Ervaringen met buren hun hondenoverlast

Kerel spoort ook niet.. dus onmogelijk om daar iets tegen te zeggen, da's ne goeien buur als em u graag heeft, maar doet er iets verkeerd tegen en ge kunt me 1 oog open slapen. En jammer genoeg zit em terug aan den drank, dus om hem op een helder moment te pakken krijgen moete chance hebben.
Nee, da's ne slechten buur.
Ge moet daar geen bloemenkransje om hangen.

Maareuh, misschien moet dit opgesplitst worden in verschillende threads:
- "ik haat loslopende honden"
- "ik haat blaffende honden"
- "mijn buren en wat er in hun tuin zit/staat maken/maakt lawaai"
- "mijn buren zijn eikels"
- "de verzuurde buur vereniging"

Maar da's misschien wat voorbarig met de 3 pagina's tot nu toe.
 
Nee, da's ne slechten buur.
Ge moet daar geen bloemenkransje om hangen.

Maareuh, misschien moet dit opgesplitst worden in verschillende threads:
- "ik haat loslopende honden"
- "ik haat blaffende honden"
- "mijn buren en wat er in hun tuin zit/staat maken/maakt lawaai"
- "mijn buren zijn eikels"
- "de verzuurde buur vereniging"

Maar da's misschien wat voorbarig met de 3 pagina's tot nu toe.
En als ze aan alles hierboven voldoen?

Kom om 1u thuis en die hond staat op u te blaffen. Heb eens geroepen dat ze hem na 22u helemaal geen lawaai meer mag laten maken.

Heeft ze hem losgelaten (poort opengedaan) en kwam ze met haar zatte botten hem achterna. Is ze nog gevallen ook :rofl:
 
Wij hebben (of hadden?) ook een haan in de buurt die elke nacht random tussen 2u en 5u begon te kraaien. Wijkagent naartoe gestuurd en ook eens kwaad op de deur gaan kloppen + aanbellen om 4-5u lol. Ik slaap door bijna alles maar mijn vrouw jammer genoeg niet. In de tijd dat we er nog last van hadden heb ik heel wat research gedaan en zo uitgekomen op een "white noise generator"; in Amerika is dat heel wat gekender. Was toch wel heel benieuwd toen die was aangekomen en echt, de eerste avond al onmiddellijk een groot succes! Die toestellen maken (zachte) ventilator/motorgeluiden en dan hoor je echt niks meer. Dikke aanrader voor iedereen die last heeft van geluidsoverlast! Die haan hebben we nooit meer gehoord, onze achterbuur met in de ochtend 3 luid keffende hondjes ook amper tot niet en zelfs bij verbouwwerken van onze buren houdt dat heel wat geluid tegen. Als we nu op vakantie gaan gaat die noise maker ook altijd mee. :p

Ik gebruik deze: https://www.amazon.de/-/en/LectroFan-noise-white-machine-ASM1007-G/dp/B019GAFJEG/ref=sr_1_5?crid=1XHX08QDGL5E1&keywords=LectroFan&qid=1665754731&qu=eyJxc2MiOiIzLjA2IiwicXNhIjoiMi42NyIsInFzcCI6IjIuMjEifQ==&sprefix=lectrofan+,aps,68&sr=8-5

Dubbel en dik zijn geld waard.
Ik had zelf ook zoiets bedacht. Ik woon in een wat ouder rijhuis (1958) en qua geluidsisolatie is dat niet zoals in een nieuwbouw, af en toe horen we de rechterburen door de gemeenschappelijke muur. Ik dacht dus ook enerzijds van ja we moeten akoestisch isoleren, maar dat kost veel geld zonder gegarandeerd resultaat.

De impact van (buren)geluid is voor een groot deel psychologisch. Ik had vroeger last van tinnitus en dat heb ik toen ook opgelosg via gewenning met white noise dus idem met burengeluiden. Maar in plaats van white noise draaien we gewoon op de radio klara continuo :p

En net zoals met tinnitus boeit het nu ook niet meer als het eens volledig stil is en je iets hoort want je hebt de controle terug / het maakt niet meer uit.

Past deze thread trouwens niet meer in bouwen/wonen? Kan breder gaan dan enkel lawaaioverlast van honden, gewoon lawaaioverlast bij buren of omgeving (bv autostrand, spoorweg, werken...) in het algemeen
 
Ondertussen zijn ze bij de buren begonnen aan een schutting. Alé, daar lijkt het toch op.
Eind oktober zijn ze begonnen en die mannen zijn nog maar een dag of 3 komen werken, de laatste 2 weken zijn de bobcat's niet meer bewogen. Buiten 10m haag verwijderen aan de achterzijde van hun tuin zie ik weinig progressie. Uiteraard dat ze dit zo niet had afgesproken met die werkmannen. Benieuwd hoe dit weer gaat eindigen :).
 
Honden houden is het nieuwe roken.

Het is niet nodig, schadelijk zonder vergaande maatregelen en vaak asociaal,
voorkomend gedreven uit een onderliggende problematiek.

Zoals bij roken zijn er slechts enkelen die hun verslaving uitvoeren zonder impact en die worden daarvoor gestraft met extra taxatie en regelgeving.

1.2.3..

Disclaimer: ex-roker, partner ex-baasje

Persoonlijk geen 'echte' problemen met uitvoerende mede-burgers.

Alleen op familiefeesten houden ze met mij beperkt rekening door hun hond niet mee te nemen naar de feesten die ik zelf organiseer. Waar toch ook wat achterklap over geweest is.

Bij familiefeesten op locatie moet in het helaas tolereren en doe ik er verder niet moeilijk over.

Maar wat ik ervan denk durf ik toch niet openlijk te communiceren.

Ook een buur 2 huizen verder is een uitvoerder, althans niet perfect in uitvoering, apprecieer ik de moeite en hou ik er overigens mijn mond over.

We gaan wel vaak wandelen met ons jong dochtertje en daar zal ik zeker aanhalen aan passage, conform de wet, hun exemplaar aan de lijn te houden. De reacties die je daar soms krijgt zijn niet altijd kindsvriendelijk, gelijkaardig aan rokersreacties die ik mijn verslaving heb kunnen waarnemen. Beiden zijn toch 'natuurlijke producten' en niet schadelijk, right?'

//Is een gemeende rant-post maar Irl geen rare snuiter. (In deze).
 
Honden houden is het nieuwe roken.

Het is niet nodig, schadelijk zonder vergaande maatregelen en vaak asociaal,
voorkomend gedreven uit een onderliggende problematiek.

Zoals bij roken zijn er slechts enkelen die hun verslaving uitvoeren zonder impact en die worden daarvoor gestraft met extra taxatie en regelgeving.

1.2.3..

Disclaimer: ex-roker, partner ex-baasje

Persoonlijk geen 'echte' problemen met uitvoerende mede-burgers.

Alleen op familiefeesten houden ze met mij beperkt rekening door hun hond niet mee te nemen naar de feesten die ik zelf organiseer. Waar toch ook wat achterklap over geweest is.

Bij familiefeesten op locatie moet in het helaas tolereren en doe ik er verder niet moeilijk over.

Maar wat ik ervan denk durf ik toch niet openlijk te communiceren.

Ook een buur 2 huizen verder is een uitvoerder, althans niet perfect in uitvoering, apprecieer ik de moeite en hou ik er overigens mijn mond over.

We gaan wel vaak wandelen met ons jong dochtertje en daar zal ik zeker aanhalen aan passage, conform de wet, hun exemplaar aan de lijn te houden. De reacties die je daar soms krijgt zijn niet altijd kindsvriendelijk, gelijkaardig aan rokersreacties die ik mijn verslaving heb kunnen waarnemen. Beiden zijn toch 'natuurlijke producten' en niet schadelijk, right?'

//Is een gemeende rant-post maar Irl geen rare snuiter. (In deze).
Een hond houden geeft mensen geen kanker, dus die vergelijking zou ik niet meer maken...
 
Een hond houden geeft mensen geen kanker, dus die vergelijking zou ik niet meer maken...






Ter vergelijking in het belachelijke, rijden we over 5 jaar nog 1 km/u, zitten onze auto's voor 10.000€ aan technologie, en doen we miljarden inspanningen in infrastructuur omdat er jaarlijks 1 verkeersdode is. (Wat er voor de duidelijkheid 1 te veel is, maar alles heeft een kost).

Moet nu wel toegeven, wat ver buiten topic, dat het houden van honden mij eigenlijk niet echt stoort maar eerder de tijdsgeest dat het altijd een ander zijn schuld is.

En dat zie je vandaag echt echt overal.

Maar zelf iets voorstellen of verbeteren is weinigen gegeven. Ik ken trouwens ook baasjes waar ik echt wel naar opkijk hoe ze met hun dier omgaan, daarom ben ik het niet eens met het houden van zo'n dier. Ik begrijp het wel en zij berperken de impact, iedereen blij.

Maar in uw waardevolste investering waar je tot rust moet komen en ook een grootste deel van je leven gaat doorbrengen, stress krijgen en geuroverlast hebben voor een ander z'n plezier is m.i. niet gewenst. Ik begrijp dus zeker de verzuurde reacties en zou zelf, tenzij op een ranch, geen hond houden.

//Edit: andere vergelijking.
Drink van mijn part thuis zoveel alcohol als je wilt.(in de veronderstelling dat je uw huis niet in brand steekt of dergelijke)
Maar van zodra je u op publiek terrein begeeft kan dat niet zonder vergaande maatregelen. Ook zo'n 'traditie' die maatschappelijk al iets minder geapprecieerd wordt. (En nee de wereld hoeft niet saai te worden maar er zijn grenzen, zeker als we dichter op elkaar moeten leven)
 
Laatst bewerkt:
Honden houden is het nieuwe roken.

Het is niet nodig, schadelijk zonder vergaande maatregelen en vaak asociaal,
voorkomend gedreven uit een onderliggende problematiek.

Zoals bij roken zijn er slechts enkelen die hun verslaving uitvoeren zonder impact en die worden daarvoor gestraft met extra taxatie en regelgeving.

1.2.3..

Disclaimer: ex-roker, partner ex-baasje

Persoonlijk geen 'echte' problemen met uitvoerende mede-burgers.

Alleen op familiefeesten houden ze met mij beperkt rekening door hun hond niet mee te nemen naar de feesten die ik zelf organiseer. Waar toch ook wat achterklap over geweest is.

Bij familiefeesten op locatie moet in het helaas tolereren en doe ik er verder niet moeilijk over.

Maar wat ik ervan denk durf ik toch niet openlijk te communiceren.

Ook een buur 2 huizen verder is een uitvoerder, althans niet perfect in uitvoering, apprecieer ik de moeite en hou ik er overigens mijn mond over.

We gaan wel vaak wandelen met ons jong dochtertje en daar zal ik zeker aanhalen aan passage, conform de wet, hun exemplaar aan de lijn te houden. De reacties die je daar soms krijgt zijn niet altijd kindsvriendelijk, gelijkaardig aan rokersreacties die ik mijn verslaving heb kunnen waarnemen. Beiden zijn toch 'natuurlijke producten' en niet schadelijk, right?'

//Is een gemeende rant-post maar Irl geen rare snuiter. (In deze).
Maar allez. Wat een veralgemening.
Ik heb zelf 3 honden, maar wandel daar op straat of waar dan ook dat het verplicht is, mee aan de leiband. Als ik iemand zie aankomen, ga ik opzij staan met mijn honden os verplaats ik mij, om de andere mensen geen last te bezorgen, want zij kiezen er niet voor dat ik honden heb.

Ik dring met andere woorden niemand anders mijn honden op.
 
Maar allez. Wat een veralgemening.
Ik heb zelf 3 honden, maar wandel daar op straat of waar dan ook dat het verplicht is, mee aan de leiband. Als ik iemand zie aankomen, ga ik opzij staan met mijn honden os verplaats ik mij, om de andere mensen geen last te bezorgen, want zij kiezen er niet voor dat ik honden heb.

Ik dring met andere woorden niemand anders mijn honden op.
Buiten veralgemeningen staat die post ook vol van allerhande vreemde, onlogische sprongen, dus ik zou er mij niet druk in maken.
 
Buiten veralgemeningen staat die post ook vol van allerhande vreemde, onlogische sprongen, dus ik zou er mij niet druk in maken.
I know, maar af en toe kan ik mij in zo'n dingen opboeien, te meer omdat ik zelf (net als heel wat anderen die actief zijn in het "honden" topic) wel gewoon respectvol omga met anderen en mijn honden aan niemand opdring.

Ik wil hier niet mee zeggen dat er geen mensen zijn die wel voor overlast zorgen he (met honden of op een andere manier) en ik kan mij voorstellen dat dat niet leuk is. Hier ergens in de buurt zit ook af en toe een hele avond een hond te blaffen, ik vind dat voor mijzelf niet leuk, maar ik vind het vooral erg voor dat beestje.
 
Buiten veralgemeningen staat die post ook vol van allerhande vreemde, onlogische sprongen, dus ik zou er mij niet druk in maken.
Nagegeven niet mijn beste post.

Int kort:
Doe jij iets dat overduidelijk last veroorzaakt, pas jij je aan. Het detail zit in wie de overlast veroorzaakt voor wie. (Zagen en pesten is ook overlast)

exCite neemt in de passage zijn (te verwachten) verantwoordelijkheid, dus top!
Als iedereen dat deed in de verschillende situaties was er geen discussie.

Met mijn 'onlogische sprongen' wil ik enkel aangeven dat niet iedereen dezelfde ervaring van overlast heeft en er in deze toch verschillende kampen zijn.
Maar dan wordt het politiek en heeft niet per definitie 1 kamp gelijk.

(Ik ben trouwens geen honden of dieren hater moest ik zo overkomen, verre van. Wel van mening dat dieren houden veel verantwoordelijkheid meebrengt.)
 
Ondertussen zijn ze bij de buren begonnen aan een schutting. Alé, daar lijkt het toch op.
Eind oktober zijn ze begonnen en die mannen zijn nog maar een dag of 3 komen werken, de laatste 2 weken zijn de bobcat's niet meer bewogen.
Tis gebeurd! 6 maand later staat er eindelijk een volledige schutting. Ik kan terug buitenkomen zonder dat een bronstige hond op mijne draad hangt.
Jammer genoeg dat het geen geblaf tegen houdt. Deze ochtend om 6u35 wakker.
 
Tis gebeurd! 6 maand later staat er eindelijk een volledige schutting. Ik kan terug buitenkomen zonder dat een bronstige hond op mijne draad hangt.
Jammer genoeg dat het geen geblaf tegen houdt. Deze ochtend om 6u35 wakker.
Veel mensen zijn gewoon debielen. Als ze lawaai maken en je zegt er iets van: lawaai x2.
Enorm asociaal, in Nederland noemen ze dat tokkies: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Tokkies
Probleem is dat je er wettelijk gezien amper iets kunt tegen doen...
 
Tis gebeurd! 6 maand later staat er eindelijk een volledige schutting. Ik kan terug buitenkomen zonder dat een bronstige hond op mijne draad hangt.
Jammer genoeg dat het geen geblaf tegen houdt. Deze ochtend om 6u35 wakker.

Hier sliep de hond buiten, soms tot 3 keer op een nacht dat die begon te blaffen.
Dat vraag je dat 1 keer vriendelijk om de hond binnen te nemen, 2 keer vriendelijk... en de 3de keer sta je razend aan hun voordeur. ;)
En blijkbaar moet het zo ver komen want nu slaapt hij uiteindelijk binnen...

"Ahja, meneer das ne waakhond he , diene blaft das normaal":sarcastic:
 
Veel mensen zijn gewoon debielen. Als ze lawaai maken en je zegt er iets van: lawaai x2.
Enorm asociaal, in Nederland noemen ze dat tokkies: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Tokkies
Probleem is dat je er wettelijk gezien amper iets kunt tegen doen...
Eigenlijk is de wetgeving heel duidelijk: dieren mogen geen abnormale hinder veroorzaken 'door aanhoudend geblaf, geschreeuw of gekrijs'. Indien dat wel het geval is, is de houder van het dier strafbaar.

Maar dan moeten ze werken bij de politie :oi22:
 
Maar dan moeten ze werken bij de politie :oi22:
Onlangs hebben we eens naar de wijkagent gebeld, om te vragen wat we met ne kapotte fiets moesten doen die iemand hier had neergeplant. Die mens werd gewoon kwaad, hij zei dat we hem voor zo'n prul niet moesten lastigvallen en hij hing gewoon de telefoon op. :S

Ik zeg niet dat elke wijkagent zo is, maar dat is natuurlijk geen goeie reclame. Het is nu niet dat die mens echt veel te doen heeft. En zelfs al is dit zijn taak niet, hij had een beetje redelijk kunnen blijven aan de telefoon. En al zeker omdat we eerst ne email hadden gestuurd en hij daar niet eens op reageerde.
 
Onlangs hebben we eens naar de wijkagent gebeld, om te vragen wat we met ne kapotte fiets moesten doen die iemand hier had neergeplant. Die mens werd gewoon kwaad, hij zei dat we hem voor zo'n prul niet moesten lastigvallen en hij hing gewoon de telefoon op. :S

Ik zeg niet dat elke wijkagent zo is, maar dat is natuurlijk geen goeie reclame. Het is nu niet dat die mens echt veel te doen heeft. En zelfs al is dit zijn taak niet, hij had een beetje redelijk kunnen blijven aan de telefoon. En al zeker omdat we eerst ne email hadden gestuurd en hij daar niet eens op reageerde.
Ik ooit eens commentaar gekregen van een wijkagent ivm systematisch nachtlawaai: doe oordopjes in:oink:
 
Terug
Bovenaan