ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Waarom denken jullie dat water op de lange termijn interessanter is dan US of Global Stocks?

Wie weet vinden ze over een aantal jaren efficiënte manieren om zeewater te filteren.

Hier vandaag voor de eerste keer eens FTSE All-World gekocht om wat minder US-gericht te zijn. Jammer genoeg geen "ex US" versies op degiro te vinden.

Zit nog met een 60k die ik ergens in wil beleggen, maar ik vind het lastig om te diversifiëren. Ik ken te weinig van specifieke industrieën om daar op te gokken en specifiek opsplitsen naar een ETF uit Europa ofzo, daar heb ik het gevoel dat de Europese grote bedrijven over het algemeen veel trager lijken te gaan dan US of China bvb...

En Emerging Markets heb ik al wel een tijdje, maar dat beweegt eerder horizontaal precies...

Hier vandaag voor de eerste keer eens FTSE All-World gekocht om wat minder US-gericht te zijn. Jammer genoeg geen "ex US" versies op degiro te vinden.

Zit nog met een 60k die ik ergens in wil beleggen, maar ik vind het lastig om te diversifiëren. Ik ken te weinig van specifieke industrieën om daar op te gokken en specifiek opsplitsen naar een ETF uit Europa ofzo, daar heb ik het gevoel dat de Europese grote bedrijven over het algemeen veel trager lijken te gaan dan US of China bvb...

En Emerging Markets heb ik al wel een tijdje, maar dat beweegt eerder horizontaal precies...
En waarom dit bedrag niet gewoon verder investeren in VWCE?

Waarom denken jullie dat water op de lange termijn interessanter is dan US of Global Stocks?

Wie weet vinden ze over een aantal jaren efficiënte manieren om zeewater te filteren.
Interessanter niet perse, maar is samen met health care een mooie diversificatie vind ik en redelijk veilig.
En Biden zijn miljardenplan voor infrastructuur biedt heel wat mogelijkheden voor deze bedrijven, want infrastructuur is niet alleen wegen maar ook watervoorziening, riolering, waterzuivering,... 😉

En waarom dit bedrag niet gewoon verder investeren in VWCE?

Inderdaad, eventueel aangevuld met een ETF in water, renewable energy,.. m.a.w. iets meer risico + toekomstgericht (en bij voorkeur iets waar je zelf in gelooft natuurlijk :)).

Is het risico ook niet groter? High(er) risk, high(er) reward?

Ik volg even want wil volgend jaar ook wat meer investeren in de beurs. Nu voorlopig enkel een IDWA en hoogstwss eentje rond water.
Kan dus nog wat aanvulling gebruiken :-)

Ik zit in de ishares core s&p500 (acc) & vanguard ftse all world (acc).
Gisteren terug bijgekocht en transactiebelasting is nog steeds 0.12% op degiro.
Moet ik voorlopig al ergens van wakker liggen ivm die 1.32%?

Dat is nog steeds 56% US based en 22% tech. Dat is een serieuze overlap met S&P500 en MSCI World (en daar heb ik al het grootste deel van portefeuille in steken...)
En wat vind je daar dan nadelig aan? Voor mijn passieve portefeuille ben ik best tevreden om de world index te volgen. Als je zelf keuzes gaat beginnen maken van sectoren of andere regio's die het in de toekomst zouden beter doen , dan neem je volgens mij toch meer risico.

Als je dan toch nog meer zou willen diversifiëren zou ik eerder kijken om wat small caps erbij te nemen. iShares MSCI World small cap bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Wat is dat eigenlijk een "small cap"? Ik ben dat hier al regelmatig tegengekomen, maar geen flauw idee wat het effect het eigenlijk heeft op de ETF.

Wat is dat eigenlijk een "small cap"? Ik ben dat hier al regelmatig tegengekomen, maar geen flauw idee wat het effect het eigenlijk heeft op de ETF.

A small-cap is a public company whose total market value, or market capitalization, is about $300 million to $2 billion. The precise figures vary.

Small-cap investors generally are looking for up-and-coming young companies that are growing fast. That is, they're looking for the large caps of the future.

Het effect op de EFT is meer volatiliteit in beide richtingen, vergeleken met large caps. Vergeleken met mid caps scheelt het verrassend genoeg op lange termijn weinig als je bv. naar de S&P 500 kijkt.
Ook logisch, want bij zo'n kleinere bedrijven zal de koers over het algemeen meer uitschieters kennen dan bij de gevestigde waarden die het tot large cap geschopt hebben.

Ga es wa medical ETFs kopen.
Specifiek medisch heb ik alleen GSK maar vermits heel die corona-shizzle nog ff gaat duren :unsure:

Terug
Bovenaan