ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik begrijp dat IWDA de “wereld” dekt, maar als je daar al je beleggingsgeld in stopt en de etf gaat in faling?

Iemand anders neemt die beheerscontracten over van de ETF's en zal de ETF beheren zoals Blackrock/Vanguard dat deed. Misschien aan hogere kosten. Als dat niet gebeurd, dn wordt je ETF n je krijgt het geld ter waarde van de verkoop van de onderliggende aandelen.

Nu in geval 2, dan zou ik liever mijn geld hebben in een goeie bunker om de nucleaire apocalypse te overleven :p.

Ik begrijp dat IWDA de “wereld” dekt, maar als je daar al je beleggingsgeld in stopt en de etf gaat in faling?

ETF's met fysieke replicatie kopen en geen synthetische, dat geeft al een stuk meer zekerheid.
En van een grote uitgever kopen (bv. Blackrock, Vanguard, Amundi) is ook minder riskant dan van kleinere uitgevers.

Dat is een doemscenario waar ik niet te veel aandacht aan zou besteden, maar als je wil spreiden kan je bijvoorbeeld zowel iwda als vwce kopen.

VWCE was het makkelijkst om te kopen (niet balanceren met IWDA/EMIM), maar door heel dat TOB-gedoe waarbij sommige brokers de exuberante 1,32% aanrekenen (zowel bij aan- als verkoop) ben ik daar mee gestopt.
Dus nu toch de IWDA (al ben ik de SWRD ook in het oog aan het houden vanwege de lagere TER - 0,12% vs 0,20%).

VWCE was het makkelijkst om te kopen (niet balanceren met IWDA/EMIM), maar door heel dat TOB-gedoe waarbij sommige brokers de exuberante 1,32% aanrekenen (zowel bij aan- als verkoop) ben ik daar mee gestopt.
Dus nu toch de IWDA (al ben ik de SWRD ook in het oog aan het houden vanwege de lagere TER - 0,12% vs 0,20%).
IMIE is ook een optie.

Ik zou iets meer doen want die 1000 is als ik het goed lees minder dan er elke maand bijkomt?

Dat is zowat de helft van wat er overschiet van mijn loon.
Ik heb ook nog een dure hypotheek (140k @ 3,45%) waar ik misschien wel wat eerder vanaf wil. Al zou 3,5% mss ook wel het rendement zijn dat ik op de markt kan halen. Ik heb daar eigenlijk de ballen verstand van, ik heb altijd geld opgepot op de spaarrekening omdat ik dat misschien nodig had (en heb dat ook 3x gebruikt om vastgoed aan te kopen).

Denk dat ik voor IWDA en CSPX ga gaan 🤔.
(Zo goed als?) de hele SP500 zit in IWDA.
IWDA = 65-70% Amerika

Als je dan nog eens CSPX erbij koopt, doe je dat om dat percentage USA nog verder op te trekken

Het belangrijkste is gewoon beginnen.
Het lijkt allemaal heel spannend bij de eerste stortingen, maar al snel merk je dat je initiële inleg toch redelijk beperkt is en een beweging van plus of min 5% niet veel uitmaakt.

Tegen dat je portefeuille serieuze bedragen begint aan te nemen, ben je hopelijk al gewoon aan de automatische piloot en kijk je er niet te veel meer naar om.

Dat is zowat de helft van wat er overschiet van mijn loon.
Ik heb ook nog een dure hypotheek (140k @ 3,45%) waar ik misschien wel wat eerder vanaf wil. Al zou 3,5% mss ook wel het rendement zijn dat ik op de markt kan halen. Ik heb daar eigenlijk de ballen verstand van, ik heb altijd geld opgepot op de spaarrekening omdat ik dat misschien nodig had (en heb dat ook 3x gebruikt om vastgoed aan te kopen).

Op langere termijn zou je zeker meer dan 3,5% rendement moeten kunnen halen op de markt, en je zit nog eens met samengestelde interest.
Dus puur financieel is het beter van het geld in een ETF te steken in plaats van je hypotheek te verminderen.
Historisch op heel lange termijn is het rendement van een ETF zoals IWDA een kleine 9% per jaar - natuurlijk geen enkele garantie dat we in de toekomst ook zo'n percentages zullen zien, maar het verschil met 3,5% is groot.

Aan de andere kant, gemoedsrust is ook wel iets waard, als je je beter voelt door een lagere maandelijkse hypotheek kan je dat afwegen tegen het rendement dat je laat liggen.

Kan dat financiele nu wel beter en beter loslaten. Ik ben een 0 in het beleggen, maar het aandeel intrest op een hypotheek vermindert elke maand terwijl gemiddeld genomen het in een ETF stijgt. Dus dat breakeven point (van opbrengst = jaarlijkse intrest) komt sneller dan bvb 15 jaar in de toekomst.

Hoe doe ik dat het beste als ik een stuk wil reserveren voor mijn zoontje? 2 verschillende ETF'en, of 2 keer dezelfde of gewoon 1 pot en er later uittrekken wat ik hem wil meegeven? Ook hier, dat is voor over 15 jaar of verder in de toekomst.

IWDA en SWRD zijn inderdaad heel gelijklopend.

Ik dacht er ook aan om te beginnen omschakelen vanwege lagere kosten bij SWRD...

Kan dat financiele nu wel beter en beter loslaten. Ik ben een 0 in het beleggen, maar het aandeel intrest op een hypotheek vermindert elke maand terwijl gemiddeld genomen het in een ETF stijgt. Dus dat breakeven point (van opbrengst = jaarlijkse intrest) komt sneller dan bvb 15 jaar in de toekomst.

Hoe doe ik dat het beste als ik een stuk wil reserveren voor mijn zoontje? 2 verschillende ETF'en, of 2 keer dezelfde of gewoon 1 pot en er later uittrekken wat ik hem wil meegeven? Ook hier, dat is voor over 15 jaar of verder in de toekomst.

Voor dat reserveren lijkt het simpelste me van gewoon 1 pot aan te leggen en er later uit te halen wat je hem wil meegeven. Zeker als het voor over 15 jaar is.

2 verschillende ETF's betekent 2 keer aankoopkosten, wat meer administratie voor jezelf, en wat doe je als blijkt dat de andere ETF die je voor je zoon gekozen hebt bv. een lager rendement heeft dan je eigen ETF (of je zou al ETF's moeten kiezen die exact dezelfde index tracken)?

Ik heb toch aparte rekeningen geopend, op mijn naam weliswaar, maar toch met de bedoeling om het sparen voor de kinderen apart te houden. We schrijven een vast bedrag over naar elke rekening en extra spaarcentjes van verjaardagen en zo komen er ook op. Om de paar maanden koop ik met dat geld wat uit de kernselectie.

Ik heb toch aparte rekeningen geopend, op mijn naam weliswaar, maar toch met de bedoeling om het sparen voor de kinderen apart te houden. We schrijven een vast bedrag over naar elke rekening en extra spaarcentjes van verjaardagen en zo komen er ook op. Om de paar maanden koop ik met dat geld wat uit de kernselectie.

Ik heb maar 1 zoon (de andere 2 kinderen zijn van mijn vrouw), dus hoef dat niet echt apart te houden. Ik heb nu bvb 100k in mijn hoofd en als alles samen van hem op 70k zou komen, dan leg ik 30k extra in. Hoef financieel enkel rekening te houden met de gezinswoning en voor de rest ben ik niemand verantwoording verschuldigd.

Terug
Bovenaan