ook niet het end-all-be-all?

Ik ben momenteel SWRD aan het kopen ipv IWDA. De €2 extra per aankoop corrigeert zichzelf door een lagere TER. Er zijn uiteraard nog andere verschillen tussen IWDA & SWRD maar zomaar een bepaald fonds uitsluiten met "niet in de kernselectie" :confused:

Terwijl verschillende mensen niet eens bij DeGiro zitten/fondsen weghalen bij DeGiro en sowieso dus geen boodschap hebben aan wel/niet kernselectie.

Heb ik dat dan beweerd?

Ik dacht, ik geef het ff mee voor zij die het over het hoofd zouden zien.

Maar bedankt voor uw inzicht & feedback betreffende waar anderen al dan niet mogelijks ooit boodschap aan zouden kunnen hebben.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan