Gewoon iwda of cspx, meer heb je eigenlijk niet nodig.Bedankt. Welke ETF’s stel je eventueel specifiek voor?
Iwda+emim als je wereldwijde spreiding wil.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Gewoon iwda of cspx, meer heb je eigenlijk niet nodig.Bedankt. Welke ETF’s stel je eventueel specifiek voor?
Ik begrijp dat IWDA de “wereld” dekt, maar als je daar al je beleggingsgeld in stopt en de etf gaat in faling?Gewoon iwda of cspx, meer heb je eigenlijk niet nodig.
Iwda+emim als je wereldwijde spreiding wil.
Ik begrijp dat IWDA de “wereld” dekt, maar als je daar al je beleggingsgeld in stopt en de etf gaat in faling?
.Ik begrijp dat IWDA de “wereld” dekt, maar als je daar al je beleggingsgeld in stopt en de etf gaat in faling?
Dat is een doemscenario waar ik niet te veel aandacht aan zou besteden, maar als je wil spreiden kan je bijvoorbeeld zowel iwda als vwce kopen.Ik begrijp dat IWDA de “wereld” dekt, maar als je daar al je beleggingsgeld in stopt en de etf gaat in faling?
IMIE is ook een optie.VWCE was het makkelijkst om te kopen (niet balanceren met IWDA/EMIM), maar door heel dat TOB-gedoe waarbij sommige brokers de exuberante 1,32% aanrekenen (zowel bij aan- als verkoop) ben ik daar mee gestopt.
Dus nu toch de IWDA (al ben ik de SWRD ook in het oog aan het houden vanwege de lagere TER - 0,12% vs 0,20%).
Ik zou iets meer doen want die 1000 is als ik het goed lees minder dan er elke maand bijkomt?
(Zo goed als?) de hele SP500 zit in IWDA.Denk dat ik voor IWDA en CSPX ga gaan.
Dat is zowat de helft van wat er overschiet van mijn loon.
Ik heb ook nog een dure hypotheek (140k @ 3,45%) waar ik misschien wel wat eerder vanaf wil. Al zou 3,5% mss ook wel het rendement zijn dat ik op de markt kan halen. Ik heb daar eigenlijk de ballen verstand van, ik heb altijd geld opgepot op de spaarrekening omdat ik dat misschien nodig had (en heb dat ook 3x gebruikt om vastgoed aan te kopen).
Deze ETF gebruikt synthetische replicatie ipv de onderliggende aandelen te kopen. Je zit met een (klein) risico. Meer info: https://axento.nl/beleggen/waarin/etf/fysieke-replicatie-en-synthetische-replicatie-bij-etfs/Ivm S&P 500 heb ik nu https://live.euronext.com/nl/product/equities/fr0011550185-xpar/bnpp-sp500-eur-c/ese omdat die lage bedragen heeft
Als ik het goed heb is de TER ook wel nog cava (0.15%)
Of ben ik mis en kan ik beter CSPX nemen?
IWDA en SWRD zijn inderdaad heel gelijklopend.VWCE was het makkelijkst om te kopen (niet balanceren met IWDA/EMIM), maar door heel dat TOB-gedoe waarbij sommige brokers de exuberante 1,32% aanrekenen (zowel bij aan- als verkoop) ben ik daar mee gestopt.
Dus nu toch de IWDA (al ben ik de SWRD ook in het oog aan het houden vanwege de lagere TER - 0,12% vs 0,20%).
Kan dat financiele nu wel beter en beter loslaten. Ik ben een 0 in het beleggen, maar het aandeel intrest op een hypotheek vermindert elke maand terwijl gemiddeld genomen het in een ETF stijgt. Dus dat breakeven point (van opbrengst = jaarlijkse intrest) komt sneller dan bvb 15 jaar in de toekomst.
Hoe doe ik dat het beste als ik een stuk wil reserveren voor mijn zoontje? 2 verschillende ETF'en, of 2 keer dezelfde of gewoon 1 pot en er later uittrekken wat ik hem wil meegeven? Ook hier, dat is voor over 15 jaar of verder in de toekomst.
Ik heb toch aparte rekeningen geopend, op mijn naam weliswaar, maar toch met de bedoeling om het sparen voor de kinderen apart te houden. We schrijven een vast bedrag over naar elke rekening en extra spaarcentjes van verjaardagen en zo komen er ook op. Om de paar maanden koop ik met dat geld wat uit de kernselectie.