Escalatie in het Midden-Oosten (Houthis, Iran,...)

Een oude helikopter in combinatie met slecht weer. Kan dus gewoon een kwestie van nonchalance zijn.
goh, wel heel toevallig natuurlijk. Beetje sabotaga kan het inderdaad op een accident doen lijken. Accident of niet, dit gaat zorgt voor heel wat meer onzekerheid in Iran. 2024 doesn't disappoint totnutoe.

De CIA mag hun fichebakken updaten nu, te beginnen met tijdelijke premier Mokhber. Die in oktober 2022 de iraanse dronedeal in moskou finaal mee onderhandelde...

Laatst bewerkt:
Volgens mij zal dit helemaal geen impact hebben. Noch in Iran, noch in de regio.

Niet de president maar de grootayatollah heeft het daar volledig voor het zeggen. De president is slechts bevoegd met een handvol binnenlandse en ceremoniële aangelegenheden en zelfs daar kan Khamenei achter de schermen naar believen bijsturen.

Edit: Het enige is wel dat er nu een mogelijke kandidaat voor de opvolging van Khamenei uit de weg is geruimd. De zoon van (Mojtaba) zal zich in z’n handen wrijven.

Laatst bewerkt:
Net op het nieuws dat de situatie tussen Israël en Hezbollah steeds verder escaleert + Hezbollah die zelfs Cyprus bedreigt indien ze Israël toegang geven tot hun luchthavens of havens. Zou die tweede oorlog er dan toch nog gaan komen?

Hervormingsgezinde Pezeshkian wint presidentsverkiezingen Iran

Ik hoor veel mensen nu zeggen dat de echte machthebbers zich mispakt hebben door Pezeshkian toe te laten tot de verkiezingen waardoor hij nu verkozen is. Dat men veel liever Saeed Jalili (extreem conservatief) als nieuwe president had gezien en dat de verkiezing van Pezeshkian slecht zou zijn voor diezelfde machthebbers. Maar is dat wel echt zo?

Ze geven de misnoegde Iraniërs op deze manier een doekje voor het bloeden en de druk was te groot geworden om ze helemaal 'niets' te geven hé. Er zal 'misschien' nu iets minder streng opgetreden worden tegen het al dan niet dragen van een hoofddoek (als dit al niet het geval was). De banden met het Westen gaan vermoedelijk ook weer iets beter worden wat economisch ook gewoon beter is voor het land en waardoor de druk op de machthebbers ook verkleind zal worden.

Eigenlijk komt dit de machthebbers volgens mij gewoon goed uit en hebben ze het spel gewoon slim gespeeld. De bevolking wordt (tijdelijk) wat gesust. Finaal blijven de eindbeslissingen ook gewoon liggen bij Khamenei dus ter gronde verandert er weinig of niets.

Laatst bewerkt:
Hervormingsgezinde Pezeshkian wint presidentsverkiezingen Iran

Ik hoor veel mensen nu zeggen dat de echte machthebbers zich mispakt hebben door Pezeshkian toe te laten tot de verkiezingen waardoor hij nu verkozen is. Dat men veel liever Saeed Jalili (extreem conservatief) als nieuwe president had gezien en dat de verkiezing van Pezeshkian slecht zou zijn voor diezelfde machthebbers. Maar is dat wel echt zo?

Ze geven de misnoegde Iraniërs op deze manier een doekje voor het bloeden en de druk was te groot geworden om ze helemaal 'niets' te geven hé. Er zal 'misschien' nu iets minder streng opgetreden worden tegen het al dan niet dragen van een hoofddoek (als dit al niet het geval was). De banden met het Westen gaan vermoedelijk ook weer iets beter worden wat economisch ook gewoon beter is voor het land en waardoor de druk op de machthebbers ook verkleind zal worden.

Eigenlijk komt dit de machthebbers volgens mij gewoon goed uit en hebben ze het spel gewoon slim gespeeld. De bevolking wordt (tijdelijk) wat gesust. Finaal blijven de eindbeslissingen ook gewoon liggen bij Khamenei dus ter gronde verandert er weinig of niets.
Het is geen hardliner, maar het kan niet anders dan dat hij in de pas loopt van het regime.

Pezeshkian wordt door waarnemers als een man van het regime in Teheran gezien. Hij steunt de Revolutionaire Garde - het elitekorps van het Iraanse leger - en heeft ook de drone- en raketaanvallen tegen Israël geprezen. De president heeft in Iran veel invloed, maar wordt niet gezien als de hoogste leider van de Islamitische Republiek. Dat is grootayatollah Ali Khamenei. Verkiezingen gelden ook niet als volledig democratisch, omdat de conservatieve Raad van Hoeders de kandidaten selecteert. In tv-debatten en interviews heeft Pezeshkian, ondanks zijn hervormingsgezindheid, beloofd het beleid van Khamenei niet aan te vechten.

Iemand die het bestaansrecht van het regime in twijfel trekt zal zich nooit verkiesbaar kunnen stellen in Iran.

Meer en meer reports dat de GRU blijkbaar helpt met de Houthis. En zo wordt er precies toch meer en meer anti Westerse invloeden in het Midden Oosten.

Dat er een reactie van Iran gaat komen op het uitschakelen van Hezbollah en Hamas kopstukken was zeker. Zoveel hebben ze zelf reeds aangegeven. Hun vorige respons op de aanval op hun ambassade in syrie was al vrij groots. Gezien een van de assasinaties nu plaats vond op Iraanse bodem zal de reactie waarschijnlijk nog feller worden. Ondertussen wappert de rode vlag van wraak boven de Qoms moskee en schalt het Iran-Irak Oorlogs anthem er door de boxen. Die toeters en bellen waren er vorige keer al niet bij... Ik hoop dat de respons nog ietwat terughoudend zal zijn maar deze keer gaan ze vermoedelijk wel echt schade willen berokennen. Iranian media reports "in coming hours, the world will witness extraordinary scenes and very important developments." Experts verwachten een multi pronged attack waarin iraanse proxies vanuit alle uithoeken gelijktijdig met Iran zelf zullen aanvallen. Als Israel daar dan ook weer op gaat reageren... Nee not liking this. Dit kan best snel fout gaan.

De US ziet de bui precies ook al hangen gezien hun troepen en assetbewegingen van de laatste 24 uur. Beter voorbereiden en voorkomen dan in snelheid gepakt te worden maar nog meer amerikaanse aanwezigheid in de regio zorgt natuurlijk ook weer voor nog meer spanning.

Dat er een reactie van Iran gaat komen op het uitschakelen van Hezbollah en Hamas kopstukken was zeker. Zoveel hebben ze zelf reeds aangegeven. Hun vorige respons op de aanval op hun ambassade in syrie was al vrij groots.
Iran gaat niet reageren, er zal enkel een show plaatsvinden zoals de vorige keren. Dagenlang overdrijven en mediatitels halen met hun dreigingen, om daarna (in geheime overeenstemming met de VS en dus onrechtstreeks met Israël) een paar honderd raketten af te vuren die worden onderschept door de Iron Dome zonder Israël effectief schade te berokkenen, kan iemand me eens uitleggen hoe dit groots of succesvol is? Een land die effectief iets gaat uithalen kondigt hun strategische acties niet dagenlang aan in de globale media om elke partij op de hoogte te stellen van wat de volgende stap is die ze gaan doen, dit alleen al toont aan dat ze enkel uit zijn op een globale show om hun lage imago te saven en te kunnen zeggen dat ze ‘iets’ hebben gedaan. Ik denk dat Iran een ‘paper tiger’ is die in een soort illusie leeft. Dus ik zou de verwachtingen zeer laag houden en de overdrijving in de media niet geloven.

Iran, ik wacht al heel de week. Groeten uit België!
De opperste leider van Iran (en de president in opdracht van ..) is natuurlijk ook niet dom. Hij kan dit natuurlijk niet laten passeren maar hij moet alles goed wikken en wegen en niet zomaar blindelings de eerste de beste aanval doen.

Verschrikkelijk om te lezen. Een van de zovele (gekende) gruweldaden die de Amerikanen in Irak hebben begaan tijdens het verspreiden van democratie.

Een veelvoud meer zijn in de doofpot verdwenen en zullen het daglicht nooit zien.

24 burgers waaronder een hele hoop kinderen in koelen bloede afgeslacht en de daders worden gewoon beschermd door de Amerikaanse overheid. En nog zijn er zoveel mensen die in het sprookje geloven dat het Amerikaanse leger een force for good is.

Bedankt voor de link alleszins, ik ga de podcast eens beluisteren.

Moet het Westen de uitgestoken hand van talibanleider Haqqani aanvaarden?

Een interessant artikel.

- Haqqani wordt internationaal aanzien als een terrorist.
- Het Westen zou "geshockeerd" zijn dat een bloeddorstige terrorist de laatste jaren een bocht maakt van 360 graden en probeert om diplomatische banden te smeden met het Westen.

Dit artikel claimt echter dat bovenstaande Westerse 'shock' *hypocrisie ten top is*. Haqqani zou namelijk al 15+ jaar proberen banden te smeden met het Westen maar hij werd nooit serieus genomen (ergens ook terecht).

Ook zou hij meer gematigd zijn dan de opperleider Hibatullah Akhundzada en er niet op tegen zijn voor meer vrouwenrechten. Maar de vraag is of hij dat meent en wel te vertrouwen is of dat hij dit gewoon zegt om het Westen te paaien. Want Hibatullah Akhundzada beloofde eerste ook vrouwenrechten te respecteren maar dat was achteraf bezien natuurlijk één grote leugen.

Akhundzada claimt de opperleider te zijn en heerst met ijzeren vuisten maar Haqqani is zowat de enige die nog tegenstrubbelt. Andere Talibanleiders die tegenstrubbelden zijn mondsdood gemaakt maar bij die laatste lukt dat niet (goed).

Laatst bewerkt:
Is na Assad nu ook het Iraanse regime gedoemd om te vallen?

Ik denk niet dat Iran zo snel zal vallen MAAR Iran heeft de huidige situatie zelf ook wel in de hand gewerkt.

Eerst een eigen volksopstand bloederig onderdrukken maar daarna ipv zich eerst op zichzelf te concentreren de helft van hun wapens massaal naar Rusland schenken. Dat leek misschien (oppervlakkig) wel een goed idee (Voor de strijd tegen het Westen) maar daardoor ondermijnden ze wel hun eigen positie in het Midden Oosten waardoor het eindresultaat voor zichzelf eerder 'negatief' is.

Toen Israël dan Hesbolah aanviel en daarna het Syrische regime werd aangevallen werd Iran daardoor zo goed als 'schaak' gezet.

Ik vraag me af of de Iraanse leiders dit zagen aankomen. Maar de laatste jaren was Iran toch niet echt 'slim' bezig. Macht maakt blind zeker?

Voorts zit de angst er goed in want
Iran voert strenge hoofddoekenwet in: vrouwen riskeren zware celstraffen en doodstraf

Op korte termijn lijkt dit een goede oplossing. Maar dit is weer korte termijnvisie en dit is ingevoerd uit schrik dat de bevolking een voorbeeld neemt aan Syrië en ook een opstand zou overwegen.

Mijn visie? De Ayatollahs doen het in feite in hun broek. Dit lijkt een sterktebod maar is eerlijkheidshalve een zwaktebod.

Laatst bewerkt:
Als je zo'n crackdown uitvoert op je bevolking zit de angst er inderdaad in. Zo'n regimes grossieren in angstbeleid. Het is belangrijk dat de bevolking angst heeft voor het regime maar tegelijk heeft het regime duidelijk angst voor de bevolking.

Te bezien wanneer de ene angst de andere zal overwoekeren. Je zou al hopen dat vrouwen massaal ingesluierd op straat lopen met hun mannelijke entourage erbij. Maar dat eindigt in een bloedbad.

De mensen zijn dat regime kotsbeu.

De nieuwe extreem strenge anti-vrouwenwet is er voorlopig ook niet doorgeraakt wegens te veel kritiek en de wet wordt door veel Iraniërs inderdaad ook aanzien als een zwaktebod van het regime (eerder dan een sterktebod).

De steun / het draagvlak voor de nieuwe wet blijkt (surprise surprise ??) erg klein te zijn, zelfs bij (oer)conservatieve Iraanse geestelijken.

Bovendien lijkt het nog amper indruk te maken op de bevolking dat reageert zoals ne passieve Rus en zoiets heeft van: "Whatever. Je m'en fous. Als je mij dood wil slaan waar wacht je op?".

Iran Detains Singer Who Performed Without Head Scarf

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan